عمل لیپوساکشن چیست؟ همه چیز راجع به روش جراحی لیپوساکشن

فهرست مطالب

تقریبا هر فردی که از اضافه‌وزن رنج می‌برد یک‌بار به فکر عمل لیپوساکشن یا بای‌پس معده افتاده است. واقعیت این است که لیپوساکشن هم مثل هر عمل دیگری، مزایا و معایبی دارد ولی به عنوان اولین راه حل کاهش سایز نباید به آن فکر کرد. در این مطلب مجله سلامتی لیمومی قرار است به طور کامل راجع به لیپوساکشن توضیح دهیم.

اگر شما هم قصد دارید تا از یکی از روش‌های جراحی لیپوساکشن برای کاهش سایزتان استفاده کنید، همراه این مطلب باشید تا دید جامع‌تری نسبت به تصمیمی که قراراست بگیرید، پیدا کنید.

عمل لیپوساکشن

لیپوساکشن چیست؟

لیپوساکشن که با نام لیپوپلاستی یا کانتورینگ بدن نیز شناخته می‌شود، یک روش جراحی است که چربی‌ها را از بدن جدا می‌کند. عمل لیپوساکشن بیشتر در شکم، ران‌ها، باسن، گردن، چانه، قسمت فوقانی و پشت بازوها، ساق پا و پشت استفاده می‌شود.

در این عمل، چربی از طریق یک ابزار توخالی( یک کانولا که زیر پوست قرار می‌گیرد)، خارج می‌شود. در واقع در جریان عمل، یک مکش قدرت‌مند و پرفشار، چربی را از کانولا به سمت خود می‌کشد. لیپوساکشن یک روش محبوب لاغری موضعی و پیکرتراشی در تمام دنیا است.

 

انواع عمل لیپوساکشن

  1. لیپوساکشن به کمک ساکشن (SAL)

SAL که به عنوان عمل لیپوساکشن سنتی نیز شناخته می‌شود، یکی از اولین تکنیک‌های جراحی در لیپوساکشن است. برای انجام این نوع عمل لیپوساکشن، به ناحیه مورد نظر محلول نمکی تزریق می‌شود و بعد از آن با استفاده از یک کانولا و به وسیله مکش، سلول‌های چربی از بدن خارج می‌شوند.

 این روش برای قسمت‌های مختلف بدن از جمله شکم، پشت، ران، بازو و باسن موثر است. با این حال، در مقایسه با تکنیک‌های جدیدتر، خطر آسیب بافتی بالاتری دارد.

2. لیپوساکشن به کمک اولتراسونیک (UAL)

UAL که به عنوان لیپوساکشن Visor یا ویزرلیپو نیز شناخته می‌شود، یک تکنیک کم‌تهاجم است که از امواج اولتراسوند برای جداسازی و حذف سلول‌های چربی استفاده می‌کند.

در مرحله اول این نوع عمل، آب‌رسانی به بافت چربی شروع می‌شود و سپس  یک پروب سونوگرافی جداسازی سلول‌های چربی را انجام می‌دهد.

این روش بسیار موثر است و برای قسمت های مختلف بدن از جمله نواحی کوچک‌تر مشکل‌دار مانند زانوها و ناحیه شرمگاهی تاثیر مثبتی دارد.

بیشتر بخوانید: عمل ویزر لیپو چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

عمل لیپوساکشن

3. لیپوساکشن به کمک آب (WAL)

روش WAL به عنوان لیپوساکشن بادی جت نیز شناخته می‌شود. این تکنیک به‌نسبت جدید، از فشار هوا برای جابه‌جایی و حذف چربی استفاده می‌کند. این نوع عمل لیپوساکشن نسبت به سایر روش‌ها کمتر تهاجمی است و می‌تواند منجر به کبودی و تورم کمتر شود. با این حال، ممکن است برای مناطق بزرگتر یا برای از بین بردن مقادیر زیادی چربی موثر نباشد.

4. لیپوساکشن Tumescent

لیپوساکشن تامی‌سنت، جایگزین مطمئن‌تری برای لیپوساکشن سنتی است. در این روش مخلوطی از مواد از جمله آدرنالین، لیدوکائین، سدیم و محلول نمکی به لایه بین پوست و عضلات تزریق می‌شود و سپس چربی برداشته می‌شود.

این روش خطرات احتمالی مربوط به لیپوساکشن را کاهش می‌دهد، زیرا نیازی به بیهوشی عمومی ندارد. با این حال، برای همه مناسب نیست.

5. لیپوساکشن به کمک لیزر (LAL)

LAL که با نام Smart Lipo یا لیزر لیپو نیز شناخته می شود، از انرژی وگرمای لیزر برای تخریب و حذف بافت چربی اضافی استفاده می‌کند. این روش تقریبا برای از بین بردن تمام قسمت های بدن موثر است، اما برای مناطق کوچک‌تر با بافت چربی کمتر مانند چانه و بازوها بیشتر مناسب است.

بعضی از پزشکان برای نتیجه‌بخشی بهتر، این روش عمل لیپوساکشن را با روش‌هایی مثل WAL، ترکیب می‌کنند.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد لاغری با دستگاه لیزر لیپولیز

عمل لیپوساکشن

6. دستگاه کویتیشن

 در این روش غیر تهاجمی هم، از امواج اولتراسوند برای شکستن سلول‌های چربی استفاده می‌شود که توسط بدن از بین می روند. این روش بدون درد و زخم است و نیازی به زمان نقاهت ندارد، اما ممکن است چندین جلسه طول بکشد تا به نتایج مطلوب برسید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره لاغری با دستگاه کویتیشن

7. لیپوساکشن (PAL)

در این روش که به‌نسب قدیمی است، از کانولایی استفاده می‌کند که با حرکتی سریع، عقب‌وجلو می‌رود و به جراح این امکان را می‌دهد تا چربی‌های سخت را راحت‌تر بیرون بکشد. استفاده این روش می‌تواند دقیق‌تر از لیپوساکشن سنتی باشد، اما کبودی و تورم بیشتر را هم به همراه خود دارد.

مزایای عمل لیپوساکشن

Mayo Clinic می‌گوید مردم بیشتر به دلیل مزیت‌های زیر به سمت عمل لیپوساکشن می‌روند:

  • حذف موثر چربی: لیپوساکشن می‌تواند به طور موثر تجمع چربی‌های سرسخت را که در برابر رژیم غذایی و ورزش مقاوم هستند، از بین ببرد.
  • بهبود شکل بدن: با لیپوساکشن این امکان ایجاد می‌شود که نواحی بدشکل بدن تغییر کند و بدن فرم متناسب‌تری به خود بگیرد.
  • افزایش عزت نفس: این یکی از تاثیرات روحی و ذهنی عمل لیپوساکشن است؛ بعضی از بیماران پس از عمل عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند.
  • نتایج طولانی مدت: نتایج لیپوساکشن می‌تواند طولانی مدت باشد، به خصوص اگر بیمار بعد از عمل، سبک زندگی سالم و پرتحرکی را دنبال کند. البته این مزیت بیشتر به شکل یک احتمال مطرح می‌شود.

عمل لیپوساکشن

معایب عمل لیپوساکشن

  • هزینه: لیپوساکشن به‌نسبت، عمل گرانی است. هرچه قدر ناحیه مورد نظر بزرگ‌تر باشد، قیمت عمل هم بالاتر می‌رود.
  • راه حل کاهش وزن نیست: لیپوساکشن راه حلی برای چاقی یا جایگزینی برای رژیم غذایی مناسب و ورزش نیست. این عمل بیشتر یک روش کم‌کردن سایز است، نه یک روش کاهش وزن.
  • نتایج موقت: اگر بیمار پس از عمل سبک زندگی سالمی نداشته باشد، چربی‌های برداشته‌شده دوباره برمیگردند.
  • زمان بهبودی طولانی: بسته به نوع لیپوساکشن، بهبودی ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد. روش‌های قدیمی‌تر و تهاجمی‌تر مدت زمان نقاهت بیشتری هم دارند.

خطرات و عوارض لیپوساکشن

لیپوساکشن خطراتی مانند عفونت، زخم، بی‌حسی موقت یا دائم اندامی که تحت درمان قرار گرفته‌است و عوارض مربوط به بیهوشی یا حتی آسیب به اندام را به همراه دارد.

سایر عوارض بالقوه شامل بی‌نظمی در شکل بدن، تجمع مایع زیر پوست، آمبولی چربی و در نهایت نارضایتی بیمار از نتایج زیبایی می‌شود.

مراقبت‌های بعد از لیپوساکشن

مراقبت های بعد از عمل برای بهبودی و نتیجه نهایی بسیار مهم است. بیماران برای کنترل تورم و تقویت انقباض پوست باید به مدت 1 تا 2 هفته از لباس‌های تنگ استفاده کنند. ملاقات‌های منظم با پزشک برای نظارت بر روند بهبودی بیمار ضروری است. بیماران همچنین باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشند و به طور منظم ورزش کنند تا نتایج لیپوساکشن حفظ شود.

عمل لیپوساکشن

چه افرادی می‌توانند جراحی لیپوساکشن انجام دهند؟

لیپوساکشن برای افرادی مناسب است که از سلامتی بالایی برخوردارند، در حدود 30 درصد با وزن ایده‌آل خود فاصله دارند، پوستشان خاصیت ارتجاعی مناسبی دارد و توده عضلانی خوبی دارند. همچنین مهم است که فرد، غیرسیگاری باشد زیرا سیگار کشیدن بهبودی بعد از عمل را پیچیده می‌کند.

چه افرادی نمی‌توانند جراحی لیپوساکشن انجام دهند؟

لیپوساکشن درمانی برای چاقی یا جایگزینی برای رژیم غذایی مناسب و ورزش نیست. همچنین درمان موثری برای سلولیت یا پوست شل و افتاده نیست. افراد مبتلا به مشکلات سلامتی مانند دیابت، سیستم ایمنی ضعیف، بیماری قلبی یا کسانی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند، ممکن است کاندیدای مناسبی برای لیپوساکشن نباشند.

 هزینه لیپوساکشن

هزینه لیپوساکشن بسته به ناحیه‌ای از بدن که باید درمان شود، تجربه جراح و بیمارستان یا درمانگاهی که در آن عمل انجام می‌شود بسیار متفاوت است. هزینه این عمل در سال 1402 به طور میانگین چیزی بین 18 تا 40 میلیون برآورد می‌شود. توجه به این نکته مهم است که بیمه معمولاً لیپوساکشن را پوشش نمی‌دهد، زیرا یک عمل زیبایی محسوب می شود.

نتیجه‌گیری

ما به شما نمی‌گوییم که به هیچ عنوام به سمت عمل لیپوساکشن نروید، فقط می‌گوییم که قبل از انجام این عمل حتما و حتما تلاش کنید و با سبک زندگی سالم، رژیم غذایی مناسب و ورزش به وزن و اندام ایده‌آلتان برسید، چون نتیجه ماندگارتری دارد.

اگر در مسیر زندگی سالم‌تر، قصد داشتید از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید، کارشناسان ما در لیمومی منتظرتان هستند تا شما را راهنمایی کنند.

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Mayo Clinic

 The NHS website

 Cleveland Clinic

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب