خوشمزه‌ترین انواع ماهی شمال ایران که باید بشناسید

فهرست مطالب

یکی از جذاب‌ترین وعده‌های غذایی در رژیم ساکنین شمال ایران، ماهی است؛ حیوانی که گوشت آن به‌عنوان جایگزینی برای گوشت قرمز شناخته می‌شود و نه‌تنها می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کند، بلکه طعم بسیار لذیذی هم دارد.

این‌که بهترین ماهی شمال ایران را پیدا کنیم، همیشه فرایند سختی دارد چون هر کدام محبوبیت خاصی دارد، به اشکال مختلفی پخت می‌شود و در کنار غذاهای خاص یا خودشان به‌عنوان یک وعده غذایی اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به شکلی کامل درباره انواع ماهی شمال صحبت کنیم، مزایا و معایب‌شان را شرح دهیم و خوشمزه ترین ماهی شمال ایران را به‌شما معرفی کنیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید.

سوالات متداول

بهترین ماهی شمال برای کباب کردن چیست؟
ماهی غزل‌آلا به دلیل داشتن گوشتی محکم و طعمی متمایز، انتخاب ایده‌آلی برای کباب کردن است. این گونه در کنار طعم لذیذ، اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین بسیار زیادی دارد که می‌تواند به سلامت بدن کمک کند.
بهترین ماهی بدون استخوان شمال چیست؟
در لیست انواع ماهی شمال بدون استخوان، ماهی سوف جزو پرفروش‌ترین‌ها به‌حساب می‌آید که روی تقویت سیستم عصبی و مغز، تقویت قوای بینایی، کاهش قند خون و کلسترول بد در بدن و سلامت پوست، مو و ناخن نقش دارد.
انواع ماهی شمال کدامند؟
آب‌های شمال ایران میزبان گونه‌های متنوعی از ماهی هستند، از ماهی سفید، ماهی آزاد سالمون، ماهی کیلکا، کفال، کپور، ازون برون، ماهی سوف و ماهی سفید که هر کدام به‌واسطه داشتن پروتئین، اسید آمینه و اسیدهای چرب امگا ۳ محبوبیت زیادی دارند.
گرانترین ماهی شمال چیست؟
تاس‌ماهی‌ها یا همان ماهی‌های خاویار به دلیل تولید خاویار، گران‌ترین ماهی شمال ایران به شمار می‌روند. گوشت این ماهی نیز به دلیل طعم لذیذ و خواص غذایی بسیار زیادی دارد و به عنوان یکی از محبوب‌ترین محصولات صادراتی در ایران هم شناخته می‌شود.

خواص ماهی شمال

آب‌های شمال ایران، به ویژه دریای خزر، سرشار از گونه‌های مختلف ماهی است که علاوه بر طعم دلپذیر، خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارند. انواع ماهی‌ شمال به دلیل داشتن امگا 3 بالا، می‌توانند در کاهش التهاب، بهبود عملکرد مغز و قلب موثر باشند. وجود ویتامین‌های گروه B و آنتی‌اکسیدان‌ها در ماهی‌های این منطقه از ایران به تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت پوست هم کمک می‌کند.

معرفی ۱۰ ماهی خوشمزه شمال

در ادامه قرار است از لیست انواع ماهی شمال به بهترین‌ها و خوشمزه‌ترین‌های آن اشاره کنیم تا بتوانید لذیذترین ماهی این منطقه از کشور را به وعده‌های غذایی‌تان اضافه کنید:

1. ماهی سفید

ماهی سفید یکی از مرغوب‌ترین و محبوب‌ترین انواع ماهی شمال شناخته می‌شود که  بدنی کشیده با خال‌های درشت سفید دارد و به واسطه گوشت لذیذ و لطیف‌اش در خانه‌های هر شمالی‌ای پیدا می‌شود.  این ماهی تأثیرات بسیار مفیدی روی بهبود و تقویت حافظه و عملکرد سیستم عصبی دارد.

به واسطه همین تأثیرات مفید هم برای استخوان‌ها و مفاصل، به ویژه‌ آرتریت روماتوئید و آرتروز مناسب است و می‌تواند علائم این بیماری‌ها را کاهش دهد. براساس ذائقه‌ای که دارید می‌توانید این ماهی را به‌شکل کبابی، سرخ‌کرده و حتی بخارپز آماده و میل کنید.

 

انواع ماهی شمال ایران

2. ماهی سوف

یکی دیگر از ممتاز ترین ماهی شمال، ماهی سوف است که به‌واسطه بدون تیغ بودن و گوشت نرم و کم‌چربش، شهرت بسیار زیادی دارد. در لیست انواع ماهی شمال بدون استخوان، ماهی سوف جزو پرفروش‌ترین‌ها به‌حساب می‌آید که روی تقویت سیستم عصبی و مغز، تقویت قوای بینایی، کاهش قند خون و کلسترول بد در بدن و سلامت پوست، مو و ناخن نقش دارد.

روش‌های گوناگونی برای تهیه ماهی سوف وجود دارد اما متداول‌ترین روش پخت آن، سرخ کردن است، به این شکل که زرده‌ی تخم‌مرغ را با آب نارنج یا لیمو، آرد و مقداری نمک مخلوط می‌کنید و روی ماهی سوف می‌مالید و سپس در روغن می‌گذارید.

3. اردک ماهی

یکی از ماهی‌های گوشت‌خوار دریای خزر که جزو سالم ترین ماهی شمال ایران هم شناخته می‌شود و از ماهی‌های کوچک‌تر تغذیه می‌کند، اردک ماهی است که دهان بزرگ، دندان تیز و جثه بسیار قوی‌ای دارد و پوست آن با پولک‌های ریز خاکستری‌رنگ پوشیده شده است.

اردک‌ماهی سرشار از پتاسیم بوده و فسفر و کلسیم موجود در آن می‌تواند سلامت مغز و سیستم عصبی، تراکم استخوانی و سلامت دندان‌ها را تضمین کند. روش‌های مختلفی برای طبخ اردک‌ماهی وجود دارد، از درست کردن ساندویچی آن تا خشک کردن و استفاده از آن به‌عنوان چاشنی. با این حال، محبوب‌ترین روش پخت این ماهی، سوخاری و سرخ‌شده است. در شمال ایران آن را به‌شکل دودی هم مصرف می‌کنند.

4. ازون برون

یکی دیگر از انواع ماهی شمال ایران که به‌واسطه خاویارهایش محبوبیت زیادی دارد، ازون‌برون است. این ماهی پروتئین و اسیدهای آمینه زیادی دارد و می‌تواند برای بهبود علائم سرطان، برطرف کردن کم‌خونی و بهبود حافظه مفید باشد.

 

ماهی اوزون برون از انواع ماهی شمال

بهترین روش طبخ ازون‌برون این است که آن را به‌خوبی مرینت‌ کرده و سپس به‌شکل کبابی میل کنید.

5. کپور

کپور یکی از گران‌ترین ماهی شمال در ایران است که ظاهری دوکی‌شکل و پهن دارد و از مرداب‌های اطراف دریای خزر صید می‌شود. این ماهی غذایی برای تقویت قلب و فشار خون است و روی کنترل وزن، تقویت سیستم عصبی و حافظه، تقویت بینایی و بهبود عملکرد سیستم گوارشی نقش دارد.

پیشنهاد می‌کنیم که ماهی کپور را به‌شکلی شکم‌پر آماده کنید؛ یعنی سبزی‌های معطر سرخ‌شده، آب نارنج، رب انار، آبلیمو، ادویه مخصوص ماهی، پیاز سرخ‌شده و مقداری نمک و فلفل را با هم ترکیب کرده و این مواد را داخل ماهی‌ای که سرخ یا کبابی‌شده، قرار دهید.

ماهی کپور از انواع ماهی شمال

6. ماهی کفال

یکی از خوشمزه ترین ماهی شمال ایران که بدن استوانه‌ای دارد و با فلس‌هایی درشت در پوست‌اش پوشیده شده است، ماهی کفال است. این ماهی اسیدهای چرب بسیار زیادی دارد که کلسترول خون را تنظیم می‌کند. جدا از این، ویتامین‌های A و D و E موجود در این ماهی هم می‌تواند نقش مهمی در بهبود سلامت کلی بدن داشته باشد.

ماهی کفال را می‌توان به روش های متنوعی از جمله کبابی، سرخ‌کرده یا قلیه درست کرد اما به‌واسطه گوشت پرچربی که دارد، پیشنهاد می‌کنیم به‌شکل کبابی مصرف کنید تا یک وعده غذایی سالم داشته باشید.

7. قزل‌ آلا

بهترین ماهی شمال که در سفره هر خانواده‌ای در ایران جای خودش را پیدا کرده است، قزل آلا است. این ماهی جدا از طعم لذیذش، پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ زیادی هم دارد که می‌تواند مکمل خوبی برای رژیم غذایی هر فردی به‌شمار بیاید.

ماهی قزل آلا

بهترین روش پخت قزل آلا این است که آن را به‌شکل کبابی‌شده درست کنید. استخوان‌های آن هم به حدی نرم هستند که بعد از برش دادن به‌راحتی جدا می‌شوند و خطری برای هیچ شخصی ندارند. با این حال، بسیاری آن را به‌شکل سرخ‌شده و سوخاری هم سرو می‌کنند.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا به‌شکلی همه‌جانبه به معرفی بهترین ماهی شمال ایران بپردازیم. خواص ماهی شمال از هر نوعی زیاد است و به‌واسطه پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ای که دارند، می‌توانند نقش مهمی در بهبود سلامتی بخش‌های مختلف بدن، از جمله قلب و مغز ایفا کنند.

با این حال، پیشنهاد می‌کنیم پیش از اضافه کردن هر کدام از ماهی‌های ذکر‌ شده در این لیست، حتماً با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

World Map

The Mission Fly Fishing Magazine

Saaee Aquaculture 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب