سطح قند خون بعد غذا باید چقدر باشد؟

قند خون بعد غذا

فهرست مطالب

طبق مطالعات انجام شده توسط متخصصان دیابت و پزشکان، سطح قند خون بعد از غذا باید حدود ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد. با این حال، عوامل بسیار زیادی روی متفاوت شدن این رقم نقش دارد و خوردن برخی نوشیدنی‌ها یا غذا می‌تواند افزایش چشم‌گیر سطح قند خون بعد غذا را به‌همراه داشته باشد. 

 

به همین خاطر هم، در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است بیش‌تر درباره سطح قند خون بعد غذا صحبت کنیم، درباره سطح قند خون نرمال برای سنین مختلف حرف بزنیم و راه‌هایی را بگوییم که بتوانید با استفاده از آن‌ها قند خون بدن‌تان را کنترل کنید. 

سوالات متداول

سطح قند خون طبیعی بعد غذا چقدر است؟
پس از خوردن غذا، سطح قند خون شما به‌طور ایده‌آل باید بین ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی لیتر باشد. 
چقدر طول می‌کشد تا سطح قند خون بعد از خوردن غذا به حالت عادی بازگردد؟
به‌طور کلی، قند خون در بزرگسالان و اشخاصی که دیابت ندارند، باید در عرض دو ساعت پس پس از مصرف غذا به حالت عادی بازگردد.
چه سطحی برای قند خون خطرناک محسوب می‌شود؟
میزان قند خون ۳۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر یا بالاتر می‌تواند بسیار خطرناک باشد و باید پس از تشخیص سریعاً به پزشک مراجعه کنید. 
برای کاهش قند خون باید چه کارهایی انجام دهیم؟
از تغییر رژیم غذایی و کاهش مصرف کربوهیدرات گرفته تا هیدراته ماندن، کاهش مصرف چربی‌های اشباع‌شده و تغییر در سبک زندگی،‌ روش‌های زیادی برای کاهش قند خون وجود دارد. 

سطح قند خون بعد غذا باید چه رقمی باشد؟

Healthline می‌گوید که سطح قند خون بعد غذا که به‌عنوان Post-Prandial هم شناخته می‌شود، معیار مهمی در سلامت کلی بدن است، به‌خصوص اگر با بیماری دیابت دست‌وپنجه نرم می‌کنید. از آن‌جایی که غذا خوردن، قند خون را در بدن افزایش می‌دهد، دستورالعمل‌های مختلفِ ارائه‌شده بیش‌تر روی سطح بالاتر گلوکز تمرکز می‌کند: 

  • بزرگسالان مبتلا به دیابت: کم‌تر از ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی لیتر (۱ یا ۲ ساعت بعد از غذا خوردن)
  • بزرگسالان غیر دیابتی: کم‌تر از ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر 
  • کودکان و نوجوانان: کم‌تر از ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی لیتر 
  • افراد باردار: ۱ ساعت بعد از غذا کم‌تر از ۱۴۰ میلی‌گرم و ۲ ساعت بعد از غذا کم‌تر از ۱۲۰ میلی‌گرم در دسی لیتر
رژیم غذایی دیابتی‌ها
بیشتر بخوانید:

به‌طور معمول، ۲ ساعت بعد از تمام شدن غذا، قند خون بدن باید به حالت عادی خودش برگردد. اگرچه باز هم بسته به این‌که چه غذایی می‌خورید و می‌نوشید و چه مقدار انسولین مصرف می‌کنید، اثرِ بعد از غذا می‌تواند کاملاً متفاوت باشد.  

در سال‌های اخیر، بیش‌تر سازمان‌های مرتبط با دیابت و متخصصان پزشکی تلاش کرده‌اند تا معیارهای خودشان برای محدوده سطح قند خون سالم را براساس عوامل شخصی مشخص کنند تا هر شخص براساس ویژگی‌هایی که دارد بتواند به داده‌های دقیق‌تری دسترسی داشته باشد. به‌عنوان مثال، سطح قند خون بعد غذا یا قبل از وعده غذایی براساس معیارهای زیر می‌تواند متفاوت باشد: 

  • سن 
  • نوع دیابت 
  • مقدار انسولینِ مصرفی در افرادی که دیابت دارند 
  • میزان ورزش 
  • عوارض یا شرایط سلامتی خاص 
  • داروهای مصرفی 

آزمایش سطح قند خون

غذا چگونه روی سطح قند خون تأثیر می‌گذارد؟

وقتی غذایی می‌خورید، بدن آن غذا را به کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی تجزیه می‌کند. کربوهیدرات‌ها مواد مغذی‌ای هستند که در صورت مصرف بیش از حد باعث افزایش قند خون می‌شوند. 

البته همه کربوهیدرات‌ها با سرعت یکسان به قند تبدیل نمی‌شوند یا تأثیر یکسانی روی سطح قند خون ندارند. سه دسته کلی از کربوهیدرات‌های مشتق‌شده از غذا وجود دارد که در ادامه به هر کدام اشاره می‌کنیم: 

  • قندها یا کربوهیدرات‌های ساده: میوه‌ها، محصولات پخته‌شده، آب‌میوه‌ها، نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای فرآی شده
  • نشاسته یا کربوهیدرات‌های پیچیده: سبزیجات نشاسته‌ای، جو دوسر، نخود و جو
  • فیبر یا کربوهیدرات‌های غیر قابل هضم: غلات کامل، آووکادو، سیب، لوبیای خشک و کلم بروکلی 

کربوهیدرات‌های پیچیده به‌آرامی تجزیه می‌شوند و کم‌تر روی سطح قند خون بدن تأثیر دارند. جدا از این، فیبر که از مواد تشکیل سبزیجات مختلف است، به کاهش قند خون کمک می‌کند.  

شاخص گلیسمی (GI) به‌عنوان یک سیستم رتبه‌بندی از مقیاس صفر تا صد است که به شما کمک می‌کند تا بدانید که چه غذاهایی قند بیش‌تر یا کم‌تری دارند و تأثیر کربوهیدرات‌ها و مواد غذایی هم با استفاده از این شاخص محاسبه می‌شود.  غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا به‌سرعت پردازش می‌شوند و بیش‌تر از بقیه مواد غذایی روی قند خون تأثیر می‌گذارند. 

غذاهای کم قند دار

سطح طبیعی قند خون چقدر است؟

عوامل خیلی زیادی می‌توانند روی سطح قند خون طبیعی بدن تأثیر بگذارد، از مصرف الکل گرفته تا مصرف آنتی‌بیوتیک‌های خاص و میزان انسولینی که در خون جریان دارد و باعث تنظیم سطح گلوکز خون می‌شود. 

سطح طبیعی قند خون برای افراد بدون دیابت، یک محدوده تقریباً مشخص دارد اما برای افراد مبتلا به دیابت، می‌تواند معیارهای مختلفی داشته باشد از جمله:

  • سن
  • سطح فعالیت بدنی 
  • استرس و فشار 
  • بیماری 
  • داروها 

در جدول زیر، دستورالعملی کلی برای سطح قند خون نرمالِ افرادی که به دیابت مبتلا هستند و افرادی که مبتلا نیستند در رده‌های سنی مختلف در نظر گرفته شده است: 

 

سن، نوع و جنسیت

سطح قند خون قبل غذا

سطح قند خون بعد غذا

کودکان و نوجوانان

۹۰ تا ۱۳۰ میلی‌گرم در دسی لیتر

بزرگسالان

۸۰ تا ۱۳۰ میلی‌گرم در دسی لیتر

‌کم‌تر از ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی لیتر

زنانِ باردار

۷۰ تا ۹۵ میلی‌گرم در دسی لیتر

از ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر (یک یا دو ساعت بعد از غذا)

افراد بالای ۶۵ سال

۸۰ الی ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی لیتر

افرادی که دیابت ندارند 

کم‌تر از ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر

کم‌تر از ۱۴۰ میلی‌گرم در دسی لیتر 

میوه های بدون قند و رژیمی
بیشتر بخوانید:

اهمیت قند خون چیست؟

قند خون یا همان گلوکز منبع اصلی انرژی بدن است. در فرایند هضم، کربوهیدرات‌هایی مثل قندها، نشاسته‌ها و فیبر به گلوکز تبدیل می‌شوند. اگر کربوهیدرات مصرفی‌تان بیش از حد باشد، قند خون به سطح ناسالمی می‌رسد و خطر ابتلا به دیابت را بیش‌تر می‌کند.  

اگر هم مبتلا به دیابت باشید، برای جلوگیری از هیپرگلیسمی (بالا بودن سطح قند خون) باید قند خون را در حد نرمال نگه دارید چون هیپرگلیسمی کنترل‌نشده باعث آسیب تدریجی به سلول‌های سراسر بدن می‌شود و مشکلات جدی‌ای در سلامتی اشخاص مثل از دست دادن بینایی، بیماری‌های کلیوی، حملات قلبی و سکته را به‌همراه دارد. 

به همین منظور هم باید قند خون‌تان را به‌طور مرتب بررسی کنید و رژیم غذایی‌ای را در کنار داروهای مختلف پیش بگیرید تا سطح قند در بدن در محدوده‌ای کنترل‌شده باقی بماند. 

اهمیت قند خون

چگونه سطح قند خون‌مان را کنترل کنیم؟

راه‌های مختلفی برای کنترل سطح قند خون وجود دارد. می‌توانید با تغییر در سبک زندگی‌تان و رعایت یک رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی منظم سلامتی کلی بدن‌تان را بهبود ببخشید یا با مصرف داروهایی که توسط پزشکان و متخصصان تجویز می‌شود، سطح قند خون‌تان را در یک محدوده مشخص نگه دارید. در ادامه بیش‌تر درباره این راه‌ها صحبت می‌کنیم: 

رژیم غذایی

سه روش متداول برای کمک به افراد در حفظ سطح طبیعی قند خون وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد: 

  • روشِ بشقاب که روشی ساده برای برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی با اندازه‌گیری بشقاب و اضافه کردن گروه‌های غذایی و مواد مغذی مختلف به آن است. 
  • شمارشِ کربوهیدرات از طریق انتخاب غذاهای خاص می‌تواند روی کنترل سطح قند خون نقش داشته باشد. 
  • مراجعه به متخصصین تغذیه و ارزیابی رژیم غذایی می‌تواند یک راه حل دیگر برای کنترل سطح خون از طریق رژیم غذایی باشد. 
مضرات شکر
بیشتر بخوانید:

تغییر در سبک زندگی

می‌توانید با درست کردن عادات زیر، سبک زندگی‌تان را در راستای بهبود سطح قند خون بدن تغییر دهید:

  • فعال‌تر باشید: وریزش منظم می‌تواند بدن شما را نسبت‌به انسولین حساس‌تر کند. 
  • داروهای خود را طبق تجویز مصرف کنید: از دست دادن دوزهای یک دارو می‌تواند غلظت داروها را در جریان خون کم‌تر کند و اثربخشی آن‌ها را کاهش دهد. به همین خاطر، حتماً داروها را براساس دوز و برنامه تجویزی مصرف کنید. 
  • از حذف کردن وعده‌های غذایی جلوگیری کنید: این کار باعث پرخوری و مصرف بیش از حد کربوهیدرات می‌شود
  • چربی‌های اشباع‌شده کم‌تری بخورید: چربی‌های اشباع موجود در گوشت قرمز و غذاهای فرآوری‌شده می‌تواند مقاومت به انسولین را بیش‌تر کند و پاسخ بدن به انسولین را کاهش دهد. 
  • آب زیادی بنوشید: خوردن آب و هیدراته‌ ماندن در طول روز می‌تواند غلظت گلوکز در جریان خون را رقیق‌تر کند و سطح قند خون‌تان را در محدوده‌ای سالم نگه دارد. 

آزمایش قند خون

 

سخن پایانی

سطح قند خون طبیعی یک معیار بسیار مهم برای اشخاصی است که با دیابت دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به همین خاطر ردیابی و بررسی مداوم سطح قند خون برای پیش‌گیری از عوارض جدی این بیماری ضروری است. 

به‌طور کلی، سطح قند خون بعد غذا تا یک یا دو ساعت، باید زیر ۱۸۰ میلی‌گرم در دسی‌ لیتر باشد اما سطح طبیعی بسته‌به وضعیت بیماری‌هایی مثل دیابت، سن و سایر شرایط سلامتی در افراد متفاوت است. 

همان‌طور که گفتیم کربوهیدرات‌ها نقش مهمی در سطح قند خون بازی می‌کنند اما راه‌های دیگری برای مدیریت قند خون وجود دارد؛ از داشتن یک رژیم غذایی سالم تا روش‌های درمانی و داروهایی که توسط پزشکان تجویز می‌شود. 

 

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Healthline

Health

Verywell Health

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

68 نظر

    1. کنترل قند خون در افراد دیابتی 70 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر قبل از غذا و کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر بعد از غذا است. با این حال بهتره از پزشک هم میزان قند خونتون بعد از غذا رو بپرسید تا با توجه به سابقه پزشکی، نوع داروها، رژیم غذایی و شرایط جسمیتون عدد نرمالی باشه.

    1. سلام وقت بخیر. اگر دیابت دارید حتما چزشک داروهایی براتون تجویز میکنه که سطح قند ناشتا تا به این حد نباشه. چون برای قند ناشتا 150 زیاده. اگر تا الان پزشک نرفتید لطفا سریع‌تر مراجعه کنید تا سطح قند تنظیم بشه با دارو.

    2. سلامو وقت بخیر. بله ممکنه خطرناک باشه. حتما باید به پزشک مراجعه کنید و برای مشکلتون دارو مصرف کنید.

  1. سلام قندم ناشتا گاهی ۱۰۸ و۱۱۶ میشه دوساعت بعداز غذا ۱۱۸ و۱۲۸ یا ۸۹ میشه ایا دیابت دارم

    1. ممکنه دیابت داشته باشید. به پزشک مراجعه کنید و آزمایش دقیق‌تری بدید تا اگر علائم پیش‌دیابت رو دارید سریع مشکل مشخص و درمان شروع بشه.

    1. سلام وقت بخیر. بهتره قند خون ناشتا بالا 100 نباشه. به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش دقیق بدید و اگر علائم چیش دیابت دارید، برطرف بشه.

  2. سلام وقت بخیر
    من ۲۷سالمه ۳ساعت بعد نهدر تست گرفتم ۱۸۹بود آیا طبیعیع
    البته ناگفته نمونه شیرینی هم خورده بودم

    1. سلام وقت بخیر. این مقدار قندی که گفتید 3 ساعت بعد غذا طبیعی نیست. با این حال برای تشخیص دقیق حتما باید با پزشک این مسئله رو مطرح کنید تا مشخص بشه با توجه به وضعیت سلامتی و ژنتیکی آیا این این مقدار قند طبیعی هست یا نه.

  3. سلام
    من قندخون ناشتام 100 هست ولی در طول روز 80 یا 90 میشه.
    آیا لازمه به دکتر مراجعه کنم؟

  4. بادرود خدمت شما
    قندناشتای من ۲۰۰هست و۲ساعت بعدازخوردن میرسه به ۳۷۰ تا۳۸۰ چه کارکنم؟؟
    باتشکر

    1. برای تنظیم قند خون حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا در صورت نیاز داروی مناسب را برای شما تجویز کنند.

    2. با سلام شما مبتلا به دیابت هستید .سریعا باید با مراجعه پزشک و تغییر سریع رژیم غذایی موثر در پایین آوردن سطح قند خودتان اقدام کنید

    1. سطح قند خون در زمان بارداری حتما باید با پرشک متخصص چک شود. چون وضعیت سلامتی و ژنتیک هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

  5. سلام وقت بخیر قند خون من دو ساعت بعد غذا ۱۱۷یا۱۲۰میشه خوبه یا نه؟؟خیلی از بیماری دیابت میترسم وقتی هم که خوراکی های شیرین میخورم احساس تشنگی زیادی میکنم علتش چی می‌تونه باشه؟؟ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام مریم عزیز
      بعد از غذا این قند نرماله
      منتهی مهم قند ناشتای شماست
      و این احساس تشنگی بعد خوردن خوراکی شیرین رو باید با چکاب کلی پیش پزشک متخصص بررسی کنید

    1. سلام دوست عزیز در رژیم لیمومی میتونید با رعایت برنامه غذایی قندتون رو کنترل کنید
      البته در کنار مصرف داروهایی که پزشک متخصص براتتون تجویز کرده

  6. سلام من سه سالی هس دیابت دارم اولا با مصرف قرص زیپمت نرمال پیش میرفت اما الان قند ناشتا حدود ۱۳۰ و دو ساعت بعد غذا حدود ۳۰۰ هس چیکار کنم

    1. سلام وقت بخیر در رابطه با بیماری‌های حساسی مثل دیابت، بهتره حتما در رابطه با سوالتون با پزشک مشورت کنید. چون وضعیت سلامتی هر فرد با فرد دیگر متفاوته و نمیشه یک نسخه ثابت برای همه تجویز کرد.

      1. سلام وقت بخیر قند خون من دو ساعت بعد غذا ۱۱۷یا۱۲۰میشه خوبه یا نه؟؟خیلی از بیماری دیابت میترسم وقتی هم که خوراکی های شیرین میخورم احساس تشنگی زیادی میکنم علتش چی می‌تونه باشه؟؟ممنون میشم جواب بدین

  7. سلام قند مادرمن بعد از غذا 255دیابت داره میگه قندم افتاده یه چیز شیرین میخوره بهتر میشه به نظرتون راهکار ی دارین بدین

    1. سلام دوست عزیز
      راهکار اصلی شما پیش پزشک متخصص است و حتما مراجعه کنید

    2. سلام من الان که باردار نیستم قند ناشتام ۹۲ بعضی وقت ها ۹۴
      قبل خوابم شب ۸۱ یا مثلا ۱۰۱
      اگه باردار بشم دیابت بارداری نمی گیرم

      1. سلام وقت بخیر شرایط جسمی، سوابق بیماری و ژنتیکی هر فرد با فرد دیگه متفاوت هست. برای اینکه احتمال مبتلا شدن به دیابت بارداری رو بسنجید بهتره از پزشک متخصص مشورت بگیرید.

  8. با سلاام و خسته نباشید
    مادر من دیابتی میباشد و تحت نظر پزشک
    خوراکهایی که در طول روز برای دیابتی مناسب است چه چیزهایی است؟
    سپاس گذارم

    1. دوست عزیز قند ناشتای بالای 100 نشان دهنده پیش دیابت هست. حتما رژیم و ورزش رو رعایت کنید تا دچار دیابت نشوید

    1. سلام دوست عزیز
      اگر خوراکی قند دار مصرف کرده باشید، امکان افزایش قند خون هست اما درکل اعداد طبیعی است

    2. سلام قند خون ناشتا من ۱۰۵ الی ۱۱۶ هستش اما بعد از صبحانه میشه ۹۵ دلیلش چیه؟

      1. حتما این مورد رو از پزشک بپرسید چون وضعیت سلامتی و شرایط جسمی و ژنتیکی هر فرد فرق می‌کنه.

  9. سلام میشه قند ناشتا بالاتر از قند بعد از غذا باشه؟
    قند ناشتا ۱۳۵ و بعد از ناهار ۸۵ هست!!!!!

    1. سلام میلاد جان
      بهتر است به پزشک مراجعه کنید که اگر علائم دیابت را دارید، زودتر جلوگیری شود.

      1. احتمالا قندتون یه مقدار بالا است. ولی باز باید پزشک مشخص کنه که با توجه به سابقه ژنتیکی و سلامت جسمی این میزان قند برای شما مناسب هست یا نه. حتما از پزشک کمک بگیرید.

    2. سلام کاربرگرامی بله میشه به خاطر غلظت خون که صبحها دارد ممکن است قند ناشتا بالاتر از ناهار باشد

      1. خب اين غلظت خون ناشتا و بالاتر بودن قند خون ميشه ديابت؟! يا نه🌹

  10. سلام. مطالب علمی و در عین حال به زبان ساده. خیلی ممنون از شما

    1. سلام حمید عزیز
      ممنون از همراهی خوب شما
      هدف ما ارائه مطالب علمی و معتبر است

      1. مهناز سلام من قند خون ناشتام سه ماهه ام 145 است آیا من دیابت نوع 2 دارم
        37 سالمه وزنم81 است
        وآیا با ورزش و رژیم غذایی درمان قطی میتوان پیدا کرد

      2. سلام دوست عزیز
        با رعایت برنامه غذایی درست بله
        دیابت شما کنترل خواهد شد

      1. سلام من قندم ناشتا ۱۲۵ بعد غذا ۲۱۰ سنم ۳۲ سالمه طبیعی یا نه

      2. ممکن هست که مقداری قند خونتون بالا باشه. بنابراین حتما این مسئله را با پزشک مطرح کنید تا وجود یا عدم وجود بیماری قند خون رو با آزمایش‌های دقیق بررسی کنن. علاوه بر این میزان قند هر فرد به شرایط جسمی، ژنتیکی، هورمونی و… برمی‌گرده، پس حتما نظر پزشک رو باید بپرسید.

      1. سلام قند خون من کلا از ۹۰ بالاتر نمیره ونیم ساعت بعد غذا هم به ۸۵ یا ۷۰ میرسه چیکار کنم

    1. سلام من شش الی هشت ساعت قبل آزمایش ناشتا غذا و نوشابه خورده بودم و قند ناشتا 315 از نو میخام تکرار کنم آزمایش رو نظرتون چیه قابل کنترله

      1. سلام من قند ناشتام148 هست 37 سالمه آیا دیابت دارم
        قند ناشتای من باید چقد باشه
        مگه نه اینکه قند نرمال باید کمتر از 100 باشه ولی کسایی که سوال کردن قندشون بیشتر از این هست شما میگین نرماله

      2. سلام مهناز عزیز
        قند خون نرمال بر اساس کیت ازمایشگاه های مختلف متفاوته
        ولی میانگین بین 80/100 نرمال
        100-120 لب مرز و بالاتز از 120 قند خون بالاس
        برای تشخیص حتما همراه با ازمایش خونتون به پزشک غدد مراجعه کنید

    2. سلام ودرود من ۳۵سالمه قند خون ناشتا ۱۲۰ بوده ولی بدازخوردن غذا ۱۱۰ بوده آیا دیابته یا اعداد طبیعیه

      1. احتمال پیش دیابت دارید بهتره آزمایش دقیق‌تر بدید تا مشخص بشه و اگر لازمه درمان شروع بشه.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب