اقدامات قبل از بارداری؛ 9 کاری که قبل از بارداری باید انجام دهید

اقدامات قبل از بارداری

فهرست مطالب

مادر شدن، یک تغییر بزرگ در زندگی زنان است. تغییری که چالش‌های زیادی را همراه دارد و اگر بدون آمادگی قبلی باشد، چالش‌هایش بیشتر هم می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی، کمی درباره اقدامات قبل از بارداری صحبت کنیم و مواردی را که باید مدنظر قرار دهید، یادآوری کنیم.

 

اقدامات قبل از بارداری

  1. با همسرتان صحبت کنید

پدر و مادرهای باتجربه و کارشناسان این حوزه معتقدند که قبل از بارداری، باید در مورد بعضی مسائل با همسرتان صحبت کنید. شما باید با همسرتان در مورد مسائل مربوط به نگهداری فرزند، تقسیم وظایف خانه، ادامه دادن فعالیت‌های کاری خارج از خانه و…، حرف بزنید.

البته نظرات و دیدگاه‌های شما در ابتدای راه، ممکن است چندان موثر نباشد و در ادامه مسیر، تغییر کند. مهم این است که درباره اولویت‌ها، انتظارات و ترس‌هایتان، با همسرتان صحبت کنید و از او هم بخواهید نظراتش را با شما در میان بگذارد. صحبت کردن در مورد این مسائل، ذهن شما را خالی و آرام می‌کند. از طرف دیگر فکر کردن به مسائل مهم و پیش‌بینی اتفاقات آینده، باعث می‌شود در زمان مواجهه با یک مشکل، راحت‌تر و سریع‌تر راه‌حل پیدا کنید.

 

  1. الکل و سیگار را کنار بگذارید

واضح است که نوشیدن الکل و سیگار کشیدن، روند بارداری شما را دچار مشکل می‌کند. نه‌تنها شما، بلکه همسرتان هم باید این موارد را رعایت کند. مصرف بیش از حد الکل باعث کاهش تعداد اسپرم می‌شود. سیگار کشیدن نیز بر کیفیت تخمک و اسپرم تاثیر می‌گذارد و خطر ابتلا به اختلالات مادرزادی، سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

انجمن پزشکی تولیدمثل آمریکا (ASRM) می‌گوید 13 درصد از مشکلات بارداری، ناشی از مصرف تنباکو است. تحقیقات نشان می‌دهد حتی افرادی که در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، مشکلات بیشتری را در بارداری تجربه می‌کنند.

 

اقدامات قبل از بارداری 

 

  1. راه‌های پیشگیری از بارداری را متوقف کنید

برای پیشگیری از بارداری، راه‌های متفاوتی وجود دارد. قرص ضدبارداری، چسب، حلقه، ایمپلنت، آی یو دی (IUD) و…، راه‌های جلوگیری از بارداری هستند. فرقی نمی‌کند از کدام راه استفاده می‌کنید، به هرحال قبل از اقدام به بارداری، باید استفاده از آن‌ها را متوقف کنید. برای اینکه بدانید چه زمانی باید استفاده از آن‌ها را کنار بگذارید، باید با یک پزشک مشورت کنید. چون زمان توقف برای هر کدام از آن‌ها متفاوت است.

یکی از نویسندگان کتاب تعادل هورمونی کامل برای باروری می‌گوید: «قرص‌های هورمونی ضدبارداری را باید چند ماه قبل از اقدام به بارداری، قطع کنید. این زمان به شما فرصت می‌دهد تا چرخه طبیعی قاعدگی‌تان را ارزیابی کنید و بفهمید چه زمانی در حال تخمک‌گذاری هستید و بیشترین باروری را دارید».

 

  1. کمتر کافئین بخورید

تغذیه مناسب، نه‌تنها در دوران بارداری، بلکه پیش از بارداری هم اهمیت دارد. کافئین یکی از آن چیزهایی است که باید مصرف آن را محدود کنید. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیش‌ازحد کافئین، باعث سقط جنین می‌شود. دکترها در مورد اینکه چه مقدار کافئین برای شما بی‌خطر است، نظرات متفاوتی دارند.

بعضی از آن‌ها می‌گویند مصرف 200 میلی‌گرم کافئین در روز، مشکلی به وجود نمی‌آورد. در حالی که بعضی دیگر، توصیه می‌کنند کافئین را به طور کامل از رژیم غذایی تان حذف کنید، به خصوص در سه ماه اول بارداری.

قهوه، دانه‌های کاکائو، چای، نوشابه، و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، مهم‌ترین منابع کافئین هستند. یک قوطی نوشابه یا یک فنجان قهوه، حاوی 30 تا 60 میلی‌گرم کافئین است.

 

اقدامات پیش از بارداری

 

  1. خودتان را به وزن مناسب برسانید

اگر هیچوقت انگیزه کافی برای کاهش وزن (یا افزایش وزن) نداشته‌اید، الان بهترین زمان برای این کار است.  وزن مناسب، در شانس باردار شدن شما موثر است. یکی از متخصصان این حوزه می‌گوید: «کاهش وزن نه‌تنها می‌تواند به باردار شدن افراد دارای اضافه وزن کمک کند، بلکه باعث می‌شود بارداری و زایمان سالم‌تری داشته باشید».

البته این موضوع مخصوص افراد دارای اضافه وزن نیست، کمبود وزن نیز می‌تواند بر باروری و خطرات دوران بارداری تاثیر بگذارد. بنابراین فرقی نمی‌کند کمبود وزن دارید یا اضافه وزن، یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل از بارداری ، رسیدن به وزن ایده‌آل است.

 

مقاله پیشنهادی: 16 راه ساده و موثر برای کاهش وزن

 

  1. پس‌انداز کنید

واضح است که با به دنیا آمدن بچه، خرج و مخارج‌تان به طرز عجیبی بالا می‌آورد. خود دوران بارداری هم دوران پرهزینه‌ای است و ممکن است پرهزینه‌تر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید. ویزیت دکتر، آزمایش‌های مختلف، سونوگرافی، غربالگری، دارو، ویتامین‌ها و حتی لباس‌های بارداری، مواردی هستند که باید از قبل به آن‌ها فکر کنید و برایشان پس‌انداز داشته باشید.

 

  1. خوب بخوابید

در دوران بارداری و حتی بعد از تولد کودک‌تان، خواب راحت به یک رویا تبدیل می‌شود. در زمان بارداری، ممکن است به دلیل مشکلاتی مانند سوزش سر دل و تکرر ادرار، نتوانید خواب بخوابید. به همین خاطر باید پیش از بارداری، از فرصت استفاده کنید و خواب کافی داشته باشید.

از طرف دیگر، خواب خوب و به‌اندازه، به شما کمک می‌کند سریع‌تر باردار شوید. تحقیقات ثابت کرده‌اند افرادی که کمتر می‌خوابند، نسبت به افرادی که خواب کافی دارند، تخمک‌گذاری نامنظمی دارند. پس یکی از ساده‌ترین اقدامات قبل از بارداری این است که خوب بخوابید.

 

خواب در دوران بارداری

 

  1. استرس‌تان را مدیریت کنید

یک سری از منابع می‌گویند اگر سطح استرس شما خیلی بالا باشد، بارداری شما به تاخیر می‌افتد. علاوه بر این، افرادی که سطح استرس بالایی دارند، پس از بارداری و زایمان نیز استرس بیشتری را تجربه می‌کنند.

برای کاهش استرس‌تان، یک دفترچه یادداشت کنار تخت خواب‌تان داشته باشید و چند دقیقه قبل از خواب را به نوشتن افکارتان اختصاص دهید. نوشتن منظم محتویات ذهن‌تان، یکی از تکنیک‌های آرامش است و نگرانی‌های شما را کاهش می‌دهد.

قبل از اینکه اقدام به بارداری کنید، زندگی عاطفی‌تان را بررسی کنید و ببینید آیا احساس آرامش می‌کنید یا نه. به عبارت دیگر اگر در روابط عاطفی‌تان با چالش‌ها و مشکلات متفاوتی مواجه هستید، بهتر است نسبت به بارداری، عجله نکنید و اول آن‌ها را حل کنید. بارداری و مادر شدن، اتفاقی است که باید با آمادگی جسمی و روحی همراه باشد. اگر بدون آمادگی وارد این مرحله از زندگی‌تان شوید، سختی‌ها و مشکلات آن، بیشتر اذیت‌تان می‌کند.

 

  1. به پزشک مراجعه کنید

بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند حداقل سه ماه قبل از بارداری، به پزشک مراجعه کنید و تمام معاینات لازم را انجام دهید. دکتر معمولا وضعیت سلامتی شما را از جمله واکسیناسیون، عفونت‌های مقاربتی، سلامت قلب، فشار خون، کلسترول و بیماری‌های مزمن بررسی می‌کند و توصیه‌های لازم را به شما ارائه می‌دهد.

اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، آن را با دکترتان مطرح کنید تا مطمئن شوید مصرف آن‌ها روی بارداری شما تاثیر منفی نمی‌گذارد.

 

سخن پایانی

بارداری مرحله‌ای از زندگی است که اگر با آمادگی وارد آن شوید، راحت‌تر می‌توانید خودتان را با آن وفق دهید. البته بسیاری از مسائل غیرقابل پیش‌بینی هستند و نمی‌توانید از قبل برای آن‌ها آماده شوید. اما مهم است که در مورد این دوران کمی تحقیق کنید و شرایط زندگی‌تان را مطابق با آن، تغییر دهید.

برای دریافت رژیم پیش از بارداری لیمومی کلیک کنید.

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب