خواص روغن کرچک برای پوست و مو | روتینی ساده برای زیبایی

روغن کرچک برای پوست و مو

فهرست مطالب

 تاثیرات روغن‌درمانی روی زیبایی پوست و مو در طول سالها در بین مردم شنیده و گفته شده است. روغن‌هایی مانند نارگیل، بادام شیرین،آرگان، زیتون و… همواره بیشتر مورد توجه مردم بوده‌اند. اما روغن کرچک یکی از آن دسته از مواد مغذی است که علیرغم فواید زیادی که می‌تواند برای مو، پوست و ناخن‌ها داشته باشد، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. خواص روغن کرچک برای پوست و مو از مواردی‌ست که نباید در روتین‌های پوستی نادیده گرفته شود.

روغن کرچک سرشار از امگا 6، امگا 9 و ویتامین E است که باعث می‌شود یک ماده مغذی و آبرسان و دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی باشد. همه این‌ها آن را به یک روغن کامل روتین زیبایی با کاربردهای موضعی فراوان تبدیل می‌کند. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی خواص روغن کرچک برای پوست و مو را بررسی می‌کنیم تا با این روغن موثر در بهبود وضع پوست و مو بیشتر آشنا شویم.

سوالات متداول

آیا روغن کرچک می‌تواند باعث افزایش میزان رشد مو شود؟
این مورد به صورت علمی ثابت نشده و حکایاتی که از این خاصیت وجود دارد، صرفا بر اساس تجربه افراد است. درخشندگی و هیدراته شدن مو از خواصی است که این روغن می‌تواند برای مو داشته باشد که به شکل علمی نیز ثابت شده‌اند.
با وجود این خواص، این روغن عارضه جانبی ندارد؟
روغن کرچک هم مانند هر ماده دارویی دیگری می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی مختلف شود. ایجاد التهاب و بثورات پوستی از بیشترین موارد گزارش‌شده است. با این حال این مورد در افراد مختلف متفاوت است و بهتر است پیش از مصرف آن به صورت گسترده، تست حساسیت انجام دهید.
مدت‌هاست که با مشکل خشکی پوست مواجهم؛ این روغن می‎‌تواند مشکل مرا برطرف کند؟
در صورتی که زمان زیادی‌ست که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید و مشکل خود را حاد می‌دانید، بهتر است درمان‌های خانگی را رها کنید. حتی اگر راه‌حل خانگی شما استفاده از خواص روغن کرچک برای پوست و مو باشد. قطعا پزشک متخصص بهتر می‌تواند شما را برای برطرف شدن این مشکل راهنمایی کند.
آیا روغن کرچک برای رفع چین و چروک مفید است؟
روغن کرچک یک منبع غنی از ویتامین E و چربی‌های ضروری مانند اسید لینولئیک (یک نوع اسید چرب اشباع نشده) است. این ویتامین و اسیدهای چرب ممکن است برای پوست مفید باشند. ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و می‌تواند از آسیب‌های اکسیدی بر روی پوست جلوگیری کند. اسید لینولئیک همچنین می‌تواند به ترمیم و نرم‌تر شدن پوست کمک کند.

روغن کرچک چه تاثیری در سلامت پوست و مو دارد؟

خواص افسانه‌ای که سینه به سینه و در سالیان طولانی از این روغن و سایر روغن‌های طبیعی و گیاهی روایت شده‌اند، همیشه کاملا درست نیستند. اما نمی‌توان آنها را کاملا نادیده گرفت. به گفته بعضی از این افسانه‌ها، روغن کرچک می‌تواند در رشد موهای شما اثرگذار باشد، اما هیچ مدرک علمی واقعی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

دکتر دین رابینسون متخصص پوست از beautybay، می‌گوید: «مزایای اولیه روغن کرچک برای مو این است که به ایجاد درخشندگی کمک می‌کند، که در مطالعه‌ای در سال 2003 هم اثبات شد». اما برای تاثیر آن در رشد مو هیچ سند علمی یافت نشده است. در ادامه بخشی از خواص روغن کرچک برای پوست و مو را با هم می‌خوانیم:

روغن کرچک برای مو

بهبود کیفیت موها

بسیاری از مردم از روغن کرچک به عنوان یک راه طبیعی درمان مشکلات مو استفاده می‌کنند. به این دلیل که روغن کرچک دارای خواص مرطوب‌کنندگی است که می‌تواند به نرم شدن ساقه مو، افزایش انعطاف پذیری و کاهش احتمال شکستگی کمک کند.

می‌توانید با استفاده مستقیم روغن کرچک روی موهایتان از موخوره جلوگیری کنید. همچنین ظاهر خشک مو را از بین ببرید و درخشندگی مو را بیشتر کنید. مقدار کمی از این روغن و مالیدن آن روی موهای خشک یا مرطوب تنها چیزی است که برای استفاده از بخشی از خواص روغن کرچک برای پوست و مو نیاز دارید.

درمان ریزش مو
بیشتر بخوانید:

درمان شوره و بهتر شدن وضعیت پوست سر

از آنجایی که روغن کرچک خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد و همینطور به دلیل خواص ضد التهابی آن، می‌توان از آن به عنوان یک درمان آسان برای پوست سر نیز استفاده کرد. ماساژ آن روی پوست سر می‌تواند به هیدراته ماندن ناحیه مدنظر کمک کند و همچنین به رفع شوره سر، قرمزی و التهاب کمک می‌کند. از این نظر، روغن کرچک برای روتین موهای شما مفید است. می‌توانید آن را با ماساژور پوست سر استفاده کنید.

مرطوب کننده برای پوست

یک مرطوب‌کننده عالی

پاشنه‌های ترک خورده، خشکی پس از اصلاح، پوسته پوسته شدن بازوها، پاها، لب‌ها یا هر قسمت دیگری از بدن، از خواص روغن کرچک برای پوست و مو بهره می‌برد. روغن کرچک به عنوان یک مرطوب‌کننده پوست را به سرعت هیدراته می‌کند.

جوانسازی پوست در منزل
بیشتر بخوانید:

نرم‌کننده کوتیکول ناخن

روغن کرچک یک راه حل عالی برای جلوگیری از خشکی و پارگی کوتیکول ناخن است. توصیه می‌شود آن را مستقیماً پس از مانیکور یا پدیکور استفاده کنید. همچنین می‌توانید قبل از خواب روغن کرچک را روی کوتیکول‌هایتان بمالید.

حتی می‌توانید یک شیشه کوچک روغن کرچک را در کنار میز یا کیفتان بگذارید تا آبرسانی کمی را  در طول روز به ناخن‌هایتان داشته باشید. از آنجایی که روغن کرچک یک ضد التهاب و ضد باکتری است، می‌تواند به دور نگه داشتن عفونت از کوتیکول‌های پاره شده نیز کمک کند.

تسکین پوست آفتاب سوخته

خواص روغن کرچک برای پوست و مو به همین‌ها ختم نمی‌شود. اگرچه آلوئه‌ورا در درمان و تسکین آفتاب‌سوختگی حرف اول را می‌زند، روغن کرچک نیز یک ماده موثر دیگر است که می‌توانید آن را برای بهبود آفتاب‌سوختگی امتحان کنید. هنگامی که روغن کرچک مستقیماً روی پوست آفتاب‌سوخته استفاده شود، احساس خنکی خفیفی خواهید داشت که به سرعت آن درد و خارش وحشتناک را تسکین می‌دهد. همچین ویژگی ضد التهابی آن می‌تواند قرمزی ناشی از آفتاب‌سوختگی را کاهش دهد.

برای آفتاب سوختگی روغن کرچک

التیام زخم، التهاب و بثورات

همانطور که روغن کرچک می‌تواند پوست شما را پس از آفتاب‌سوختگی تسکین دهد، می‌توانید آن را روی زخم‌های کوچک، بثورات و سایر نواحی ملتهب پوست نیز برای کاهش تورم، قرمزی، خارش و درد استفاده کنید. با این حال اگر با یک مشکل مزمن یا درد و علائم پوستی جدی سر و کار دارید، تنها مراجعه به پزشک متخصص برای شما کارساز خواهد بود.

درمان آکنه

درمان آکنه یک مورد کمتر شناخته شده از خواص روغن کرچک برای پوست و مو است. به لطف خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی آن، می‌توانید انواع جوش‌ها و جوش‌های سرسیاه و سرسفید را درمان کنید. به علاوه می‌توانید یک لایه از آن را به عنوان مرطوب‌کننده و درمان‌کننده آکنه روی صورت خود بمالید. متخصصان پوست توصیه می‌کنند که پیش از استفاده روی پوست صورت، آن را به صورت محتاطانه و روی نقطه‌ای مثل زیر چانه یا پشت گوش امتحان کنید. یک روز صبر کنید تا در صورت بروز علائم آلرژیک از استفاده آن روی صورت و سایر نواحی جلوگیری کنید.

عوارض روغن کرچک

آیا استفاده از روغن کرچک عوارضی هم دارد؟

در حالی که نمی‌توان خواص روغن کرچک برای پوست و مو را نادیده گرفت، توجه به این نکته مهم است که شواهد علمی که بسیاری از این ادعاها را پشتیبانی می‌کنند، قطعی نیستند. بسیاری از خواص نیز جنبه روایتی دارند. این بدان معنی است که بیشتر مطالعات در مورد یک نمونه خاص است که در آن درمان با روغن کرچک موفقیت‌آمیز بوده است. بنابراین ممکن است این روغن هم مانند سایر داروهای شیمیایی و گیاهی، برای برخی افراد موثر باشد و بر دیگران تاثیری نداشته باشد.

ریزش مو بر اثر رژیم غذایی
بیشتر بخوانید:

اغلب گزارش‌هایی که از واکنش‌های آلرژیک افراد نسبت به روغن کرچک گزارش شده عبارتند از:

  • بثورات پوستی
  • تورم
  • خارش

در صورت استفاده از این روغن و مشاهده هر یک از این موارد یا حتی موارد آلرژیک دیگر، حتما و فورا به پزشک مراجعه کنید تا از گسترش مشکل جلوگیری کنید.

خواص روغن کرچک

خواص روغن کرچک برای پوست و مو را نادیده نگیرید

درست است که روغن کرچک در اوایل لیست انواع روغن‌هایی که این روزها میان مردم باب شده، قرار ندارد؛ اما نباید از خواص متعدد و مفیدی که در زمینه زیبایی دارد،غافل شد. خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی آن باعث جلوگیری از بروز آکنه، رفع التهاب و بهبود آفتاب‌سوختگی می‌شود. به علاوه با مرطوب‌کنندگی خود می‌تواند در هیدراته شدن پوست و مو تاثیرگذار باشد. همچنین از خشکی مو و پوست سر جلوگیری کرده و باعث درخشندگی موها می‌شود.

خواص روغن کرچک برای پوست و مو بیش از این‌هاست، اما توجه داشته باشید که پیش از مصرف آن به صورت گسترده، حتما روی بخش کوچکی از پوست آن را تست کنید. با این کار می‌توانید از بروز مشکلات بعدی و حساسیت‌های احتمالی پیشگیری کنید.

در صورتی که تا به حال از فواید روغن کرچک در زمینه زیبایی بهره‌مند شدید، از تجربه خود برای ما بگویید. چه روغن‌های طبیعی دیگری را به عنوان یک روتین زیبایی موثر می‌دانید؟

 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

realsimple

healthline

medicalnewstoday

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب