خواص گل گاوزبان؛ از سلامتی تا لاغری

خاصیت گل گاوزبان

فهرست مطالب

گل گاوزبان، گیاه موردعلاقه مادربزرگ‌هاست. اگر این گزاره را قبول ندارید کافیست سری به کمد دیواری آشپزخانه مادربزرگتان بزنید تا حرفم را باور کنید. این گیاه اعجاب‌انگیز، گویی که برای هر دردی، درمان باشد، به کمک انسان‌ها می‌آید. ما را به آرامش می‌رساند. خوابمان را سبک و راحت می‌کند. و برای درمان بیماری‌هایی مثل آسم، آرتریت روماتوئید و درماتیت آتوپیک و التهاب هم مفید است. برای آشنایی بیشتر با خواص گل گاوزبان در ادامه این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» همراه ما باشید.

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف گل گاوزبان چه موقعی است؟
شب‌ها قبل از خواب نوشیدن یک فنجان گل گاو زبان می‌تواند خوابی آرام را به همراه داشته باشد.
بهترین روش دم کردن گل گاو زبان به چه صورت است؟
مقداری از گل گاو زبان را داخل قوری ریخته و روی آن آبجوش بریزید. سپس اجازه دهید روی کتری و شعله ملایم گاز 15 تا 30 دقیقه دم بکشد.
گل گاوزبان با چه داروهایی تداخل دارد؟
این گیاه با داروهای رقیق‌کننده خون تداخل دارویی ایجاد می‌کند. اگر از این نوع دارو مصرف می‌کنید یا قصد عمل جراحی دارید بهتر است از مصرف گل گاو زبان خودداری کنید.
چه افرادی نباید گل گاوزبان مصرف کنند؟
افراد مبتلا به مشکلات کبدی، زنان باردار و مادران شیرده از این گیاه و مکمل‌های آن استفاده نکنند.

گل گاو زبان چیست؟

گل گاوزبان با عنوان گل ستاره‌ای هم شناخته می‌شود. این گیاه به خاطر گل‌های بنفش زیبا و خواص دارویی متفاوت در نزد همه مردم جهان به ویژه ما ایرانیان طرفداران زیادی دارد. برگ‌ها و گل‌های این گیاه خوراکی هستند و معمولا به‌عنوان چاشنی، سبزی خشک یا دمنوش در انواع نوشیدنی‌ها و غذاها استفاده می‌شود. خواص گل گاوزبان اما چیزی است که احتمالا کنجکاوید راجع به آن بدانید.

در طب سنتی از گل گاوزبان برای گشاد کردن رگ‌های خونی، آرام‌بخشی و درمان تشنج استفاده می‌کردند. هنوز هم خاصیت آرام‌بخشی این گیاه از مهم‌ترین فایده‌های آن به شمار می‌رود و همین موضوع باعث شده است که در خانه هر ایرانی، مقداری گل گاو زبان پیدا شود.

خاصیت گل گاوزبان

خواص گل گاو زبان چیست؟

فواید و  خواص گل گاوزبان به قدری زیاد است که می‌توان آن را نوعی گیاهی جادویی نامید که شفابخشی را کار خود قرار داده است. به طور کلی از این گیاه برای درمان انواع اختلالات تنفسی و گوارشی، تقویت پوست و مو، مکمل آرام‌بخش و … استفاده می‌شود.

کاهش التهاب

شاید گذشتگان بنا به تجربه‌های مکرر و اثربخش گل گاو زبان، آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی استفاده می‌کردند؛ اما تحقیقات پزشکی روز نشان داده‌ است که  خواص گل گاو زبان، ضد التهابی بودن آن است.

بر اساس یک مطالعه‌های پزشکی، روغن دانه گل گاو زبان در برابر آسیب سلولی اکسیداتیو که می‌تواند به ایجاد التهاب کمک کند، مقاومت می‌کند. همچنین این روغن می‌تواند از بروز التهاب‌های ناشی از کهولت سن نیز پیشگیری کند.

علاوه بر این، مصرف مکمل روغن گل گاوزبان به همراه روغن ماهی یا بدون آن، علائم آرتریت روماتوئید که یک اختلال التهابی است را هم کاهش می‌دهد.

خواص گل گاوزبان

خواص گل گاوزبان برای بهبود علائم آسم

عصاره گل گاو زبان می‌تواند با کاهش التهاب و تورم در مجاری هوایی به تسکین علائم آسم کمک کند. هرچند تحقیقات در این زمینه درمان آسم را ثابت نکرده است، اما بهبود علائم آن برای بیماران مبتلا نیز تسکین‌دهنده خواهد بود.

تقویت پوست و مو

روغن گل گاو زبان حاوی مقادیر زیادی اسید گاما لینولنیک (GLA) است. این اسید چرب برای ساختار و عملکرد پوست شما ضروری است و می‌تواند به رشد، درخشندگی و افزایش مقاومت ساقه مو کمک زیادی کند.

همچنین از خواص گل گاوزبان برای پوست می‌توان به فواید ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد که به بهبود زخم و ترمیم سد دفاعی طبیعی پوست شما کمک می‌کند. برخی تحقیقات نیز نشان داده است که گل گاو زبان برای درمان چندین بیماری شایع پوستی ازجمله درماتیت آتوپیک که نوعی اگزماست، مفید خواهد بود.

بهبود سرماخوردگی و سرفه

از دیگر خاصیت گل گاوزبان می‌توان به این موارد اشاره کرد که برای درمان مشکل هورمونی به نام نارسایی آدرنال، تصفیه خون، افزایش جریان ادرار، جلوگیری از التهاب ریه‌ها، آرام‌بخشی و افزایش تعریق استفاده می‌شود. همچنین این گیاه برای درمان برونشیت و سرماخوردگی نیز مفید است؛ بنابراین در زمان بیماری می‌توانید دمنوش آن را بجوشانید و با نوشیدن آن، سرفه‌های خود را درمان کنید.

خواص گل گاوزبان برای سرماخوردگی

خواص گل گاوزبان برای درمان افسردگی و اضطراب

گل گاو زبان به عنوان یک ترمیم‌کننده غده فوق کلیوی برای تسکین اضطراب و استرس عمل می‌کند. مصرف این گیاه دارویی در طول روز؛ حال شما را بهتر کرده و به بهبود علائم افسردگی کمک می‌کند. همچنین می‌توانید دم‌کرده گل‌ گاو زبان را هنگام تب و برای کمک به بازگرداندن نشاط در دوره نقاهت بیماری میل کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید.

طبع گل گاوزبان چیست؟

آنچه در طب سنتی به طبع گل گاو زبان نسبت داده‌اند، طبع گرم و تر است. حتما می‌دانید که این نوع طبع، این از ایده‌آل‌ترین‌هاست؛ چراکه افرادی که طبع گرم و تر دارند درواقع بدنشان حرارت و رطوبت خوبی دارد. همین موضوع باعث می‌شود که سیستم رشد آن‌ها بهتر کار کرده و عمدتا اندام خوش‌فرم و عضلانی داشته باشند.

با همه این تفاسیر می‌توان گفت که خواص گل گاوزبان، روی طبع شما نیز تاثیر می‌گذارد و به مرور با اصلاح مزاج شما به تناسب اندامتان نیز کمک می‌کند.

گل گاوزبان و لاغری

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که افراد در رژیم با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند، بازگشت وزن پس از لاغری است. اگر شما هم رژیم غذایی گرفته‌اید و به وزن ایده‌آل‌تان رسیده‌اید، می‌توانید 5 گرم روغن یا دمنوش گل گاو زبان را به صورت روزانه استفاده کنید تا از بازگشت وزنتان به قبل جلوگیری و به تثبیت وزنتان کمک کند.

هرچند نمی‌توان به طور صد در صد ادعا کرد که روغن گل گاو زبان، چربی‌های موضعی بدن را مورد هدف قرار می‌دهد، اما مطالعات پزشکی ثابت کرده است که مصرف این روغن می‌تواند در کاهش وزن کلی بدن تاثیرگذار باشد.

در یک آزمایش پزشکی، افرادی که از این روغن استفاده کرده بودند کاهش قابل توجهی در وزن بدن، شاخص توده بدنی و دور کمرشان نسبت به گروهی که از روغن گل گاو زبان استفاده نکرده بودند، نشان دادند.

فواید گل گاو زبان

مضرات گل گاو زبان

همیشه مراقب مقدار مصرف هرچیز باشید و اگر بیماری خاصی دارید بدون مشورت با پزشک به سراغ مکمل‌ها یا گیاهان دارویی نروید. مکمل‌های گل گاوزبان ممکن است با عوارض جانبی خفیفی ازجمله مشکلات گوارشی همچون گاز معده، نفخ و سوء هاضمه همراه باشد. پس فقط روی خواص گل گاوزبان حساب باز نکنید.

همچنین این مکمل‌ها با برخی داروها از جمله رقیق‌کننده‌های خون تداخل دارند و می‌تواند باعث بروز تشنج و علائم خطرناکی شود. بهتر است افراد مبتلا به مشکلات کبدی، زنان باردار و مادران شیرده از این گیاه و مکمل‌های آن استفاده نکنند.

به طور کلی عوارض جانبی روغن دانه گل گاوزبان عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • سوء هاضمه
  • سردرد
  • بثورات

میزان مصرف مجاز گل گاو زبان در طول روز چه قدر است؟

هرچند برخی از توصیه‌ها می‌گوید که نباید روغن گل گاو زبان را بخورید و تنها مصرف موضعی آن مجاز است، اما نوع خوراکی این روغن هم در بازار موجود است و می‌توانید آن را همراه با انواع سالاد رژیمی یا در غذا میل کنید. اگر از ظعم آن خوشتان نمی‌آید، مکمل‌های دارویی گل گاو زبان نیز در داروخانه به فروش می‌رسد.

مقدار مجاز مصرف روزانه روغن دانه گل گاوزبان 1 تا 3 گرم در روز اعلام شده است. شما می‌توانید از این روغن به میزان 1 گرم در روز برای کودکان و حداکثر 3 گرم در روز برای بزرگسالان استفاده کنید. اگر م می‌خواهید دمنوش آن را بخورید، بهتر است شب‌ها یک فنجان قبل از خواب میل کنید.

معرفی 5 دمنوش با ترکیب گل گاو زبان و گیاهان مختلف

گیاه گل گاو زبان را می‌توانید با سایر گیاهان ترکیب و به صورت دمنوش نوش جان کنید.

دمنوش گل گاوزبان و سنبل‌الطیب

ترکیب سنبل‌الطیب و گل گاوزبان یک معجزه‌گر برای درمان استرس و رسیدن به آرامش است. اگر شب‌ها بی‌خواب می‌شوید، فشارخون و فشار قلب دارید، سردرد و میگردن امانتان را بریده یا می‌خواهید حافظه‌تان را قوی کنید حتما از این دمنوش بخورید.

برای درست کردن دمنوش مقداری گل گاو زبان را به همراه نصف مقدار آن، سنبل‌الطیب در یک قوری بریزید و روی آن آبجوش بریزید. ظرفتان را روی شعله بسیار ملایم گاز بگذارید و حدود 15 تا 3 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. این دمنوش به همراه خرما، عسل، نبات و … بسیار خوش‌طعم و عطر خواهد شد.

دمنوش گل گاو زبان و لیمو عمانی

چند قطعه لیمو عمانی بدون پوست را آماده کنید و در دمنوش در حال آماده شدن گل گاو زبان بریزید. با این ترفند هم مزه نسبتا ترشی به دمنوش می‌بخشید و هم از خاصیت‌ لیمو عمانی برای سلامتی بدنتان بهره‌مند می‌شوید.

دمنوش گل گاو زبان و اسطوخدوس

از ترکیبات بی‌نظیر آرام‌بخش و طبیعی، اسطوخدوس و گل گاو زبان است. این دمنوش که برای سرماخوردگی نیز بسیار مفید خواهد بود با ترکیب خواص اسطوخودوس به همراه مقدار کمی زنجبیل، یک عدد لیمو عمانی و عسل به دست می‌آید.

خواص گل گاوزبان

دمنوش گل گاوزبان و بابونه

بابونه برای رفع سوء هاضمه بسیار مفید است، به همین خاطر از عوارض مصرف گل گاوزبان نیز پیشگیری می‌کند. شما می‌توانید ترکیب این دو گیاه را به‌صورت دم‌کرده میل کنید تا از استرس دور شوید. توجه داشته باشید که مقدار هر دو گیاه می‌تواند مساوی باشد. این دمنوش برای سردرد و میگرن، مشکلات قلبی و بهبود سلامت پوست و مو نیز بسیار مفید است.

دمنوش گل گاو زبان و زنجبیل

اگر انواع رژیم غذایی دارید و می‌خواهید سوخت و ساز بدنتان را زیاد کنید، از دمنوش گل گاو زبان و زنجبیل غافل نشوید. برای تهیه این دمنوش به مقداری گل گاو زبان و مقدار کمی زنجبیل و دارچین نیاز دارید. برای اینکه طعم آن را متعادل کنید هم بهتر است از عسل استفاده کنید.

جمع بندی

گل گاو زبان یکی از گیاهان بسیار مفید است که خواص دارویی زیادی دارد. این گیاه را به صورت روغن یا دمنوش مصرف می‌کنند. از خواص گل گاو زبان می‌توان به آرامبخشی، بهبود سلامت پوست و مو، کاهش التهاب، درمان افسردگی و اضطراب و بهبود علائم آسم اشاره کرد.

حواستان باشد که گل گاو زبان با رقیق‌کننده‌های خون تداخل دارد و می‌تواند باعث بروز تشنج و علائم خطرناکی شود. همچنین بهتر است افراد مبتلا به مشکلات کبدی، زنان باردار و مادران شیرده از این گیاه و مکمل‌های آن استفاده نکنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

healthline

shuncy.

versusarthritis

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب