برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟ [رژیم غذایی کم کاری تیروئید]

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟

فهرست مطالب

تیروئید غده کوچکی در قسمت پایین گردن است که نقش کلیدی‌ای در تنظیم متابولیسم بدن ایفا می‌کند و اختلال در عملکردش، می‌تواند روی سلامت کلی ما تأثیر منفی به‌جا بگذارد. یکی از شایع‌ترین اختلالات تیروئیدی، کم‌کاری تیروئید است که در آن، این غده نمی‌تواند هورمون کافی‌ای تولید کند.  یکی از بهترین روش‌های درمانی برای این بیماری، رعایت رژیم غذایی و خوردن مواد غذایی خاص است.

در پاسخ به این سوال که «برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟»، باید بگوییم که خوردن گوشت‌های خاصی مثل گوشت گاو کم‌چرب یا میگو، میوه‌هایی همچون سیب و انجیر و حبوباتی مثل نخود و لوبیا می‌تواند در بهبود این بیماری و علائم آن نقش بسیار مهمی داشته باشد.

برای این‌که با علائم و مشکلات متعدد کم‌کاری تیروئید مثل خستگی، افزایش وزن و افسردگی مواجه نشوید، داشتن برنامه رژیم غذایی و سبک زندگی سالم امری ضروری است و در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به‌شکلی کامل به این سوال پاسخ دهیم که برای کم کاری تیروئید چه بخوریم و از چه مواد غذایی‌ای باید پرهیز کنیم؟

سوالات متداول

آیا مصرف مکمل‌ها می‌تواند در درمان کم کاری تیروئید مفید باشد؟
بله، مصرف مکمل‌های خاص مانند سلنیوم، زینک، ویتامین D و B12 می‌تواند به بهبود عملکرد تیروئید کمک کند، به ویژه اگر رژیم غذایی شما فاقد این مواد مغذی باشد.
آیا ورزش می‌تواند روی کم‌کاری تیروئید تأثیر بگذارد؟
بله، ورزش منظم می‌تواند به بهبود عملکرد تیروئید و مدیریت وزن کمک کند، که هر دو برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مهم است. ورزش به بهبود متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، اما اهمیت دارد که با تمرینات سبک شروع کنید و به مرور زمان شدت آن را افزایش دهید.
غذاهای مفید برای تیروئید کم کار چیست؟
گوشت گاو کم‌چرب، لوزی‌ماهی (ماهی هالیبوت)، میگو، صدف، گوشتِ بوقلمون، گوشتِ مرغ، انواع توت‌ها، سیب، انجیر، پرتقال، هویج ،فلفل دلمه‌ای، لوبیای سیاه، زعفران، بادام، دانه آفتابگردان و مواد غذایی دارای ویتامین B12، آهن، سلنیوم و منیزیم جزو مواد غذایی مفید در رژیم غذایی کم کاری تیروئید هستند.
چه زمانی باید برای ارزیابی عملکرد تیروئید به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر علائمی مانند خستگی مزمن، افزایش وزن غیرقابل توضیح، حساسیت به سرما یا تغییرات در تمرکز و حافظه را تجربه می‌کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که برای ارزیابی عملکرد تیروئید به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام می‌تواند به مدیریت بهتر شرایط و جلوگیری از عوارض بلندمدت کمک کند.

تیروئید کم‌کار و علائم آن

کم‌کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که این غده هورمون‌های کافی برای حمایت از فرآیندهای متابولیک بدن تولید نمی‌کند. با وقوع چنین اتفاقی، ممکن است شما علائم زیر را تجربه کنید:

  • خستگی و ضعف
  • افزایش وزن بدون دلیل مشخص
  • حساسیت به سرما
  • خشکی پوست و ریزش مو
  • اختلال در تمرکز و حافظه
  • بی‌نظمی در تاریخ پریود

حال برای پاسخ به این سوال که «برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟» به معرفی بهترین مواد غذایی برای این بیماری می‌پردازیم که در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند:

برای تیروئید کم کار چه بخوریم؟

یکی از روش‌های تنظیم هورمون‌های تیروئید و فرایند متابولیک بدن، تغذیه درست و پیروی از رژیم غذایی اصولی است؛ رژیم غذایی‌ای که در آن ویتامین D، روی، تیامین، ویتامین B6، ید، منیزیم و سلنیوم به‌اندازه کافی وجود داشته باشد. به همین منظور در ادامه به لیستی از غذاهای مفید در رژیم غذایی کم کاری تیروئید اشاره می‌کنیم:

گوشت‌های مناسب تیروئید کم کار

  • گوشت گاو کم‌چرب: منبع خوبی از پروتئین و سلنیوم است و چربی‌های اشباع‌شده‌ای ندارد.
  • لوزی‌ماهی: لوزی‌ماهی منبع خوبی از ویتامین D و امگا-۳ است.
  • میگو: میگو ید بسیار زیادی دارد و به تنظیم هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند.
  • صدف
  • گوشتِ بوقلمون
  • گوشتِ مرغ

علت بروز کم کاری تیرویید

میوه‌های مناسب تیروئید کم کار

  • سیب: سرشار از فیبر و ویتامین C است که به سم‌زدایی طبیعی بدن کمک می‌کند.
  • انجیر: منبع خوبی از فیبر و کلسیم است و در تقویت سلامت استخوان‌ها نقش دارد.
  • پرتقال: به‌خاطر داشتن ویتامین C زیاد، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

مصرف توت‌، هلو، گلابی، انگور، آناناس و موز هم می‌تواند فواید بسیار زیادی برای سلامتی و بهبود تیروئید کم‌کار شما داشته باشد و جزو مواد غذایی مفید در رژیم غذایی کم کاری تیروئید است.

سبزیجات مناسب تیروئید کم کار

  • هویج: منبع خوبی از بتاکاروتن است که بعد از مصرف به ویتامین A تبدیل می‌شود و برای سلامت پوست و چشم مفید است.
  • فلفل دلمه‌ای: غنی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است که سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

کنگر فرنگی، کدو سبز، مارچوبه، هویج، اسفناج و قارچ هم به‌عنوان سبزیجاتی شناخته می‌شوند که برای کم‌کاری تیروئید مفید‌ند.

سبزیجات برای تیرویید

حبوبات مناسب تیروئید کم کار

  • نخود: نخود منبع خوبی از پروتئین گیاهی و فیبر است که در تنظیم قند خون نقش دارد.
  • لوبیای سیاه: غنی از آهن و پروتئین است و باعث تقویت و افزایش عملکرد متابولیک بدن می‌شود.

آجیل و دانه‌های مناسب تیروئید کم کار

  • دانه کدو تنبل: منبع خوبی از منیزیم و زینک، که به بهبود خواب و متابولیسم کمک می‌کند.
  • آفتابگردان: غنی از ویتامین E، که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند و به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند.

اضافه کردن لوبیای چشم بلبلی و عدس به رژیم غذایی هم می‌تواند در بهبود این بیماری نقش داشته باشد و نقش مفیدی در رژیم غذایی کم کاری تیروئید ایفا کند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب تیروئید کم کار

  • ویتامین B12: این ویتامین برای تولید انرژی ضروری است و می‌تواند در گوشت، ماهی و محصولات لبنی یافت شود.
  • آهن: برای تولید هورمون تیروئید پرنقش است. می‌توانید آهن را از اسفناج و گوشت قرمز کم چرب به‌دست آورید.

دیگر تغییرات در رژیم غذایی

علاوه بر مصرف مواد غذایی مناسب، نوشیدن آب کافی نیز برای بهبود عملکرد تیروئید و کلیت سلامت بدن ضروری است. خوردن آب کافی به بهبود متابولیسم بدن کمک می‌کند و وظیفه دفع بهتر سموم از طریق کلیه‌ها را برعهده دارد. پس در رژیم غذایی کم کاری تیروئید نوشیدن آب را فراموش نکنید.

ادویه‌جات هم می‌توانند به بهبود عملکرد تیروئید و کاهش التهاب کمک کنند. زردچوبه، با خواص ضد التهابی قوی‌اش یک افزودنی عالی در رژیم‌های غذایی مختلف است. جدا از این، دارچین به دلیل توانایی خود در بهبود حساسیت به انسولین و تنظیم قند خون، می‌تواند تولید بهترِ هورمون‌های تیروئید را تسهیل ببخشد.

اگر به‌دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان در جهت بهبود کم‌کاری تیروئید و سلامت روده هستید، مصرف محصولات پروبیوتیک می‌تواند بر تنظیم هورمون‌ها و عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد. مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک مانند کفیر، ماست، و کیمچی می‌تواند به حفظ تعادل فلور روده کمک کند.

تیرویید و درمان

غذاهای مضر برای تیروئید کم کار

در حالی که برخی از غذاها می‌توانند به بهبود عملکرد تیروئید کمک کنند، یک‌سری از مواد غذایی تأثیر منفی روی سلامت بدن دارند. گواتروژن ماده‌ای است که در سبزیجات چلیپایی‌ای مثل کلم بروکسل و محصولاتی که سویا دارند، پیدا می‌شود و می‌تواند در تولید هورمون‌های تیروئید، اختلال ایجاد کنند. پس وقتی می‌پرسیم برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟ باید این غذاها را از لیست سبد خریدتان کنار بگذارید:

  • سویا: فیتواستروژن‌های موجود در سویا می‌توانند جذب هورمون‌های تیروئید را مختل کنند.
  • کلم بروکلی و کلم بروکسل: این سبزیجات دارای موادی هستند که می‌توانند باعث کاهش تولید هورمون تیروئید شوند.
  • غذاهای فرآوری شده و شیرینی‌جات: این مواد غذایی سرشار از قندها و چربی‌های ناسالم هستند که می‌توانند التهاب بدن را افزایش داده و به تیروئید آسیب برسانند.

رژیم غذایی مناسب زنان باردار دارای کم کاری تیروئید

برای زنان باردار دارای کم کاری تیروئید، حفظ یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. تمرکز رژیم غذایی خانم‌های باردار باید روی مواد غذایی غنی از ید و سلنیوم باشد تا از توسعه کافی مغز جنین حمایت کنند. علاوه بر این، مصرف کافی پروتئین و کلسیم برای حمایت از رشد جنین و سلامت استخوان‌های مادر ضروری است.

رژیم غذایی کم کاری تیروئید که بدون گلوتن باشد و خواص ضد التهابی‌ای هم به‌خود اختصاص دهد، به‌عنوان الگوهای غذایی مناسبی شناخته می‌شوند که می‌توانند در بهبود علائم تیروئید کم‌کار مناسب باشند. برخی تحقیقات منتشر شده در PubMed هم مدعی شده‌اند که بهترین رژیم برای کم کاری تیروئید، رژیم غذایی پالئو است که می‌تواند به کاهش علائم خستگی و بهبود کیفیت زندگی برای افرادی که با این بیماری مواجه‌اند، کمک کند.

درمان کم کاری تیرویید

غذاهای مناسب کم کاری تیروئید در طب سنتی

برای کم کاری تیروئید چه بخوریم؟ طب سنتی نیز راهکارهایی برای مدیریت کم کاری تیروئید ارائه می‌دهد، که عموماً شامل استفاده از دمنوش‌ها و ادویه‌جات خاص برای تقویت تیروئید و بهبود متابولیسم است. پیشنهادات در طب سنتی به مصرف جینسینگ، زنجبیل، و دمنوش بابونه خلاصه می‌شود که می‌توانند در تنظیم هورمون‌ها و کاهش التهاب نقش داشته باشند.

نتیجه‌گیری

رژیم غذایی نقش کلیدی در مدیریت کم کاری تیروئید دارد. انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی، ویتامین‌های مختلف، آهن، روی و منیزیم که به تنظیم متابولیسم و تولید هورمون کمک می‌کنند، می‌تواند به بهبود علائم و افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا کمک شایانی کند.

 از سوی دیگر، محدود کردن یا اجتناب از غذاهایی که ممکن است بر عملکرد تیروئید تأثیر منفی بگذارند، مهم است. پیشنهاد ما این است که قبل از شروع کردن یک رژیم و اضافه کردن مواد غذایی به الگوی روزانه‌تان، با یک متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید تا اطمینان حاصل شود که این تغییرات با نیازهای خاص شما سازگار خواهد بود و جدا از آن، شرایط سلامتی شما هم به‌شکلی کامل مورد بررسی قرار بگیرد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Healthline

Medical News Today

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب