با انواع ماهی جنوب آشنا شوید (8 ماهی جنوب خوشمزه)

انواع ماهی جنوب

فهرست مطالب

جنوب ایران علاوه بر جاذبه­های گردشگری منحصربه‌فردی که دارد، دارای فرهنگ آشپزی دیرینه­ای است که روحیه مهمان­نوازی مردمانش را نیز به نمایش می­گذارد. غذاهای این منطقه به‌خصوص ماهی­های دریایی آن به‌قدری لذیذ و شگفت‌انگیز است که نباید فرصت چشیدن آن­ها را از دست داد.

اگر به دنبال تنوع بخشیدن در برنامه غذایی خود هستید، هر کجای ایران که باشید، می­توانید انواع ماهی جنوب را تهیه کرده و از عطر و طعم آن لذت ببرید. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی قصد داریم به معرفی انواع ماهی جنوب ایران بپردازیم.

سوالات متداول

بهترین ماهی جنوب برای کباب کردن چیست؟
ماهی هامور سفید گرچه گوشت کمی سفت دارد؛ اما به علت جثه بزرگ و طعم لذیذ آن، بهترین گزینه برای کباب‌کردن به شمار می­رود. ماهی سرخو نیز به‌دلیل گوشتی بودن، نداشتن بوی آزاردهنده و چربی زیادی که دارد برای کباب‌کردن مناسب است.
بهترین ماهی بدون استخوان جنوب چیست؟
ماهی شیر با گوشتی سفید، طعمی خوش­مزه و مقدار ضایعات بسیار کم جزو بهترین­ ماهی‌­های بدون استخوان دریای جنوب شناخته می­‌شود. همچنین ماهی راشگو ملقب به آهوی دریا، از ممتازترین و مرغوب‌­ترین ماهی­های جنوب است که گوشتی لطیف و ترد با تیغ کم دارد.
انواع ماهی جنوب کدامند؟
ماهی­‌های جنوب کشور اعم از کپور، شوریده، ماهی شیر، کوسه‌ماهی و… را می­توان به دسته­‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. به‌طورکلی انواع ماهی جنوب شامل ماهی­‌های زینتی و خوراکی هستند که شمار زیادی از آنان از ارزش اقتصادی و ارزش غذایی بالایی برخوردارند.
گران­‌ترین ماهی جنوب چیست؟
گران­‌ترین و ممتازترین ماهی جنوب ایران «ماهی حلوا سفید» است. این ماهی خوش‌­طعم، از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار بوده و در سراسر دنیا مشتریان زیادی دارد. ضایعات این ماهی بسیار کم است و تیغ­‌های ریز آزاردهنده ندارد. همچنین تمیز کردن آن کار بسیار راحتی است.

خواص ماهی جنوب چیست؟

ماهی­‌های دریایی شامل گونه‌­های مختلفی مانند ماهی ‌تن، خال‌مخالی، سالمون و… هستند. ماهی‌­های دریایی به‌طورکلی از نظر اندازه بزرگ­تر از ماهی­‌های پرورشی هستند. انواع ماهی جنوب سرشار از ید، روی و آهن هستند که این ید باعث رشد مغز کودکان خردسال شده و از بیماری‌­های مرتبط با تیروئید جلوگیری می­کند.

گوشت ماهی دریایی جنوب باعث افزایش تولید خون و تأمین مواد مغذی ضروری بدن می‌­شود. یکی از خواص ماهی جنوب این است که سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3 هستند؛ به این ترتیب با کاهش سطح تری گلیسیرید، نقش پیشگیرانه مهمی در بیماری های قلبی عروقی دارند و کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهند.

همچنین دارای ویتامین D هستند که برای تثبیت صحیح کلسیم در استخوان ها مهم است. ماهی‌های جنوب فسفر دارند و به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کنند. مصرف انواع ماهی جنوب ایران برای بانوان باردار و شیرده و در دوره های رشد مانند دوران کودکی اهمیت ویژه‌ای دارد.

انواع ماهی جنوب

معرفی 8 ماهی خوش­مزه جنوب

جنوب کشور، بازار اصلی ماهی­‌های دریایی است. به‌دلیل تنوع بالای ماهی‌­ها، بدون شک انتخاب خوشمزه­‌ترین ماهی جنوب ایران کاری دشوار خواهد بود. بازار ماهی‌فروشان در جنوب، در فضایی بسیار بزرگ قرار دارد و انواع متنوعی از ماهی­‌های خوش­‌طعم دریایی در آن پیدا می­‌شود.

هنگام خرید انواع ماهی جنوب، خوش­مزگی و سالم ‌بودن ماهی اولین نکته‌­ای است که باید به آن توجه داشته باشید. به گفته سرآشپزهای حرفه­‌ای، گوشت ماهی آب‌شور بسیار خوش­‌طعم­‌تر از گوشت ماهی­‌های پرورشی در آب­‌های شیرین است.

انواع ماهی جنوب بدون استخوان بهترین مورد برای کودکان و البته کسانی که حوصله تمیزکردن ماهی را ندارند، است. در ادامه مقاله به معرفی 8 نوع از خوش طعم‌­ترین و ممتازترین ماهی جنوب خواهیم پرداخت.

1. شیرماهی

ماهی شیر یکی از معروف­‌ترین­ ماهی‌­ها و خوشمزه‌ترین ماهی­ جنوب ایران شناخته می‌­شود. شیرماهی دارای بدنی صاف و کشیده به رنگ نقره­ای با جثه­‌ای بزرگ و از خانواده ماهی‌تن است. ماهی شیر شهرتی جهانی داشته و در سایر نقاط جهان نیز به‌عنوان یک غذای دریایی خوش‌طعم و مفید شناخته می­‌شود.

ماهی شیر منبع مهم پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری است. این ماهی را می­‌توان به اشکال مختلفی مانند آب‌پز، سوخاری و کبابی طبخ و نوش جان کرد. در طب سنتی برخی از فرهنگ‌­ها، از ماهی شیر به‌دلیل خواص دارویی آن استفاده می‌­شود.

 به طور مثال در اندونزی باور بر این است که این ماهی دارای خواص ضدالتهابی بوده و اغلب برای درمان بیماری‌های پوستی همچون اگزما و پسوریازیس مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

شیرماهی

2. ماهی حلوا سفید

ماهی حلوا سفید گران­‌ترین ماهی جنوب ایران است. این ماهی که از باارزش‌ترین و مطلوب­‌ترین ماهی‌­ها در دنیا به شمار می‌­رود، ارزش غذایی بسیار بالایی داشته و در دنیا طرف‌داران و مشتریان زیادی دارد.

شکل بدن ماهی حلوا سفید به‌شدت فشرده و تا حدودی بیضی‌ شکل است و نیم‌رخ‌های پشتی و شکمی تقریباً به همان اندازه محدب هستند. این ماهی، دهان نسبتاً کوچک با آرواره‌های ضعیف دارد.

ماهی حلوا سفید بیش­تر در خلیج‌فارس، دریای عمان، اقیانوس هند، دریای عرب، اقیانوس اطلس، خلیج بنگال و… یافت می‌شود. این ماهی از زئوپلانگتون‌­ها تغذیه می­‌کند.

انواع ماهی جنوب مثل ماهی حلوا سفید

3. کوسه‌ماهی

گوشت کوسه ‌ماهی سرشار از پروتئین است و به همین دلیل برای کسانی که به دنبال مواد غذایی پروتئین دار بدون چربی هستند، گزینه‌­ای عالی محسوب می­‌شود. کوسه‌ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای حفظ سلامت مغز و کاهش خطر بیماری قلبی ضروری هستند.

مصرف گوشت کوسه تا زمانی که به‌درستی پخته شود و از تأمین‌کنندگان معتبر تهیه شده باشد، می­‌تواند بی‌خطر باشد. با این ‌حال مهم است که مراقب آلودگی احتمالی جیوه در گوشت آن باشید.

زنان باردار، مادران شیرده و کودکان خردسال بهتر است به‌دلیل بالا بودن مقدار جیوه در گوشت این ‌ماهی، مقدار کمی از آن را مصرف کرده و یا به طور کلی از خوردن آن صرف‌نظر کنند.

کوسه ماهی

4. ماهی کپور نقره‌­ای

این ماهی را می­‌توان به‌عنوان یکی از بهترین ماهی جنوب ایران نام برد. ماهی کپور نقره­ای غنی از پروتئین و سایر مواد مغذی است. گوشت این ماهی را می­‌توان به‌صورت برشته شده، بخارپز و آب‌پز مصرف کرد.

هنگام سرخ‌کردن ماهی کپور نقره‌­ای، لایه­‌ای محافظ روی پوست گوشت تشکیل می­‌شود. این لایه، از نابودی پروتئین­های گوشت جلوگیری می‌­کند. ماهی کپور کف‌­زی است و در کف شنی دریا و قسمت­های مددار رودخانه‌­ها زندگی می­‌کند.

این نوع ماهی تنها سالی یک بار معمولاً در فصل بهار تخم‌ریزی می‌­کند. کپور گوشت­خوار بوده و از کرم­ها و سخت­‌پوستان کوچکی که در کف دریا زندگی می­‌کنند، تغذیه می­‌کند.

ماهی کپور نقره‌ای

5. ماهی سرخو

این ماهی به‌دلیل رنگ زیبای صورتی مایل به قرمزی که دارد، معروف به سرخو است. ماهی سرخو بدنی پهن، سر و دم مخروطی و دندان­های تیز دارد. این ماهی گوشت­‌خوار است و از صدف­‌ها و ماهی‌­های کوچک­‌تر تغذیه می­‌کند.

 گوشت ماهی سرخو به‌دلیل ظاهر متفاوت و بافت نرمی که دارد، طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است. سرخو نه‌تنها طعمی لذیذ و خوش­مزه دارد؛ بلکه سرشار از منابع غنی پروتئین است و به‌عنوان سالم­‌ترین ماهی جنوب ایران شناخته می­‌شود.

برای کسانی که رژیم غذایی کم‌کالری دارند، این ماهی به‌علت داشتن پروتئین بدون چربی و اسیدهای چرب امگا 3 گزینه‌­ای عالی به شمار می­رود.

ماهی سرخو

6. ماهی گیدر

ماهی گیدر شکلی شبیه به اژدها با بال‌­های بلند دارد. رنگ پشت این ماهی، آبی متالیک تیره و کناره‌­های آن زرد و شکم آن به رنگ نقره­‌ای است. این ماهی 6 الی 7 سال عمر کرده و از مهاجرت‌کننده‌ترین ماهی­‌ها محسوب می­‌شود.

 مهم­‌ترین و بهترین ماهی جنوب ایران در صنعت کنسروسازی و تن‌ماهی «ماهی گیدر» است. ماهی گیدر یکی از سریع‌ترین شناگران اقیانوس به شمار می­‌رود. این ماهی مانند برخی از گونه‌های کوسه، باید دائماً در حال شنا باشند؛ زیرا ماهی‌های گیدر در هنگام توقف توانایی عبور آب از آبشش‌­هایشان را ندارند. بنابراین باید به‌طور مداوم با دهان باز به جلو شنا کنند تا اکسیژن بدنشان تأمین شود.

ماهی گیدر

7. ماهی راشگو

دو طرف بالای سر و بدن ماهی راشگو دارای رنگ نقره­ای کمی تیره است که در پهلوهای پایینی روشن می‌شود. در حاشیه هر دو باله پشتی، رنگ مایل به سیاهی مشخص است و قسمت‌های باقی‌مانده از باله‌ها نیمه شفاف و کمی تیره می­‌شوند.

 این ماهی در بسترهای گل‌آلود کم‌عمق در آب‌های ساحلی و گاهی در رودخانه­‌ها ممکن است دیده شود. راشگو، گونه­‌ای گوشت­‌خوار است که از میگو و ماهی­‌های دیگر تغذیه می­کند. ماهی­‌هایی که شکار می­‌کند عمدتاً کفال خاکستری، آنچوی و طبل هستند.

ماهی راشگو به‌صورت تازه، منجمد و خشک یا شور به بازار عرضه می­‌شود. این ماهی از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار بوده و در دسته خوشمزه‌ترین ماهی‌های جنوب ایران قرار می­‌گیرد.

ماهی راشگو

8. ماهی هامور سفید

ماهی هامور به‌عنوان ممتازترین ماهی جنوب شناخته می­شود. گوشت این ماهی، سفت ولی بسیار لذیذ و خوش­‌طعم است. از این ماهی به دلیل خوش لعاب بودن پوست آن در تهیه خورشت استفاده می­‌کنند. ماهی هامور جزو ماهی‌­های درجه یک جنوب به شمار رفته و به‌صورت سوخاری، کبابی و قلیه ‌ماهی استفاده می­‌شود.

این ماهی به‌دلیل رنگ سفید گوشت، در گویش جنوبی به هامور یعنی «سفید» معروف است. گوشت ماهی هامور سرشار از فسفر و بدون چربی بوده که به همین دلیل برای افرادی که انواع رژیم غذایی دارند، بهترین ماهی جنوب ایران برای لاغری محسوب می­شود. همان­طور که گفتیم گوشت این ماهی بعد از پخت سفت شده و خوردن آن کمی مشکل خواهد بود.

انواع ماهی جنوب مثل ماهی هامور سفید

کلام آخر

خلیج‌ فارس واقع در جنوب کشور عزیزمان ایران، زیستگاه صدها گونه ماهی است که شمار بسیاری از آن­ها از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هستند. از این ‌رو آشنایی با ماهی‌­های جنوب کشور و چشیدن طعم بی‌نظیر آن‌ها خالی از لطف نیست.

در این مقاله تلاش کردیم تا ویژگی­‌ها و خواص تعدادی از ماهی­‌های جنوب ایران را برای شما عزیزان شرح دهیم. امیدواریم مورد توجهتان قرار گرفته باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

Incredible Iran

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب