هر آنچه باید درباره مصرف ویتامین D بدانید

مصرف ویتامین D

فهرست مطالب

ویتامین D از جمله آنتی‌اکسیدان‌های مهم و ضروری است که کافی‌نبودن میزان آن در بدن سبب بروز اختلالات و مشکلات جدی خواهد شد. اگر نشانه‌هایی مانند ضعف و خستگی مفرط، پوسیدگی دندان‌ها، ریزش مو، تغییرات خلقی، افسردگی، دردهای عضلانی، کمردرد یا درد مفاصل را در بدنتان مشاهده می‌کنید باید بگوییم که این‌ها علائم کمبود ویتامین D است.

اگر به دنبال راه چاره‌ای نباشید، تمامی این مشکلات در همین سطح باقی نمی‌مانند و می‌توانند زمینه را برای پیدایش اختلالات و بیماری‌های بزرگ‌تری را ایجاد کنند. شما باید بدانید که تأمین ویتامین D موردنیاز بدنتان بر عهده خودتان است و همه نیاز شما به این آنتی‌اکسیدان تنها از طریق آفتاب و نور خورشید برطرف نمی‌شود.

 

در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی مزایا مصرف ویتامین D، منابع تأمین‌کننده این ویتامین، مقدار موردنیاز بدن و خطرات و عوارض مصرف بیش از حد آن را بررسی می‌کنیم. اگر متوجه نشانه‌های کمبود ویتامین D در بدن خود شده‌اید یا رژیم غذایی سفت و سختی را در پیش گرفته‌اید توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

سوالات متداول

کمبود ویتامین D در بدن چه علائمی دارد؟
خستگی مفرط، ضعف، بی‌حالی، درد عضلانی، گرفتگی عضلات، درد استخوان به‌ویژه در ناحیه کمر، افسردگی، تغییرات خلقی، ریزش مو و طولانی‌شدن دوره نقاهت درمان نمونه‌ای از علائم کمبود ویتامین D در بدن هستند.
چه افرادی باید مکمل ویتامین D بخورند؟
زمانی که بدن شما با علائم کمبود ویتامین D به شما هشدار داد، باید تحت نظارت پزشک یا متخصص تغذیه شروع به مصرف این ویتامین کنید. علاوه بر این‌ها خانم‌های باردار و مادران شیرده هم به توصیه پزشک باید ویتامین D را در دزهای مشخصی مصرف کنند.
انسان‌ها در طی روز به چه مقدار ویتامین D نیاز دارند؟
مصرف ویتامین D بسته به شرایط آب‌وهوایی، محیطی، سن‌وسال و سبک زندگی متغیر است. عموماً نیاز انسان به این ویتامین در فصل پاییز و زمستان بیشتر است؛ زیرا خورشید نقش قدرتمندی در ساخت ویتامین D در بدن ندارد. به‌طورکلی نوزادان تا سن یک‌سالگی روزانه به ۸.۵ تا ۱۰ میکروگرم، کودکان و بزرگسالان در طی روز به ۱۰ میکروگرم ویتامین D نیاز دارند.
کدام منابع غذایی می‌توانند برای تأمین ویتامین D مورداستفاده قرار بگیرند؟
گوشت و جگر قرمز، غلات و غذاهای غنی شده با ویتامین D، ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، خال‌مخالی و زرده تخم‌مرغ از جمله مواد غذایی هستند که مقدار فراوانی ویتامین D را در خود جای‌داده‌اند.گوشت و جگر قرمز، غلات و غذاهای غنی شده با ویتامین D، ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، خال‌مخالی و زرده تخم‌مرغ از جمله مواد غذایی هستند که مقدار فراوانی ویتامین D را در خود جای‌داده‌اند.

فواید مصرف ویتامین D

ممکن است بپرسید که چرا باید ویتامین D بخوریم؟ یا اصلاً مزایا مصرف ویتامین D در چیست؟ با بررسی موارد زیر شما به پاسخی روشن در این زمینه خواهید رسید و در می‌یابید که چرا مصرف ویتامین D اهمیت دارد؟

  1. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین فواید مصرف ویتامین D تنظیم میزان مصرفی و جذب کلسیم و فسفات در بدن است. اگر نظارتی بر جذب این دو ماده در بدن وجود نداشته باشد احتمال بروز عوارض و مشکلاتی همچون آسیب به اندام‌های بدن و بیماری‌های قلبی – عروقی وجود خواهد داشت.
  2. بدن برای حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها نیاز و وابستگی شدیدی به ویتامین D دارد؛ بنابراین برای پیشگیری از بیماری‌های مربوط به دهان و دندان، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها باید سطح ویتامین D در محدوده قابل‌قبولی نگه داشت.
  3.  کمبود این ویتامین با احتمال بروز بیماری آلزایمر و عملکرد حافظه رابطه مستقیمی دارد.
  4. کمبود ویتامین D می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های استخوانی مانند راشیتیسم در کودکان و درد استخوان ناشی از بیماری استئومالاسی در بزرگسالان شود.
  5. فیبروم رحم نوعی تومور غیر سرطانی است؛ اما این توده‌ها می‌توانند عوارض و علائم قاعدگی در خانم‌ها را دچار اختلال یا دردناک‌تر کنند. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D احتمال بروز این اختلال را بیشتر می‌کند.
  6. ویتامین D نقش مؤثری در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ دارد.
  7. یکی دیگر از فواید مصرف ویتامین D کنترل روند چاقی است. افراد زیادی از روند صعودی افزایش وزنشان گلایه دارند و معتقدند با داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی همچنان وزنشان تغییر چندانی نکرده است. در چنین شرایطی باید میزان ویتامین D موجود در بدن خود را بررسی کنید.
  8. ویتامین D از بروز بیماری‌های عفونی و ویروسی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. به‌طوری‌که مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D به هنگام ابتلا به انواع آنفولانزا یا کرونا نیز توصیه می‌شود.
  9. در کنار عواملی همچون افزایش سن، مشکلات وارثتی و ژنتیکی، داشتن سبک زندگی نادرست و کمبود ویتامین D هم نیز می‌تواند منجر به بیماری‌های مربوط به چشم مانند: دژنراسیون ماکولا یا تاری دید شود.

ویتامین D و چاقی

معجزه ویتامین D برای سلامتی و درمان بیماری ها  

  • اگر در خانواده یا ژنتیک شما بیماری دیابت نوع ۲ وجود دارد باید به میزان ویتامین D موجود در بدن خود توجه داشته باشید. درصورتی‌که این ویتامین در سطح طبیعی قرار داشته باشد شما را به همان میزان از خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در امان هستید. همچنین بیماران دیابتی هم می‌توانند با تأمین این ویتامین عوارض و خطرات بیماری خود را تا حد زیادی کنترل کنند.
  • مطالعاتی که در چند سال اخیر انجام شده است نشان می‌دهند که کمبود ویتامین D با افزایش علائم و عوارض بیماری MS رابطه مستقیمی دارد.
  • همان‌طور که در بخش‌های ابتدایی مقاله بیان کردیم، یکی از مشکلات کمبود ویتامین D در بدن، بروز دردهای عضلانی و اسپاسم عضلات است. اگر دچار گرفتگی عضلات هستید در کنار انجام تمرینات ورزشی مناسب از مکمل‌های ویتامین D کمک بگیرید تا سیستم ایمنی خود را تقویت کرده و این دردها را کاهش دهید.
  • خانم‌های میان‌سال که به دروان یائسگی نزدیک شده‌اند یا این سندروم را تجربه کرده‌اند، باید از نظر میزان ویتامین D آزمایش شوند. اگر ویتامین D در سطح طبیعی خود قرار داشته باشد از عوارض یائسگی مانند افزایش کلسترول بد می‌کاهند.
  • دانشمندان بر این باورند که ویتامین D می‌تواند روند کاهش وزن را تسریع کند. چراکه مانع از اتصال و جذب هورمون‌های پاراتیروئیدی در بدن می‌شوند.

تاثیرات ویتامین دی

ویتامین D در چه منابعی به‌خوبی یافت می‌شوند؟

یکی از بزرگ‌ترین منابع تأمین ویتامین D بدن تابش مستقیم نور خورشید به پوست بدن است. اگر پوست شما در حالت حفاظت شده تحت شعاع نور خورشید قرار بگیرد، سطح این ویتامین در بدن شما افزایش پیدا می‌کند.

اما همیشه نور خورشید نمی‌تواند تأمین‌کننده خوبی برای ویتامین D باشد که این موضع تا حد زیادی به سبک زندگی، شرایط آب‌وهوایی و محدودیت‌های فردی بستگی دارد. بااین‌حال مواد غذایی زیر منبع بسیار خوبی برای تأمین ویتامین D در بدن هستند. مانند:

  • ماهی‌های روغنی همچون سالمون، ساردین، شاه‌ماهی و ماهی خال‌مخالی
  • گوشت قرمز
  • جگر قرمز
  • زرده تخم‌مرغ
  • میگو
  • قارچ
  • آب پرتقال
  • غذاهای غنی شده با ویتامین D مانند: غلات صبحانه یا خوراکی‌هایی ازاین‌دست که عموماً روی جلد آن‌ها علامت +D را مشاهده خواهید کرد.

مصرف ویتامین دی در مواد غذایی

بدن انسان به چه مقدار ویتامین D نیاز دارد؟

انسان‌ها بسته به سن‌وسال و شرایط محیطی نیاز متفاوتی به ویتامین D دارند. بااین‌حال اگر بخواهیم نیاز انسان به ویتامین D را بررسی کنیم باید آن‌ها را در ۳ گروه بزرگسال، کودک و نوزاد طبقه‌بندی کنیم.

هر چند که شرایط آب‌وهوایی نیز بر مقدار ویتامین D مصرفی نیز تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال در اواخر فصل پاییز و اوایل فصل زمستان اکثر مردم باید بتوانند ویتامین D موردنیاز خود را از طریق مکمل‌هایی غذایی یا دارویی تأمین کنند. چراکه تابش نور خورشید به‌اندازه کافی قدرتمند نخواهد بود.

تقویت سیستم ایمنی بدن
بیشتر بخوانید:

نوزادان تا سن یک‌سالگی به ۸.۵ تا ۱۰ میکروگرم ویتامین D در روز نیاز دارند. کودکان از سن یک‌سالگی تا ورود به مرحله بزرگسالی به طور روزانه تقریباً به ۱۰ میکروگرم ویتامین D نیازمند هستند.

این مقدار در بزرگسالان به‌ویژه خانم‌های باردار، شیرده و افرادی که در معرض تابش نور خورشید قرار نمی‌گیرند، حداقل به ۱۰ میکروگرم ویتامین D در روز می‌رسد. این عبارت به معنای زیاده‌روی در مصرف روزانه این ویتامین نیست. بلکه شما باید این مقدار از ویتامین D را در طی یک روز در اختیار بدن خود قرار دهید.

چه زمانی باید مکمل ویتامین D بخوریم؟

اگر بخواهیم پاسخی دقیق و روشنی به این سؤال بدهیم باید دو مؤلفه زمان و وضعیت بدنی را بررسی کنیم.

اگر شما علائم کمبود ویتامین D در بدن را مشاهده کردید وقت آن رسیده تا توسط یک پزشک مورد آزمایش قرار بگیرید. زمانی که کمبود این ویتامین در بدن شما تأیید شد باید شروع به مصرف مکمل‌های ویتامین D کنید.

قرص ویتامین ب۱ و ب۲
بیشتر بخوانید:

مؤلفه بعدی زمان است. همان‌طور که در بخش‌های بالاتر به آن اشاره کردیم، در طول پاییز و زمستان، نیاز بدن به ویتامین D بیشتر می‌شود. زیرا خورشید آن‌قدر قوی نیست که بدن را مجاب به تولید ویتامین D کند.

اگر باردار یا شیرده هستید تحت‌نظر متخصص باید مکمل ویتامین D مصرف کنید. توصیه می‌کنیم که مکمل ویتامین D را تحت‌نظر پزشک یا متخصصین تغذیه مصرف کنید. زیرا مصرف بیش از ۱۰۰ میکروگرم در بزرگسالان، بیش از ۵۰ میکروگرم در کودکان ۱ تا ۱۰ سال و مقدار بالای ۲۵ میکروگرم در نوزادان خطرآفرین خواهد بود.

مصرف ویتامین دی

کلام آخر

د، ویتامین D نقش بسیار مهمی را در سلامت بدن ایفا می‌کند که در صورت کمبود این ویتامین بدن با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد. مصرف این ویتامین بسته به شرایط محیطی، سن‌وسال، سبک زندگی و آب‌وهوا متغیر است و در شرایطی افراد باید برای تأمین نیاز بدن به مکمل‌ها روی بیاورند.

نکته جالب‌توجه اینجاست که مصرف بیش از حد ویتامین D خطرناک است! بنابراین نباید بدون مشورت پزشک از مکمل ویتامین D به‌صورت آزادانه استفاده کرد. زیرا در مدت‌زمان طولانی می‌تواند سبب تجمع بیش از حد کلسیم در بدن شود. این روند باعث ضعیف‌شدن استخوان‌ها و واردشدن آسیب جدی به بافت کلیه و قلب خواهد شد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

nhs

healthline

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

9 نظر

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها صبح‌ها بعد صبحانه و ظهرها همراه غذا است

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب