با مهم ترین علائم دیابت آشنا شوید!

علائم دیابت

فهرست مطالب

امروزه دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و رو به افزایش در کل جهان است. این بیماری که به علت نقص یا ناتوانی سلول‌های بتا در متابولیسم قند در بدن ایجاد می‌گردد، باعث افزایش سطح قند خون و دیگر مشکلات ایجاد شده توسط این متابولیسم ناهماهنگ می‌شود.

به‌طورکلی دیابت به دو نوع اصلی نوع ۱ و نوع ۲ تقسیم می‌شود. مقاله حاضر از مجله سلامتی لیمومی با هدف ارائه یک بررسی جامع درباره دیابت و موارد مرتبط با آن شامل علل، علائم، تشخیص، درمان و پیشگیری نوشته شده است.

در طول این مقاله به بررسی مهم ترین علائم دیابت و اثر آن بر سایر اعضا از جمله قلب و عروق، کلیه، عصب‌ها و عملکرد جنسی می‌پردازیم.دیابت چیست

دیابت چیست؟

دیابت یک بیماری مزمن و طولانی مدت است که روی نحوه تبدیل غذا به انرژی توسط بدن تأثیر می‌گذارد. بدن شما بیشتر غذایی که می‌خورید را به قند (گلوکز) تجزیه و آن را در جریان خون آزاد می‌کند. وقتی قند خون بالا می‌رود، به پانکراس شما سیگنال می‌دهد که انسولین ترشح کند.

انسولین مانند کلیدی عمل می‌کند که قند خون را به سلول‌های بدن هدایت می‌کند تا از آن به‌عنوان انرژی استفاده شود. در دیابت، بدن انسولین کافی تولید نمی‌کند یا نمی‌تواند آنطور که باید از آن استفاده کند. وقتی انسولین کافی وجود نداشته باشد یا سلول‌ها به انسولین پاسخ ندهند، قند بیش از حد در جریان خون باقی می‌ماند.

با گذشت زمان، این اتفاق می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی مانند بیماری قلبی، کاهش بینایی و بیماری کلیوی شود. هنوز درمانی برای دیابت کشف نشده، اما کاهش وزن، خوردن غذای سالم و فعال بودن واقعاً کمک کننده است.

درمان دیابت

آیا دیابت یک بیماری شایع است؟

برای پاسخ به این سوال، در ادامه چند آمار کلی و بین‌المللی را بررسی می‌کنیم:

  • هشتمین عامل مرگ و میر در ایالات متحده دیابت است.
  • بیش از ۳۷ میلیون بزرگسال آمریکایی مبتلا به دیابت هستند و از هر ۵ نفر آن‌ها ۱ نفر نمی‌داند که به دیابت مبتلا است.
  • دیابت اولین عامل نارسایی کلیه، قطع عضو اندام تحتانی و نابینایی در بزرگسالان است.
  • در ۲۰ سال گذشته تعداد بزرگسالان مبتلا به دیابت بیش از دو برابر شده است.

انواع دیابت چیست؟

دیابت انواع مختلفی دارد که در ادامه به تفصیل آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

دیابت نوع ۱

تصور می‌شود دیابت نوع ۱ ناشی از یک واکنش خود ایمنی است. یعنی بدن اشتباهی به خود حمله می‌کند. این واکنش، بدن شما را از تولید انسولین باز می‌دارد. تقریباً ۵ تا ۱۰ درصد مردم دیابت نوع ۱ دارند. علائم دیابت نوع ۱ اغلب به‌سرعت ایجاد می‌شود.

معمولاً در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان جوان قابل تشخیص است. اگر دیابت نوع ۱ دارید، پس برای زنده ماندن باید هر روز انسولین مصرف کنید. در حال حاضر هیچ‌کس نمی‌داند چگونه باید از ابتلا به دیابت نوع ۱ جلوگیری کرد.

انواع دیابت

 دیابت نوع ۲

در دیابت نوع ۲ بدن به‌خوبی از انسولین استفاده نمی‌کند و نمی‌تواند قند خون را در سطح نرمال نگه دارد. حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از افراد دیابتی، مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند. این بیماری در طول سالیان متمادی ایجاد می‌شود و معمولاً در بزرگسالان قابل تشخیص است. شاید شما متوجه هیچ علامتی نشوید!

بنابراین اگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید، باید به صورت دوره‌ای آزمایش قند خون بدهید. با تغییرات سبک زندگی می‌توان از بروز دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد یا آن را به تأخیر انداخت. کارهایی که تأثیرگذار هستند، عبارت‌اند از:

  • خوردن غذای سالم
  • فعال بودن
  • کاهش وزن

رژیم غذایی بیماری دیابت

دیابت بارداری

دیابت بارداری در زنان بارداری که هرگز دیابت نداشتند، ایجاد می‌شود. اگر دیابت بارداری دارید، پس کودک شما هم در معرض خطر است. دیابت بارداری معمولاً پس از تولد نوزاد از بین می‌رود. برای شناخت علائم دیابت بارداری کلیک کنید.

با این حال، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در مراحل بعدی زندگی افزایش می‌دهد. احتمال اینکه کودک شما در دوران کودکی یا نوجوانی دچار چاقی شود و در اواخر عمر به دیابت نوع ۲ مبتلا شود هم بیشتر است. در ادامه به علائم دیابت در زنان بیشتر اشاره خواهیم کرد.

دیابت و بارداری

دیابت نوع ۳c

 این نوع دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که به غیر از آسیب خود ایمنی، پانکراس شما آسیب ببیند و بر توانایی آن در تولید انسولین تأثیر بگذارد. پانکراتیت، سرطان پانکراس، فیبروز کیستیک و هموکروماتوز همگی می‌توانند منجر به آسیب پانکراس و در نهایت دیابت شوند. برداشتن پانکراس (پانکراتکتومی) نیز منجر به دیابت نوع ۳c می‌شود.

دیابت خود ایمنی نهفته در بزرگسالان

LADA یا دیابت نهفته در بزرگسالان مانند دیابت نوع ۱ از یک واکنش خود ایمنی ناشی می‌شود؛ اما بسیار کندتر از نوع ۱ است. افراد مبتلا به LADA معمولاً بالای ۳۰ سال هستند.

دیابت با شروع بلوغ در نوجوانان

به این دیابت اصطلاحاً “MODY” می‌گویند؛ البته تک ژنی هم نامیده می‌شود. MODY به دلیل یک جهش ژنتیکی ارثی اتفاق می‌افتد و بر نحوه ساخت و استفاده بدن از انسولین تأثیر می‌گذارد.

در حال حاضر بیش از ۱۰ نوع مختلف MODY وجود دارد. این بیماری تا ۵ درصد از افراد مبتلا به دیابت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولاً در خانواده‌ها به صورت ارثی دیده می‌شود.

دیابت نوزادی

این نوع نادر دیابت در شش ماه اول زندگی نوزاد رخ می‌دهد و نوعی دیابت تک ژنی است. حدود ۵۰ درصد از نوزادان مبتلا به دیابت، دارای شکل مادام‌العمر به نام (دیابت شیرین دائمی) هستند.

برای نیمی دیگر از آن‌ها، این عارضه در عرض چند ماه پس از شروع ناپدید می‌شود. اما می‌تواند بعداً در طول زندگی عود کند. به این بیماری «دیابت شیرین نوزادی گذرا» می‌گویند.

دیابت شکننده

دیابت شکننده شکلی از دیابت نوع ۱ است که با دوره‌های مکرر و شدید سطوح بالا و پایین قند خون مشخص می‌شود. این بی‌ثباتی اغلب منجر به بستری شدن در بیمارستان می‌شود. در موارد نادری، پیوند پانکراس ممکن است برای درمان دائمی دیابت شکننده لازم باشد.

بیماری خود ایمنی

پیش دیابت

در ایالات متحده، ۹۶ میلیون از بزرگسالان به پیش دیابت مبتلا هستند. بیش از ۸ نفر از هر ۱۰ نفر آن‌ها از این موضوع خبر ندارند. با پیش دیابت، سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی می‌رود، اما به اندازه کافی برای تشخیص دیابت نوع ۲ بالا نیست. پیش دیابت درصد ابتلا به بیماری‎های قلبی، سکته و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

دیابت چه افرادی را تهدید می کند؟

طبق گفته موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی، افراد بالای ۴۵ سال باید برای پیش دیابت یا دیابت آزمایش بدهند. اگر اولین آزمایش قند خون طبیعی باشد، باید هر سه سال یک بار مجدداً آزمایش را تکرار کنند. افراد زیر ۴۵ سال در صورتی که شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر یا مساوی ۲۵ دارند و دارای یک یا چند مورد از عوامل زیر هستند، باید آزمایش پیش دیابت یا دیابت را انجام دهند:

  • داشتن یکی از بستگان درجه یک مبتلا به دیابت مانند مادر، پدر یا خواهر و برادر
  • به دنیا آوردن نوزادی با وزن بیش از 4.08 کیلوگرم یا در دوران بارداری دیابت داشتن
  • عضوی از یک گروه قومی پرخطر آفریقایی آمریکایی، اسپانیایی، آسیایی، جزیره‌ای اقیانوس آرام، یا بومی آمریکا بودن
  • داشتن سبک زندگی غیرفعال
  • کلسترول بالا
  • فشار خون بالا
  • به‌عنوان مبتلا به «پیش دیابت» شناسایی شدن
  • افرادی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارن

مهم ترین علائم دیابت کدامند؟

صرف نظر از نوع دیابت، علائم همه آن‌ها تقریباً یکسان هستند و به سطح بالای قند خون در بدن مربوط می‌شوند. فرد مبتلا به دیابت ممکن است با علائم زیر مواجه شود:

  • تشنگی بیش از حد
  • افزایش گرسنگی یا خوردن مداوم
  • خستگی و بی‌حالی
  • کاهش وزن به‌ویژه در دیابت نوع ۱
  • تکرر ادرار
  • تاری دید
  • زخم‌هایی که دیر بهبود می‌یابند.

مهمترین علائم دیابت

علائم دیابت در مردان به شکل زیر است:

  • ناتوانی در نعوظ
  • ضعف عضلانی
  • کاهش میل جنسی

علائم دیابت در زنان به‌صورت زیر خواهد بود:

  • عفونت‌های مکرر قارچی و مجاری ادراری
  • پوست خشک و خارش دار

چه عواملی احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند؟

برای جلوگیری از ابتلا به دیابت، خوب است با عوامل ایجاد این بیماری آشنا شوید. در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • اگر فردی در خانواده شما دیابت نوع ۱ یا ۲ داشته باشد، احتمال ابتلای شما به این بیماری بیشتر می‌شود.
  • میانگین سن شروع دیابت ۴۵ سال است.
  • اضافه وزن یک عامل خطر اصلی برای دیابت نوع ۲ است.
  • داشتن یک سبک زندگی بی‌تحرک احتمال ابتلا به این بیماری را بیشتر می‌کند.

عوامل افزایش دیابت

  • یکی از مهم ترین علائم دیابت «فشار خون بالا» است.
  • اگر سطح کلسترول یا سطح‌تری گلیسیرید بالایی دارید، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در شما بیشتر می‌شود.
  • اگر رژیم غذایی‌تان سرشار از قندهای ساده باشد، خود را در معرض ابتلا به دیابت قرار می‌دهید.

دیابت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر مهم ترین علائم دیابت را بدانید یا آزمایش خون بروید به‌راحتی متوجه دیابت داشتن یا نداشتنتان خواهید شد. به‌طورکلی سه نوع آزمایش خون برای تشخیص دیابت وجود دارد:

  • تست تحمل گلوکز خوراکی: در این آزمایش ابتدا گلوکز ناشتا اندازه‌گیری می‌شود. سپس به فرد نوشیدنی حاوی ۷۵ گرم گلوکز می‌دهند و دو ساعت بعد مجدداً قند خونش را اندازه‌گیری می‌کنند. اگر نتیجه ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر یا بالاتر بود، دیابت تشخیص داده می‌شود.
  • گلوکز خون ناشتا (قند): برای این آزمایش از فرد خواسته می‌شود حداقل ۸ ساعت قبل از خون‌گیری چیزی نخورد. نتیجه ۱۲۶ میلی‌گرم در دسی لیتر یا بالاتر می‌تواند نشان دهنده دیابت باشد.
  • هموگلوبین A1c (HbA1c): این یک آزمایش خون است که در آن میانگین گلوکز خون در سه ماه گذشته مشخص می‌شود. اگر نتیجه ۶.۵ درصد یا بالاتر باشد، یعنی فرد دچار دیابت است.

برای درمان دیابت چه کنیم؟

اکنون که مهم ترین علائم دیابت در زنان و مردان را متوجه شدید، حتماً به دنبال راه‌های درمان می‌گردید. مهم‌ترین راه درمان دیابت به‌ویژه دیابت نوع ۲ «تغییر در سبک زندگی» است. به‌عنوان‌مثال، شمارش کربوهیدرات‌ موجود در غذا، در کنترل قند خون تأثیرگذار خواهد بود. افراد مبتلا به دیابت باید همیشه مقداری آب نبات یا نوشیدنی قندی همراهشان داشته باشند و در مواقع اضطراری آن‌ را بخورند.

درمان دیابت نوع ۱

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ باید انسولین تزریق کنند. زیرا بیشتر یا تمام سلول‌های تولیدکننده انسولین آن‌ها معمولاً در زمان تشخیص از بین می‌رود. راه‌های مختلفی برای تزریق انسولین مانند سرنگ، قلم یا پمپ انسولین (مداوم) وجود دارد. برای هر کسی بهترین روش متفاوت است.

درمان دیابت نوع ۲

درمان دیابت نوع ۲

اولین و مهم‌ترین درمان برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تغییر سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش است. اگر این تغییرات به اندازه کافی قند خون را کاهش ندادند، احتمالاً باید دارو مصرف کنید. انتخاب دارو به نیازهای فرد و عامل ایجاد دیابت بستگی دارد و زیر نظر پزشک انجام می‌شود.

درمان دیابت ۲

عوارض ناگفته دیابت!

حالا که فهمیدید مهم ترین علائم دیابت چه چیزهایی هستند، باید عوارض آن را هم بشناسید. افراد مبتلا به دیابت به دلیل اثرات مخرب این بیماری بر رگ‌های خونی، در معرض خطراتی مانند بیماری‌های چشمی دیابتی مانند رتینوپاتی، بیماری کلیوی دیابتی (نفروپاتی)، بیماری عصبی دیابتی (نوروپاتی)، حملات قلبی و سکته مغزی هستند. مدیریت قند خون برای پیشگیری یا به تأخیر انداختن این عوارض مهم است.

خبر خوب این است که تحقیقات نشان دادند نگه داشتن سطح گلوکز خون تا حد ممکن و نزدیک به سطح نرمال خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی و بیماری کلیوی را کاهش می‌دهد. حفظ یک سبک زندگی سالم، از جمله مدیریت فشار خون و سطح کلسترول می‌تواند خطر سکته مغزی و حملات قلبی را به حداقل برساند. برای جلوگیری از بروز مهم ترین علائم دیابت و عوارض آن، چند پیشنهاد داریم:

  • سطح گلوکز خون خود را تا حد امکان نزدیک به سطح نرمال نگه دارید و مرتب آن را کنترل کنید.
  • آزمایشات اندازه‌گیری فشار خون، اندازه‌گیری سطح کلسترول و تری گلیسیرید (حداقل یک بار در سال)، معاینه چشم و پا با یک تست ساده و تست عملکرد عصبی به نام تست تک رشته‌ای را حداقل سالی یک بار به‌طور منظم انجام دهید.
  • حداقل سالی یک بار آزمایش ادرار بدهید.

راهکارهای مؤثر برای جلوگیری از دیابت

در حالی که نمی‌توانید از دیابت نوع ۱ پیشگیری کنید، اما چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و کاهش سطح قند خون انجام دهید. این کارها به شرح زیر هستند.

  • حداقل ۱۰۰ الی ۱۵۰ دقیقه در هفته پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید.
  • مراقب رژیم غذایی خود باشید.
  • فست فودها و غذاهای فرآوری شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

جلوگیری از دیابت

  • به دنبال خرید غذاهای کم قند باشید.
  • از مصرف غذاهای شیرین و نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه پرهیز کنید.
  • از رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، غلات کامل و سبزیجات استفاده کنید.
  • از مصرف زیاد گوشت قرمز خودداری کنید و در عوض، ماهی بیشتری بخورید.
  • مصرف بیش از ۲۰۰۰ کالری در روز برای مردان و ۱۸۰۰ کالری در روز برای زنان مجاز نیست.
  • حفظ وزن سالم را جدی بگیرید.
  • در صورت مشاهده علائم دیابت در مردان یا زنان سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

بهترین و بدترین غذاها برای دیابت را بشناسید

وقتی دیابت دارید، انتخاب غذا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگرچه هر چند وقت یک بار با خوردن مقدار کمی شیرینی به دیابت مبتلا نمی‌شوید، اما بهتر است آگاهانه‌تر غذا بخورید. در ادامه لیستی از بهترین و بدترین غذاها را برای شما آوردیم. اگر شاهد مهم ترین علائم دیابت بودید، حتماً این لیست را با دقت بیشتری بخوانید.

غذا برای جلوگیری دیابت

شیرینی‌ها

بدون شک مصرف هر چند وقت یک بار مقدار کمی آب نبات و شکلات، کیک یا سایر خوراکی‌های شیرین مشکلی ندارد. اما اگر می‌توانید یک تکه کیک یا یک لیوان بستنی را با یک نوع کربوهیدرات سالم‌تر مانند میوه‌های خشک عوض کنید، پس تردید نداشته باشید.

غذاهای شیرین، تعادل سطح قند خون را تهدید می‌کنند و در طولانی مدت منجر به دیابت می‌شوند.کربوهیدرات‌های موجود در بیشتر سبزیجات و غلات کامل بر قند خون تأثیر نمی‌گذارند. به جای قطع شکر، به دنبال مصرف خوراکی‌های سالم بگردید. بهترین گزینه‌ها برای جایگزینی:

  • دسرهایی با شیرین کننده‌های طبیعی
  • آب میوه تازه مانند آب پرتقال
  • غذاهایی با کربوهیدرات کم

بدترین انتخاب‌ها:

  • دسرهای شیرین
  • آب نبات
  • بیسکوییت
  • تارت و پودینگ

نشاسته‌ها

نشاسته‌ها نوعی کربوهیدرات هستند و منبع اصلی انرژی بدن محسوب می‌شوند. به نشاسته‌ها «کربوهیدرات‌های پیچیده» هم می‌گویند. آن‌ها ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر را تأمین می‌کنند. غلات، لوبیا و سبزیجات همگی حاوی نشاسته هستند.

بهترین انتخاب‌ها:

  • غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای، بلغور جو دوسر یا کینوا
  • فرنی ساده
  • نان‌های دانه‌دار مانند نان با دانه کتان، چیا، آفتابگردان یا کدو تنبل
  • سیب زمینی شیرین پخته شده
  • نخود، عدس و باقلا

غذاهای مفید دیابتی

بدترین انتخاب‌ها:

  • نان با آرد تصفیه شده
  • برنج و آرد سفید
  • سیب زمینی سرخ شده

 پروتئین‌ها

اگر دیابت دارید، بیشتر در معرض فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی هستید. شما انتخاب‌های زیادی دارید، اما سعی کنید از پروتئین‌های نمکی و فرآوری شده مانند سالامی دوری کنید. زیرا برای فشار خون و سلامت قلب مضر هستند.

بهترین انتخاب‌ها:

  • مرغ و سایر طیور
  • تخم مرغ
  • پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیا، آجیل، دانه‌ها یا توفوی تازه
  • ماهی و غذای دریایی
  • اگر گوشت می‌خورید آن را کم چرب نگه دارید و پوست مرغ را بگیرید.

پروتئين برای دیابت

بدترین انتخاب‌ها:

  • گوشت‌های سرخ شده
  • مرغ با پوست
  • ماهی سرخ شده
  • برش‌های گوشتی پرچرب مانند دنده
  • پنیرهای معمولی

سبزیجات

سبزیجات سالم‌ترین شکل کربوهیدرات‌ها هستند. با سبزیجات مقدار زیادی فیبر دریافت خواهید کرد. با توجه به اینکه علائم دیابت در مردان یا زنان را می‌دانید، پس اگر با آن‌ها مواجه شدید سریعاً حجم زیادی از سبزیجات را وارد رژیم غذایی خود کنید.

بهترین انتخاب‌ها:

  • سبزیجات تازه به‌صورت خام، بخارپز یا کبابی
  • سالادهای مغذی
  • سبزیجات کنسرو شده (کم سدیم یا بدون نمک)
  • اسفناج
  • کرفس
  • بروکلی
  • بادمجان
  • کلم
  • گیاهان خوراکی سبز مثل کاهو و ریحان
  • کدو
  • خیار
  • فلفل دلمه‌ای
  • گوجه‌فرنگی

سبزیجات برای دیابت

بدترین انتخاب‌ها:

  • سبزیجات کنسرو شده با مقدار زیادی سدیم یا نمک اضافه
  • سبزیجات پخته شده با مقدار زیادی کره، پنیر یا سس اضافه
  • سیب‌زمینی
  • ذرت شیرین
  • هویج تازه
  • خربزه
بیشتر بخوانید: رژیم مخصوص درمان کم خونی

میوه‌ها

میوه‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را تأمین می‌کنند. اکثر آن‌ها به‌طور طبیعی چربی و سدیم کمی دارند، اما کربوهیدرات آن‌ها نسبت به سبزیجات بیشتر است.

بهترین انتخاب‌ها:

  • میوه‌های کمپوت شده بدون شکر اضافی
  • مربا یا ژله با شکر کم یا حتی بدون شکر
  • توت فرنگی
  • آلبالو
  • آووکادو
  • هندوانه
  • نارگیل
  • پرتقال
  • آناناس
  • توت
  • توت سیاه

بدترین انتخاب‌ها:

  • کنسرو، مربا یا ژله سرشار از شیرینی و قند
  • میوه‌های خشک شده با شکر اضافه
  • انگور
  • خرما
  • موز
  • شهد انگور
  • آلو
  • زردآلو
  • گلابی
  • هلو

چربی‌ها و روغن‌ها

چربی‌های خوب (مانند چربی‌های غیراشباع)، چربی‌های بد (مانند چربی‌های ترانس) و چربی‌های اشباع‌شده وجود دارند که بسته به میزان مصرفتان می‌توانند مفید یا مضر باشند. بخش‌های زیادی از چربی‌های اشباع شده برای سلامتی خوب نیستند؛ اما کمی از آن‌ها بی‌ضرر خواهند بود.

بهترین انتخاب‌ها:

  • منابع طبیعی چربی‌های گیاهی مانند آجیل یا دانه‌ها (البته این خوراکی‌ها پرکالری هستند، پس در حد اعتدال مصرف کنید)
  • غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند مانند ماهی سالمون
  • روغن کانولا، هسته انگور یا زیتون

مغزها برای دیابت

بدترین انتخاب‌ها:

  • چربی اشباع شده
  • روغن‌های هیدروژنه شده (مانند روغن‌های ترانس)
  • روغن‌ نخودچی
  • روغن‌ کنجد
  • روغن‌ نخل
  • روغن‌ جوانه گندم
بیشتر بخوانید: خطرات و عوارض کبد چرب چیست؟

نوشیدنی‌ها

نوشیدنی‌های زیادی وجود دارند که حاوی قند مصنوعی هستند و افراد در معرض دیابت به هیچ عنوان نباید از آن‌ها استفاده کنند. اگر برحسب مهم ترین علائم دیابت ، خود را در معرض ابتلا به این بیماری می‌بینید، پس لیست زیر به شما کمک می‌کند:

بهترین انتخاب‌ها:

  • قهوه به‌تنهایی یا با شیر کم چرب و شیرین کننده طبیعی
  • آب
  • چای تلخ
  • نوشابه‌های صفر کالری

نوشیدنی برای دیابت

بدترین انتخاب‌ها:

  • قهوه با خامه یا شکر
  • قهوه‌های طعم‌دار و نوشیدنی‌های شکلاتی
  • نوشابه‌های معمولی
  • چای شیرین
  • نوشیدنی‌های انرژی زا
  • آب میوه‌های فرآوری شده

محصولات لبنی

اگر دیابت دارید، پیشنهاد می‌شود لبنیات کم چرب و بدون چربی را انتخاب کنید.

بهترین گزینه‌ها:

  • ماست یونانی کم چرب
  • شیر بدون چربی

بدترین انتخاب‌ها:

  • شیر کامل یا ۲ درصد
  • پنیرهای پرچرب

نگاهی به آینده درمان دیابت

cdc می‌گوید محققان همان‌طور که مهم ترین علائم دیابت را کشف کردند، به دنبال درمان‌های جدید و قابل اعتمادتری مانند بازسازی سلول‌هایی که می‌توانند انسولین تولید کنند و آن‌ها را به لوزالمعده فرد پیوند دهند، هستند.

درمان‌های دیگری که محققان روی آن کار می‌کنند، شامل داروهایی به نام اینکرتین و آمیلین می‌شوند. این داروها بهتر از انسولین روی بدن جواب می‌دهند. بنابراین اگر دیابت دارید نگران نباشید چراکه به زودی راه‌های درمان آن معرفی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علائم کبد چرب و راه‌های درمان آن

افراد دیابتی چگونه همه چیز را تحت کنترل بگیرند؟!

بدون شک رفتن به آزمایشگاه و دادن آزمایش‌های پی در پی برای کنترل وضعیت سلامتی، سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. چند راه مختلف وجود دارد که می‌توانید سطح گلوکز خون خود را به طور مرتب کنترل کنید:

کنترل دیابت

  • با استفاده از دستگاه گلوکومتر که میزان گلوکز خون را آزمایش می‌کند، می‌توانید سطح قند خون را در خانه کنترل کنید. این دستگاه را می‌توان به یک برنامه در تلفن هوشمند متصل کرد تا اندازه گیری‌ها قابل بررسی باشند.
  • آزمایش خون HbA1c باید حداقل هر سه ماه یک بار انجام شود. این آزمایش نشان می‌دهد سطح گلوکز شما در چند ماه گذشته چگونه بوده است.
  • سطح طبیعی HbA1c باید کم‌تر از ۵.۷٪ باشد. اکثر افراد مبتلا به دیابت باید کم‌تر از ۶.۵ درصد را هدف قرار دهند.
بیشتر بخوانید: غذاهای مضر برای کلسترول بالا کدامند؟

 

کلام آخر

در پایان این مقاله، می‌خواهیم به تمامی عزیزانی که با دیابت مبارزه می‌کنند و زندگی روزمره خود را با این بیماری مدیریت می‌کنند، تبریک بگوییم. بدون شک دیابت یک چالش بزرگ است، اما با آگاهی از علائم دیابت در زنان و علائم دیابت در مردان، رعایت رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی منظم و تعامل با پزشک متخصص می‌توان به مدیریت موفق این بیماری دست یافت.

امیدواریم با استفاده از اطلاعات و نکاتی که بررسی کردیم، بتوانید در کنترل دیابت موفق شوید و به زندگی‌تان معنا و انگیزه بیشتری ببخشید. باور داربم که هر یک از ما با مشارکت و همدلی می‌تواند شاهد بهبودی و پیشرفت مستمر در مدیریت دیابت باشد. به یاد داشته باشید که بهترین مراقب خودمان، همان خودمان هستیم.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

cdc

my.clevelandclinic

osfhealthcare

aace

canohealth

webmd

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب