روش‌های لاغری سریع برای کم‌کاری تیروئید

کم کاری تیرویید

فهرست مطالب

افرادی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند به‌خوبی می‌دانند که یکی از عوارض این بیماری چاقی و اضافه وزن است. هر چند که تیروئید بیماری خطرناکی نیست و اشخاص زیادی در ایران و جهان درگیر این اختلال هستند؛ اما متأسفانه درمان قطعی برای آن وجود ندارد. تنها راهکاری که باعث می‌شود تا عارضه‌های این بیماری کاهش پیدا کند، فقط و فقط کنترل شرایط است.

 

در چنین شرایطی تغذیه نقش بسیار زیادی بر کنترل و پیشگیری عوارض ناشی از کم‌کاری تیروئید دارد. به همین دلیل ما قصد داریم تا در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی روش‌های لاغری سریع برای کم‌کاری تیروئید را بررسی کنیم. اگر شما یا اطرافیانتان به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستید برای رسیدن به تناسب‌اندام تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

سوالات متداول

عوارض اصلی کم‌کاری تیروئید چیست؟
افزایش وزن و احساس خستگی از مهم‌ترین عوارض اولیه تیروئید کم‌کار است.
چرا کم‌کاری تیروئید موجب افزایش وزن می‌شود؟
زمانی که هورمون تیروئید به‌اندازه کافی ترشح نشود، سرعت فرایند متابولیسم کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه افزایش وزن ناخواسته به وجود خواهد آمد.
موارد منع روزه‌داری برای کاهش وزن سریع در کم‌کاری تیروئید چه کسانی هستند؟
بیماران دیابتی و خانم‌هایی که چرخه قاعدگی نامنظمی دارند بهتر است تحت‌نظر کارشناسان تغذیه از این روش برای لاغری سریع در کم‌کاری تیروئید استفاده کنند.
چه مکمل‌های غذایی یا دارویی در دسته روش‌های لاغری سریع برای کم‌کاری تیروئید قرار می‌گیرد؟
مکمل‌هایی که حاوی ید، سلنیوم، پروبیوتیک، گلوتاتیون و کورکومین هستند، در دسته روش‌های لاغری سریع برای کم‌کاری تیروئید قرار می‌گیرند.

افراد مبتلا به تیروئید چگونه وزن کم کنند؟

اگر بدون هیچ دلیل منطقی وزن شما بالا می‌رود، وقت آن رسیده تا از نظر غدد درون‌ریز توسط یک پزشک یا کارشناس تغذیه معاینه و بررسی شوید. چراکه اولین نشانه‌های کم‌کاری تیروئید بالا رفتن وزن خواهد بود.

اضافه وزن عارضه‌ای است که هر متخصصی ارتباط مستقیم آن با کارآمد نبودن تیروئید را تأیید می‌کند و از این مشکل به‌عنوان یکی از عوارض کم‌کاری تیروئید یاد می‌کنند. در چنین شرایطی یک سؤال همیشه مطرح خواهد بود که آیا افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید می‌توانند وزن کم کنند؟ باید بگوییم بله.

هر شخصی که به این اختلال دچار باشد می‌تواند با تغییر سبک زندگی، داشتن الگو و رژیم غذایی مناسب، کنترل استرس و انجام تمرینات ویژه وزن کم کند. در ادامه ۶ راهکار لاغری سریع برای کم‌کاری تیروئید را بررسی می‌کنیم.

حذف شکر برای تیروییدی ها

شکر و قندهای مصنوعی را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

حذف قندهای مصنوعی و شکر، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش وزن سریع در کم‌کاری تیروئید است. به‌طورکلی متخصصان و کارشناسان تغذیه معتقدند که باید مصرف قند و شکر را محدود یا در مواردی هم حذف کرد. در کنار این مؤلفه، مصرف مواد غذایی حاوی شکر یا قند مصنوعی برای کم‌کاری تیروئید خطر دیگری هم دارد.

شکر یک عامل التهابی است. بیماری تیروئید هم با عوامل التهابی بیشتر تحریک خواهد شد. در نتیجه نه‌تنها برای کنترل وزن بلکه برای کنترل عارضه این بیماری باید در مصرف مواد غذایی التهاب‌زا دقت بیشتری به خرج داد. پس اگر شما بتوانید عادت بد مصرف غذاهای شیرین و فراوری شده را کنار بگذارید نه‌تنها به وزن ایده‌آل خود خواهید رسید؛ بلکه عوارض و خطرات این بیماری را محدود می‌کنید.

غذاهای ضد التهابی

مواد غذایی که خاصیت ضدالتهابی دارند را در رژیم غذایی خود جای دهید.

همان‌طور که در بخش قبلی مطالعه کردید مواد غذایی التهاب‌زا برای این بیماری اصلاً مفید نیست؛ بنابراین ازبین‌بردن التهاب از طریق رژیم غذایی می‌تواند به عملکرد صحیح تیروئید کمک کند.

دانشمندان معتقدند که داشتن دو نوع رژیم غذایی به این افراد کمک می‌کند تا التهاب ناشی از مواد غذایی را از بین ببرند.

رژیم غذایی AIP شامل مواد غذایی است که خاصیت ضدالتهابی دارند و به طور مستقیم به کاهش وزن سریع در کم‌کاری تیروئید اثر می‌گذارند. مانند مصرف:

  • پروتئین‌های بدون چربی: گوشت گاو، طیور، تخم‌مرغ و غذاهای دریایی
  • محصولات غیر لبنی تخمیر شده: سرکه سیب، کومبوجا، سبزیجات غنی از گوگرد (مانند سیر و پیاز)
  • سبزیجات تازه و ادویه مانند: کلم‌پیچ، کلم بروکسل، رزماری و زردچوبه
  • آبگوشت قلم، چای سبز، روغن زیتون، عسل و شربت افرا
علائم تیروئید در زنان
بیشتر بخوانید:

در رژیم بعدی شما باید از خوردن برخی مواد غذایی اجتناب کنید. در واقع در این رژیم تنها با نخوردن انواعی از مواد غذایی به لاغری و تناسب‌اندام دست پیدا خواهید کرد.

  • لبنیات، گلوتن، سویا، غلات کامل، آجیل و حبوبات زیرا حاوی مقدار زیادی آلرژن لکتین هستند.
  • روغن‌های گیاهی، قهوه، الکل و شکلات
  • شیرین‌کننده‌های مصنوعی و غذاهای فراوری شده مانند: چیپس و کلوچه

روزه بگیرید.

عبادت کنید تا لاغر شوید. روزه‌داری یکی از روش‌های لاغری سریع برای کم‌کاری تیروئید است. شما می‌توانید با استفاده از این روش هم به وزن سالمی دست پیدا کنید و هم ثواب عبادت را به نام خود بنویسید. البته داشتن تناوب در این شیوه بسیار حائز اهمیت است. به زبان ساده سعی کنید که در یک بازه زمانی مشخص بر این مهم پایبند باشید. به‌عنوان‌مثال ۱۰ روز روزه بگیرید و ۳ روز استراحت کنید.

اگر قادر به تحمل روزه‌داری نیستید می‌توانید این سبک از زندگی را به نوع دیگری در پیش بگیرید.

یک بازه زمانی مشخصی از روز را انتخاب کنید که در طی آن غذا بخورید. در انتهای این بازه شما باید به نخوردن غذا پایبند بمانید؛ اما باید دقت داشته باشید که این پنجره غذایی باید حداقل ۲ ساعت قبل از خواب بسته شود. در غیر این صورت دچار افزایش قند خون در هنگام خواب خواهید شد.

رژیم فستینگ چه انواعی دارد
بیشتر بخوانید:

اگر این روش را برای کاهش  وزن سریع در پیش گرفته‌اید باید بدانید که حداقل باید ۱۲ ساعت ناشتا بمانید. افزایش مدت‌زمان ناشتا بودن به کاهش وزن سریع کمک بیشتری خواهد کرد. حداکثر زمان ناشتا بودن ۱۶ ساعت است.

محققان دو دسته از بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید را از این روش لاغری منع می‌کنند: افرادی که به دیابت مبتلا هستند و خانم‌هایی که با روزه‌داری سیکل قاعدگی‌شان دچار اختلال می‌شود.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب این روش با یک کارشناس تغذیه مشورت کنید. متخصصین لیمومی می‌تواند به شما در این زمینه مشاوره مناسبی دهند.

استرس برای تیروییدی ها

استرس بزرگ‌ترین تهدیدکننده تیروئید

استرس عامل اصلی تیروئید کم‌کار است. در نتیجه کاهش استرس می‌تواند منجر به تعادل سطوح هورمونی بدن شود. اگر هورمون‌های تیروئید در سطح طبیعی قرار بگیرد، متابولیسم بدن در وضعیت خوبی قرار خواهد گرفت.

همان‌طور که می‌دانید داشتن چرخه متابولیسمی سالم می‌تواند وزن شما را به سمت صحیحی هدایت کند. راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید استرس خود را کنترل کنید.

  1. در محیطی کم‌نور با دمایی متعادل برای ۸ ساعت بخوابید.
  2. مدیتیشن یکی از بهترین راه‌ها کنترل استرس و محدودکردن ترشح هورمون کورتیزول است.
  3. در طبیعت وقت بگذرانید. تحقیقات نشان می‌دهد که وقت‌گذرانی در هوای آزاد ترشح هورمون کورتیزول را کاهش می‌دهد و استرس را کنترل می‌کند.
ارتباط استرس با کاهش اشتها
بیشتر بخوانید:

ورزش کنید.

ورزش یک کنترل‌کننده طبیعی برای کم‌کاری تیروئید است و عوارض این بیماری را در موارد زیر کاهش می‌دهد:

  • سطوح انرژی را بالا می‌برد.
  • درد مفاصل و استخوان را کاهش می‌دهد.
  • موجب افزایش توده‌های عضلانی خواهد شد.
  • مقاومت به انسولین را بهبود می‌بخشد.
  • وزن اضافی را کاهش می‌دهد.

سعی کنید در روز ۳۰ دقیقه و در هفته حداقل ۵ روز ورزش کنید.

ورزش برای کم کاری تیرویید

مکمل‌ها را از یاد نبرید.

مکمل‌های غذایی و دارویی مخصوص به خود را مصرف کنید. تحت‌نظر یک متخصص یا کارشناس تغذیه مصرف مکمل‌ها را آغاز کنید. مکمل‌هایی که ید دارند برای عملکرد سالم تیروئید ضروری هستند. علاوه بر این‌ها تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف ید در بیماران تیروئید منجر به تناسب‌اندام نیز خواهد شد.

مکمل‌های غذایی بخورید که پروبیوتیک، گلوتاتیون، کورکومین و سلنیوم داشته باشند. زیرا خاصیت ضدالتهابی دارند، استرس را کاهش داده، خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و باعث کاهش وزن می‌شود.

مکمل‌ها برای کم کاری تیرویید

چرا کم‌کاری تیروئید باعث افزایش وزن می‌شود؟

وقتی غده تیروئید به‌اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند، فرایند متابولیسم کند خواهد شد. با کاهش سرعت متابولیسم، شما با روند افزایش وزن در طول کم‌کاری تیروئید مواجه می‌شوید. با درنظرداشتن موارد بالا و مصرف داروهایتان می‌توانید وزن خود را به سمت شاخص BMI پیش ببرید.

تیروئید و عوارض آن

کم‌کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید به‌اندازه کافی هورمون تیروئید نمی‌سازد، به این وضعیت کم‌کاری تیروئید نیز می‌گویند. علائم کم‌کاری تیروئید به‌شدت بیماری، بستگی دارد.

عوارض ناشی از این اختلال به‌آرامی و اغلب در طی چندین سال ایجاد می‌شود. در ابتدا ممکن است تنها متوجه علائمی مانند خستگی و افزایش وزن شوید و به‌مرور موارد زیر را مشاهده کنید:

  1. حساسیت به سرما
  2. یبوست
  3. پوست خش
  4. صورت پف کرده
  5. صدای خشن و گرفته
  6. ریزش و نازک شدن تار مو
  7. ضعف و درد عضلانی، حساسیت و سفتی عضلات
  8. سیکل‌های قاعدگی نامنظم و طولانی
  9. کاهش ضربان قلب
  • افسردگی
  • مشکلات حافظه
کلام آخر

افرادی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند، ناخواسته به اضافه‌وزن دچار می‌شوند. کاهش وزن و رسیدن به تناسب‌اندام علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی را به شما هدیه می‌کند، موجب افزایش اعتمادبه‌نفس و ارتقا سلامتی شما هم خواهد شد. تغییر سبک زندگی، داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی به شما این فرصت را می‌دهد که بتوانید چاقی ناشی از کم‌کاری تیروئید را کنترل کنید.

مطالبی که در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی بررسی شد به شما کمک می‌کند تا روش‌های لاغری سریع برای کم‌کاری تیروئید را بشناسید. در کنار این عناوین سعی کنید که تحت‌نظر یک متخصص غدد و کارشناس تغذیه بمانید تا راحت‌تر به وزن ایده‌آل خود دست پیدا کنید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام میان وعده های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع

mayoclinic

primehealthdenver

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب