هر آنچه باید در مورد روغن نارگیل دانست

خواص روغن نارگیل

فهرست مطالب

روغن نارگیل یکی از فراورده‌های اصلی نارگیل است که مواد معدنی و مواد آلی موجود در آن باعث شده تا خواص متعددی برای این میوه و محصولات جانبی آن به اثبات برسد.

روغن نارگیل می‌تواند در درمان برخی عفونت‌ها، کنترل اشتهای کاذب، کاهش چربی دور شکم و کاهش علائم و عوارض برخی بیماری‌ها مؤثر واقع شود؛ اما بالا بودن مقدار کالری آن و اسیدهای چرب اشباع این روغن باعث محدودیت‌هایی در مصرف آن خواهد شد.

 

به همین دلیل ما در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی سعی داریم تا شما را با مزایا و معایب، خواص روغن نارگیل و باید‌ها و نباید‌های مصرف آن آشنا کنیم.

سوالات متداول

آیا روغن نارگیل کلسترول خون را افزایش می‌دهد؟
بله. چندین مطالعه در طول دهه‌های مختلف نشان می‌دهد که روغن نارگیل سرشار از چربی‌های اشباع‌شده است؛ بنابراین مصرف روغن نارگیل و سایر مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع‌شده باعث افزایش کلسترول خواهد شد.
مصرف روزانه چه مقدار از روغن نارگیل مجاز است؟
روغن نارگیل یک ماده غذایی پرکالری بوده که مقدار زیادی اسیدهای چرب اشباع‌شده را در خود جای‌داده است. به همین منظور محققان معتقدند که برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی بهتر است که در طی روز مصرف روغن نارگیل به بیش از ۲ قاشق غذاخوری نرسد.
آیا روغن نارگیل برای بهبود زخم‌ها مفید است؟
چندین مطالعه نشان‌داده‌اند که روغن نارگیل روند بهبود زخم‌ها را با کمک خاصیت آنتی باکتریال و افزایش کلاژن سازی تسریع می‌کند.
آیا مصرف روغن نارگیل موجب لاغری و کاهش وزن می‌شود؟
مصرف روغن نارگیل به دلیل ایجاد حس سیری طولانی‌مدت و افزایش سطح انرژی در نهایت می‌تواند موجب لاغری و کاهش وزن شود؛ اما این مهم بدون داشتن تمرینات ورزشی و رژیم غذایی مناسب امکان‌پذیر نخواهد بود.

روغن نارگیل و ارزش غذایی آن

میوه نارگیل در دو نوع سبز و قهوه‌ای عرضه و فرآوری می‌شوند که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. نارگیل سبز میوه نارسی است که حاوی مقدار زیادی آب نارگیل بوده و گوشت کمتری دارد. ازاین‌رو برای تهیه انواع نوشیدنی از آن استفاده می‌کنند.

اما نارگیل قهوه‌ای همان میوه بالغ است که حجم آب کمتری داشته و درعین‌حال ضخامت گوشت آن بیشتر است. این نوع نارگیل بهترین گزینه برای تهیه روغن نارگیل، شیر نارگیل و گوشت آن است.

روغن نارگیل را از طریق تحت‌فشار قرار دادن گوشت نارگیل تازه یا خشک‌شده به دست می‌آورند. با ایجاد فشار و تنظیم دما بر ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد، روغن نارگیل از گوشت آن استخراج می‌شود. میزان رطوبت و نحوه روغن‌کشی خوراکی یا غیرخوراکی بودن این روغن را تعیین می‌کند.

عموماً روغن نارگیل خوراکی و فوق بکر را از نارگیل تازه تهیه می‌کنند اما روغن غیرخوراکی را از گوشت خشک‌شده نارگیل یا کوپرا استخراج می‌کنند.

روغن نارگیل حاوی مقدار زیادی فیبر رژیمی، کلسیم، زینک، مس، منگنز، آهن، پتاسیم، سدیم، منیزیم، فسفر و سیلینیوم است. ویتامین گروه B، ویتامین A، ویتامین K و ویتامین E ازجمله آنتی اکسیدان‌های موجود در این روغن هستند.

شما با مصرف 3۰ گرم روغن نارگیل حدود ۳۵۰ کالری انرژی، ۳۳ گرم چربی، ۱۵ گرم کربوهیدرات، ۱۰ گرم فیبر، ۶ گرم قند و ۳ گرم پروتئین دریافت خواهید کرد.

روغن نارگیل

طبع روغن نارگیل چیست؟

در بیشتر مواقع توجه به طبیعت مواد غذایی به شما کمک می‌کند که بدانید آیا کاندید مناسبی برای مصرف این ماده غذایی هستید یا خیر. از سوی دیگر ممکن است که با شناسایی طبع مواد غذایی میزان عوارض و محدودیت‌های مصرف آن را هم به‌درستی تخمین بزنید.

نارگیل و تمامی فراورده‌های اصلی آن ازجمله روغن نارگیل طبعی گرم و خشک دارد. ازاین‌رو مصرف آن را به افرادی با طبعی سرد یا بلغم توصیه می‌کنند. درباره غذاهای مناسب برای مزاج بلغمی بخوانید.

خواص روغن نارگیل برای سلامتی بدن

اکنون که با ارزش غذایی، مواد آلی و مواد معدنی روغن نارگیل آشنا شدید بدون تردید می‌دانید که این حجم از مواد غذایی ارزشمند در این محصول قطعاً خواص متعددی را در خود جای‌داده است.

در ادامه به چند نمونه از خواص روغن نارگیل که پس از پیمودن مراحل تحقیقاتی و مطالعاتی معتبر به ثبت رسیده‌اند را بررسی خواهیم کرد. همانند:

کاهش استرس

این روغن مقدار زیادی MCTs دارد که شامل اسیدکاپریک، کاپریلیک، کاپروئیک و لوریک اسید می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که MCTs می‌تواند عوارض ناشی از استرس را کاهش دهد؛ بنابراین یکی از خواص روغن نارگیل کاهش اضطراب و استرس است.

کاهش علائم آسم

مطالعات نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به آسم می‌توانند علائم بیماری خود را با استنشاق اصل این روغن کنترل کنند.

تأمین انرژی بدن

اسیدهای چرب غیراشباع به مقدار زیادی در روغن نارگیل یافت می‌شوند. زمانی که شما از مواد غذایی غنی‌شده با اسید چرب تغذیه می‌کنید، مقدار زیادی انرژی در اختیار بدن خود قرار خواهید داد.

کمک به کاهش عفونت کاندیدا

به‌طورکلی این روغن فرابکر و بکر دارای خاصیت ضد میکروبی است. به همین دلیل یک عامل مهم برای کاهش عفونت‌های قارچی است. کاندیدا آلبیکنس نوعی عفونت قارچی بوده که محیط‌های گرم و مرطوب را دچار می‌کند.

این نوع عفونت بیشتر در واژن و دهان افراد دیده می‌شود و برای درمان آن داروهایی را تجویز می‌کنند که خاصیت ضدمیکروبی داشته باشند. در نتیجه این روغن می‌تواند در کنترل و کاهش عفونت ناشی از کاندیدا موفق عمل کند.

کاهش اشتها با روغن نارگیل

ایجاد سیری بیشتر

یکی از خواص روغن نارگیل تنظیم اشتها و ایجاد احساس سیری است. وجود ‌تری گلیسیرید یا (MCTs) در این روغن باعث می‌شود تا شخص مدت‌زمان بیشتری احساس سیری کند. به‌این‌ترتیب میزان کالری دریافتی کاهش پیدا کرده و رفته‌رفته وزن شما کم می‌شود.

کمک به سلامت دندان

دهانشویه و شوینده‌های بهداشتی که برای شست‌وشو دهان و دندان استفاده می‌شوند، دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و آنتی باکتریال هستند. به همین دلیل باعث کاهش پلاک‌های دندانی، التهاب لثه و پوسیدگی دندان خواهند شد.

تمامی این موارد با مصرف روغن اصل نارگیل عملی می‌شود که این مورد نشان‌دهنده ی یکی از خواص روغن نارگیل است.

نارگیل برای سلامت دندان

پیشگیری از آلزایمر

تری گلیسیرید، کتون‌ها و چربی‌های موجود در این روغن یک عامل برای پیشگیری از آلزایمر یا زوال عقل هستند. یکی از خاصیت‌های روغن نارگیل خنثی کردن اثرات و عوارض خفیف تا متوسط آلزایمر و سایر بیماری‌های زوال عقل است.

کمک به کاهش تشنج

تشنج و سایر اختلالات مربوط به سیستم عصبی ناشی از انتقال نادرست سوخت‌رسانی یا گلوکز به مغز است. تحقیقات نشان می‌دهد که عوارض بیماری‌هایی همچون صرع و تشنج با کمک ترکیبات و خاصیت روغن نارگیل کاهش پیدا می‌کند.

خواص روغن نارگیل برای پوست و مو

فواید زیادی از روغن نارگیل برای پوست وجود دارد از درمان آکنه و التهاب گرفته تا درمان خشکی پوست و کنترل اگزما. همه این موارد به لطف خاصیت روغن نارگیل برای پوست بیمار اتفاق می‌افتد.

تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در روغن نارگیل برای هیدراته نگه‌داشتن پوست و رفع خارش بسیار مؤثر است. از سوی دیگر خاصیت آنتی باکتریالی و آنتی اکسیدانی روغن نارگیل منجر به بهبود سریع زخم، کنترل علائم و عوارض اگزما و درمان آکنه خواهد شد.

یکی از فواید روغن نارگیل برای مو افزایش رطوبت مو و ترمیم موهای آسیب‌دیده یا خشک است. روغن نارگیل به دلیل داشتن اسیدهای چرب و خاصیت هیدارته می‌تواند به کاهش شوره سر، لطافت مو، رفع موخوره و افزایش حالت‌پذیری به مو کمک کند.

از روغن نارگیل برای پوست

نحوه مصرف روغن نارگیل

محققان بر این باورند که مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل برای سلامت بدن بسیار مفید است. هرچند که توصیه می‌شود که در گام‌های نخست ابتدا روزی ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

برای بهره‌گیری از خاصیت روغن نارگیل می‌توانید یکی از 4 روش زیر را انتخاب کنید:

سرخ کردن مواد غذایی با روغن نارگیل: روغن نارگیل ازجمله روغن‌های گیاهی است که می‌توان با آن سرخ کردن مواد غذایی را به‌صورت سطحی انجام داد.

برخلاف روغن آفتابگردان یا روغن زیتون نقطه دود شدن راین روغن بسیار پایین است. از روغن نارگیل می‌توان برای تفت دادن مواد غذایی استفاده کرد.

پخت مواد غذایی: پخت انواع نان، کیک، شیرینی، کلوچه و سایر دسرها را می‌توان با روغن نارگیل انجام داد.

ساخت نوشیدنی: یکی دیگر از راه‌های مصرف روغن نارگیل افزودن آن به انواع نوشیدنی سرد و گرم مانند اسموتی‌ها است.

استعمال و استنشاق: محصولات بهداشتی فراوانی با عصاره نارگیل و روغن آن ساخته می‌شود؛ اما امکان استعمال خارجی و استنشاق روغن نارگیل باکیفیت برای بهبود سلامتی و کاهش علائم و عوارض برخی بیماری‌ها ممکن است. اگر قصد دارید که از فواید روغن نارگیل برای صورت بهره بگیرید، باید توجه داشته باشید که افراد دارای پوست چرب نباید روغن نارگیل را به‌طور مستقیم روی پوست خود بمالند. زیرا امکان ایجاد جوش‌های سرسیاه وجود خواهد شد.

روش استفاده روغن نارگیل

آیا روغن نارگیل کلسترول را بالا می‌برد؟

مصرف روغن نارگیل باعث تنظیم سطح کلسترول بدن در محدوده مجاز خواهد شد. در صورت زیاده‌روی در مصرف روغن نارگیل، میزان اسید لوریک در بدن بالا خواهد رفت. به‌این‌ترتیب سطح کلسترول بد با چگالی بالا یا (HDL) در بدن افزایش پیدا خواهد.

البته با بالا رفتن سطح اسید لوریک در بدن امکان افزایش کلسترول خوب با چگالی پایین یا همان (LDL) نیز وجود دارد؛ اما توصیه می‌شود که برای بهره‌مندی از خواص روغن نارگیل در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

کلام آخر

روغن نارگیل یک ماده غذایی ارزشمند است که مصرف آن فواید زیادی برای سلامتی در پی دارد. بهبود و کاهش علائم و عوارض برخی بیماری‌ها، افزایش حس سیری، تأمین انرژی بدن و تقویت پوست و مو نمونه‌ای از خواص روغن نارگیل هستند.

مطالعات نشان می‌دهد که جای دادن روغن نارگیل در رژیم غذایی لاغری می‌تواند روند کاهش وزن را تسریع کند؛ اما بالا بودن سطح اسیدهای چرب اشباع در این روغن باعث می‌شود که این ماده غذایی را بااحتیاط بیشتری مصرف کرد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

 

healthline

webmd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب