چه روش‌هایی برای درمان فشار خون بالا وجود دارد؟

درمان فشار خون بالا

فهرست مطالب

اگر به خانه بزرگان فامیل برویم، همواره یک دستگاه فشار خونی را آن گوشه و کنارها می‌بینیم که همیشه هست و از آن استفاده می‌شود. در خانواده‌هایی که بیماری‌های قلبی و فشار خون ارثی است، درمان فشار خون بالا همیشه به عنوان  مسئله‌ای مهم شناخته شده است.

ممکن است پست اینستاگرامی درباره درمان فشار خون ببینیم یا نکته و روشی جالب برای درمان این عارضه از دوست و آشناهایمان بشنویم، اما همواره نمی‌دانیم که کدام یکی از این روش‌ها می‌تواند اثربخشی درستی داشته باشد. در نتیجه، هیچ‌وقت نمی‌توانیم  روشی درست برای درمان فشار خون بالای خودمان پیدا کنیم. 

افرادی که در خانواده‌هایی که اعضای آن با فشار خون دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بزرگ می‌شوند، مدام در حال جستجو راه‌ حل برای درمان این بیماری هستند.  این مطلب نتیجه جستجوها و بررسی‌های بسیار نویسنده برای درمان فشار خون است که در  مجله سلامتی لیمومی گردآوری شده تا به شما کمک کند فشار خون بالای خود را درمان کنید و عوارض جانبی آن را کاهش دهید. 

فشار خون بالا چیست؟

به زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم، رگ‌های خونی باریک در بدن‌، که تحت عنوان شریان معرفی می‌شوند، مقاومت خیلی بیش‌تری نسبت ‌به جریان خون دارند. هرچقدر این رگ‌ها باریک‌تر باشد، مقاومت هم بیش‌تر می‌شود و فشاری که برای جریان یافتن خون در بدن ایجاد می‌شود هم افزایش پیدا می‌کند.

 در درازمدت، این افزایش فشار می‌تواند باعث مشکلات خیلی زیادی مثل بیماری‌های قلبی شود. این بیماری عموماً پس از گذشت چند سال بروز پیدا می‌کند و ممکن است در طول زمان حتی علائمی هم از خودش نشان ندهد اما می‌تواند به اعضای بدن مثل مغز، قلب، چشم و کلیه‌ها آسیب برساند.

صادقانه بگوییم، درمانِ قطعی‌ای برای فشار خون بالا وجود ندارد و با استفاده از داروهای تجویزی و تغییر در سبک زندگی‌ می‌توانید آن را به‌خوبی کنترل کنید یا حتی علائم آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. 

 

دستگاه فشار سنج

عوامل بروز فشار خون 

دو نوع فشار خون بالا داریم: فشار خون اولیه و فشار خون ثانویه. هر کدام از این دو نوع،  علت‌های خاص‌ خود را دارند که در ادامه بیش‌تر درباره دلایل هر کدام صحبت می‌کنیم: 

فشار خون اولیه چیست؟

فشار خون اولیه همان بیماری‌ای است که در طول زمان مشکلی جدی محسوب می‌شود که تقریباً  بیشتر انسان‌ها با آن مواجه‌اند. عواملی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌تواند در بروز فشار خون اولیه نقش داشته باشد: 

  • ژنتیک: خیلی از آدم‌ها از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به فشار خون هستند؛ مثلاًجهش‌های ژنی ی یا ناهنجاری‌های ژنتیکی‌ای که از والدین به آن‌ها به ارث می‌رسد. 
  • سن: افرادی که بالاتر از ۶۵ سال سن دارند، بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به فشار خون هستند. 
  • نژاد: تحقیقات ثابت‌کرده که افراد سیاه‌پوست و غیر اسپانیایی بیش‌تر در معرض ابتلا به فشار خون قرار می‌گیرند. 
  • اضافه وزن: اضافه وزن مشکلات بسیار زیادی مثل بیماری‌های قلبی و افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا را به‌همراه دارد. 
  • مصرف زیاد الکل: مصرف مداوم و بیش از اندازه الکل، به هر شکلی، می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را بیش‌تر کند. 
  • سبک زندگی‌ کم‌تحرک: نداشتن تحرک کافی می‌تواند در نهایت منجر به افزایش فشار خون‌ شود. 
  •  دیابت: دیابت می‌تواند عاملی مهم برای بروز فشار خون بالا باشد.  اگر دیابت دارید، باید مراقب باشید چرا که احتمال این‌که فشار خون‌تان بالا باشد، بسیار زیاد است. 

فشار خون ثانویه چیست؟

فشار خون ثانویه نسخه‌ای بسیار خطرناک‌تر و سریع‌تر از فشار خون اولیه است که شدت بیش‌تری هم دارد. عموماً به‌خاطر دلایل زیر، اشخاص با فشار خون ثانویه مواجه می‌شوند: 

  • بیماری‌های کلیوی
  • آپنه انسدادی خواب 
  • نقص مادرزادی قلب 
  • مشکلات تیروئیدی
  • عوارض جانبی داروهای مختلف 
  • استفاده از داروهای غیرقانونی 
  • مصرف مزمن الکل
  • تومورهای غدد درون‌ریز خاص

کنترل فشار خون

فشار خون بالا چه علائمی دارد؟ 

 فشار خون بالا نشانه‌ای خاص ندارد و به صورت ناگهانی بروز پیدا می‌کند و از آن به عنوان بیماری خاموش یاد می‌شود و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا بیماری به سطحی برسد که علائمی از خودش نشان دهد و این سطح،‌ نشان‌دهنده وخامت بیماری است.

خون‌ریزی یا سردردهای شدید نشانه بحرانی بودن شرایط است و به طور معمول جزو نشانه‌های اولیه فشار خون به حساب نمی‌آیند. به‌طور کلی، علائم فشار خون بالا شامل موارد زیر است: 

  • سرخ شدن صورت و بدن 
  • لکه‌های خونی در چشم 
  • سرگیجه

با این حال ممکن است شما با چنین علائمی را تجربه کنید اما فشار خون شما بالا نباشد.  مواجه شوید اما فشار خون‌تان هم بالا نباشد.  بهتر است ابتدا فشار خون خود را اندازه‌گیری کنید و در صورت بالا بودن فشار خون به دنبال راه حل درمان آن باشید.

دستگاه فشار خون را روی دست‌شان بسته و فشارشان را اندازه‌گیری می‌کنند.عموماً برای این‌که بتوانید این بیماری را کنترل کنید، باید فشار خون‌ خود  را به طور مرتب اندازه بگیرید. اگر سابقه این بیماری در گذشته خانواده شما وجود دارد به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای درمان آن صورت بگیرد.

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟ 

پس از اندازه گیری فشار خون باید به اعدادی که نمایشگر فشارسنج نشان داده می‌شود، توجه کنید. دو عدد در این فرایند، نشان‌دهنده فشار خون است: فشار سیستولیک که فشارِ جریان‌های خونی هنگام ضربان قلب و پمپاژ خون را نشان می‌دهد و فشار دیاستولیک که نشان‌دهنده فشار موجود در شریان‌ها بین ضربان قلب است. 

پنج دسته‌بندی برای اندازه‌گیری فشار خون تعریف شده که عبارت‌اند از: 

  • دسته سالم: در این دسته، فشار خون کم‌تر از ۱۲۰ روی ۸۰ میلی‌متر جیوه است. 
  • دسته افزایش‌یافته: در این گروه، عدد سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ و عدد دیاستولیک کم‌تر از ۸۰ است. این دسته هم تقریباً از وضعیت نرمال و طبیعی‌ای برخوردار هستند. 
  • مرحله ۱ فشار خون بالا: در این مرحله، عدد سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۳۹ و عدد دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ میلی‌متر جیوه است. 
  • مرحله ۲ فشار خون بالا: در این مرحله، عدد سیستولیک ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا بیش‌تر و عدد دیاستولیک ۹۰ میلی‌متر جیوه یا بیش‌تر است. 
  • بحران فشار خون: در آخرین دسته، که خطرناک‌ترین‌شان است، عدد سیستولیک بیش‌تر از ۱۸۰ میلی‌متر جیوه و عدد دیاستولیک بیش‌تر از ۱۲۰ میلی‌متر جیوه است. عموماً در چنین شرایطی درد زیادی در قفسه سینه احساس می‌کنید و سردرد دارید. به همین خاطر، باید فوراً تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید.

اندازه گیری فشار خون بالا

فشار خون بالا چه خطراتی دارد؟ 

ممکن این تصور ایجاد شود که فشار خون بالا خطراتی ندارد و مسئله‌ای معمول به شمار می‌آید اما توجه داشته باشید که فشار خون سالم برای حفظ عملکرد بدن ضروری است و بالا رفتن آن می‌تواند تأثیرات شدیدی روی سلامت عمومی بدن داشته باشد.

در ادامه به برخی از خطرات فشار خون بالا اشاره می‌کنیم: 

  • تأثیر روی سیستم قلبی عروقی: با افزایش فشار خون، شریان‌های بدن سفت می‌شود و خطر بسته شدن‌ آنها افزایش پیدا می‌کند.
  • تأثیر روی قلب: بسته‌شدن جریان‌ها می‌تواند خطر نارسایی یا حتی حمله قلبی را در اشخاص بیش‌تر کند. 
  • تأثیر روی مغز: اگر رگ‌های شما بسته شود، جریان خون به مغز کاهش پیدا می‌کند و خطر سکته مغزی بیش‌تر می‌شود.
  • تأثیر روی کلیه‌ها: فشار خون بالا می‌تواند باعث آسیب به کلیه و ایجاد بیماری‌های مزمن کلیوی شود. 

روش‌های درمان فشار خون بالا چیست؟

 برای این‌که بتوانید فشار خون‌ را درمان کنید، ابتدا باید با پزشک صحبت کنید تا براساس نوع فشار خون و اطلاعات دیگر، روش‌های درمانی‌ای را در اختیارتان قرار دهند. در ادامه به برخی از بهترین روش‌های درمان فشار خون بالا اشاره می‌‌کنیم: 

درمان فشار خون با دارو

درمان فشار خون اولیه

اگر تشخیص داده شود که فشار خون شما از نوع اولیه است،‌ با اندکی تغییر در سبک زندگی،  تغذیه و فعالیت‌های روزانه در طول روز می‌توانید فشار خون‌ را در وضعیتی نرمال نگه دارید و نگران مسئله‌ای نباشید. اگر روش‌های ذکر شده برای درمان فشار خون تأثیری نداشت، با مراجعه به پزشک می‌توانید داروهای تجویزشده‌ای دریافت کنید. 

درمان فشار خون ثانویه

در این شرایط، عموماً یک عامل اصلی برای بالا بودن فشار خون شما وجود دارد. در این شرایط، دکتر تمرکز اصلی خود را روی رفع آن عامل اصلی می‌گذارد. به عنوان مثال، ممکن است مصرف دارویی باعث شود که فشار خون‌ شما بیش‌تر شود.گاهی اوقات هم فشار خون بالا بعد از حذف عامل اصلی، همچنان ادامه دارد.

در این شرایط، باید تغییراتی در سبک زندگی‌ ایجاد کنید و با مصرف داروهایی مختلف به شکلی مداوم، به درمان فشار خون بالا خود بپردازید.

مراجعه به پزشک برای درمان فشار خون

درمان فشار خون با مصرف دارو

mayocilinc درباره درمان فشار خون بالا می‌گوید که در بعضی شرایط هم پزشک به صلاح‌دید خودش تصمیم می‌گیرد تا مرحله آزمون‌وخطا را پشت سر بگذارد و داروهایی تجویز کند که فشار خون شما را در بازه زمانی کوتاهی کنترل کند. داروهای تجویزی‌ای برود تا بتواند فشار خون شما را در بازه زمانی کوتاه‌تری کنترل کند.

برخی داروهایی که عموماً برای درمان فشار خون بالا تجویز می‌شوند، عبارت‌اند از: 

  • بتابلوکرها: این داروها باعث می‌شوند تا ضربان قلب کند‌تر و با نیروی کم‌تری انجام شود و در نتیجه، خون پمپاژ‌ شده از طریق شریان‌ها، فشار کم‌تری دارد. بتابلوکرها همچنین هورمون‌های خاصی در بدن شما را مسدود می‌کند که می‌توانند فشار خون را افزایش دهند. 
  • دیورتیک‌ها: این داروها سطوح بالای سدیم و در بدن را مورد هدف قرار می‌دهد و به کلیه‌ها کمک می‌کند تا سدیم اضافی را از بدن‌تان خارج کند. 
  • مهارکننده‌های ACE: آنژیوتانسین ماده‌ای شیمیایی است که باعث سفت و باریک شدن عروق خونی و دیواره شریان‌ها می‌شود. مصرف مهارکننده‌های ACE باعث می‌شود تا تولید این ماده شیمیایی در بدن متوقف شود. 
  • مسدودکننده‌های کانال کلسیم: این داروها از رسیدن کلسیم به عضلات قلب جلوگیری می‌کنند؛ فرایندی که باعث کاهش ضربان قلب و فشار خون می‌شود.

 روش‌های پیشگیری از فشار خون

داشتن رژیم غذایی سالم

داشتن رژیم غذایی سالم برای قلب و کاهش فشار خون، حیاتی است. با خوردن غذاهای سالم، می‌توانید از عوارض بیماری‌های قلبی و مغزی در امان باشید. تغذیه سالم برای قلب شامل میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی مثل ماهی می‌شود. 

حال خوب با فشار خون سالم

افزایش فعالیت بدنی 

ورزش می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و موجب تقویت سیستم قلبی عروقی شما شود. برای این‌که بتوانید فشار خون‌تان را در وضعیتی ثابت نگه دارید، باید هفته‌ای حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط داشته باشید. 

تغذیه سالم برای فشار خون بالا

کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید،فشار خون احتمال دارد که سلامت شما را تهدید کند. داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش کردن می‌تواند تاثیر بالایی در بهبود فشار خون داشته باشد. فشار خون از جمله بیماری‌هایی است که به صورت ناگهانی بروز پیدا می‌کند، پس باید پیشگیری‌های لازم را برای جلوگیری از این عارضه انجام دهید.

جمع بندی

در واقع با داشتن سبک زندگی سالم، ترک سیگار و کاهش مصرف الکل در کنار رژیم غذایی و فعالیت بدنی، می‌توان دربرابر خطرات فشار خون بالا، در امان بود. جدا از آن، روش‌های درمان فشار خون بالا که در این مطلب ذکر کردیم هم می‌تواند به شما کمک کند تا به شکلی مستمر، وضعیت آن را کنترل کرده و در  شرایطی ثابت و پایدار باقی بمانید. 

 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع: 

Medical News Today

Healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب