انواع عمل لاغری؛ سیر تا پیاز کاهش وزن به روش مدرن

انواع عمل لاغری

فهرست مطالب

دوست عزیزی از اضافه وزن خیلی زیادی رنج می‌برد؛ مدت‌ها بود که روش‌های مختلف را امتحان کرده بود، به رژیم غذایی‌اش اهمیت می‌داد و ورزش را جدی می‌گرفت. با این حال، فکر می‌کرد تنها راه کم کردن وزن، عمل‌های زیبایی‌ای است که توسط پزشکان و مراکز لاغری مختلف تبلیغ می‌شد. به همین خاطر، با پرس‌وجو و گشتن در اینترنت، تلاش کرد تا درباره انواع عمل لاغری اطلاعاتی به دست آورد. 

عمل‌های لاغری عموماً مراحل، عوارض و نتایج مختلفی را در اشخاص به همراه دارند و شرایط‌شان با هم فرق می‌کند. ترس از عمل‌های لاغری یا انتظارات بالایی که بعضی افراد از این عمل‌ها دارند، عموماً موضوعی است که از نداشتن اطلاعات کافی سرچشمه می‌گیرد.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی می‌خواهم به سیر تا پیاز عمل‌های لاغری اشاره کنم و عوارض چنین عمل‌هایی را بازگو کنم تا با سختی‌ها و نتایج مثبت و منفی‌شان، پیش از این‌که بخواهید به سراغ‌شان بروید، آشنا شوید. 

 

سوالات متداول

انواع عمل لاغری چیست؟
انواع متداول جراحی کاهش وزن شامل بای پس معده، اسلیو معده، باندینگ معده، بالون معده، بوتاکس معده و انحراف بیلیوپانکراس است. همچنین روش‌های پیکرتراشی شامل آبدومینوپلاستی، لیپوساکشن، لیپوماتیک و کول اسکالپتینگ می‌شود.
عمل‌های لاغری چه عوارضی دارد؟
عوارض جانبی احتمالی جراحی کاهش وزن ممکن است شامل تهوع، استفراغ، کمبودهای تغذیه‌ای، کمبود مواد معدنی و ویتامین، سنگ کیسه صفرا و سندرم دامپینگ باشد.
عمل‌های لاغری برای چه افرادی مناسب است؟
جراحی کاهش وزن برای افرادی با شاخص توده بدنی (BMI) 35 یا بالاتر، که با استفاده از روش‌های دیگر مثل انواع رژیم لاغری نتوانسته‌اند به وزن ایده‌آلشان دست پیدا کنند، مناسب است.
انواع روش پیکرتراشی چیست؟
لیپوساکشن، ابدومینوپلاستی (تومی تاک)، کول اسکالپتینگ و لیپوماتیک از جمله روش‌های پیکرتراشی هستند که افراد از آن‌ها برای حذف چربی‌ها و رسیدن به فرم بدن ایده‌آل استفاده می‌کنند.

انواع عمل لاغری

اصلِ مطلب: انواع عمل لاغری چیست؟

در بسیاری از کشورها از جمله ایران، جراحان عموماً از 6 نوع اصلی برای عمل لاغری استفاده می‌کنند که عبارت‌اند از: 

  • اسلیو معده 
  • بای‌پس معده 
  • حلقه‌گذاری قابل تنظیم معده (باندینگ معده)
  • بالون معده
  • بوتاکس معده
  • انحراف بیلیوپانکراس

عموماً روش چهارمی که در این لیست ذکر شده، کم‌تر توسط جراحان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، چون در ابتدا گفتیم می‌خواهیم سیر تا پیاز انواع عمل لاغری را برای شما توضیح دهیم، خالی از لطف نیست که به آن هم اشاره‌ای داشته باشیم.

 بیایید به سراغ انواع عمل لاغری برویم و ببینیم که هرکدام به چه صورت انجام می‌شوند:

انواع عمل لاغری

اسلیو معده

در این عمل جراحی، معده شما به یک موز تبدیل می‌شود. حالا چرا می‌گوییم موز؟ چون در اسلیو معده، جراحان قسمت اعظمی از معده شما را برمی‌دارند و یک قسمت موزی‌شکل را با منت بسیار باقی می‌گذارند. بدین ترتیب، حجم غذای وارد شده به معده شما کم‌تر می‌شود و زودتر احساس سیری می‌کنید. 

موز شدن معده‌تان مزایا و در عین حال معایبی را به همراه دارد. بعد از این عمل، این امکان وجود دارد که هورمون‌ها و باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش‌تان روی اشتها و متابولیسم‌تان تأثیر منفی باقی بگذارند. 

انواع عمل لاغری

بای‌پس معده

با هر شخصی که یک‌بار عمل جراحی انجام داده یا گذرش به جراحان این حوزه خورده باشد، اگر صحبت کنید، کلمه بای‌پس معده را می‌شنوید؛ آن هم به مراتب بسیار زیادی. تا آن‌جایی که خیلی‌ها عمل لاغری را تنها به بای‌پس معده خلاصه می‌کنند. 

عمل بای‌پس معده در سه مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول، جراح معده شما را منگنه می‌کند تا یک کیسه کوچک در قسمت بالایی ایجاد شود. این منگنه‌ها باعث کوچک‌تر شدن معده می‌شوند و در نتیجه، شما سریع‌تر سیر می‌شوید. 

در مرحله بعدی، جراح روده شما را به دو قسمت تقسیم کرده و قسمت پایینی روده را مستقیماً به کیسه کوچک معده وصل می‌کند. بدین ترتیب، غذایی که می‌خورید بخش اعظمی از معده و روده شما را دور می‌زند و کالری کم‌تری جذب بدن‌تان می‌شود. 

در مرحله آخر، جراح قسمت فوقانی روده کوچک را به قسمت تحتانی‌اش متصل می‌کند تا غذایی که از معده به روده وارد می‌شود، به‌طور کامل هضم شود. عمل بای‌پس معده هم درست مثل اسلیو می‌تواند روی هورمون‌ها و باکتری‌های دستگاه گوارش اثرگذار باشد و اشتها و متابولیسم بدن را تحت‌تأثیر قرار دهد. 

انواع عمل لاغری

حلقه‌گذاری قابل‌تنظیم معده (باندینگ معده) 

باندینگ قابل تنظیم معده یا حلقه‌گذاری معده به صورت لاپاراسکوپی با برش‌های کوچک در قسمت فوقانی شکم انجام می‌شود. جراح  نواری قابل تنظیم را در اطراف قسمت بالای معده قرار می‌دهد. با این کار کیسه‌ای بسیار کوچک در بالای معده ایجاد می‌شود. کیسه کوچک بالای معده به این معنی است که پس از خوردن غذای کم‌تر احساس سیری خواهید کرد.

اندازه باندینگ معده قابل تنظیم است و به وسیله افزودن یا حذف مایع در مخزنی که به باندینگ متصل است انجام می‌شود.

باندینگ معده برای درمان چاقی شدید استفاده می‌شود و مناسب افرادی است که سایر روش‌های کاهش وزن را بدون موفقیت امتحان کرد‌اند. اگر شاخص توده بدنی (BMI) بیش از 40 دارید، پزشک ممکن است این روش را توصیه کند. همچنین اگر BMI بین 35 تا 40 دارید و با مشکلاتی مثل آپنه خواب، فشار خون بالا، مشکلات قلبی، یا دیابت نوع 2 دست‌.پنجه نرم می‌کنید، این عمل جزو گزینه‌های شما برای لاغری است.

انواع عمل لاغری

بالون معده

قرار دادن بالون داخل معده یک روش کاهش وزن است که در آن بالونی سیلیکونی و پر از نمک به وسیله آندوسکوپی در معده قرار می‌گیرد. این عمل به شما کمک می‌کند سریعتر احساس سیری کنید و با محدود کردن میزان غذای خود وزن کم کنید.گذاشتن بالون داخل معده یک روش موقتی (حدودا 6 ماهه) است که نیازی به جراحی باز ندارد.

مانند انواع عمل لاغری، بالون داخل معده نیازمند تعهد به سبک زندگی سالم‌تر است و نمی‌توانید بدون تلاش برای سبک تغذیه‌ای و فعالیت کافی از آن انتظار معجزه داشته باشید.

بوتاکس معده

یکی دیگر از انواع عمل لاغری سرپایی بوتاکس معده است. در این عمل سم بوتولونیم از طریف لوله آندوسکوپی به عضله‌های معده تزریق می‌شود. با این روش ماهیچه‌های معده شل می‌شوند، فرآیند هضم دیرتر اتفاق می‌افتد و فرد دیر‌به‌دیر گرسنه می‌شود. بوتاکس معده روش موقتی است، بین 4 الی 6 ماه دوام می‌آورد و برای کاهش وزن کم یعنی حدود 20 کیلوگرم مناسب است.

انحراف بیلیوپانکراس 

در انحراف بیلیوپانکراس، پزشک روده را به دو قسمت تقسیم می‌کند. در ادامه، غذا از یک دستگاه حرکت می‌کند و قسمت اعظمی از روده را دور می‌زند. نتیجه این فرایند، این است که شما با انحراف بیلیوپانکراس کالری کم‌تری جذب می‌کنید و مواد مغذی بیش‌تری به دست می‌آورید. 

یکی از خوبی‌های انحراف بیلیوپانکراس این است که در مقایسه با انواع عمل لاغری ذکرشده، کاهش وزن بیش‌تری را برای افرادی که به اضافه وزن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به همراه دارد. البته که دل‌تان را به همین یک خط جمله‌ای که نوشتم، خوش نکنید. 

در این عمل جراحی، احتمال بروز مشکلات پس از عمل مثل کمبود ویتامین، مواد معدنی و پروتئین خیلی بالا است و به همین خاطر هم، این روش از جراحی بین پزشکان مرسوم نیست و برای اشخاصی توصیه می‌شود که چاقی حاد و بسیار شدیدی دارند.

رامبد خانلری، یکی از افرادی است که تجربه عمل لاغری دارد. داستان لاغری او را می‌توانید اینجا بخوانید.

انواع عمل‌ لاغری چگونه انجام می‌شود؟ 

در این قسمت از مطلب، قرار است ترس‌ها را از دل‌تان خارج کنم تا نفسی راحت‌تر بکشید. عموماً عمل‌های جراحی برای کاهش وزن، به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود که در آن، بریدگی‌ها سطحی و کوچک ایجاد می‌شود و شما تحت بیهوشی عمومی هستید. 

این شکل از جراحی خطرات خیلی کم‌تری نسبت به عمل باز دارد، درد و جای زخم‌اش هم کم‌تر است و پروسه بهبودی خیلی سریع‌تر پیش می‌رود. در نتیجه، انقدر نگران این نباشید که بعد از عمل لاغری زنده می‌مانید یا نه. 

البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که در برخی شرایط، افرادی که سطح بالایی از چاقی را دارند باید به شکل باز عمل شوند، چراکه جراح باید برشی منفرد و بزرگ را در شکم ایجاد کند. اما این شکل از عمل جراحی استثنا است و به شرایط هر شخص بستگی دارد. 

انواع عمل لاغری

چه انتظاراتی پیش از عمل جراحی باید داشته باشیم؟ 

انجام انواع عمل لاغری به همین سادگی نیست که پیش یک دکتر بروید و بگویید که شوهرم از وزنم راضی نیست و دکتر هم در دفترچه یک عمل تجویز کند و همه چی در تاریخ مشخصی انجام شود. به عبارتی، این دسته از عمل‌های جراحی به‌سبب فشار روانی و احتیاط‌های خیلی زیادی که دارند، پیش‌مراحل پیچیده‌ای را هم دربر می‌گیرند. 

برای انجام عمل در ابتدا باید به یک متخصص داخلی مراجعه کنید تا معاینه‌ای کامل از شما انجام دهد و آزمایش خون برای شما تجویز کند. عموماً افراد سیگاری باید ۶ هفته پیش از عمل، سیگار نکشند. در ادامه، متخصص تغذیه پای کار می‌آید تا به شما بگوید که باید قبل و بعد از عمل چه بخورید و چه نخورید. 

بعد از آن، باید به سراغ روان‌پزشک بروید، اما این‌بار، نمی‌توانید از مشکلات زندگی‌تان با روان‌پزشک صحبت کنید. در این مرحله، پزشک شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد تا بتواند تأیید کند که شما برای چالش‌ها و فشار روانی جراحی آمادگی لازم را دارید یا نه. 

در نهایت هم، جراح شما جزئیاتی را درباره عمل جراحی در اختیارتان قرار می‌دهد تا موارد لازم را برای رعایت کردن بدانید و از خطرات و چالش‌ها هم مطلع شوید. 

چه انتظاراتی بعد از عمل جراحی داشته باشیم؟ 

خب، این زیرعنوان برای این است که همه با این موضوع کنار بیایند که با انواع عمل لاغری، همه از لولو به هلو تبدیل نمی‌شوند و با داشتن برنامه غذایی سنگین بعد از عمل، نباید انتظار لاغر ماندن را هم داشته باشند. 

بعد از جراحی، افراد باید به میزان کافی استراحت کنند. پیاده‌روی و حرکت در اطراف خانه می‌تواند بهبود شما را سریع‌تر کند؛ هرچه به‌مرور بتوانید فعالیت بدنی بیش‌تری انجام دهید، سریع‌تر حال خوبی خواهید داشت. 

احتمالاً بعد از انجام عمل جراحی، رژیم غذایی مایع را شروع می‌کنید که در آن، در طول چند هفته، غذاهایی شامل پنیر، ماست یا سوپ در برنامه‌تان قرار می‌گیرد. باید بدانید که بعد از عمل، وعده‌های غذایی شما باید کوچک باشد و هر غذا را به آرامی و با دقت بجویید. 

در این بین ممکن است مکمل‌های غذایی خارجی و قرص‌های ویتامین هم برای بهبود عوارض جانبی عمل‌ها از طرف دکتر‌تان تجویز شود. 

انواع عمل لاغری

مهم‌ترین سوال: چقدر می‌توانم وزن کم کنم؟

میزان وزنی که هر شخص پس از عمل جراحی کم می‌کند، به عوامل بسیار زیادی از جمله خود فرد، وزن پیش از عمل و بدن‌اش وابسته است. با این حال، به‌طور طبیعی و طبق تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، با انجام چهار عمل عنوان شده، می‌توانید بین ۱۷ تا ۳۹ کیلوگرم از وزن خود را کاهش دهید. 

از بین روش‌هایی که گفتیم، بای‌پس معده و انحراف بیلیوپانکراس به‌طور متوسط کاهش وزن خیلی خیلی بیش‌تری را در مراجعه‌کننده‌ها به همراه دارند اما به همین میزان، در دوره نقاهت عوارض خیلی بیش‌تری خواهند داشت. 

با این موضوع هم اشاره کنیم که اکثر افراد با گذشت زمان، مقداری وزن را دوباره به دست می‌آورند، اما این مقدار در مقایسه با وزن کاهش‌یافته، خیلی کم خواهد بود. 

انواع روش‌های پیکرتراشی + مزایا و معایب

گاهی اوقات افراد به خصوص آن‌هایی که فقط چند کیلو اضافه وزن دارند یا اینکه نمی‌خواهند تغییری در شکل دستگاه گوارش خود ایجاد کنند، به عمل‌های پیکرتراشی رو می‌آورند. این عمل‌ها مزایا و معایب خود را دارد در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

1. لیپوساکشن

لیپوساکشن یک روش جراحی است که برای از بین بردن چربی اضافی از نواحی خاص بدن شما طراحی شده و به طور موثر آن نواحی را در جهت خوش فرم‌تر شدن تغییر می‌دهد.

 از مزایای آن می‌توان به کاهش فوری چربی‌ها اشاره کرد. با این حال، مهم است که بدانیم لیپوساکشن یک درمان کاهش وزن نیست و خطرات بالقوه‌ای مانند عفونت و حذف ناهموار چربی (غیر قرینه شدن بدن) را برای شما به همراه دارد.

2. ابدومینوپلاستی (تامی تاک)

ابدومینوپلاستی که معمولاً به آن تامی تاک گفته می شود، یک عمل جراحی است که با هدف برداشتن پوست و چربی اضافی از شکم و در عین حال سفت شدن عضلات شکم انجام می‌شود.

 از مزایای این روش می توان به داشتن شکم صاف و تخت‌تر اشاره کرد، به ویژه برای افرادی که به دلیل بارداری دچار کاهش وزن قابل توجهی شده‌اند یا پوست اضافی را تجربه کرده‌اند. با این وجود، ابدومینوپلاستی دوره نقاهتی طولانی و احتمال ایجاد اسکار را دارد.

زنی که ترازو در دست دارد

3. کول اسکالپتینگ

CoolSculpting یک تکنیک کاهش چربی غیر تهاجمی است که از خنک سازی کنترل شده برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های چربی استفاده می‌کند.

 این عمل یک انتخاب محبوب برای افرادی است که به دنبال گزینه غیر جراحی با حداقل زمان استراحت هستند. مزایای کول اسکالپتینگ شامل عدم نیاز به بیهوشی یا برش پوست است، اما نتایج قابل توجه ممکن است چندین ماه طول بکشد و ممکن است عوارض جانبی موقتی مانند قرمزی، تورم و بی‌حسی را تجربه کنید.

4. لیپوماتیک

لیپوماتیک یک روش کانتورینگ بدن با حداقل تهاجم است که از فناوری دستگاه اولتراسوند برای حذف انتخابی چربی‌های ناخواسته استفاده می‌کند. این عمل حذف دقیق چربی با کمترین جای زخم و دوره نقاهت را برای شما ارائه می‌دهد. با این حال، مانند هر روش جراحی، خطرات بالقوه‌ای مانند عفونت و ناهمواری پوست را دارد.

هر روش پیکرتراشی مجموعه‌ای از مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای همه مناسب نیست. برای انجام این عمل‌ها گول تبلیغات را نخورید و به عنوان اولین گزینه به آن نگاه نکنید. علاوه بر این اگر قصد انجام این عمل‌ها را دارید حتما با تحقیق همه جانبه بهترین پزشک را انتخاب کنید.

سیر به پیاز رسید

در این مطلب تلاش کردم تا دیدگاهی درست درباره تمامی عمل‌های لاغری ارائه دهم؛ دیدگاهی واقع‌بینانه و به‌دور از تعصب که شاید خیلی از ما در بین اطرافیان‌مان می‌شنویم؛ برخی می‌گویند بای‌پس عالی است، برخی می‌گویند بالون بگذار و مواردی از این دست. 

در نهایت، یک نکته کلیدی باقی مانده که برازنده پاراگرافِ آخر این مطلب است. رسیدن به هدف‌تان، یعنی کاهش وزن، فقط با عمل جراحی امکان‌پذیر نیست؛ باید به یاد داشته باشید که سبک زندگی شما در نهایت باید دست‌خوش تغییرات بسیار زیادی شود، چه با عمل جراحی و چه بدون آن. در نتیجه، تنها به عمل تکیه نکنید. 

 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Webmd

OSF Healthcare

NIH

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

8 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب