عمل بالن معده چیست + مزایا و معایب

ballon stomach

فهرست مطالب

اگر در مورد افزایش وزن خود نگرانی دارید و رژیم غذایی و ورزش برای شما کارساز نبوده، احتمالا تا به حال بارها به عمل‌های جراحی لاغری فکر کرده‌اید. عمل بالن معده یکی از انواع عمل‌های لاغری است که می‌تواند مفید واقع شود. بالن معده یک درمان چاقی جدید و کم تهاجمی برای افراد مبتلا به اضافه وزن است. بالن نوعی ایمپلنت پزشکی است که در معده شما قرار می‌گیرد تا ظرفیت آن را برای مدتی محدود کند.

پزشک شما از یک آندوسکوپ برای عبور بالن از گلوی شما استفاده می‌کند، بنابراین نیازی به جراحی باز نیست. مانند سایر روش‌های کاهش وزن، بالن معده نیازمند تعهد به یک سبک زندگی سالم‌تر است. شما باید تغییرات سالم دائمی را در رژیم غذایی خود ایجاد کنید و به‌طور منظم ورزش کنید تا از موفقیت طولانی‌مدت این روش اطمینان حاصل کنید. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی قرار است درمورد بالن معده برای لاغری صحبت کنیم.

سوالات متداول

بالن چگونه وارد معده می‌شود و چقدر می‌تواند در آن بماند؟
بالن خالی توسط پزشک با استفاده از آندوسکوپ از طریق دهان وارد می‌شود و در معده قرار می‌گیرد. بالن پر از آب‌نمک است و می‌تواند شش ماه در معده بماند.
محدودیت سنی عمل بالن معده چقدر است؟
پروتکل بالینی این است که روش‌های گذاشتن بالن معده فقط برای بزرگ‌سالان انجام شود. بنابراین سنین بالای 18 سال می‌توانند این عمل را انجام دهند. این امر برای اطمینان از این است که بزرگ‌سالان جوان نه‌تنها ازنظر جسمی به بلوغ رسیده‌اند، بلکه ازنظر عاطفی نیز به‌اندازه کافی بالغ هستند تا بتوانند رضایت آگاهانه خود را برای یک عمل پزشکی داشته باشند.
آیا می‌توان با بالن معده ورزش کرد؟
همه ورزشکاران حرفه‌ای و آماتور می‌توانند بعد از عمل بالن به ورزش خود ادامه دهند. فقط باید مراقب باشید که ضربه محکم به شکم وارد نشود. ​​غیرازآن، بالن معده مانع تمرینات شما نخواهد شد.
آیا بازگشت وزن بعد از بالن معده امکان‌پذیر است؟
یکی از معایب بالن‌ معده این است که کاهش وزن موقتی دارد. چراکه درصد بالایی از بیماران پس از برداشتن بالن به‌سرعت وزن ازدست ‌رفته خود را مجدد اضافه می‌کنند.

بالن درمانی داخل معده برای چه کسانی مناسب است؟

این روش برای شما مناسب است اگر:

  • شاخص توده بدنی (BMI) شما بین 30 تا 40 است.
  • شما مایل به تغییر شیوه زندگی سالم، پیگیری منظم پزشکی و شرکت در رفتاردرمانی هستید.
  • قبلاً هیچ عمل جراحی معده یا مری نداشته‌اید.

خوب است بدانید که عمل بالن‌ معده برای همه افرادی که اضافه ‌وزن دارند، انتخاب مناسبی نیست. یک فرآیند غربالگری به پزشک شما کمک می‌کند تا ببیند آیا این روش ممکن است برای شما مفید باشد یا خیر؟

فواید عمل بالن معده

چه کسانی نباید بالن معده داشته باشند؟

اگر شما یکی از شرایط زیر را دارید، انجام عمل بالن معده به شما پیشنهاد نمی‌شود:

  • بیماری زخم پپتیک
  • اختلال لخته شدن خون
  • بیماری کبد
  • اختلال مصرف مواد
  • سابقه جراحی قبلی دستگاه گوارش
انواع عمل لاغری
بیشتر بخوانید:

در طول عمل بالن معده چه اتفاقی می‌افتد؟

عمل بالن داخل معده در بخش آندوسکوپی به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. برای این عمل از بیهوشی استفاده نمی‌شود، بلکه به شما یک آرام‌بخش می‌دهند تا اذیت نشوید. در طول این روش، یک لوله نازک به نام کاتتر به سمت پایین گلو و داخل معده شما حرکت می‌کند. بالن داخل معده در داخل کاتتر قرار دارد. در مرحله بعد، پزشک یک آندوسکوپ (لوله انعطاف‌پذیر با یک دوربین متصل) به سمت گلو و داخل معده شما پیش می‌برد. دوربین به پزشک اجازه می‌دهد درحالی‌که بالن را بانمک پر می‌کند، ببیند. این روش حدود نیم ساعت طول می‌کشد. معمولاً 1 تا 2 ساعت پس از اتمام عمل می‌توانید به خانه بروید.

رژیم غذایی پس از عمل

قبل از اینکه رژیم غذایی معمولی خود را از سر بگیرید، معده شما به زمان نیاز دارد تا با بالن سازگار شود. شما با یک رژیم غذایی مایع شروع می‌کنید و به‌تدریج به سمت غذاهای پوره، سپس رژیم غذایی نرم و درنهایت رژیم غذایی طولانی‌مدت که توسط متخصص تغذیه شما طراحی ‌شده، پیش می‌روید.

عمل حلقه معده
بیشتر بخوانید:

با  عمل بالن معده چقدر می‌توان وزن کم کرد؟

میانگین کاهش وزن با بالن معده حدود 10 درصد وزن کل یا حدود 30 درصد وزن اضافی شما است. این کافی است تا در مدت کوتاهی تأثیری شگفت‌انگیز بر سلامتی شما بگذارد. مانند هر سیستم کاهش وزن، بسته به اینکه چقدر به برنامه پایبند هستید، می‌توانید وزن کم کنید. همچنین اگر پس از برداشتن بادکنک به برنامه پایبند نباشید، ممکن است وزن کم شده دوباره اضافه شود.

کاهش وزن با عمل بالن معده

وجود بالن داخل معده چقدر طول می‌کشد؟

بالن معمولاً به مدت شش ماه در جای خود باقی می‌ماند. در طول این مدت، شما جلسات مشاوره با پزشک خود برای ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی که کاهش وزن شما را در طولانی‌مدت حفظ می‌کند، ادامه می‌دهید. کمتر غذا می‌خورید، وزن کم می‌کنید و خود را عادت می‌دهید تا زودتر متوجه سیر شدنتان شوید. در صورت نیاز و تشخیص پزشک داروهای مسدودکننده اسید و ضد تهوع را ادامه خواهید داد. بیشترین کاهش وزن در سه ماه اول اتفاق می‌افتد.

وقتی بادکنک بیرون می‌آید، چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از شش ماه، شما یک عمل آندوسکوپی دوم برای برداشتن بالن خواهید داشت. به شما یک آرام‌بخش و بی‌حس‌کننده یا روان کننده موضعی در گلو داده می‌شود تا برداشتن آن آسان‌تر شود. متخصص آندوسکوپی بالن را سوراخ می‌کند، مواد داخل آن را ساکشن می‌کند و سپس بالن خالی‌ را بیرون می‌کشد. پس از بیرون آمدن بالن، پزشک شما به مدت شش ماه دیگر با شما همراه است تا تغییرات طولانی ‌مدت سبک زندگی شما را بهبود ببخشد.

عمل اسلیو معده
بیشتر بخوانید:

آیا عمل بالن معده درد دارد؟

بسیاری از افراد ممکن است به دلیل ترس از درد، از انجام این عمل منصرف شوند. اما معمولا چیزی که در حین و بعد عمل احساس می‌شود بیشتر یک ناراحتی کسل‌کننده است تا درد حاد و دوام ندارد. برخی افراد در هفته اول پس از عمل درد محسوس‌تری را تجربه می‌کنند، اما این درد با دارو قابل ‌کنترل است.

مزیت عمل بالن معده برای لاغری چیست؟

وقتی فرد دچار اضافه وزن می‌شود، بدن به‌گونه‌ای تغییر می‌کند که کاهش وزن فقط به وسیله رژیم غذایی و ورزش را دشوار می‌شود. یکی از این تغییرات این است که حجم معده با گذشت زمان افزایش می‌یابد. همان‌طور که معده کشیده می‌شود، غذای بیشتری در خود نگه می‌دارد و مدت ‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا فرد احساس سیری کند و همین موضوع منجر به خوردن بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که تمام روش‌های کاهش وزن پزشکی ظرفیت معده شما را به وسیله انواع روش‌ها محدود می‌کند.

بالن معده جایگزین خوبی برای سایر روش‌های موجود است. اولاً این تنها روشی است که به‌صورت غیردائمی طراحی‌ شده است. دوم اینکه نیازی به جراحی و بیهوشی عمومی هم ندارد. این دو عامل آن را برای کسانی که شرایط لازم جراحی را ندارند یا به دنبال تعهد کمتری نسبت به رژیم و ورزش هستند، به گزینه مناسبی تبدیل می‌کند.

عوارض عمل معده

عوارض جانبی بالن داخل معده چیست؟

بروز عوارض جدی پس از این عمل لاغری نادر است، اما ممکن است رخ دهد و شما بهتر است قبل از گرفتن هر تصمیمی، با آن‌ها آشنا شوید. این خطرات عبارتند از:

  • درد و حالت تهوع در حدود یک ‌سوم از افراد بلافاصله پس از قرار دادن بالن داخل معده رخ می‌دهد. بااین‌حال، این علائم معمولاً فقط چند روز پس از قرار دادن بالن باقی می‌مانند.
  • اگرچه نادر است، اما عوارض جانبی جدی ممکن است پس از قرار دادن بالن داخل معده رخ دهد. در صورت بروز تهوع، استفراغ و درد شکم در هر زمان پس از جراحی، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.
  • یک خطر بالقوه شامل کاهش باد بادکنک است. اگر بادکنک خالی شود، این خطر نیز وجود دارد که در سیستم گوارش شما حرکت کند. این می‌تواند باعث انسداد شود که ممکن است نیاز به عمل یا جراحی دیگری برای برداشتن دستگاه باشد.
  • سایر خطرات احتمالی عبارتند از تورم بیش‌ازحد، پانکراتیت حاد، زخم یا سوراخ در دیواره معده. برای رفع سوراخ معده ممکن است نیاز به جراحی باز باشد.
تناسب اندام با عمل بای پس معده
بیشتر بخوانید:

آیا تاثیر عمل بالن معده بلند مدت است؟

اکثر افراد با بالن داخل معده مقدار قابل ‌توجهی وزن از دست می‌دهند. این کاهش وزن برای رهایی از بسیاری از شکایات جسمی و روانی که می‌تواند با چاقی همراه باشد کافی خواهد بود. میانگین کاهش وزن 10 درصدی بیش از آن چیزی است که افراد تنها از طریق تغییر سبک زندگی مانند ورزش و رژیم غذایی می‌توانند به دست آورند. عمل بالن معده می‌تواند انگیزه‌ای باشد که افراد را به حفظ یا ادامه کاهش وزن تشویق کند.

اما این روش به‌خودی‌خود دائمی نیست و هیچ‌چیزی نمی‌تواند مانع از افزایش مجدد وزن پس از اتمام برنامه شود. مطالعات کنونی نشان می‌دهند که تنها تعداد کمی از افراد کاهش وزن خود را از طریق بالن داخل معده طی پنج سال حفظ می‌کنند. برخی از افراد روش‌های تکراری را با بالن انجام می‌دهند و برخی دیگر برای تاثیر طولانی ‌مدت، دارو یا انواع جراحی کاهش وزن را دنبال می‌کنند.

نتیجه‌گیری

یکی از درمان‌های ایمن و مؤثر برای چاقی، انجام روش‌های آندوسکوپی مانند گذاشتن بالن داخل معده است. این روش‌ها کاهش وزن قابل ‌توجهی را با خطر نسبتاً کم برای شما به ارمغان می‌آورند. البته بهترین نتایج زمانی حاصل می‌شود که ازطرف تیم پزشکی مجرب پشتیبانی و پیگیری مداوم داشته باشید. همان‌طور که توضیح دادیم وجود بالن داخل معده موقتی است و این پشتیبانی می‌تواند به تسهیل تغییرات طولانی ‌مدت کمک کند.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع

mayoclinic

dfwbariatricsurgery

bmiclinic

 

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب