پیکرتراشی چیست و چه خطراتی را به همراه دارد؟ 

فهرست مطالب

ممکن است آدم‌هایی را که چربی‌هایی در نواحی مختلف بدن‌شان دارند را بعد از یک مدت کوتاه ببینید، آن هم در حالی که فرم بدنی‌شان از شما بهتر شده است. در چنین شرایطی، ممکن است از خودتان بپرسید که چه رژیم و تمرینات ورزشی‌ای می‌تواند همچین بدنی بسازد؟ در پاسخ باید بگوییم هیچی! این نتایج قابل توجه عموماً فقط با عمل‌های جراحی و پیکرتراشی امکان‌پذیر است؛ صبر کنید، پیکرتراشی چیست؟

من هم مثل شما، با دهانی باز از تعجب، این سوال را پرسیدم و مدت‌ها در پی پاسخ به آن بودم که چگونه می‌توان به این حجم از لاغری و خوش‌فرم بودن رسید. حالا وقت‌اش رسیده است که از ماتریکس بیرون بیایید و با حقایق لاغری این دسته از اشخاص آشنا شوید. 

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به این سوال پاسخ دهیم که پیکرتراشی چیست، چه عوارضی به همراه دارد و چه خطراتی را در انواع مختلف‌اش شامل می‌شود. 

پیکرتراشی چیست؟

پیکرتراشی چیست؟

پیکرتراشی (Sculpture) که با نام کانتورینگ بدن (Body Contouring) هم شناخته می‌شود، یک روش پزشکی یا یک نوع عمل جراحی است که هدف اصلی آن، تغییر شکل بدن است. این پیکرتراشی‌ای که درباره‌اش صحبت می‌کنیم، بسته‌به نوع‌اش مراحل مختلفی دارد و به‌طور کلی نتایج زیر را به‌همراه دارد: 

  • پوست اضافی شما در پیکرتراشی از بین می‌رود. 
  • چربی‌های اضافی بدن حذف می‌شود. 
  • شکلِ ناحیه‌های مختلف بدن تغییر می‌یابد. 

نکته گول‌زننده ماجرا این است که هیچ‌کس با پیکرتراشی لاغر نمی‌شود؛ در واقع، شما با این روش می‌توانید شکل بدن‌تان را تغییر دهید و نواحی خاصی که در فرایند کاهش وزن، لاغر نشده‌اند یا پوست اضافی‌ای را که روی بدن‌تان دیده می‌شود، حذف کنید. 

درست مثل همان ضرب‌المثل که یک کتاب را از جلدش قضاوت نکن، وزن اشخاصی که پیکرتراشی کرده‌اند را هم نمی‌توانید از روی ظاهرشان تشخیص دهید. عموماً در پیکرتراشی، شما می‌توانید فرم نواحی مختلفی از بدن را تغییر دهید که عبارت‌اند از: 

  • دست
  • کمر 
  • شکم و پهلو
  • باسن
  • گردن و چانه 
  • ران

پیکرتراشی چیست؟

چه روش‌هایی برای پیکرتراشی وجود دارد؟ 

از آن‌جایی که توانستیم به سوال مهم‌مان، پیکرتراشی چیست، پاسخ دهیم و شما را از ماتریکس زمانه بیرون بیاوریم، وقت‌اش رسیده که با جزئیات بیش‌تری درباره انواع پیکرتراشی صحبت کنیم. به‌طور کلی، پیکرتراشی را می‌توان هم به‌صورت عمل جراحی و هم از طریق دستگاه‌های پزشکی انجام داد. 

در ادامه بیش‌تر درباره انواع رایج روش‌های پیکرتراشی صحبت می‌کنم و در میانه‌های نوشته هم می‌گویم که کدام روش، جراحی است و کدام روش با دستگاه‌های پزشکی انجام می‌شود: 

لیپوساکشن

یکی از محبوب‌ترین روش‌های پیکرتراشی، چه در خارج و چه در ایران، لیپوساکشن است که به عنوان یک عمل جراحی شناخته می‌شود. در این روش، پزشک ابتدا قسمتی از ناحیه مورد نظرتان را برش می‌دهد و با استفاده از یک لوله، چربی‌های اضافی آن ناحیه را استخراج می‌کند. 

پزشک‌ها معمولاً برای ناحیه‌های ران، شکم، پهلو، بازو یا غبغب از روش لیپوساکشن استفاده می‌کنند. این عمل جراحی دوره نقاهت ۶ الی ۸ هفته‌ای‌ را به همراه دارد و به‌خاطر این‌که یک عمل جراحی است، عوارضی مثل کبودی، درد، تورم و قرمزی در ناحیه‌ انجام شده را شامل می‌شود. 

پیکرتراشی چیست؟

لیپوماتیک

لیپوساکشن و لیپوماتیک دو روش تقریباً مشابه هستند با این تفاوت که در لیپوماتیک، نیازی به بریدن بخشی از ناحیه مورد نظر وجود ندارد. در واقع، پزشکان در لیپوماتیک لوله‌هایی را به داخل ناحیه بدن‌تان وارد می‌کنند تا چربی‌های اضافی را حذف کنند. 

خبرِ بد برای دوست‌داران سیگار این است که برای انجام این عمل جراحی، باید دو هفته سیگار و مشروبات الکلی را کنار بگذارید. نکته مثبتی که لیپوماتیک در مقایسه با لیپوساکشن دارد این است که عمل کوتاه‌تری است، دوره نقاهت‌اش کم‌تر از ۶ هفته است و می‌تواند ماندگارتر باشد. 

لیپولیزر

اگر از عمل‌های جراحی می‌ترسید و می‌خواهید پیکرتراشی را با روش‌های دم‌دست‌تری انجام دهید، لیپولیزر انتخاب مناسب‌تری است. در این روش‌، ناحیه مورد نظر با دستگاهی حرارت می‌یابد تا چربی‌های اضافه در آن ناحیه، حذف شود. 

کارکرد این روش هم به این شکل است که کلاژن‌سازی را از طریق حرارت اضافی‌ای که به آن ناحیه می‌دهد، بیش‌تر می‌کند و به این شکل، چربی‌سوزی به شکل سریع‌تر و بیش‌تری انجام می‌شود. 

البته، فکر نکنید که این روش عوارضی ندارد؛ ممکن است بعد از انجام لیپولیزر، درد زیادی داشته باشید یا تورم زیادی در ناحیه مورد نظر احساس کنید. با این حال، همگی این‌ها جزو عوارض طبیعی پیکرتراشی به‌وسیله لیپولیزر شناخته می‌شوند. 

مقاله پیشنهادی: صفر تا صد لاغری با دستگاه لیزر لیپولیز

پیکرتراشی چیست؟

دیگر‌ روش‌‌ها

عناوینی که در بالا به آن اشاره کردیم، به عنوان روش‌های محبوب پیکرتراشی شناخته می‌شوند. با این حال، روش‌های دیگری برای حذف چربی از ناحیه‌های مختلف بدن وجود دارد، مثل: 

  • کرایولیپولیز: در این روش، ناحیه مورد نظر با یک دستگاه یخ می‌زند تا سلول‌های چربی از بین برود. 
  • لیپولیز تزریقی: در این روش، دی‌اکسی کولیک اسید به بدن تزریق می‌شود تا سلول‌های چربی حذف شود. 
  • لیفت: در روشِ لیفت که یک عمل جراحی است، پوست و چربی اضافی برش داده و حذف می‌شود. 

 

پیکرتراشی چه فوایدی دارد؟ 

همه ما دوست داریم بدن خوبی داشته باشیم تا اعتماد به نفس‌مان بیش‌تر شود و پیکرتراشی به عنوان یک روش مدرن، می‌تواند راه‌حلی برای این دغدغه باشد. به‌طور کلی، پیکرتراشی می‌تواند: 

  • اجزای بدن را خوش‌شکل‌تر کند. 
  • ظاهری جوان‌تر و لاغرتر به ما بدهد
  • پوستی صاف‌تر برای ما ایجاد کند 
  • بهبود در سبک زندگی را ممکن سازد

یک نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که پیکرتراشی اگر به شکل یک عمل جراحی انجام شود، منطقاً سریع‌تر و ملموس‌تر نتیجه می‌دهد اما روش‌های غیرجراحی آن شامل یک دوره زمانی است که با طی کردن آن و در گذر زمان، می‌توانید نتیجه لازم را بگیرید. 

پیکرتراشی چیست؟

خطرات و عوارض پیکرتراشی چیست؟ 

درست مثل هر عمل زیبایی دیگری، پیکرتراشی راه‌حل بدون دردسری نیست که همه بخواهیم سمت‌اش برویم. اگر خطرات و عوارضی نداشت، الان همه با یک هزینه نه‌چندان زیاد می‌توانستند بدنی خیلی زیبا و خوش‌فرم داشته باشند. 

مقاله پیشنهادی: انواع عمل لاغری؛ سیر تا پیاز کاهش وزن به روش مدرن

اگر به‌سراغ عمل‌های جراحی می‌روید، باید انتظار این عوارض را داشته باشید: 

  • عدم تقارن قسمت‌هایی از بدن 
  • خون‌ریزی یا لخته شدن خون 
  • عوارض ناشی از بیهوشی مثل حالت تهوع، استفراغ یا مشکلات خواب
  • آسیب به اعصاب، عروق خونی، ماهیچه‌ها و اندام‌ها 
  • ریزش مو در نزدیکی ناحیه برش‌یافته 
  • عدم بهبود ناحیه‌های برش داده شده
  • ضعف، بی‌حسی یا تغییر احساس در پوست 
  • درد یا تورمی که می‌تواند تا مدت‌ها طول بکشد. 
  • مشکلات قلبی یا ریه 
  • زخم، موج‌دار شدن یا تغییر رنگ پوست 

 

در روش‌هایی که نیاز به دستگاه‌های پزشکی است هم، ممکن است با عوارضی از این دست مواجه شوید: 

  • کهیر یا بثورات
  • درد
  • سرخی پوست 
  • تورم
  • عدم نتیجه گرفتن و نیاز به جلسات اضافی 

پیکرتراشی چیست؟

بعد از پیکرتراشی باید چه‌کار کنیم؟

یکی از سوالاتی که می‌تواند ذهن‌تان را مشغول کند، این است که مراقبت‌های بعد از پیکرتراشی چیست؟ در واقع این‌گونه نیست که بعد از عمل، از کلینیک خارج شوید و روز را به شکل عادی ادامه دهید. 

معمولاً‌ بعد از عمل جراحی، اگر مشکلی پیش نیاید، همان روز به خانه بازمی‌گردید. پیشنهاد می‌کنیم که یک شخص شب اول کنار شما باشد. ممکن است بعد از عمل لوله‌هایی نزدیک قسمت برش‌یافته قرار بگیرد تا از تورم جلوگیری کند. جدا از آن، یک‌سری اقدامات مراقبتی را باید انجام دهید که عبارت‌اند از: 

  • مراقبت از جای زخم و تعویض بانداژ 
  • عدم انجام فعالیت‌های بیش از حد
  • داشتن تحرک لازم برای جلوگیری از لخته‌ شدن خون 
  • گزارش هرگونه عارضه به دکتر 
  • دور ماندن از آفتاب 
  • استفاده از داروها برای کنترل درد و جلوگیری از عفونت 

در روش‌‌هایی که پیکرتراشی بدون نیاز به عمل جراحی و از طریق دستگاه‌های پزشکی انجام می‌شود، عموماً مشکل چندان زیادی ندارید، بلافاصله بعد از اتمام کار از کلینیک خارج می‌شوید و می‌توانید روزتان را به شکل عادی سپری کنید. 

این روش برای چه اشخاصی مناسب است؟

پاسخ به این سوال خیلی ساده است: همه. حتی من هم که چربی‌های خیلی زیادی ندارم، اگر از بدن خودم ناراضی هستم، می‌توانم به سراغ دکتر متخصص بروم و پس از مشورت از روش‌های پیکرتراشی برای تغییر فرم بدنم استفاده کنم. 

البته نتایج حاصل از این عمل‌های زیبایی برای دسته‌ای از اشخاص، ملموس‌تر خواهد بود. به‌عنوان مثال، اگر اضافه وزن بسیار زیادی داشتید و با برنامه‌های ورزشی و رژیم غذایی، وزن خود را کم کرده‌اید اما نواحی‌ای از بدن‌تان لاغر نمی‌شود یا پوست‌ برخی از نواحی، حالت افتاده‌ای به خودش گرفته، بهترین راه‌حل این است که به‌سراغ پیکرتراشی بروید تا چربی‌های اضافه این نواحی را حذف کرده و پوست‌تان را جوان‌تر کنید. 

هزینه پیکرتراشی چقدر است؟

تا به این‌جا ممکن است از این عمل خوش‌تان آمده باشد و دل‌تان بخواهد که به سراغ‌اش بروید اما همین یک تیتر می‌تواند تمام نقشه‌های شما را تغییر دهد. با نگاهی به جیب‌مان، ممکن است به این نتیجه برسیم که لزوماً عمل زیبایی هم نیاز نداریم و از همینی که هستیم، راضی‌ایم. 

جدا از شوخی، هزینه‌های پیکرتراشی بسته‌به روشی که پزشک برای شما انتخاب می‌کند و ناحیه‌ای که می‌خواهید تغییر دهید، متفاوت است و هر پزشک هم رقم خودش را، با توجه به سابقه و تجربه‌ای که دارد، برای این عمل می‌گوید. 

به همین‌خاطر نمی‌توانیم رقم واحدی برای این موضوع در نظر بگیریم. جدا از این، یک نکته خیلی مهم این است که پیکرتراشی شامل بیمه‌های درمانی و تکمیلی نمی‌شود، چراکه در دسته‌بندی عمل‌های زیبایی قرار می‌گیرد. به همین خاطر، امیدی به این‌که سازمان‌های بیمه به شما پولی بدهند، نداشته باشید. 

سخن آخر

در نهایت می‌توانیم بگوییم که بهترین زمان برای کانتورینگ بدن، وقتی است که برای کاهش وزن‌تان، سنگ تمام گذاشته‌اید اما نمی‌توانید از شرِ چربی‌های بخشی از بدن‌تان رهایی یابید یا این‌که این کاهش وزن، منجر شده تا پوست‌تان حالتی عجیب به‌خود بگیرد. 

 در نظر داشته باشید که پیکرتراشی یک روش دائمی نیست و ورزش نکردن و نداشتن یک برنامه غذایی خوب، می‌تواند تمامی تلاش‌ها و هزینه‌هایی را که خرج کرده‌اید، سوخت کند. 

 

نکته: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

 

منابع:

Cleveland Clinic

Johns Hopkins Medicine

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

4 نظر

  1. آیا تزریق چربی به باسن و پروتز سینه در طول زمان منظور دراز مدت ضرر به بدن نمیرساند؟

    1. تزریق چربی هم مانند هر عمل لاغری یا تناسب اندام ممکنه عوارض خودش رو داشته باشه. مثل نکروز یا یا آمبولی و عفونت. با این حال شرایط هر شخص با دیگری متفاوته. مهم اینه پزشک معتبر پیدا کنید و شرایط جسمیتون رو در نظر بگیرید. همچنین تا جای ممکن بهتره با ورزش و رژیم غذایی مناسب فرم بدنتون رو تغییر بدید.

  2. ورزش کنیدوغذای سالم بخوریددیگه نیازی به این همه کارباعواقب خطرناک نیست.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب