همه آنچه که باید درمورد آزمایش‌ های قبل بارداری بدانید

آزمایشات بارداری

فهرست مطالب

اگر تصمیم دارید به زودی باردار شوید پیشنهاد می‌کنیم از همین امروز تمام تلاشتان را برای یک بارداری نرمال و به دنیا آوردن فرزند سالم انجام دهید. بدین منظور یکسری آزمایش‌ها وجود دارد که بهتر است آن‌ها را انجام دهید تا از سلامت خود و فرزندتان مطمئن شوید.

البته در حال حاضر هیچ لیست مشخصی از آزمایش‌های قبل بارداری وجود ندارد؛ اما پزشکان معمولاً غربالگری‌های خاصی را بر اساس سن، اهداف بارداری و شرایط سلامتی فرد توصیه می‌کنند.

 

بنابراین اگر در آینده نزدیک قصد بارداری دارید، حتماً با پزشک خود در مورد بررسی‌های بهداشتی که لازم است مشورت کنید. ما سعی کردیم در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی چند آزمایش مهم قبل از بارداری که باید حتماً آن‌ها را انجام دهید، معرفی کنیم.

سوالات متداول

چرا آزمایش‌های قبل از بارداری برای خانم‌ها مهم است؟
آزمایش‌های قبل از بارداری به زنان کمک می‌کند تا وضعیت سلامت خود را ارزیابی کنند و مشکلاتی که ممکن است بر توانایی باروری یا سلامت بارداری تأثیر بگذارند را بشناسند.
چه نوع آزمایش‌هایی قبل از بارداری انجام می‌شود و چه اطلاعاتی از آن‌ها به دست می‌آید؟
آزمایش‌های قبل از بارداری شامل آزمایش خون، سونوگرافی، آزمایش‌های هورمونی و ژنتیکی می‌شود. این آزمایش‌ها اطلاعاتی در مورد سطوح هورمون‌ها، سلامت رحم و تخمدان، احتمال وجود بیماری‌های ژنتیکی و سلامت عمومی زنان فراهم می‌کند.
چه زمانی باید آزمایش‌های قبل از بارداری انجام شود؟
معمولاً پیشنهاد می‌شود که قبل از بارداری با پزشک مشورت کنید تا زمان مناسب برای انجام آزمایش‌ها تعیین شود. این زمان ممکن است بر اساس سابقه پزشکی، سن، وضعیت سلامت فعلی و سایر عوامل متغیر باشد.
چگونه آزمایش‌ های قبل از بارداری می‌توانند به تصمیم‌گیری درباره حاملگی کمک کنند؟
نتایج آزمایش‌ های قبل از بارداری به زوجین کمک می‌کند تا با دقت‌تر برنامه‌ریزی کنند. اطلاع از وضعیت سلامت خانم و احتمال وقوع مشکلات در طول بارداری به زوجین برای تصمیم‌گیری در مورد زمان شروع بارداری و تعداد فرزندانشان کمک می‌کند.

چکاپ قبل از بارداری چیست و چرا مهم است؟

چکاپ قبل از بارداری به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که بدنتان برای بارداری آماده است. برخی از شرایط پزشکی مانند افسردگی، دیابت، فشار خون بالا و نداشتن وزن مناسب روی بارداری تأثیر مستقیم دارد.

  متخصص به شما در مدیریت شرایط سلامتی و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی‌تان کمک می‌کند تا کودک سالمی به دنیا ‌آورید. همچنین در دوران بارداری باید رژیمی داشته باشید که برای وزن گیری جنین مناسب باشد. از آنجایی که بهترین زمان برای آزمایش های قبل بارداری به نظر خودتان بستگی دارد. شما می‌توانید این چکاپ‌ها را در هر زمانی که می‌خواهید حتی ۱ سال قبل از اقدام برای بارداری انجام دهید. این آزمایش‌ها عبارتند از:

لیست آزمایش های قبل بارداری

1.    آزمایشات بارداری مربوط به سلامت عمومی

در این چکاب، وزن و تغذیه، ورزش و عادات سبک زندگی، دارو‌ها و مکمل‌های مصرفی فعلی، سابقه پزشکی از جمله نظم قاعدگی، حاملگی‌های قبلی و پیامد‌های آن‌ها به طور کامل بررسی می‌شوند. برخی از تست‌های روتین عبارت هستند از:

  • FBE (معاینه کامل خون): این آزمایش بررسی سلامت عمومی خون از جمله سطح هموگلوبین و پلاکت است. هموگلوبین کافی در دوران بارداری مهم است؛ زیرا اکسیژن لازم را برای جنین فراهم می‌کند.
  • تست آهن: بررسی سطح آهن فرد قبل از بارداری مهم است؛ زیرا کمبود آن یک مشکل رایج در زنان باردار است و در صورت عدم درمان، منجر به خستگی مفرط و کم خونی می‌شود.
  • الکتروفورز هموگلوبین: آزمایشی که برای بررسی شرایط خاصی مانند تالاسمی یا کم خونی و سلول داسی شکل انجام می‌شود.
  • تست فولات: فولات برای رشد سالم لوله عصبی نوزاد ضروری است. سطوح ناکافی فولات می‌تواند منجر به نقص لوله عصبی از جمله اسپینا بیفیدا شود. مصرف اسید فولیک باید حداقل از یک ماه قبل از بارداری و در طول ۳ ماه اول بارداری شروع شود.
  • ویتامین D: اگر خانم باردار کمبود ویتامین D داشته باشد ممکن است به‌درستی کلسیم را جذب نکند و بر سلامت استخوان‌های او و همچنین استخوان‌های در حال رشد جنین تأثیر بگذارد.
  • LFT (تست عملکرد کبد) و U&E (تست عملکرد کلیه): این آزمایش‌ها به عنوان پایه برای نظارت بیشتر در دوران بارداری انجام می‌شود. نتایج غیرطبیعی در دوران بارداری می‌تواند نتیجه اختلالات خاص بارداری مانند پره اکلامپسی باشد.

2.    آزمایشات بارداری مربوط به هورمون‌ها

  • TSH (هورمون محرک تیروئید): عدم تعادل هورمون تیروئید بر تخمک‌گذاری زن و در نتیجه باروری او تأثیر می‌گذارد. عملکرد خوب تیروئید مادر برای رشد مغز کودک بسیار مهم است؛ به‌ویژه در سه ماهه اول بارداری که نوزاد به تأمین هورمون تیروئید مادر وابسته است.
  • FSH (هورمون محرک فولیکول) و LH (هورمون لوتئینه‌کننده): این هورمون‌های تولید مثل، به حفظ چرخه قاعدگی و تخمک‌گذاری سالم کمک می‌کنند.
  • AMH (هورمون ضد مولر): برای بررسی ذخایر تخمدانی بیمار باید این تست انجام شود.

3.    بررسی وضعیت واکسیناسیون

شما باید تمام واکسن‌های خود را در صورت نیاز به روز کنید. واکسن‌های توصیه شده قبل از بارداری عبارت‌اند از:

  • کزاز، دیفتری و سیاه سرفه
  • هپاتیت B
  • سرخک، اوریون و سرخجه
  • آبله مرغان
  • آنفولانزا
  • کووید ۱۹

بررسی هپاتیت ب

برخی دیگر از اقدامات قبل از بارداری که معمولا در این دسته قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • اچ‌آی‌وی: نوزادی که از مادری HIV مثبت به دنیا می‌آید، تقریباً ۱ در ۴ احتمال دارد که به HIV مبتلا شود؛ اما احتمال انتقال را می‌توان با مداخلات به موقع تقریباً به صفر رساند.
  • سیفلیس: شناسایی و درمان سیفلیس قبل از بارداری مهم است. زیرا سیفلیس مادرزادی می‌تواند منجر به سقط جنین، مرده زایی و مشکلات سلامتی در آینده برای نوزاد شود .
  • آنتی‌بادی‌های توکسوپلاسموز: یک عفونت بسیار نادر است که خطر سقط جنین یا آسیب به سیستم عصبی نوزاد را افزایش می‌دهد. احتمال ابتلا به این عفونت بیشتر در استرالیا است.
  • آنتی‌بادی‌های پاروویروس: اگر بیمار در دوران بارداری به این عفونت مبتلا شود، احتمال سقط جنین به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.
  • آنتی‌بادی‌های سیتومگالوویروس: اگر مادر برای اولین بار در دوران بارداری مبتلا به CMV شود، مشکلات رشدی برای جنین رخ می دهد.

4.    تست عفونت‌های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی درمان نشده باعث پیامد‌های منفی در حاملگی و زایمان می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد، عفونت و حتی مرگ جنین اشاره کرد.

5.    چکاپ دندان

بررسی سلامت دندان باید بخشی از برنامه قبل از بارداری‌تان باشد. در طول بارداری، بدن دچار تغییرات هورمونی شده و ممکن است باعث التهاب بیش از حد لثه شود. به التهاب بیش از حد لثه اصطلاحاً «ژنژیویت بارداری» می‌گویند.

6.    تست‌های میکروبیولوژی

  • کلامیدیا و سوزاک: کلامیدیا و سوزاک دو باکتری بدون علامت هستند که جزو بیماری‌های مقاربتی محسوب می‌شوند و در صورت عدم درمان عوارض عمده‌ای از جمله ناباروری را به دنبال دارند. کلامیدیا و سوزاک می‌توانند باعث بیماری التهابی لگن (PID) شوند که یکی از دلایل اصلی بارداری لوله‌ای است.

تست برای آزمایش قبل بارداری

  • تست غربالگری دهانه رحم: در صورت لزوم، آزمایش غربالگری دهانه رحم را در بررسی سلامت قبل از بارداری انجام دهید. این آزمایش برای تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که یک ویروس رایج است و می‌تواند سلول‌های دهانه رحم را تغییر دهد انجام می‌شود. همچنین این ویروس در موارد نادر به سرطان دهانه رحم تبدیل می‌شود.

7.    غربالگری ناقل ژنتیکی

در صورت وجود خطر بالای اختلالات کروموزومی یا ژنتیکی بر اساس سابقه خانوادگی یا پیشینه قومی، مشاوره ژنتیک قبل از بارداری، این غربالگری را توصیه می‌کنند.

8.    بررسی سلامت روان

هنگامی که قصد بارداری دارید، سلامت روانی و عاطفی به اندازه سلامت جسمانی مهم است. برخی از اختلالات سلامت روان در صورت عدم مدیریت مناسب، باعث ایجاد عوارض مختلف در بارداری شوند.

برای مثال تحقیقات نشان می‌دهند که افسردگی درمان نشده در دوران بارداری با زایمان زودرس، وزن کم جنین هنگام تولد، مرده‌زایی، افزایش احتمال سزارین و افسردگی پس از زایمان مرتبط است .

مشاوره با پزشک

در حال حاضر باتوجه به پیشرفت علم پزشکی، نمی‌توان اهمیت آزمایش های قبل بارداری را نادیده گرفت؛ زیرا این آزمایشات نه تنها به سلامت مادر و نوزاد کمک می‌کنند، بلکه از ابتدای راه بارداری به شما اطلاعات ارزشمندی را ارائه می‌دهند که به تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه و آگاهانه برای آینده خانواده‌تان کمک می‌کنند.

 از طریق آزمایش های قبل بارداری می‌توان به‌طور دقیق‌تر مشکلات احتمالی را شناسایی کرد و به والدین این امکان را داد تا با آگاهی بیشتر، گام‌های صحیحی را در جهت حفظ سلامتی خود و نوزاد بردارند.

 

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

parents

marchofdimes

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب