عمل لیپوماتیک چیست؟ (نحوه انجام تا عوارض لیپوماتیک)

عمل لیپوماتیک چیست؟

فهرست مطالب

جراحی لیپوماتیک نوعی تکنیک مدرن درمیان انواع عمل لاغری است که برای حذف رسوبات چربی اضافی از نواحی مختلف بدن استفاده می‌شود. این روش پیشرفته با ایجاد ارتعاش سعی در شکستن و از بین‌بردن چربی‌های سرسخت بدن دارد. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی، درباره این عمل، معایب احتمالی، فواید و اقدامات قبل و بعدش برایتان خواهیم گفت. به روش مذکور پیکرتراشی هم می‌گویند.

سوالات متداول

آیا لیپوماتیک برای افرادی که قصد بارداری دارند مضر است؟
این عمل برای چنین افرادی مضر نیست، اما نتیجه اقدامات روی افراد گوناگون، به‌طور متنوعی ظاهر می‌شود. در واقع، امکان بروز عوارض مختلفی روی افراد وجود دارد و برای همین، توصیه می‌شود که در فاصله‌ای نزدیک از انجام عمل، اقدام به بارداری صورت نگیرد.
چند روز بعد عمل لیپوماتیک می‌توان ورزش کرد؟
به‌طور میانگین، در حدود ۳ هفته طول می‌کشد تا فرد پس از عمل لیپوماتیک به بهبودی برسد. بعد از گذر این زمان، کم‌کم امکان فعالیت‌های بدنی هم بیشتر می‌شود. باید دقت کنید که واکنش بدنی هر فرد نسبت به اقدامات و عمل‌های مختلف هم با دیگری متفاوت است و شاید برخی زودتر یا دیرتر بتوانند ورزش را شروع کنند.
هزینه عمل لیپوماتیک چه قدر است؟
عوامل متنوعی روی قیمت و هزینه‌های انجام لیپوماتیک اثرگذارند. برای مثال، تبحر پزشک، کلینیک و بیمارستان محل انجام عملیات، نوع داروهای مصرفی، خدمات ارائه‌شده در زمان عمل و بعد از آن و… . بااین‌حال، در سال ۱۴۰۲ برای انجام لیپوماتیک به‌ مبالغی بالای ۱۵ میلیون نیاز است.
آیا عمل لیپو ماتیک تحت پوشش بیمه درمانی قرار می‌گیرد؟
قوانین بیمه در شرکت‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. بنا به اینکه بیمه تکمیلی و درمانی‌تان از سوی چه شرکتی تأمین می‌شود، پوشش‌های مختلفی را دریافت می‌کنید. بعضی از شرکت‌ها هزینه‌های مربوط به عمل‌های چاقی را پوشش می‌دهند و برخی نه. پیش از انجام عمل باید حتما نسبت به این موضوع اطلاعات بگیرید تا بادقت و آگاهانه برای هزینه‌های عمل برنامه‌ریزی کنید.

عمل لیپوماتیک چیست؟

عمل لیپوماتیک نوعی لیپوساکشن است که درد و عوارض بسیار کمتری دارد. هدف از جراحی لیپوماتیک، برداشتن بافت چربی اضافی زیر پوست و کمک به لاغرشدن بدن است.

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند و در رسیدن به موفقیت با روش‌های دیگر ناامید شده‌اند از این روش بهره می‌برند. در جراحی لیپوماتیک شکم و پهلو یا نواحی دیگر، چربی انباشته در یک قسمت از بدن به صورت محلول چربی با استفاده از دستگاه لیپوماتیک برداشته می‌شود.

  لیپوماتیک شکم و پهلو  

لیپوماتیک برای کدام قسمتهای بدن استفاده می‌شود؟

این جراحی در قسمت‌های مختلف بدن از جمله موارد زیر انجام می‌شود:

  • ران‌ها؛
  • پهلو؛
  • شکم؛
  • بازو؛
  • باسن.

بسیاری از افرادی که نتوانسته‌اند با رژیم‌های غذایی از وزن خود کم کنند، با لیپوماتیک یکی از انواع روش‌های پیکرتراشی است، به نتیجه دلخواه رسیده‌اند. با عمل لیپوماتیک، چربی‌های اضافی برداشته می‌شوند و امکان تزریقشان به نقاط دیگر بدن هم وجود دارد. بعد از لیپوماتیک هم جراحی لیفت انجام می‌شود تا پوست‌های اضافی از بین بروند و بدن به شکل زیباتری درآید.

شکم و پهلو

در لیپوماتیک شکم و پهلو از سوراخی کوچک روی نواحی موردنظر اقدام به تخلیه چربی‌ها می‌شود. دوران نقاهت این عملیات کوتاه است و نتایجش خیلی زود و سریع ظاهر می‌شوند.

غبغب

با بی‌حسی موضعی، چربی‌های اضافی زیر ناحیه چانه هم تخلیه می‌شوند. چنین روندی به زیباترشدن چهره و کمتر نشان‌ داده‌شدن سن کمک شایانی می‌کند.

بازو

با پیکرتراشی یا لیپوماتیک می‌توانید حجم زیاد چربی‌های اطراف بازوها را هم در فرایندی ساده و سریع خارج کنید. اگر ورزش کرده‌اید، انواع رژیم غذایی را امتحان کرده‌اید و همچنان از حجم چربی این ناحیه کاسته نشده، دیگر زمان انجام لیپوماتیک فرارسیده است.

ران و باسن

با ارتعاشاتی که در طول لیپوماتیک در ناحیه ران و باسن ایجاد می‌شود، چربی‌های این بخش‌های بدن خرد می‌شوند و سپس امکان خروجشان از تن به‌وجود می‌آید.

ساق پا

برای برداشتن چربی‌های اضافی ناحیه ساق پا هم چند سوراخ کوچک و میلی‌متری در نواحی مذکور ایجاد می‌شود تا بعد از بی‌حسی، امکان کشیدن چربی‌ها فراهم شود.

عمل لیپوماتیک چگونه انجام می‌شود؟

عمل لیپوماتیک چگونه انجام میشود؟ 

این جراحی با بیهوشی عمومی و بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. جراح سوراخ هایی به عمق ۲ تا ۶ میلی‌متر ایجاد و لوله بسیار نازکی به نام کانولا را وارد بافت چربی می‌کند.

 این لوله حرکات ارتعاشی را به‌سرعت و بدون آسیب‌رساندن به شریان‌های ناحیه مورد نظر انجام می‌دهد. چنین حرکاتی باعث می‌شود که چربی‌های آن ناحیه از بین رفته و به مایع تبدیل شوند. در نهایت هم چربی‌های مایع با استفاده از دستگاه مکنده از بدن خارج می‌شوند.

معایب و عوارض عمل لیپوماتیک چیست؟

از جمله عوارض و معایبی که انجام این عمل در پی دارد، باید به این موارد اشاره کنیم:

کبودی و تورم

 کبودی و تورم بعد از لیپوماتیک شایع است و معمولا در عرض چند هفته کاهش پیدا می‌کند. با‌این‌حال، در برخی موارد، ممکن است برای مدت طولانی‌تری باقی بماند. مراقبت‌های مناسب پس از عمل و رعایت دستورات جراح می‌تواند این عوارض را به حداقل برساند.

عفونت

 اگرچه بروز عفونت پس از عمل نادر است، اما پس از هر جراحی از جمله لیپوماتیک، خطر عفونت وجود دارد. رعایت دقیق دستورالعمل‌های مراقبت قبل و بعد از عمل، مانند تمیز نگه‌داشتن محل برش و اجتناب از قرار‌گرفتن در معرض آلاینده‌ها، می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت را کم کند.

عدم تقارن

گاهی اوقات، ممکن است بعد از جراحی لیپوماتیک، عدم تقارن یا ناهمواری جزئی در بدن ایجاد شود. جراحان ماهر اقداماتی را برای به حداقل رساندن فقدان تقارن انجام می‌دهند، اما همیشه نمی‌توان تقارن کامل را تضمین کرد.

فواید عمل لیپوماتیک چیست؟

از مزایای انجام این عمل باید به موارد زیر اشاره کنیم. این مزایا، جراحی لیپوماتیک را به گزینه‌ای جذاب برای افرادی تبدیل می‌کنند که به‌دنبال بهبود ظاهر بدن و حفظ سلامت هستند.

کانتورینگ و ایجاد انحنای زیبا در بدن

 جراحی لیپوماتیک این امکان را به افراد می‌دهد که به بدنی متناسب‌تر و زیباتر دست پیدا کنند. رسوبات چربی موضعی مقاوم در برابر رژیم غذایی و ورزش را از بین می‌برد و به افراد شکل اندامی دلخواه می‌دهد.

افزایش اعتماد به نفس

 لیپوماتیک می‌تواند به‌طور قابل توجهی اعتماد به نفس را افزایش و تصویر بدن را با کاهش برآمدگی‌های چربی ناخواسته بهبود بدهد. بیشتر افراد پس از انجام آن، احساس بهتری نسبت به ظاهرشان پیدا می‌کنند.

روش حداقل تهاجمی

 لیپوماتیک در مقایسه با روش‌های سنتی لیپوساکشن کم‌تهاجمی است و شامل ایجاد برش‌های کوچکتر، کاهش جای زخم کمتر، آسیب اندک در بافت و بهبودی سریع‌تر می‌شود.

چه افرادی کاندید عمل لیپوماتیک هستند؟

کسانی می‌توانند این عمل را انجام بدهند که ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • مبتلا به چاقی موضعی
  • دارای سلامت عمومی کامل
  • افرادی که شاخص توده بدنی‌شان کمتر از ۳۰ است.
  • کسانی که رژیم و ورزش را امتحان کرده و جواب نگرفته‌اند.

مضرات عمل لیپوماتیک

چه افرادی نباید عمل لیپوماتیک انجام دهند؟

هرچند که اثرگذاری روش لیپوماتیک بسیار زیاد است، اما برای همه مناسب نیست. برای مثال، گروه‌های زیر نباید این جراحی را انجام بدهند:

  • بیماران قلبی؛
  • افراد دچار هموفیلی؛
  • افراد درگیر با چاقی مفرط؛
  • مبتلایان به بیماری‌های عفونی؛
  • کسانی که به لیدوکائین حساسیت دارند.

چه اقداماتی باید قبل عمل لیپوماتیک انجام شود؟

پیش از عمل لیپوماتیک باید به توصیه‌های زیر دقت شود:

  • قبل و بعد از لیپوماتیک مصرف نمک را کاهش دهید.
  • حداقل ۲ هفته قبل از لیپوماتیک سیگار یا الکل را ترک کنید.
  • به جراح خود در مورد سابقه پزشکی یا حساسیت‌هایتان به مواد و داروها بگویید.
  • دو هفته پیش از لیپوماتیک، مصرف مکمل‌های گیاهی، قرص گیاهی برای لاغری یا ویتامین‌ها را متوقف کنید.
  • دو هفته پیش از عمل، مصرف داروهای رقیق‌کننده و مسکن خون را متوقف کنید.

چه اقداماتی باید بعد از عمل لیپوماتیک انجام شود؟

مواردی که بعد از عمل لیپوماتیک یا پیکرتراشی باید در نظر گرفته شوند، عبارت‌اند از:

  • در صورت امکان از مصرف نمک و روغن در رژیم غذایی روزانه خودداری کنید.
  • پس از عمل باید تا ۲ هفته لباس مخصوصی را بپوشید که جراح توصیه می‌کند.
  • از کمپرس سرد و گرم در نواحی عمل‌شده استفاده نکنید.
  • دست‌کم یک ماه برای رفتن به استخر و سونا صبر کنید.
  • دست‌کم تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی حمام نکنید.

لیپوماتیک شکم و پهلو چگونه است؟

چه قدر طول میکشد تا نتیجه عمل لیپوماتیک را ببینید؟

هرچقدر که میزان چربی استخراج‌شده از بدن بیشتر باشد، به زمان بیشتری هم برای مشاهده اثرگذاری عمل نیاز است. به‌طور کلی، بعد از ۱ تا ۲ هفته می‌توانید نتیجه را ببینید و از اثرگذاری لیپوماتیک روی بدن باخبر شوید. دقت کنید که نتیجه نهایی جراحی در طی چند ماه مثلا ۳ تا ۶ ماه مشخص می‌شود.

از چه سنی میتوان عمل لیپوماتیک انجام داد؟

افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند جراحی لیپوماتیک را انجام بدهند. بهتر است، کسانی که به‌تازگی زایمان می‌کنند هم سریع به‌سراغ آن نروند. معمولاً تا سن ۶۰ سال انجام این عمل مطلوب است و نتایج خوبی به‌همراه می‌آورد. در واقع، از بازه ۱۸ تا ۶۰ سال، برای انجامش توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

تفاوت عمل لیپوماتیک با لیپو ساکشن چیست؟ 

هردو برای حذف چربی‌ها کاربرد دارند. لیپوساکشن عوارض جانبی زیادی دارد و بهبود آن هم بیشتر از لیپوماتیک طول می‌کشد. در روش لیپوماتیک از فناوری‌های بهینه‌تر و جدیدتری استفاده می‌شود.

تفاوت عمل لیپوماتیک با اسلیو معده چیست؟

در روش اسلیو، بخشی از معده را برمی‌دارند و هرچند اثرگذاری آن هم مطلوب است، اما نسبت به لیپوماتیک دشوارتر است و دوره نقاهت طولانی‌تری دارد. کسانی که فقط چاقی موضعی شکم دارند یا یک ناحیه از بدنشان مانند گردن و غبغب دچار چاقی است، با روش لیپوماتیک سریع‌تر به نتیجه می‌رسند.

شما بگویید!

عمل لیپوماتیک راهی برای کاهش چربی‌های بدن با روشی کم‌تهاجمی و بی‌نیاز از ایجاد برش‌های جراحی پرشمار است. با این روش، عوارض کمتری را تجربه و راحت‌تر اندامتان را به شکل و شمایلی مطلوب نزدیک می‌کنید. مایل به امتحان‌کردن چنین روشی هستید؟ تجربه انجامش را داشته‌اید؟

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

medical4tourist

mortazhospital

turkeyistanbulmedical

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب