خواص روغن گل بنفشه؛ از طرز تهیه تا راه‌ تشخیص روغن اصل

مزایای روغن گل بنفشه برای سلامتی

فهرست مطالب

سالیان بسیار زیادی است که بشر از روغن‌های گیاهی برای مصارف خوراکی، آرایشی، بهداشتی و درمانی استفاده می‌کنند. روغن بنفشه یکی از روغن‌های معطر است که از اسانس آن در صنایع مختلفی استفاده می‌کنند.

فواید و خواص زیادی برای روغن گل بنفشه وجود دارد. به همین دلیل این قسمت از مجله سلامتی لیمومی را به فواید، عوارض، طریقه مصرف، طرز تهیه روغن آن و ارتباط روغن گل بنفشه با چاقی اختصاص داده‌ایم.

سوالات متداول

روغن گل بنفشه چه فوایدی دارد؟
خاصیت ضدعفونی کنندگی، ضد التهابی، آب‌رسانی، آرامش‌بخش، کمک به خواب آرام، تقویت حس جنسی، کاهش مشکلات تنفسی و ترمیم کننده پوست نمونه‌ای از فواید روغن گل بنفشه است.
از کجا بفهمیم روغن بنفشه اصل است؟
برای تشخیص روغن بنفشه اصلی باید به بو، میزان شفافیت و تست کاغذ اکتفا کرد. روغن بنفشه اصل عطری خوش و بویی ملایمی دارد، شفاف و بدون رنگ است و اگر ۱ یا چند قطره روغن بنفشه روی کاغذ بریزید پس از خشک شدن ردی از روغن روی کاغذ نخواهد ماند.
آیا روغن بنفشه پوست را تیره می‌کند؟
روغن بنفشه به دلیل خاصیت آب‌رسانی و مرطوب‌کنندگی موجب ترمیم بافت پوست و شفاف شدن آن خواهد شد. تحقیقات نشان داده که روغن بنفشه باعث رفع لک و تا حدودی تیرگی خواهد شد.
آیا روغن بنفشه برای چاقی صورت مناسب است؟
منابع معتبر زیادی مبنی بر خاصیت چاق‌کنندگی صورت با روغن بنفشه وجود ندارد؛ اما استعمال روغن بنفشه به مقدار زیاد و طولانی‌مدت ممکن است که موجب چاقی صورت شود.

روغن گل بنفشه؛ این روغن پرخاصیت

گل بنفشه یک گیاه علفی است که بومی جنوب اروپا و شمال آفریقا است. روغن گل بنفشه، نوعی روغن طبیعی بوده که نتیجه عصاره گیری از گل بنفشه (Lavandula angustifolia) است.

از این روغن در صنایع مختلف ازجمله صنایع آرایشی و بهداشتی، آروماتراپی، ماساژ برای لاغری شکم، ساخت عطرها و محصولات خانگی مانند صابون و شامپو استفاده می‌کنند. خاصیت ضد التهابی، ضدعفونی‌کننده و آرامش‌بخش این روغن سبب شده تا در زمینه پزشکی هم از ان برای درمان برخی مشکلات پوستی، استرس و اضطراب کمک بگیرند.

مزایای روغن گل بنفشه

خواص روغن گل بنفشه برای سلامتی و پوست چیست؟

به‌طورکلی از خواص روغن گل بنفشه برای حفظ سلامتی و راحتی عمومی استفاده می‌شوئ؛ اما فراوانی خواص آن سبب شده تا این روغن در زمینه‌های مختلفی به کار برود که در ادامه به تعدادی از فواید روغن گل بنفشه اشاره خواهیم کرد:

  • ضدالتهاب

روغن گل بنفشه دارای خواص ضد التهابی است. چراکه می‌تواند در درمان برخی مشکلات پوستی مانند جوش صورت، آکنه و التهاب‌های پوستی مفید واقع شود. علاوه بر این‌ها تسکین دردهای عضلانی مانند روماتیسم، آرتریت و نقرس هم با کمک روغن گل بنفشه ممکن خواهد بود.

  • آرامش‌بخش

 یکی دیگر از خواص روغن گل بنفشه خاصیت آرامش‌بخشی آن است. مطالعات نشان می‌دهد که این روغن در کنترل و کاهش استرس و اضطراب رفع خستگی و سرگیجه تأثیرگذار است.

  • کمک به خواب آرام

عطر ملایم روغن بنفشه و خاصیت آرامش‌بخشی آن به شما کمک کند تا آرامش بیشتری در خواب داشته باشید و مشکلات خواب مانند بیدار شدن شبانه و دشواری در خوابیدن را برطرف کند.

  • مفید برای بواسیر

 بواسیر یا هموروئید نتیجه متورم شدن رگ و بافت‌های خونی در موضع است. روغن گل بنفشه به دلیل خاصیت ضد التهابی رفته‌رفته التهاب و تورم را برطرف کرده و به درمان این اختلال کمک می‌کند.

مزایای روغن گل بنفشه برای پوست

  • درمان سیاهی دور چشم

 رطوبت و مواد مغذی موجود در روغن گل بنفشه می‌تواند برای درمان سیاهی دور چشم مفید باشد.

  • تقویت حس جنسی

 روغن گل بنفشه به دلیل خاصیت آرامبخشی بر عملکرد جنسی تأثیر می‌گذارد. افرادی که در برقراری روابط عاشقانه و معاشقه مشکل دارند می‌توانند از عطر و روغن بنفشه برای رفع این مشکل کمک بگیرند.

  • کمک به لنف‌ها

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روغن بنفشه موجب تولید و گردش سالم لنف‌ها می‌شود و تا حدی می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری کند.

  • بهبود لطافت مو

خاصیت رطوبت بخشی و رفع خشکی باعث آب‌رسانی بیشتر موها شده و اختلالاتی همچون خشکی پوست سر و شوره را از بین می‌برد.

  • کمک به خشکی پوست

 افزایش رطوبت‌رسانی به پوست و ترمیم بافت پوست از خواص روغن گل بنفشه است. به همین دلیل این روغن می‌تواند برای رفع خشکی پوست مؤثر باشد.

  • ضدعفونی‌کننده

 خاصیت ضد عفونی‌کنندگی روغن گل بنفشه علاوه بر پاک کردن سطوح از آلودگی‌ها می‌تواند هوا را نیز پاک کند.

  • ضد سوختگی

 تسکین سوختگی‌های خفیف و آفتاب سوختگی با استعمال روغن بنفشه به سطح مورد نظر، ممکن خواهد بود.

فواید روغن گل بنفشه برای مو

  • کاهش مشکلات تنفسی

 از دیگر فواید روغن بنفشه می‌توان به کاهش مشکلات تنفسی رایج مانند سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا، برونشیت و سینوس‌های مختلف اشاره کرد.

  • ترمیم و بازسازی پوست

 روغن گل بنفشه دارای خواص ترمیم‌کنندگی و بازسازی کنندگی است که می‌تواند در بهبود و تجدید سلول‌های پوست نقش مهمی داشته باشد. این خاصیت می‌تواند در درمان زخم‌ها، خراش‌ها و آسیب‌های پوستی مفید باشد.

  • آنتی‌اکسیدان قوی

خاصیت آنتی‌اکسیدانی روغن گل بنفشه سبب شده تا در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و پیری پوست موفق باشد.

  • مرطوب‌کننده

روغن بنفشه دارای خاصیت مرطوب‌کننده است که در کاهش خشکی، ترک‌های پوستی و حفظ رطوبت طبیعی پوست مفید است.

عوارض روغن گل بنفشه چیست؟

در عموم موارد روغن گل بنفشه را باید به‌صورت استعمال خارجی استفاده کرد تا ایمن باشد؛ اما گاهی اوقات عوارض روغن گل بنفشه در اشکال زیر نمایان خواهد شد:

بروز حساسیت و آلرژی: اگر شما به روغن گل بنفشه حساسیت داشته باشید علائمی همچون: تحریک پوستی، قرمزی، خارش، سوزش یا تورم در پوست شما نمود پیدا خواهد کرد.

تحریک پوستی: استفاده بیش‌ازحد از روغن گل بنفشه ممکن است باعث تحریک و خشکی پوست شود.

سردرد، تهوع یا افزایش خواب‌آلودگی از دیگر عوارض روغن بنفشه است که در صورت مشاهده باید مصرف این روغن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

خاصیت گل گاوزبان
بیشتر بخوانید:

روغن گل بنفشه چه تاثیری در کاهش وزن دارد؟

این روغن به تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش وزن شود؛ اما استفاده از آن در انواع رژیم غذایی راه رسیدن به کاهش وزن را برایتان هموارتر خواهد ساخت.

مصرف روغن‌های گیاهی ازجمله روغن گل بنفشه به‌جای روغن‌های حیوانی یا اشباع‌شده باعث کاهش تجمع لیپید در سلول‌های چربی، تحلیل بافت چربی و تنظیم فعالیت متابولیسمی در بدن می‌شود.

بنابراین اگر تمایل به کاهش وزن دارید، بهتر است مصرف روغن گل بنفشه را در کنار یک رژیم غذایی سالم و انجام تمرینات ورزشی در برنامه روزانه خود قرار دهید.

طریقه استفاده از روغن بنفشه

روغن گل بنفشه یک روغن طبیعی است که می‌توان از آن در تغذیه روزانه استفاده کرد. به‌عنوان مثال:

  • تهیه سالاد و خوراکی: روغن گل بنفشه می‌تواند به سبزیجات، سالادها، دسرها و خوراکی‌های دیگر اضافه شود.
  • پخت‌وپز: این روغن یک انتخاب مناسب برای پخت و پز، سرخ کردن و آب‌پز کردن مواد غذایی است.
  • مزه دار کردن مواد غذایی: روغن گل بنفشه را می‌توان در مزه دار کردن گوشت، ماهی، مرغ و سایر غذاها قبل از پخت به کار گرفت.
  • استفاده به‌عنوان روغن آرایشی: این روغن یک مرطوب‌کننده قوی و مغذی برای پوست است که برای ترکیب شدن با لوازم آرایشی همچون روغن صورت، بدن و لوسیون مناسب خواهد بود.

طرز تهیه روغن گل بنفشه

استفاده از روغن گل بنفشه برای نوزادان

روغن گل بنفشه می‌تواند برای نوزادان به‌عنوان یک روغن طبیعی و مرطوب‌کننده پوست استفاده شود؛ اما توصیه می‌کنیم که قبل از به‌کارگیری سایر مصارف و فواید روغن گل بنفشه حتماً با یک پزشک مشورت کنید:

البته توصیه می‌شود که قبل از استعمال روغن بنفشه به‌صورت گسترده روی بدن نوزاد، تست حساسیت روی پوست نوزاد انجام دهید. برای این کار، یک ناحیه کوچک از پوست را با روغن گل بنفشه ماساژ دهید و ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد در صورت‌ عدم بروز حساسیت از این روغن استفاده کنید.

بدن نوزاد را تنها با ۲ تا ۵ قطره روغن گل بنفشه چرب کنید و از استعمال این روغن به چشم، بینی و دهان نوزاد خودداری کنید.

استفاده از روغن گل بنفشه در بارداری

در دوران بارداری باید استفاده از روغن گل بنفشه بااحتیاط و مشورت با پزشک انجام شود. در طول بارداری، تغییرات هورمونی و وضعیت حساس بدن می‌تواند به تغییرات پوستی و مشکلات مربوط به پوست منجر شود. بنابراین این روغن را در دوران بارداری بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

طبع روغن گل بنفشه چیست؟

 به‌طورکلی طبع روغن گل بنفشه معتدل است؛ اما از این ماده در طب سنتی به‌عنوان یک ماده خنک‌کننده نیز استفاده می‌کنند. در دیدگاه طب سنتی روغن گل بنفشه برای تسکین التهابات، درمان سوختگی‌های سطحی، قرمزی پوست و آکنه استفاده می‌شود.

بااین‌حال، توصیه نمی‌شود که عموم افراد از این روغن گیاهی استفاده کنند. چراکه امکان بروز مسمومیت پوستی با روغن بنفشه وجود دارد.

چطور روغن بنفشه درست کنیم؟

برای تهیه روغن گل بنفشه خانگی، می‌توانید از روش زیر استفاده کنید:

مواد لازم:

  • گل بنفشه تازه یا خشک‌شده
  • روغن کنجد، روغن زیتون یا هر نوع روغن پایه دیگر

طرز تهیه روغن گل بنفشه

گل‌های بنفشه را بشوید و از ساقه ‌و برگ جدا کنید. اجازه دهید آب اضافی گل‌ها کشیده شود.

یک بطری شیشه‌ای انتخاب کنید. نصف شیشه را با روغن دلخواه مانند روغن زیتون، کنجد، بادام یا روغن‌های دیگر پر کنید و حجم باقیمانده شیشه را با گل‌های بنفشه تکمیل کنید.

درپوش شیشه را ببندید و به آرامی تکان دهید تا گل‌ها و روغن مخلوط شوند. شیشه را برای ۲ تا ۴ هفته در محیطی خشک و تاریک قرار دهید تا اسانس گل بنفشه آزاد شود. با گذشت این زمان به کمک یک کاغذ و شیشه، محتویات شیشه را فیلتر کنید تا روغن گل بنفشه به دست بیاید.

توجه داشته باشید که روغن بنفشه خانگی نمی‌تواند قدرت و غلظت روغن اسانس بنفشه تجاری را داشته باشد.

مزایای روغن گل بنفشه بر پایه زیتون

روغن بنفشه با پایه زیتون چیست؟

همان‌طور که در طرز تهیه روغن بنفشه خانگی مطالعه کردید برای ساخت بعضی از روغن‌های بنفشه باید از روغن پایه استفاده کرد. چراکه این گل‌ها به‌خودی‌خود حجم زیادی از روغن را در خود جای نداده‌اند.

ساخت روغن بنفشه بر پایه روغن زیتون، درواقع نوع دیگری از روغن بنفشه است. هرچند که خلوص بالایی ندارد؛ اما خواص مرطوب‌کنندگی، آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی گل‌های بنفشه در این روغن به‌خوبی یافت می‌شود.

روغن بنفشه با پایه روغن زیتون برای مراقبت از پوست، ماساژ و استفاده در ترکیبات آرایشی یا درمانی مفید است.

روغن بنفشه با پایه کنجد چیست؟

این روغن نوعی روغن معطر است که همانند همتای قبلی آن عصاره گیری از گل‌های بنفشه را به کمک یک روغن پایه به نام روغن کنجد انجام می‌دهند.

روغن بنفشه بر پایه روغن کنجد دارای خواص مرطوب‌کنندگی، ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که برای مراقبت از پوست، ماساژ و استفاده در ترکیبات آرایشی و درمانی از آن استفاده می‌کنند.

روغن گل بنفشه برای چاقی صورت مناسب است؟

چاق شدن صورت به عوامل مختلفی همچون مسائل ژنتیکی، سبک زندگی، تغذیه و تمرینات فیزیکی بستگی دارد. استفاده از روغن گل بنفشه به تنهایی نمی‌تواند منجر به چاقی صورت شود. بااین‌حال اگر از روغن گل بنفشه به‌صورت مستمر و در مقادیر بسیار زیاد استفاده کنید، ممکن است نقشی در چاقی صورت داشته باشد.

کلام آخر

روغن گل بنفشه را عموماً به‌صورت خالص یا بر پایه سایر روغن‌های گیاهی تهیه می‌کنند. این روغن بسته به میزان خلوص آن دارای عطر و رایحه خوشی است و قدرت و خواص متفاوتی خواهد داشت. هرچه روغن گل بنفشه خالص‌تر فواید بیشتری برای سلامت و پوست از قبیل خاصیت آرامبخشی، ضد عفونی‌کنندگی، آب‌رسانی، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و رفع مشکلات تنفسی دارد.

عموماً مصرف روغن گل بنفشه عارضه خطرناکی برای افراد ندارد؛ اما در شرایط خاصی از قبیل بارداری، داشتن حساسیت پوستی یا برای نوزادان توصیه می‌شود که قبل از مصرف حتماً با یک پزشک مشورت کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

 Biofinest

Healthline

pubmed

ScienceDirect.com

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب