خواص انجیر بی‌نهایت است؛ با داروی انواع بیماری‌ها آشنا شوید!

خواص انجیر برای سلامتی بدن چیست؟

فهرست مطالب

خوردن انواع میوه‌ها چه به‌صورت تازه و چه خشک یکی از بهترین راه‌های حفظ سلامتی است. انجیر با وجود مقادیر زیادی از مواد معدنی و مغذی، یک انتخاب مناسب برای محافظت از بدن در برابر انواع بیماری‌ها و همین‌طور کاهش وزن است.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی قصد داریم درباره فواید انجیر و نکات مهم مصرف آن مطالبی را به شما عزیزان ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

سوالات متداول

چه میزان انجیر در طول روز مصرف کنیم؟
به نظر می­رسد خوردن روزانه 3-5 عدد از این میوه در طول روز برای تامین انرژی فعالیت­های روزانه بدن کفایت می­کند. باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد نیاز انجیر ممکن است عوارضی را برای بدن شما به همراه داشته باشد.
چه افرادی نباید انجیر مصرف کنند؟
استفاده از انجیر برای افرادی که دارای کبد یا معده ضعیف هستند مناسب نیست. همین­طور خوردن آن برای کسانی که مبتلا به مشکلات کلیه یا کیسه صفرا هستند ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا شود.
بهترین زمان مصرف انجیر برای لاغری چه موقعی است؟
انجیر یک میوه بدون چربی و با کالری بسیار پایین است. خوردن این میوه برای کاهش وزن یک انتخاب کاملاً مناسب است. بهترین زمان مصرف انجیر برای لاغری، اول صبح و با معده خالی است. مطالعات نشان می­دهند که خوردن انجیر خشک شده به‌صورت ناشتا بیشترین فایده را برای کاهش وزن دارد.
میزان کالری انجیر چه‌قدر است؟
برای اینکه بدانید مصرف انجیر تازه یا خشک برای کاهش وزن مناسب است، می‌توانید میزان کالری آن­ها را با هم مقایسه کنید. تحقیقات نشان می­دهند در یک عدد انجیر تازه، متوسط 37 کالری و در یک چهارم فنجان انجیر خشک شده 103 کالری وجود دارد. 

انجیر و انواع آن

انجیر یا «Ficus carica» میوه‌­ای منحصربه­فرد با طعمی شیرین و پوستی سبز یا ارغوانی ‌رنگ است. گوشت این میوه به رنگ صورتی و حاوی تعداد بسیار زیادی دانه­‌های ریز است. انجیر دارای انواع مختلفی است که در ادامه آن­ها را نام خواهیم برد:

  • انجیر آدریاتیک
  • انجیر میشن
  • انجیر قهوه­ای
  • انجیر کالیمیرنا
  • انجیر کادوتا

خواص انجیر چیست؟

انجیر سرشار از آنتی‌اکسیدان است که خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی برای بدن دارد. از طرف دیگر انجیر فیبر ، ویتامین و انواع مواد معدنی را در خود جا داده که در سلامت کلیه، کبد چرب، کم‌خونی، حافظه، روده، قند خون و قاعدگی نقش ایفا می‌کنند. همچنین این میوه برای مدیریت کاهش وزن هم استفاده می‌شود.

 این میوه را می‌توانید به منظور حفظ سلامتی خود به انواع رژیم غذایی اضافه کنید. در اینجا بعضی از فواید سلامتی که می­توانید با خوردن انجیر از آن­ها بهره­مند شوید را نام می­‌بریم.

فواید انجیر برای بارداری

  • خواص انجیر خشک برای رحم

خاصیت انجیر برای سلامتی رحم محدود به یک مورد نمی‌شود. از جمله خواص این میوه برای رحم می‌شود به حفاظت از سلول‌های رحم در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو، کاهش التهاب و عفونت رحم، کاهش دردهای پریود، تنظیم هورمون‌های زنانه، بهبود سوزش رحم و… اشاره کرد.

این فواید به‌دلیل ویژگی‌های ضد باکتری و خواص تسکین‌دهندگی این میوه است. مصرف منظم و به‌ اندازه این میوه کمک به سزایی به‌ سلامت خانم‌ها خواهد کرد.

  • خواص برگ انجیر

برگ انجیر دارای خواصی است که باعث کاهش قند خون، تقویت استخوان‌­ها، کمک به کاهش وزن، اثر آنتی‌اکسیدان، ضد چین‌وچروک پوست و ضدسرطان می‌­شود. بنابراین شما می­‌توانید علاوه بر میوه انجیر، از برگ آن نیز به روش‌­های مختلف استفاده کنید.

برگ‌ انجیر مغذی و پرکاربرد است و اغلب مثل برگ انگور به‌عنوان پوششی برای برنج پخته، گوشت یا سایر مواد غذایی استفاده می‌­شود. همچنین می­توانید از برگ انجیر خشک شده برای تهیه چای برگ انجیر یا دمنوش استفاده کنید.

  • خواص انجیر برای معده

یکی دیگر از فواید انجیر مربوط به معده و دستگاه گوارش است. مصرف انجیر خشک شده یا تازه به‌صورت ناشتا یا میان‌وعده‌، تهیه برخی از غذاها و همین­­طور به­ همراه شیر یا آب، تأثیر به سزایی در سلامت معده­ شما خواهد داشت.

این میوه در زمینه­‌های مختلف مثل کاهش نفخ و گاز معده، برطرف ‌شدن اسهال و زخم معده می­تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند. توجه داشته باشید که مصرف انجیر برای معده باید به ‌اندازه کافی باشد و زیاده‌روی در خوردن این میوه برای سلامتی مضر است.

  • خواص انجیر برای کلیه

انجیر برای فعالیت کلیه‌­ها فواید زیادی دارد. میوه انجیر غذای مفید برای سنگ کلیه است، ادرارآور است و باعث بهبود عملکرد کلیه‌­ها می­شود. این میوه با دفع سموم اضافی از بدن باعث می­شود بیشتر ادرار کنید. این کار برای سلامت کلیه‌­ها بسیار مفید است.

مصرف انجیر باعث پیشگیری از سنگ کلیه می­شود و التهابات کلیه را از بین می­برد. همچنین باعث کاهش فشارخون در کسانی که درگیر بیماری­های کلیوی هستند، می­شود.

خواص برگ انجیر

  • خواص انجیر برای بارداری

انجیر یک منبع عالی ویتامین­ها و مواد معدنی به‌خصوص فیبر است. پروتئین­ها و مواد مغذی انجیر برای بارداری عالی هستند. یک بارداری سالم به مقادیر کافی از کلسیم، آهن، پتاسیم و روی نیاز دارد که انجیر خیس شده کمک زیادی به تأمین این مواد معدنی می­کند.

میوه انجیر، از بالاترین میزان فیبر برخوردار است و می­تواند تا حدودی باعث تسکین یبوست (که یکی از مشکلات رایج زنان باردار است.) شود.

  • خواص انجیر برای مردان

از فواید دیگر انجیر می­‌توان به افزایش تعداد اسپرم و باروری مردان نیز اشاره کرد. روی، یکی از مهم‌­ترین مواد موردنیاز بدن برای تولید تستوسترون است. مردانی که کمبود روی دارند، احتمالاً سطح تستوسترون پایین­‌تری دارند. انجیر یک منبع عالی از روی است؛ بنابراین می­تواند باعث افزایش سطح تستوسترون مردان شود.

انجیر همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی ضروری است که این ترکیبات می­توانند به افزایش تحرک و تعداد اسپرم نیز کمک کنند. در نتیجه بسیاری از محققان انجیر و عصاره برگ آن را برای افزایش تعداد اسپرم بسیار مفید می­دانند.

فواید انجیر خشک

  • خواص انجیر برای کبد چرب

مصرف انجیر خشک شده یکی از راهکارهای درمان کبد چرب است. به همین منظور می­توانید آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

با توجه به این که مبتلایان به کبد چرب باید از یبوست پیشگیری کنند؛ بهتر است با خوردن چند عدد انجیر خشک که در آب خیسانده شده، از این عارضه جلوگیری کنند و علاوه بر آن به دفع سموم کبد بپردازند. مصرف انجیر به مدت حدود 1 الی 3 ماه اثرات مثبتی برای کبد به دنبال دارد.

  • فواید انجیر برای کم‌خونی

انجیر به ‌دلیل داشتن مقدار زیادی آهن و فسفر یکی از مناسب­‌ترین خوراکی­‌ها برای بهبود کم‌­خونی و افزایش انرژی و سلامتی محسوب می­‌شود. استفاده از این میوه به‌صورت خشک یا تازه می­تواند میزان قابل‌توجهی از آهن موردنیاز بدن شما را فراهم کند.

 در نتیجه می‌توانید با قراردادن انجیر در رژیم غذایی روزانه خود و مصرف منظم آن، قدم بزرگی برای درمان کم­‌خونی خود برداشته و آن را کاهش دهید.

  • تقویت حافظه

مطالعات در رابطه با خاصیت انجیر نشان می‌دهند که این میوه در کاهش علائم آلزایمر و تقویت حافظه تأثیر بسیاری دارد. نقش انجیر به علت داشتن خواص آنتی‌اکسیدان قوی، در بهبود عملکردهای مربوط به حافظه در میان سالمندان و درمان بیماری آلزایمر بسیار امیدوارکننده است.

خواص انجیر برای تقویت حافظه

  • درمان یبوست

انجیر از جمله میوه‌هایی است که تأثیر بسزایی بر درمان یبوست دارد؛ به‌خصوص اگر به‌طور منظم در برنامه غذایی مورد استفاده قرار گیرد. این میوه یک ملین طبیعی است که به عملکرد دستگاه گوارش کمک کرده و اختلال یبوست را برطرف می‌کند.

انجیر با سطح بالایی از فیبر، مایعات را در روده بزرگ جذب و به شل شدن مدفوع کمک می‌کند. این ویژگی در مقایسه با خوردن غذاهایی که محتوای فیبر و آب کم‌تری دارند، فواید زیادی برای سلامتی شما به ارمغان می‌آورد.

با خوردن روزانه چند عدد انجیر می‌توانید عملکرد منظم بدن خود را بازیابی کنید و از مزایای سلامتی این میوه منحصربه‌فرد برخوردار شوید.

  • ضد دیابت

انجیر برای بیماران دیابتی مفید است. این میوه سرشار از مواد مغذی است که باعث عادی ‌شدن سطح قند خون می­شود. نوشیدن آب انجیر سطح گلوکز را در دیابت نوع 2 کنترل می­کند.

این میوه به‌دلیل محتوای غنی اسید آبسیزیک، به‌عنوان یک فیتو هورمون شناخته می‌شود و می‌تواند نقش مهمی در رژیم غذایی دیابت و تعادل انسولین بعد از غذا داشته باشد.

خواص انجیر خشک خیس شده ناشتا

انجیر خشک شده وقتی با معده خالی مصرف شود، فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ به‌خصوص هنگامی که به‌صورت خیس شده مصرف شود. خوردن انجیر خشک به‌عنوان یک بخش از رژیم غذایی، به‌طور مثبت به تسهیل هضم غذا، تسکین یبوست و بهبود حرکت روده کمک می­کند.

به‌طورکلی، همه ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا غذای خوب بخوریم و این کار در اول صبح تأثیر بیشتری دارد. خوردن انجیر با معده خالی یک انتخاب غذایی عالی است که از نظر تغذیه­ای برای بدن کاملاً مقوی است.

خواص انجیر خیس ناشتا

مضرات انجیر چیست؟

تا این قسمت از مقاله درباره خاصیت انجیر به طور مفصل صحبت کردیم. اما باید گفت که این میوه دارای برخی مضرات بالقوه نیز است. از جمله این مضرات می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • اسهال و مشکلات گوارشی: از آنجایی که انجیر گاهی اوقات به ‌عنوان درمان خانگی یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است باعث ایجاد اسهال یا سایر مشکلات گوارشی شود.
  • تداخل دارویی: ویتامین K یکی از ویتامین‌های موجود در انجیر است که احتمال دارد با داروهای رقیق‌کننده خون تداخل داشته باشد و اثربخشی آن‌ها را کاهش دهد.

بنابراین اگر از این داروها مصرف می‌کنید باید استفاده از انجیر و سایر غذاهای غنی از ویتامین K را روزانه را کاهش دهید تا خطر عوارض آن را پایین بیاورید.

طبع انجیر چیست؟

شاید این سؤال برای شما مطرح شده باشد که طبع انجیر گرم است یا سرد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت این میوه چه به‌صورت تازه و چه خشک دارای طبعی گرم و تر است.

در نتیجه برای کسانی که مزاجی گرم دارند باید با احتیاط و در حد اعتدال مصرف شود. مصرف میوه انجیر برای افرادی با مزاج سرد (مثل مزاج سوداوی) یک پیشنهاد عالی است.

کسانی که دارای مزاج سرد و خشک هستند بهتر است انجیر تازه یا خشک شده را به مدت چند ساعت در گلاب یا آب خیسانده و سپس مصرف نمایند. اما برای افرادی که مزاج سرد و تر دارند توصیه می‌شود از انجیر خشک استفاده کنند تا تری مزاج آن‌ها بیشتر نشود.

طبع انجیر چیست؟

طب سنتی و مصرف انجیر

در این طب در رابطه با مصرف انجیر و خواص آن نکات بسیاری گفته شده است. در ادامه چند نمونه از خواص یاد شده از این میوه در طب سنتی را برای شما ذکر می‌کنیم:

  • استفاده از انجیر به‌خاطر اثر رطوبت بخشی آن برای کسانی که در دوران نقاهت بعد از بیماری به سر می‌برند مفید است.
  • یکی از نوشیدنی‌های مناسب برای هوای گرم شربت انجیر است. می‌توانید انجیر خیس را همراه با گلاب ترکیب کرده و با نوشیدن آن از خواص مقوی این میوه بهره‌مند شوید.
  • آب شیری ساقه درخت انجیر برای درمان زگیل‌های بدن و تاول مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مصرف انجیر یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت مغز و حافظه است.
  • کمک به درمان صرع و جنون نیز در طب سنتی به‌عنوان خاصیت انجیر شناخته می‌شود.
  • انجیر به‌دلیل مواد مقوی‌ که دارد باعث افزایش قدرت و استحکام عضلات و استخوان‌ها می‌شود.
  • مصرف انجیر قوای جنسی را بالا می‌برد.
  • برای افراد سرد مزاج یک پیشنهاد عالی محسوب شده و همین‌طور باعث گرم‌شدن کلیه‌ها می‌شود.
  • استفاده انجیر خیس شده به‌صورت ناشتا به بدن اجازه می­دهد تا نهایت استفاده را از فواید آنتی‌اکسیدان و ویتامین­های موجود در آن ببرد.
  • این میوه برای حفظ سلامت قلب یک کمک عالی محسوب می­شود.
  • خوردن به ‌اندازه انجیر همچنین باعث حفظ فشارخون می­شود.
  • انجیر سو هاضمه را برطرف کرده و اشتها را بهبود می­بخشد.

کلام آخر

در این محتوا درباره خاصیت انجیر برای بیماری‌های گوناگون و تأثیری که بر سلامت جسمی انسان می‌گذارد مطالبی در اختیار شما قرار دادیم. انجیر سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضدالتهابی، فیبر و مواد معدنی است.

 همچنین مصرف آن می‌تواند باعث کاهش وزن نیز شود. با این‌حال باید حد اعتدال را رعایت کرده و از خوردن بیش از حد آن پرهیز کنید تا درگیر عوارض این میوه نشوید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

Healthline

Organic Facts

Marham

NCBI

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب