فواید یخ برای صورت؛ از جوان‌سازی گرفته تا درمان آکنه

فواید یخ برای صورت

فهرست مطالب

گذاشتن یخ روی صورت، یکی از اقداماتی است که در دهه‌های اخیر به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرده است، با وجود این‌که هیچ اثبات علمی‌ای برای آن وجود ندارد. اشخاص زیادی فواید یخ برای صورت را بسیار می‌دانند؛ از درمان آکنه گرفته تا چشم‌های پف‌کرده و متورم.

قرار دادن یخ در نواحی مختلف بدن را به‌عنوان سرما درمانی می‌شناسند که به اشکال گوناگونی روی بخش‌های مختلف بدن، از جمله صورت تأثیر می‌گذارد و می‌تواند پوستی جوان را برای افرادی که این روتین را دنبال می‌کنند، به همراه داشته باشند. در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی  قرار است به سراغ راز نهفته‌ای که در این جامدِ دوست‌داشتنی نهفته است، برویم و درباره خواص یخ برای پوست صورت اشاره کنیم.

سوالات متداول

تاثیر یخ بر پوست صورت چیست؟
یخ با کاهش موقت فعالیت‌های عصبی، درد را کم‌تر می‌کند و با کاهش جریان خون، تورم را کاهش داده و بازیابی و ترمیم بافت‌های نرم را تسریع می‌بخشد. به همین خاطر هم فواید بسیار زیادی برای سلامتی و شادابی پوست دارد.
مضرات یخ برای پوست صورت چیست؟
در شرایط خاص و پوست‌های حساس، یخ ممکن است به صورت شما آسیب بزند. به‌عنوان مثال، واکنش‌پذیری بالای پوست‌های حساس را تشدید ببخشد، باعث ایجاد سرمازدگی در پوست شود و حتی با تغییر دما، به مویرگ‌های پوستی آسیب وارد کند.
یخ چه قدر می تواند بر روی پوست صورت بماند؟
از آن‌جایی که قرار گرفتن یخ برای مدت طولانی می‌تواند باعث سرمازدگی پوست شود و به‌صورت آسیب برساند، پیشنهاد می‌کنند که یخ را به‌مدت یک یا حداکثر ۲ دقیقه روی پوست صورت و آن هم به‌شکل دایره‌ای، حرکت دهید و بمالید.
آیا می توانیم هر روز روی صورتمان یخ بگذاریم؟
انجام ماساژ یخ روی صورت به‌شکل مکرر می‌تواند برای درمان بیماری‌های پوستی بسیار مناسب باشد، با این حال، انجام آن نباید تعداد دفعات بیش از اندازه‌ای داشته باشد. پزشکان پیشنهاد می‌کنند که روزانه تنها یک مرتبه یخ را روی صورت ماساژ دهید.

یخ برای صورت؛ معجزه همیشگی

سرما درمانی عموماً با کاهش موقت فعالیت‌های عصبی، درد را کم‌تر می‌کند و با کاهش جریان خون، تورم را کاهش داده و بازیابی و ترمیم بافت‌های نرم را تسریع می‌بخشد. به همین خاطر هم، بسیاری از طرفداران این اقدام، بر این باورند که تأثیر یخ بر صورت شامل موارد بسیار زیادی است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

      

یکی از بهترین خواص یخ، ضد التهابی بودن ‌اش است که می‌تواند به کاهش و التیام  جوش صورت و آکنه کمک کند. استفاده از یخ و مالش آن به‌روی پوست، التهابات را تسکین می‌دهد و اندازه منافذ پوستی را به حداقل می‌رساند. جدا از آن، یخ می‌تواند تولید سبوم اضافی که منشأ اصلی آکنه است را کاهش دهد.

درخشان شدن پوست

همه ما پوستی درخشان می‌خواهیم و به همین خاطر هم هزینه‌های بسیار زیادی برای محصولات گران‌قیمت می‌کنیم، غافل از این‌که یکی از فواید یخ برای صورت، درخشان شدن پوست است. یخ می‌تواند گردش خون را در پوست بهبود ببخشد و با افزایش سطح اکسیژن، مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری برای پوست صورت را تأمین کند.

کاهش پف چشم

پف کردن چشم، دلایل بسیار زیادی دارد که شایع‌ترین‌شان، کمبود خواب و خستگی است. استفاده از یخ باعث می‌شود تا تورم دورِ چشم به‌طور کامل از بین برود.

یخ برای از بین بردن سیاهی دور چشم

از بین بردن سیاهی دور چشم

جدا از پف‌کردگی، از بین بردن سیاهی و گودی دور چشم یکی دیگر از خواص یخ برای پوست صورت است. بهترین راه برای از بین بردن این سیاهی، این است که یخی که از ترکیب گلاب و خیار و آب به‌شکل فریز شده، به دست آمده را به ناحیه چشم‌تان بمالید.

علائم پیری را کاهش می‌دهد

استفاده منظم از تکه های یخ روی پوست صورت، باعث می‌شود تا گردش خون در پوست افزایش پیدا کند و منافذ پوستی، سفت شوند. این فرایند به کاهش چین و چروک‌های پوستی و جوان‌سازی شما کمک شایانی می‌کند.

کاهش التهاب

اگر به‌دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا واکنش‌های آلرژیک، پوست‌تان ملتهب شده و احساس خارش بسیار زیادی می‌کنید، مالیدن تکه‌های یخ روی ناحیه‌ آسیب دیده می‌توانند راه‌حل شما باشند. یخ عروق خونی را منقبض کرده و می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن، التهابات شما را تسکین ببخشد.

لایه‌برداری از پوست

یکی از فواید یخ برای صورت، لایه‌برداری است و به‌عنوان یکی از بهترین لایه‌بردارهای طبیعی پوست هم شناخته می‌شود. بهترین روش استفاده این است که تکه‌های یخ را با شیر به پوست صورت‌تان بمالید. شیر حاوی اسید لاکتیک است که به پاکسازی سلول‌های مرده کمک می‌کند و باعث درخشندگی پوست‌تان می‌شود.

افزایش جذب محصولات مراقبت از پوست

اگر قبل از استفاده از سایر محصولات مراقبت از پوست، تکه‌های یخ را روی صورت‌تان بمالید، می‌توانید قابلیت جذب و تأثیر این محصولات روی پوست را افزایش دهید؛ تکه‌های یخ می‌توانند اثر این محصولات را به لایه‌های عمیق‌تری از پوست برسانند.

نحوه ماساژ یخ برای صورت

ضررهای یخ برای صورت

با وجود این‌که فواید یخ برای صورت بسیار زیاد است و به‌عنوان یک روش ایمن و ارزان برای مراقبت از پوست هم شناخته می‌شود، اثرات طولانی‌مدتی به‌همراه ندارد و جدا از آن، در برخی موارد هم می‌تواند به پوست شما آسیب برساند.  در ادامه به برخی از ضررهای یخ برای صورت اشاره می‌کنیم:

  • آسیب به پوست‌های حساس: استفاده از یخ می‌تواند واکنش‌پذیری بالای پوست‌های حساس را تشدید ببخشد. اگر به پوست‌تان یخ بزنید، ممکن است آن را خشک و تحریک کنید.
  • روی جریان پوست تأثیر می‌گذارد: در برخی موارد، ممکن است استفاده از یخ جریان خون را در پوست صورت‌تان مختل کند.
  • سرمازدگی: سرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که یک جسم سرد به‌طور مستقیم و به مدت طولانی روی پوست باقی بماند.
  • عدم طولانی‌مدت بودن: پوست شما ممکن است پس از مصرف یخ شاداب به‌نظر برسد، اما تأثیر آن بدون شک زودگذر خواهد بود.
  • حساسیت به آفتاب: وقتی از محیط گرمی وارد خانه می‌شوید، دما تغییر می‌کند و در صورت استفاده از یخ، ممکن مویرگ‌ها آسیب می‌بیند و پوست‌تان تحریک می‌شود و حتی ممکن است سردرد بگیرید.

نحوه ماساژ صورت با یخ

هر آدمی در ابتدا پس از خواندن مقاله به این فکر می‌کند که چگونه می‌تواند از یخ برای شاداب کردن پوست استفاده کرد؟ ممکن است به این فکر کنید که تکه‌های یخ را به‌طور مستقیم روی پوست‌تان قرار دهید. این راهکار می‌تواند باعث تحریک پوست‌تان شود، به همین خاطر توصیه نمی‌شود.

در عوض پیشنهاد می‌کنیم که چهار یا پنج تکه یخ را در یک پارچه نخی یا پلاستیک بگذارید و آن را ببندید و سپس، به‌شکل ملایم و با حرکات دایره‌ای، روزانه یک بار و به مدت دو دقیقه آن را روی پوست‌تان بمالید و ماساژ دهید.

انواع یخ برای صورت

انواع یخ برای پوست صورت

تا به این‌جا درباره خواص یخ برای پوست صورت اطلاعات زیادی به‌دست آورده‌اید. جالب است بدانید که انواع دستورالعمل برای درست کردن یخ و استفاده از آن روی پوست صورت وجود دارد. در ادامه به برخی از انواع یخ اشاره می‌کنیم که هرکدام، تأثیر شگفت‌انگیزی روی پوست به‌جا می‌گذارند:

یخ آلوئه‌وا

سایت Healthline عنوان کرده که آلوئه‌ورا تأثیر بسیار زیادی روی درمان بیماری‌های پوستی دارد و می‌تواند برای آفتاب‌سوختگی و حتی بهبود آکنه استفاده شود.

یخ چای سبز

سایت Verywell Health عنوان کرده که چای سبز می‌تواند به درمان آکنه، پیری و قرمزی پوست کمک کند. عصاره چای سبز در بازسازی بافت و ترمیم آسیب‌های پوستی نقش دارد و به‌واسطه داشتن کافئین، می‌تواند عروق خونی که باعث باریک‌تر شدن رگ‌ها می‌شوند را منقبض کند.

یخ زعفران

یخِ زعفران یکی از بهترین رخ‌ها برای محو شدن کک‌ و مک‌های پوستی، لکه‌های قهوه‌ای و رنگدانه‌های تجمع‌یافته در پوست است و رنگی روشن و درخشان را به پوست هدیه می‌دهد.

یخ گلاب

این نوع از یخ باعث نرم شدن پوست می‌شود و پس از گذراندن یک روز طولانی، برای پاک کردن آرایش‌های باقی‌مانده روی پوست، بسیار مناسب است. جدا از این، گلاب به واسطه خاصیت‌های آرامش‌بخشی که دارد،‌ می‌تواند به بهبود خواب شما هم کمک کند.

یخ زردچوبه

خواص ضد باکتریایی یخ زردچوبه تأثیر بسیار زیادی در درمان جوش‌های آکنه‌ای داشته باشد. در درست کردن این یخ از روغن گل رز هم استفاده می‌کنند که ویتامین C داخل آن می‌تواند آنتی‌اکسیدان خوبی برای پوست باشد و باعث درخشندگی آن شود.

یخ خیار و لیمو

همان‌طور که بسیاری از ما می‌دانیم و قطعاً در فیلم‌ها هم دیده‌ایم، خیار و لیمو  به‌عنوان خنک‌کننده، تسکین‌دهنده و جوان‌کننده پوست شناخته می‌شوند و با کاهش التهاب‌ها، می‌توانند آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد پوست را کم‌تر کنند.

خواص یخ برای صورت

نکاتی برای گذاشتن یخ بر صورت

قبل از این‌که به‌سراغ ماساژ یخ روی صورت بروید، پیشنهاد می‌کنیم با متخصص پوست و مراقبت‌های پوستی‌تان صحبت کنید. آن‌ها ممکن است پیشنهادات و نگرانی‌های خودشان درباره پوست‌تان را با شما در میان بگذارند. به عنوان مثال، این احتمال وجود دارد که مصرف یخ با محصولات مراقبتی که تا به امروز استفاده کرده‌اید، تداخل داشته باشد و آسیب بیش‌تری به پوست‌تان وارد کند.

جدا از آن، اگر می‌خواهید به‌سراغ یخ بروید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • یک سینی اختصاصی برای درست کردن مکعب‌های یخ خود داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم این سینی را بعد از هر استفاده تمیز کنید.
  • همیشه قبل از ماساژ یخ، صورت‌تان را به‌خوبی بشویید
  • برای پاک کردن مایع اضافی که ممکن است از صورت شما چکه کند، از یک دستمال تمیز استفاده کنید.
  • یخ را برای مدت طولانی روی پوست‌تان نگه ندارید. قرار گرفتن طولانی‌مدت یخ روی صورت می‌تواند سرما زدگی را برای شما به‌همراه داشته باشد.

فواید یخ برای صورت

سخن پایانی

استفاده از فواید یخ برای صورت یک روش بسیار محبوب برای جوان‌سازی و مراقبت از پوست صورت است. با وجود این‌که این روش توسط تحقیقات بالینی پیشنهاد نمی‌شود، از لحاظ تجربی مزایای بسیار زیادی را به‌همراه داشته باشد؛ از درمان و بهبود آکنه گرفته تا پف‌کردگی و تیرگی چشم و حتی جوان‌سازی پوست.

بسیاری از طرفداران این عمل برای رفع نیازهای خاص مراقبتی خودشان به سراغ درست کردن تکه‌های یخ متفاوتی مثل یخ الوئه‌ورا یا چای سبز می‌روند تا هر چه بهتر از تأثیر یخ بر صورت بهره ببرند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از رفتن سراغ این روش با پزشک و متخصص پوست‌تان مشورتی داشته باشید تا وضعیت فعلی سلامتی پوست‌تان مورد بررسی قرار بگیرد و ببینید که آیا انجام روزانه آن برای شما مناسب است یا نه.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

India

Byrdie

Verywell Health

Vogue

Healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب