تغذیه کودکان و هر آن‌چه باید درباره رژیم غذایی کودکان بدانید

تغذیه کودکان

فهرست مطالب

یکی از موضوعاتی که به عنوان دغدغه بسیاری از پدرومادرها شناخته می‌شود، تغذیه کودکان است. داشتن دانش درباره این مسئله می‌تواند به ما کمک کند تا سلامت کودک در سال‌های ابتدایی تضمین شود. 

با این حال، اطلاعات کافی درباره تغذیه کودکان به پدر و مادرها داده نمی‌شود. از طرفی اکتفا کردن به تجربیات دیگران باعث می‌شود که اطلاعاتی ضد و نقیض بدست بیاید. پس به جای آزمون و خطا کردن بهتر است که درباره تغذیه کودکان به صورت علمی تحقیق و بررسی کنیم. 

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی  در تلاش هستیم تا به تمامی سوالات شما درباره تغذیه کودکان (بین 2 الی 12 سالگی) پاسخ دهیم. همراهمان باشید.

سوالات متداول

کالری متوسط مورد نیاز کودک در طول روز چه قدر است؟
به طور میانگین کالری مورد نیاز روزانه کودکان زیر 2 سال بین 700 تا 1000 کالری است. کودکان 2 تا 8 ساله بین 1000 تا 2000 کالری نیاز دارند و کالری دریافتی روزانه برای کودکان بزرگتر، از 1400 تا 2200 کالری متغیر است. توجه کنید در نهایت این میزان باید زیر نظر متخصص تغذیه و با توجه به نیازهای کودک تعیین شود.
شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای در کودکان چیست؟
شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای در کودکان عبارت است از: کمبود کلسیم، فیبر، فولات، آهن، منیزیم، پتاسیم و ویتامین E و ویتامین D. از بین تمام این ویتامین‌ها و مواد معدنی کمبود آهن و ویتامینD رتبه‌های اول را دارند.
تغذیه مناسب چه تاثیری بر رشد کودک می‌گذارد؟
تغذیه مناسب بر رشد فیزیکی کودک و همچنین رشد مغز او تأثیر می‌گذارد. تغذیه در رشد رفتاری و شناختی کودک هم موثر است. تغذیه مناسب می‌تواند علاوه بر خطر ابتلا به بیماری را در کودک کاهش دهد، سیستم ایمنی او را تقویت کند، باعث شود شاخص توده بدنی مناسبی داشته باشد و عملکرد خوبی در تحصیل از خود نشان دهد.
چه غذایی برای کودکان مناسب است؟
کربوهیدرات‌های سالم، غذاهای دریایی، گوشت و مرغ کم‌چربی، غلات کامل، تخم مرغ، لوبیا، نخود، آجیل، دانه‌ها، میوه‌های تازه یا خشک و لبنیات برای تغذیه کودکان مناسب است. علاوه بر این تا حد ممکن سعی کنید به کودکتان غذای فرآوری‌شده، فست فود و قند مصنوعی ندهید.

تغذیه کودکان

بهترین تغذیه برای کودکان چیست؟

 پنج دسته گروه غذایی باید در تغذیه کودک قرار بگیرند: 

  • دانه‌ها: غذاهایی که از گندم، برنج، جو، آرد ذرت یا یا دیگر غلات تهیه می‌شوند.
  • سبزیجات: می‌توانید از سبزیجاتی با رنگ سبز تیره،‌ قرمز و نارنجی، حبوبات، و سبزیجات نشاسته‌ای استفاده کنید که هم به‌سبب رنگ می‌تواند برای کودکان جذابیت داشته باشد و هم مواد مغذی لازم را به بدن کودکان وارد می‌کند. 
  • میوه‌ها: میوه و آب‌میوه می‌توانند بخشی از رژیم غذایی کودک‌تان باشند. شما می‌توانید از میوه‌های‌ تازه و یا حتی خشک در این رژیم استفاده کنید.
  • لبنیات: فرآورده‌های لبنی یکی از مهم‌ترین مواد غذایی‌ای است که کودک‌تان باید مصرف کند. سعی کنید روی محصولات بدون چربی یا کم‌چرب تمرکز کنید که کلسیم بیش‌تری داشته باشند و به رشد فرزندتان کمک کند. 
  • پروتئین: گوشت و مرغ کم‌چرب، ماهی، آجیل، نخود و لوبیا در دسته‌بندی پروتئین‌های کم‌چرب قرار می‌گیرند که می‌توانند بخشی از تغذیه کودک‌ را شامل شود.

تغذیه کودک

سوء تغذیه در کودکان

سوء تغذیه کودکان از بیماری‌های شایعی است که هم در اکثر کشورها وجود دارد. کودکانی که سوءتغذیه دارند ممکن است نسبت به سن خود کوتاه قد و لاغر باشند، نفخ و بی حالی را تجربه کنند و سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند. سوء تغذیه می‌تواند بر ارگان مختلف بدن از جمله حواس بینایی، چشایی و بویایی تاثیر بگذارد.

سوء تغذیه در کودکان  عواقب جدی برای رشد جسمی و ذهنی آن‌ها دارد. این بیماری معمولا در اثر دریافت ناکافی مواد مغذی، نرسیدن ویتامین‌ها و مواد معدنی، عفونت های مکرر یا شیوه‌های تغذیه‌ای نامناسب اتفاق می‌افتد.

کاهش اشتها، عدم علاقه به غذا و نوشیدنی، احساس خستگی همیشگی، احساس ضعف، بهبود طولانی مدت در هنگام بیماری، بهبود زخم طولانی مدت، تمرکز ضعیف، احساس سرما، پوست رنگ پریده، ضخیم، خشک و کبود، تغییر در رنگدانه‌های پوست، درد مفاصل، استخوان‌های نرم ،لثه‌هایی که به راحتی خونریزی می‌کنند، زبان متورم و ترک خورده، شب کوری و افزایش حساسیت به نور همگی از علائم سوء تغذیه کودکان است.

با تغذیه مناسب برای کودکان می‌توان احتمال سوء تغذیه در آن‌ها را پایین آورد. علاوه بر این شناسایی زودهنگام بیماری، مراجعه منظم به پزشک، استفاده از مکمل‌هایی مثل ویتامین D، زینک، روی و آهن و آموزش کامل والدین باعث می‌شود کودک سوء تغذیه نگیرد.

تغذیه کودکان چاق

عادات غذایی نامناسب، از جمله مصرف ناکافی سبزیجات، میوه و شیر، خوردن تنقلات پرکالری و مصرف فست فود در چاقی کودکان نقش دارد.

رژیم تغذیه برای کودکان زیر 12 سال معمولا رویکرد خوبی نیست، زیرا بدن آنها در حال رشد و تکامل است. مگر اینکه پزشک آن را تجویز کند که در این صورت حتما باید به طور منظم زیر نظر پزشک برنامه غذایی کودکتان را پیش ببرید.

برای تغذیه این کودکان، غذاهای فرآوری شده را با میوه‌ها، کربوهیدرات‌های مفید برای لاغری، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و دانه ها جایگزین کنید. به جای نوشابه‌، آب، شیر کم چرب یا بدون چربی استفاده کنید و غذاها و نوشیدنی‌های سالم را در جایی قرار دهید که به راحتی برای کودک قابل مشاهده و دسترسی باشد.

ساده ترین فعالیت برای کودکان چاق پیاده روی است. پیاده روی باید به تدریج برای کودک زیاد شود تا عضلات او کم‌کم درگیر شود و به این فعالیت مفید عادت کند.

تغذیه سالم برای کودکان لاغر

بعضی از والدین از چاقی و بعضی دیگری از لاغری بیش از حد کودکانشان رنج می‌برند. تغذیه سالم برای کودکانی که بیش از حد لاغر هستند اهمیت بالایی دارد و نمی‌گذارد آن‌ها از رشد ذهنی و جسمی خود باز بمانند.

برای حمایت از نیازهای تغذیه‌ای کودکان لاغر و افزایش وزن سالم، مهم است که چربی‌ها و کربوهیدرات‎‌های مفید و نشاسته‌ای بیشتری مانند سیب زمینی، نان یا برنج را در وعده‌های غذایی آن‌ها بگنجانید.

استفاده از نوشیدنی‌های پرکالری در بین وعده‌های غذایی، مانند میلک شیک یا اسموتی می‌تواند به کالری دریافتی کلی آنها کمک کند. همچنین مشارکت دادن کودکان در تهیه غذا و صرف وعده‌های غذایی در کنار هم و به عنوان خانواده  گارد آن‌ها را نسبت به غذا خوردن از بین می‌برد.

سعی کنید کودکان لاغر را به خوردن میان‌وعده عادت دهید از طرف دیگر دادن مکمل‌هایی مثل ,ویتامین A، ویتامین C و ویتامین D را به کودکانتان زیر نظر پزشک فراموش نکنید.

مهم است که برای افزایش وزن و تغذیه کودکان لاغر به غذاهای ناسالم اعتماد نکنید. به جای کیک و چیپس از جایگزین‌های سالم‌تری مانند موز یا پنیر روی کراکر استفاده کنید. از دادن نوشیدنی و تنقلات به کودکان درست قبل از غذا خودداری کنید، زیرا ممکن است اشتهای آنها را کاهش دهد.

در نهایت، مهم است که آنها را از ورزش منصرف نکنید، زیرا فعالیت بدنی برای سلامتشان ضروری است و می‌تواند به آنها کمک کند تا استخوان‎ها و ماهیچه‌های قوی‌تری داشته باشند.

غذای مناسب کودک

رژیم غذایی کودکان اوتیسمی

تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً 62٪ از کودکان مبتلا به اوتیسم با مشکلات تغذیه‌ای از جمله مشکل انتخاب غذا، عادات غذایی ناسالم و مشکلات رفتاری در غذا خوردن در مقایسه با کودکان دیگر مواجه می‌شوند. اگر مشکلات تغذیه‌ای این کودکان برطرف نشود در معرض خطر تاخیر رشد، کوتاهی قد و نارسایی‌های تغذیه‌ای مثل سوء تغذیه و یا چاقی قرار می‌گیرند.

مشکل در بلع، امتناع از غذا خوردن، حواس‌پرتی، خوردن یک غذای خاص، عدم تحمل تغییر محیط در غذا خوردن، وابستگی به یک شخص خاص برای غذا خوردن و… از جمله مشکلاتی هستند که برای تغذیه این کودکان پیش می‌آید.

تغذیه سالم برای کودکان اوتیسمی چیزی نیست که در یک پاراگراف بگنجد و با توجه به شرایط کودک حتما باید زیر نظر پزشک متخصص، متخصص تغذیه و کاردرمان پیش برود. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم این دغدغه را دارید، برای اطلاعات بیشتر، مطلب تغذیه کودکان اوتیسم را مطالعه کنید.

تغذیه  مناسب برای کودکان بیش فعال

احتمال زیادی دارد که کودکان بیش فعال و خانواده‌هایشان با چالش‌های مربوط به غذا خوردن و رژیمی غذایی مواجه شوند. تحقیقات نشان می دهد که کمبود اسیدهای چرب چند غیراشباع و مواد معدنی مانند روی، آهن و منیزیم ممکن است در بروز علائم ADHD نقش داشته باشد. با این حال، نیاز به تحقیقات بیشتر برای ایجاد ارتباط واضح بین این مواد مغذی و علائم ADHD است.

تغذیه مناسب برای کودک بیش‌فعال شامل مصرف زیاد سبزیجات، محصولات لبنی و منابع پروتئین کم‌چرب است. غذاهای فرآوری‌شده و شیرین به هیچ عنوان برای این کودکان مناسب نیست. علاوه بر این، هیدراته ماندن با آب و اجتناب از مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین و کافئین‌دار می‌تواند از عملکرد مغز حمایت کرده و به مدیریت علائم ADHD در این کودکان کمک کند.

رژیم غذایی مناسب برای کودکان دارای صرع

رژیم غذایی برای این کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ هر چه قدر این کودکان کمتر تشنج کنند، آسیب کمتری به مغزشان وارد می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر چیز حتما از پزشک متخصص برای بایدها و نبایدهای غذایی این کودکان سوال بپرسید، چون شرایط هر کودک با دیگری متفاوت است. اما در ادامه ما هم چند پیشنهاد می‌دهیم.

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم کتوژنیک برای افرادی که صرع دارند مفید است. این رژیم دارای چربی بالا و کربوهیدرات بسیار کم است. با این حالا هر رژیمی برای این کودکان فقط و فقط باید زیر نظر پزشک باشد.

این کودکان باید تمام مواد مغذی را دریافت کنند از جمله سبزیجات، مایعات کافی و پروتئین بدون چربی تا احتمال تشنجشان بالا نرود. علاوه بر این برخی داروهای ضد صرع با مواد غذایی تداخل دارند و باید حتما حواستان به این تداخلات باشد.

اگر شما این دغدغه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم رژیم ویژه بیماران صرعی لیمومی را به عنوان یکی از گزینه‌ها در نظر بگیرید.

تغذیه کودکان

تغذیه کودکان با مریضی سخت

از ته قلبمان امیدواریم که هیچ خانواده‌ای کودکی با مریضی سخت نداشته باشد. متاسفانه بعضی از خانواده‌ها کودکی که دارند که به سرطان یا بیماری سخت دیگری مبتلا است. اول از همه امیدواریم هر چه زودتر کودکتان سلامتی خود را به دست آورد. در ادامه نکات دیگری را یادآور می‌شویم.

برای تغذیه این کودکان قبل از هر چیر باید با پزشک مشورت کنید تا خدایی نکرده مشکلی برای فرزندتان پیش نیاید. علاوه بر این پیشنهاد می‌کنیم در هنگام درمان غذاهایی با هضم آسان مانند مایعات شفاف، ژلاتین، نان تست، برنج، غلات خشک و کراکر را امتحان کنید. از غذاهای سرخ شده، چرب، بسیار شیرین، تند، داغ یا با طعم قوی خودداری کنید.

همچنین وعده های غذایی کوچک و مکرر به کودکتان بدهید. حواستان باشد آب بدن کودکتان کم نشود و از پزشک بپرسید که از چه پروتئینی برای کودکتان استفاده کنید، چون پروتئین باعث بازسازی بهتر بافت عضله‌ها می‌شود. ویتامین‌ها و مواد معدنی از دست رفته هم باید به بدن کودکتان بازگردد.

نقش تغذیه در افزایش قد کودکان چیست؟

درست است که ژنتیک نقش مهمی در تعیین طول قد افراد دارد، اما این به این معنی نیست که باید از غذای مناسب برای افزایش قد کودکان غافل شوید. کمبود پروتئین، کلسیم، ویتامین D، آهن و ویتامین A می‌تواند منجر به کاهش وزن، سوء تغذیه و توقف رشد خطی و قدی کودک شود. با این حساب مهم است رژیم غذایی کودکان بر اساس دریافت این مواد غذایی تنظیم شود.

نقش مکمل در تغذیه کودکان

استفاده از مکمل‌هایی مثل قرص، قطره و‌ وشربت‌های ویتامین و مواد معدنی به کودک شما کمک می‌کند تا رشد استخوانی و عضله‌ای بهتری داشته باشد، سیستم ایمنی بدنش تقویت شود، احساس خستگی و ضعف نکند و کمتر دچار مشکلات تغذیه‌ای شود.

البته به این نکته توجه کنید که بهتر است ویتامین‌ها و مواد معدنی تا جای ممکن از مواد غذایی طبیعی گرفته شود. علاوه بر این، کمبودهای کودک باید بر اساس آزمایشی که پزشک تجویز می‌کند تعیین شود و بدون مشورت پزشک قرص یا شربت خاصی به کودکتان ندهید.

غذاهای ممنوعه برای کودکان

  • نوشیدنی‌های گیاهی: نوشیدنی‌های گیاهی مثل شیر بادام به‌خاطر علائم آلرژیکی که در بعضی کودکان ایجاد می‌کند، برای نوزادان ۱۲ تا ۲۴ ماهه توصیه نمی‌شوند و ممکن است باعث اسهال کودکان شود.
  • نوشیدنی‌های قندی: هیچ‌گونه نوشیدنی قندداری مثل نوشابه را در اختیار کودکان خود قرار ندهید. 
  • قند افزوده‌شده: از شکلات، شیرینی‌جات و تنقلاتی که قند افزوده‌ شده‌اند، دوری کنید. 
  • چربی‌های ترانس: مصرف غذاهایی که سرشار از چربی ترانس هستند، مثل فست‌فود برای کودکان توصیه نمی‌شود.

نکات غذایی برای کودکان

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا به‌شکلی همه‌جانبه به تغذیه کودکان  و رژیم غذایی آن‌ها بپردازیم و نکات لازمی که والدین باید بدانند را  به طور کلی شرح دهیم. باز هم اگر سوالی دارید در قسمت کامنت‌ها عنوان کنید تا در اسرع وقت پاسختان را بدهیم.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع: 

Stanford Medicine

Healthy Eating Research

Kids Health

Autism Speaks

Medical News Today

Nationwide Children’s Hospital

Stanford Medicine Children’s Health 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب