درباره علائم دیابت در کودکان، چه می‌دانیم؟

علائم دیابت در کودکان

فهرست مطالب

از تشنگی شدید گرفته تا گرسنگی مداوم، کاهش وزن ناگهانی، تکرر ادرار، تاری دید،‌ تهوع و استفراغ و خستگی بسیار زیاد، همگی مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم می‌تواند نشان‌دهنده بروز دیابت در کودکان باشد. البته علائم دیابت در کودکان فقط به موارد ذکر شده خلاصه نمی‌شود و عناصر زیادی در ابتلا به دیابت کودک نقش دارد.  در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است بیش‌تر درباره علائم دیابت در کودکان صحبت کنیم، انواع دیابت را شرح دهیم و بگوییم که کودکان و نوجوانان با ابتلا به هر نوع از دیابت، چه علائمی از خودشان بروز می‌دهند. 

سوالات متداول

کدام نوع دیابت در کودکان شایع‌تر است؟
طبق تحقیقات انجام‌شده، دیابت نوع ۱ در کودکان و نوجوانان شایع‌تر است. با این حال، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ هم وجود دارد.
اگر علائم دیابت در کودکان مشاهده شد، باید چه کار کنیم؟
بهتر است در ابتدا به پزشک عمومی مراجعه کنید تا آزمایش قند خونی از کودکان گرفته شود. اگر در این آزمایش، قند خون بسیار زیادی مشاهده شد، باید به پزشک متخصص دیابت مراجعه کنید. 
مهم‌ترین علائم دیابت در کودکان چیست؟
تشنگی شدید، گرسنگی مداوم، کاهش وزن ناگهانی، تکرر ادرار، تاری دید،‌ تهوع و استفراغ و خستگی بسیار زیاد جزو مهم‌ترین علائم دیابت در کودکان شناخته می‌شوند.
چگونه می‌توان دیابت را درمان کرد؟
عموماً با داروهای مخصوص، ارائه رژیم غذایی توسط دکتر و تمرینات ورزشی مختلف می‌توانید وزن و میزان قند خون بدن‌تان را کنترل و از بروز علائم دیابت، جلوگیری کنید. 

چند نوع دیابت داریم و کدام نوع بیش‌تر در کودکان دیده می‌شود؟

قبل از هر چیزی باید به‌شما بگوییم که ما دو نوع دیابت داریم: دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲. برای هر کدام از این دو نوع دیابت، انسولین تجویز می‌شود و با وجود این‌که نوع ۱ آن در نوجوانان و کودکان شایع‌تر است، اما احتمال ابتلا به هر کدام در اشخاصی که سنین پایینی دارند، وجود دارد. در ادامه به‌طور خلاصه درباره هر دو نوع دیابت صحبت می‌کنیم:‌

دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱ که تحت عنوان دیابت نوجوانان (Juvenile Diabetes) هم شناخته می‌شود، هنگامی رخ می‌دهد که پانکراس قادر به تولید انسولین نیست. زمانی که انسولین تولید نشود، قند نمی‌تواند از خون به سلول‌ها حرکت کند و سطح قند خون در طول زمان، بالا می‌رود. 

بیشتر بخوانید:از علائم دیابت بارداری چه می‌دانید؟

افراد در هر سنی، از اوایل کودکی تا بزرگ‌سالی، به دیابت نوع ۱ مبتلا می‌شوند اما میانگین سنی هنگام تشخیص این نوع از دیابت، ۱۳ سال است. برای درمان دیابت نوع ۱ روش‌های عمومی‌ای مثل استفاده مادام‌العمر از انسولین، نظارت بر قند خون و مدیریت رژیم غذایی و انجام ورزش پیشنهاد می‌شود که می‌تواند به حفظ سطح قند خون در محدوده سالم کمک کند. 

آزمایش قند خون

دیابت نوع ۲

کم‌تر کودک خرد‌سالی به این مدل از دیابت مبتلا می‌شود و عموماً بزرگ‌سالان با دیابت نوع ۲ دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این نوع، انسولین به‌درستی کار نمی‌کند و گلوکز در جریان خون انباشته می‌شود.

احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ با افزایش سن، بیش‌تر می‌شود اما تحقیقات انجام شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) نشان می‌دهد که افزایش وزن کودکان در طول زمان، می‌تواند احتمال بروز علائم دیابت در کودکان را بیش‌تر کند. 

برای درمان دیابت نوع ۲ هم درست مثل دیابت نوع ۱ از روش‌های کلی‌ای مثل تغییر رژیم غذایی، حفظ وزن متوسط و افزایش تمرینات ورزشی استفاده می‌کنند. 

علائم دیابت در کودکان چیست؟

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که علائم دیابت در کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان مشابه است اما تفاوت‌های کوچک و جزئی‌ وجود دارد که تشخیص بیماری را برای پزشکان، راحت‌ می‌کند. علائم دیابت نوع ۱ در کودکان به‌سرعت در طی چند هفته ایجاد می‌شود اما دیابت نوع ۲، روندی کندتر دارد و ممکن است ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد تا بتوانید علائم دیابت در کودکان خودتان را تشخیص دهید. 

بیشتر بخوانید: مهمترین علائم دیابت چیست؟

علائم اصلی دیابت نوع ۱ در کودکان و نوجوانان 

  • افزایش تشنگی و ادرار
  • گرسنگی 
  • کاهش وزن 
  • خستگی 
  • تحریک‌پذیری 
  • تاری دید 

سازمان دیابت انگلستان پیشنهاد می‌کند که والدین موارد زیر را هنگام مراقبت از بچه، در نظر داشته باشند: 

  • توالت: کودکان ممکن است به‌طور مکرر از دست‌شویی استفاده کنند که باید حواس‌تان به این موضوع باشد. جدا از آن، یکی از علائم دیابت در کودکان خردسال، سنگین بودن زیاد و عجیب پوشک پس از یک بازه زمانی است. 
  • تشنگی: کودکانی که دیابت دارند، عموماً بیش‌تر از حد معمول، مایعات می‌نوشند و نمی‌توانند تشنگی‌شان را برطرف کنند. در نتیجه این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید. 
  • خستگی: ممکن است فرزند شما بیش از حد معمول احساس خستگی کند که یکی از رایج‌ترین علائم دیابت در کودکان است. 
  • لاغری: اگر می‌بینید که کودک شما در یک بازه زمانی، وزن بسیار زیادی کم کرده است، بهتر است احتمال ابتلا به دیابت را در نظر داشته باشید و با یک دکتر متخصص در این‌باره صحبت کنید. 

تست قند خون

در مورد دیابت نوع ۲، علائم زیر در کودکان بروز پیدا می‌کند: 

  • ادرار کردن بیش از حد، به‌خصوص در شب 
  • افزایش تشنگی 
  • خستگی 
  • کاهش وزن غیر قابل توجیه
  • خارش در اطراف اندام‌های تناسلی کودک
  • بهبود کند بریدگی‌ها و زخم‌ها 
  • تاری دید به‌دلیل خشکی چشم 

جدا از مواردی که در بالا اشاره کردیم، یکی دیگر از علائم مقاومت به انسولین در دیابت نوع ۲، ایجاد لکه‌های تیره و مخملی‌شکل در پوست است که به آن آکانتوز نیگریکانس (Acanthosis Nigricans) گفته می‌شود و احتمال بروز آن در کودکان زیاد است. 

بیشتر بخوانید:افراد دیابتی چه غذاهایی را می‌توانند بخورند؟

اگر احتمال می‌دهیم که فرزندمان دیابت دارد، باید چه کار کنیم؟

اگر احتمال می‌دهید که هر یک از علائم دیابت در کودکان، در فرزند شما دیده می‌شود، او را مستقیماً پیش پزشک ببرید. حتما آزمایش قند خونی از کودک‌تان داشته باشید. اگر نتیجه این آزمایش شامل سطح قند خون بالا باشد، پزشک عمومی شما را به یک متخصص دیابت یا بیمارستان ارجاع می‌دهد تا در آن، کودک‌تان آزمایشی برای تشخیص دیابت انجام دهد. 

دیابت در کودکان

سخن پایانی

همواره به عنوان یک والد، وظیفه بسیار زیادی روی دوش‌مان است که باید به آن رسیدگی کنیم و سلامتی کودکان همواره مهم‌ترین مسئله‌ای است که به آن فکر می‌کنیم. دیابت در هر دو نوع، علائم مختلفی را از خود نشان می‌دهد که ممکن است برای بسیاری طبیعی به‌نظر برسد و تا زمانی که وخامت اوضاع قابل لمس نباشد، والدین کودکان خود را نزد دکتر نمی‌فرستند. 

در این مقاله تلاش کردیم کامل‌ترین لیست از علائم دیابت در کودکان را بازگو کنیم و توضیحی مختصر درباره دیابت نوع ۱ و ۲ ارائه دهیم. در صورت بروز هر یک از این علائم، کودک‌تان را زیر نظر داشته باشید و با پزشک اطفال فرزندتان صحبت کنید تا بتوانید از سالم بودن‌شان اطمینان حاصل کنید. 

نکته 1: این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع‌رسانی دارد و برای اجرای آن، باید با یک متخصص مشورت کنید.

نکته 2: چنانچه در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، تمام موادغذایی موردنیاز شما در برنامه ذکر شده است و باید مطابق برنامه‌تان عمل کنید.

منابع: 

Diabetes UK

Medical News Today

Royal Children’s Hospital

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب