بوتاکس معده چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

بوتاکس معده چیست؟

فهرست مطالب

تعداد راه‌های رسیدن به تناسب اندام و لاغری، به تعداد تمام افرادی است که دچار اضافه وزن هستند. البته ناگفته نماند که باید روش‌های غیراصولی لاغری را کنار بگذاریم و آن‌هایی که باقی مانده را به دو دسته روش‌های پزشکی و رژیم‌های تغذیه‌ای تقسیم کنیم.

بوتاکس معده، یکی از انواع عمل لاغری است که برخی از افراد برای رسیدن به وزن ایده‌آلشان به سراغ آن می‌روند. اگر شما هم با شنیدن کلمه بوتاکس یاد چروک‌های صورتتان افتادید و تصورتان از بوتاکس معده این است که چین و چروک‌های آن را صاف می‌کنند، حتما در ادامه این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» همراه ما باشید تا متوجه شوید بوتاکس معده چیست و با چه هدفی انجام می‌شود.

سوالات متداول

مراقبت بعد از عمل بوتاکس معده چیست؟
از آن جایی که در تزریق بوتاکس معده هیچ برشی روی بدن ایجاد نمی‌شود، بیمار بعد استراحتی کوتاه (حدود 20 دقیقه الی 2 ساعت)، می‌تواند مرخص شود. بهتر است تا 1 هفته ورزش سنگین نکنید، نوشیدنی الکلی نخورید و تا 48 ساعت فعالیت سنگین نکنید و در منزل استراحت کنید. همچنین تا 4 ساعت بعد عمل دراز نکشید.
چه افرادی نباید بوتاکس معده انجام دهند؟
افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل سرطان دارند، افراد تیروئیدی، افراد حساس به بوتاکس، افراد دارای BMI بالای 40، افرادی که داروهای ضد انعقاد خون می‌خورند، افراد زیر 18 یا بالای 60 سال، افراد دارای مشکلات عضلانی و زنان باردار و شیرده یا نمی‌توانند این عمل را انجام دهند و یا حتما باید با مشورت پزشک این کار را بکنند.
ماندگاری عمل بوتاکس معده چقدر است؟
بوتاکس معده بلافاصله پس از تزریق تاثیر خود را بر بدن می‌گذارد و به مدت 4 تا 6 ماه در بدن باقی می‌ماند. در این مدت می‌توانید شاهد نتایج آن یعنی کاهش اشتها و کاهش وزن باشید البته به شرط اینکه در کنار بوتاکس رژیم غذایی سالم را رعایت کنید و از فعالیت بدنی غافل نشوید.
معایب بوتاکس معده چیست؟
به طور کلی چون این روش جدید است و تحقیقات در مورد آن کامل نیست فعلا ضرر خاصی برای آن عنوان نشده است. با این حال برخی از پزشکان فکر می‌کنند که بوتاکس معده ممکن است عوارض جانبی مثل آریتمی قلبی، افسردگی، احتمال حمله قلبی و سوراخ شدن معده، و حساسییت به بوتاکس را به همراه داشته باشد.

بوتاکس معده چیست؟

بوتاکس معده چیست؟

بوتاکس معده درواقع یک عمل جراحی سرپایی است که به شما کمک می‌کند زودتر لاغر شوید. در این روش پزشک از طریق لوله آندوسکوپی، سم بوتولونیم را از مجرای حلق و بینی وارد معده و به دیواره‌های آن تزریق می‌کند.

این دارو ماهیچه‌های دیواره معده را برای حدود سه ماه بی‌حرکت و از انقباض آن‌ها جلوگیری می‌کند. این امر باعث کند شدن سرعت هضم غذا شده و اجازه می‌دهد که غذا برای مدت طولانی‌تری در معده بماند؛ درنتیجه به شما کمک می‌کند سریع‌تر دست از غذا خوردن بکشید و برای مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید.

بوتاکس معده برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم جزء افرادی هستید که می‌خواهند بدانند بوتاکس معده چیست و آیا جراحی بوتاکس معده برایتان مناسب است یا خیر، باید بگوییم که تشخیص این امر با پزشک جراح متخصص است. این روش معمولاً برای کاهش وزن در بیماران چاق و دیابتی که نتوانند با روش‌های سنتی کاهش وزن انجام دهند، استفاده می‌شود.

با این حال، بوتاکس معده تنها روش فوق‌العاده برای کاهش وزن نیست و باید با دقت و به همراه تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی سالم به سراغ آن بروید. همچنین، قبل از تصمیم‌گیری در مورد این روش، مهم است با پزشک متخصص مشورت کنید تا مزایا و معایب آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید.

بوتاکس معده چیست؟

منابع معتبر جهانی از جمله سایت hopkinsmedicine می‌‌گویند بوتاکس معده به‌طور معمول برای بیمارانی مناسب است که:

  • شاخص توده بدنی (BMI) 30 تا 40 داشته باشند. افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها بیش از این مقدار باشد مجاز به بوتاکس معده نیستند.
  • افرادی که میل زیادی به غذا خوردن دارند و می‌خواهند جلوی آن را بگیرند.
  • افرادی که اضافه وزن زیادی ندارند و می‌خواهند به سرعت و در کمترین زمان لاغر شوند.

با این حال چنانچه شرایط بالا را دارید، بهتر است قبل از هرگونه اقدام برای بوتاکس معده با متخصص مشورت کنید. پزشک با بررسی وضعیت سلامتی شما و در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند وزن، بیماری‌های زمینه‌ای و تاریخچه پزشکی، توصیه‌های مناسب را برای شما خواهد داشت.

بوتاکس معده چیست؟

خطرات و عوارض بوتاکس معده

پزشکان متخصص با روش‌های علمی ثابت کرده‌اند بوتاکس معده چیست و چه تاثیری در کاهش وزن دارد. این روش سال‌هاست که در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن در دوز مناسب توسط متخصص هیچ ضرری ندارد.

از آنجایی که استفاده از بوتاکس معده یک روش استاندارد آندوسکوپی است، ممکن است پس از انجام آندوسکوپی معده شما کمی خونریزی داشته باشد که با توجه به روش پزشکی مورد استفاده، طبیعی است.

به‌طور کلی عوارض ناشی از بوتاکس معده را می‌توان در چند دسته تقسیم‌بندی کرد:

  • عوارض جراحی: مانند خونریزی، عفونت، تورم و درد در محل تزریق بوتاکس.
  • مشکلات گوارشی: مانند مشکلات هضمی، نفخ، اسهال یا تغییر در الگوی مدفوع.
  • احتمال بروز ناراحتی معده: ازجمله التهاب معده یا زخم معده.
  • عدم کارایی تزریق: برخی از بیماران ممکن است با این روش به نتیجه مطلوبشان نرسند.
  • نیاز به تکرار: اثر بوتاکس معده معمولاً موقت است و به مرور زمان کاهش می‌یابد. بنابراین، گاهی ممکن است تکرار این روش لازم باشد.
  • عوارض آلرژیک: در برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیکی نسبت به بوتاکس رخ دهد، از جمله آنافیلاکسی که نوعی واکنش آلرژیکی شدید است.

بوتاکس معده چیست؟

میزان کاهش وزن بعد از بوتاکس معده چقدر است؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، بوتاکس معده به‌عنوان یک درمان معجزه‌آسا شناخته نمی‌شود و به‌تنهایی تاثیر چندانی روی کاهش وزن شما ندارد. با این حال، این روش برای افرادی که 8 الی 10 کیلو اضافه وزن دارند و می‌خواهند در کنار رژیم غذایی و ورزش، جراحی انجام دهند، توصیه می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که تزریق موفقیت‌آمیز بوتاکس به معده می‌تواند کاهش وزن حدود 5 تا 10 درصدی در طی شش ماه را به همراه داشته باشد. البته اگرچه بوتاکس معده به‌عنوان راهی برای کاهش اشتها و کمک به رژیم لاغری شناخته شده است، اما در بیمارانی که پس از عمل بوتاکس با کربوهیدرات بالا تغذیه می‌کنند، احتمال شکست وجود دارد.

برای اینکه از عمل بوتاکس معده نتیجه بهتری دریافت کنید، حتما با پزشک مشورت کرده و نکات زیر را رعایت کنید.

  • برای جلوگیری از ناراحتی معده غذاهایتان را آهسته میل کنید.
  • غذای خود را به‌طور کامل بجوید.
  • زمانی که احساس سیری کردید دست از غذا خوردن بکشید.
  • اگر پزشک تشخیص داد چندین مرتبه بوتاکس را تکرار کنید، بهتر است تزریق را انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

بوتاکس معده چیست؟

بوتاکس معده به چه کسانی پیشنهاد نمی‌شود؟

حالا که متوجه شدید بوتاکس معده چیست و برای چه افرادی مناسب است، باید به سراغ شناخت مواردی بروید که قادر به استفاده از این روش جراحی معده نیستند و برای رسیدن به تناسب اندام باید از روش‌های دیگری استفاده کنند.

این روش برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های عضلانی هستند یا افرادی که به بوتاکس حساسیت دارند، اصلاً مناسب نیست. همچنین تحقیقات علمی نشان می‌دهد که اثر داروی مورد استفاده در بوتاکس معده پس از گذشت چهار الی شش ماه به‌طور کامل از بین می‌رود. پس نمی‌توان آن را روشی دائمی دانست.

این افراد به‌هیچ‌عنوان نباید به سراع بوتاکس معده بروند:

  • افرادی که در گذشته سایر روش‌های جراحی لاغری را انجام داده‌اند.
  • افرادی که انسولین تزریق می‌کنند.
  • اشخاصی که بیماری‌های مربوط به معده مانند عفونت معده، رفلاکس یا آلرژی‌های شدید دارند.
  • کسانی که قادر به رژیم گرفتن نیستند و در انجام مراحل رژیم پشتکار ندارند.
  • آن دسته از افراد که مشکل ریزه‌خواری دارند.
  • هنوز تحقیقات علمی از تاثیر منفی بوتاکس معده در زنان شیرده و باردار کامل نشده است. اما با این حال توصیه می‌کنیم این دسته از افراد از انجام تزریق بوتاکس معده جلوگیری کنند چون ممکن است روی جنین یا فرزند آن‌ها اثر خوبی نداشته باشد.

بوتاکس معده چیست؟

بعد از انجام بوتاکس معده چه بخوریم؟

همانطور که بسیار تاکید شد، بوتاکس معده به‌تنهایی برای کاهش وزن و لاغر شدن کافی نیست. اگر پس از انجام این عمل رژیم غذایی درستی نداشته باشید و سبک زندگی سالم را رعایت نکنید، نه‌تنها اثری از بوتاکس نخواهید دید بلکه ممکن است اضافه وزن نیز پیدا کنید.

توجه داشته باشید که پس از انجام بوتاکس معده، نباید غذاهای حاوی چربی و کربوهیدرات اضافی مانند فست‌فود را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. بهتر است صبور باشید و با رعایت برنامه‌های غذایی، وزن اضافه‌تان را اصولی کم کنید تا مجدد به حالت قبل بازنگردید.

بوتاکس معده چیست؟

جمع‌بندی

با خواندن این مقاله متوجه شدید که بوتاکس معده چیست و کدام دسته از افراد چاق می‌توانند از این روش برای رسیدن به تناسب اندام استفاده کنند. بوتاکس معده نوعی تزریق از طریق آندوسکوپی است که با انقباض دیوار‌ه‌های معده، احساس سیری را در شما به‌وجود می‌آورد.

افرادی که از این روش برای لاغری استفاده می‌کنند نباید در گذشته از سایر روش‌های جراحی لاغری مانند اسلیو معده استفاده کرده باشند. ناگفته نماند که این روش به‌تنهایی کافی نیست و پس از انجام عمل، باید یک برنامه غذایی اصولی داشته باشید و آن را رعایت کنید تا به نتیجه دلخواهتان در کاهش وزن برسید.

بوتاکس معده به‌طور کلی عوارض زیادی ندارد. اما گاهی اوقات خونریزی، درد در ناحیه شکم و معده، نفخ، اسهال و التهاب معده را به همراه دارد. همچنین ممکن است این روش برای برخی از افراد کارآمد نباشد و آن‌ها را لاغر نکند. در چنین شرایطی احتمالاً پزشک، تزریق مجدد را توصیه می‌کند و بهتر است به آن عمل کنید.

نکته : این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

منابع:

Hopkinsmedicine

memorial

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

23 نظر

  1. سلام من۲۰روزه بوتاکس معده کردم سه روز بعد از بوتاکس معده طپش قلب ، چند بینی ، سر گیجه ، بیحالی ، تنگی نفس دارم و نفس عمیق نمیتونم بکشم تنفسم سخته چکار باید بکنم ایا طبیعیه؟؟ خیلی اذیت میشم ، ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام وقت بخیر امیدواریم خوب باشید. چون انواع عمل لاغری زیر نظر پزشک انجام میشه، حتما تمام علائمتون بعد از عمل رو باید با خود پزشک مطرح کنید. نتایج انواع عمل لاغری برای هر شخصی متفاوت است. در نتیجه نمیشه یک نسخه واحد برای همه پیچید.

  2. من انجام دادم ولی ده روزه که دچارتاری دیدوگیج هستم میشه بگید چندروزاین علائم طول میکشه؟

    1. ممنون از نظرتون. به طور کلی تاثیر انواع عمل لاغری در اشخاص متفاوت هست.

  3. من انجام دادم باید بعد از بوتاکس معده رژیم مناسب داشته باشی تا وزن کم کنی وگرنه اصلا تاثیری نداره ولی بوتاکس کمک بزرگی برای رفع ریزه خواری می کنه من راضی بودم

    1. سلام دوست عزیز
      توصیه می‌کنیم با پزشک مخصوص خود درباره مصرف سیگار بعد از بوتاکس معده صحبت کنید.
      مرسی که دغدغتونو با ما در میان گذاشتید

      1. سلام کسی تاحالا انجام داده و اینکه آیا در همه شهر ها هست

      1. بله عزیزم من خواهرم انحام داده خیلی راضیه اشتهاش به غذا خیلی کم شده زود سیر میشه

  4. مطلبتون خوب و کارآمد بود..

    *کسی اینجا بوتاکس معده انجام داده و نتیجه گرفته میشه از تجربیاتتون بگید لطفاً..

      1. اگه قرار باشه ادم مدام شیرینی و نوشابه و فست فود بخوره شما اگه اسلیو هم انجام بدید برمیگرده. با این روش زودتر به اندام ایده آلتون میرسیو لایف استایل بدنتون رو تغییر بدید چربی زیاد فست‌فود همیشه نوشابه شیرینی جات مداوم ممنوع

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید