بهترین رژیم غذایی برای وزن گیری جنین

وزن گیری جنین

فهرست مطالب

اگر بخواهیم تنها یک ویژگی را برای نقش مادرانگی در نظر بگیریم، باید به «نگرانی» اشاره کنیم. نگرانی‌های مادرانه از شروع حیات فرزندانشان آغاز شده و در قالب‌های متفاوت نمایان می‌شوند.

با خبردار شدن از این که فرزندی در راه است، تمام این خصلت‌های مادرانه به شخصیت فرد اضافه می‌شوند. از سری نگرانی‌های مادران، مربوط به دوران جنینی است. از وزن گیری جنین گرفته تا چکاپ منظم و بررسی وضعیت او…

هنگامی که متوجه شدید باردار هستید، مهم است که به رژیم غذایی، ورزش و سبک زندگیتان برای رشد و تکامل مطلوب جنین خود توجه کنید. هر مادری آرزوی داشتن فرزندی سالم را دارد و یکی از پارامترهایی که به شما کمک می‌کند از سلامت کودک خود مطلع شوید وزن جنین است.

این فاکتور مهم در طول معاینات قبل از تولد ارزیابی می‌شود و وزن گیری جنین به طور مطلوب بخش مهمی از رشد جنین است. در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی نگاهی به وزن ایده‌آل جنین و چگونگی افزایش وزن جنین در دوران بارداری می‌اندازیم.

 

اندازه‌گیری وزن جنین چگونه انجام می‌شود؟

اکثر زنان باردار اولین سونوگرافی خود را در سه ماهه اول انجام می‌دهند. رادیولوژیست شما اندازه‌گیری‌های مختلفی را برای درک میزان رشد و تکامل جنین انجام می‌دهد. پارامترهای متفاوتی برای بررسی شرایط سلامتی جنین در نظر گرفته شده است. برخی از اندازه‌گیری‌هایی که رادیولوژیست به این منظور انجام می‌دهد به صورت زیر است:

  • اندازه‌گیری طول FL یا استخوان ران
  • HC یا دور سر
  • AC یا دور شکم
  • OFD یا قطر سر از ناحیه پیشانی تا پس سر
  • BPD یا قطر جمجمه با اندازه‌گیری میان دو استخوان آهیانه
  • طول HL یا طول استخوان بازو

با پارامترهای ذکر شده در بالا، رادیولوژیست وزن جنین و سن بارداری را تعیین می‌کند. اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط رادیولوژیست ممکن است چندان دقیق نباشد، اما به پزشک شما کمک می‌کند تا درکی از سلامت کلی جنین به دست بیاورد.

در چنین شرایطی ممکن است پزشک متخصص تشخیص دهد که وزن جنین باید افزایش پیدا کند و توصیه‌هایی را برای وزن گیری جنین به شما ارائه دهد.

وزن برای جنین چقدر باشه

تخمین میزان وزن جنین چه اهمیتی دارد؟

چک تمام پارامترهای موجود و رسیدن به نتیجه نهایی در رابطه با وزن جنین از اهمیت بالایی برخوردار است. تمام این فاکتورها به متخصص کمک می‌کنند تا نحوه زایمان را تعیین کند و یک تاریخ حدودی از زمان تولد فرزندتان مشخص شود.

بررسی میزان رشد جنین به طور منظم، علاوه بر کمک به تضمین سلامت نوزاد، تضمینی بر سلامت مادر نیز هست. نیازهای تغذیه‌ای مادر و جنین شناسایی می‌شوند تا یک رژیم غذایی درست بر اساس آن پیگیری شود.

بیشتر بخوانید:مراقبت های دوران بارداری؛ از تغذیه تا ورزش!

مادری که از رژیم غذایی مناسبی پیروی کرده و با برنامه‌ای سالم و مغذی دوران بارداری خود را طی کرده باشد، می‌تواند زایمانی بهتر، با درجه سلامتی بالاتر و بدون عارضه را تجربه کند.

همچنین مراقبت‌های دوران بارداری باعث خواهند شد تا اولین روزهای زندگی‌ نوزادتان شیرین‌تر و با سختی کمتری طی شود. وزن‌ گیری جنین به صورت اصولی و بررسی شرایط او به صورت منظم می‌تواند سلامتی نوزاد را تا حد قابل‌قبولی تضمین کند.

وزن ایده ال جنین

وزن ایده‌آل جنین پیش از تولد

میزان رشد هر جنین طبق ویژگی‌های ژنتیکی و با توجه به‌ سایر عوامل می‌تواند با دیگری متفاوت باشد. پزشک شما قطعا با در نظر گرفتن این موارد به صورت دقیقی شما را از وضعیت سلامت فرزندتان مطمئن خواهد کرد. جدول زیر به این منظور طراحی شده که ایده‌ای کلی از شرایطتان داشته باشید، اما مراجعه به پزشک در رابطه با نیاز به وزن گیری جنین را حتما جدی بگیرید.

 

سن جنین وزن بر اساس گرم
هفته ۸ ۱
هفته ۱۰ ۴
هفته ۱۲ ۱۴
هفته ۱۴ ۴۳
هفته ۱۶ ۱۰۰
هفته ۱۸ ۱۹۰
هفته ۲۰ ۳۰۰
هفته ۲۲ ۴۳۰
هفته ۲۴ ۶۰۰
هفته ۲۶ ۷۶۰
هفته ۲۸ ۱۰۰۵
هفته ۳۰ ۱۳۱۹
هفته ۳۲ ۱۷۰۲
هفته ۳۴ ۲۱۴۶
هفته ۳۶ ۲۶۲۲
هفته ۳۷ ۲۸۵۹
هفته ۳۸ ۳۰۸۳
هفته ۳۹ ۳۲۸۸
هفته ۴۰ ۳۴۶۲
هفته ۴۱ ۳۵۹۷
هفته ۴۲ ۳۶۸۵

جدول وزن گیری جنین

نکات موثر برای تاثیرگذاری وزن گیری جنین در دوران بارداری

pampers می‌‌گوید که ممکن است ندانید که چه کارهایی می‌تواند در افزایش وزن جنین شما موثر باشد. اگر بخوایم به طور خلاصه چند نکته را در این زمینه مطرح کنیم، مهم‌ترین این نکات موارد زیر هستند:

  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل را با مشورت متخصص تغذیه و پزشکتان پیگیری کنید.
  • آجیل و میوه‌های خشک را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان در دوران بارداری را با کمک متخصص شناسایی و آنها را مصرف کنید.
  • به اندازه کافی آب بنوشید و خطر کم‌آبی را جدی بگیرید.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • حتما و حتما به پزشک مراجعه کنید.
بیشتر بخوانید:تاثیر تغذیه در بارداری چیست؟
خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل به کودک شما کمک می کند تا مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند و با سرعت سالم رشد کند. اما واقعا به چه مقدار کالری اضافی نیاز دارید؟

اگرچه شما به مقداری کالری اضافی نیاز دارید، اما لازم نیست «به اندازه دو نفر غذا بخورید.» یک زن باردار به طور متوسط ​​تنها به ۳۰۰ کالری بیشتر در روز نسبت به قبل از بارداری نیاز دارد. این نکته به او کمک می‌کند تا وزن مناسبی را در دوران بارداری به دست آورد.

نکات مهم برای وزن گیری جنین

بهترین مواد غذایی برای وزن گیری جنین کدامند؟

با رعایت نکاتی که مطابق شرایط بدنی شما و فرزندتان است، می‌توانید برای وزن گیری جنین مواد غذایی خاصی را در رژیمتان بگنجانید. در ادامه لیستی از بهترین گزینه‌ها را خواهید دید.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B6، آهن، مس و بتاکاروتن است. بتاکاروتن (نوعی آنتی‌اکسیدان) موجود در سیب‌زمینی شیرین توسط بدن شما به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A برای سلامت پوست، استخوان‌ها و چشم جنین ضروری است.

عدس و لوبیا

عدس و لوبیا سرشار از آهن و پروتئین هستند. همچنین با گنجاندن لوبیا و عدس در رژیم غذایی خود، فیبر، فولات و کلسیم کافی دریافت خواهید کرد. اگر گیاهخوار هستید، لوبیا مواد معدنی موجود در گوشت و مرغ  را در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین از آنجایی که خانواده لوبیاها سرشار از روی هستند، برای کاهش خطرات زایمان، زایمان زودرس و وزن گیری جنین بسیار مفید هستند.

آب پرتقال

روز خود را با یک لیوان آب پرتقال تازه شروع کنید و سطح ویتامین C، پتاسیم و فولات خود را افزایش دهید. فولات و اسید فولیک از مواد معدنی حیاتی در زمان بارداری هستند. با تامین نیاز روزانه بدن به این مواد مغذی، می‌توانید احتمال ابتلای نوزاد به برخی نقص‌های مادرزادی را کاهش دهید. آب پرتقال به حفظ سلامت کلی شما و جنین، متابولیسم و ​​عملکرد عضلات کمک می‌کند.

ماست و شیر

کلسیم، پروتئین، ویتامین B، روی و مواد مغذی استخوان‌ساز دیگری در ماست موجود است. به عنوان یک مادر، نیاز روزانه شما به کلسیم ۱۰۰۰ میلی‌گرم است و می‌توانید این مقدار را با ماست تامین کنید. جدای از حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، کلسیم کافی در بدن احتمال زایمان زودرس را کاهش می‌دهد و برای وزن گیری جنین مفید است.

مصرف روزانه ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌لیتر شیر در روز می‌تواند به افزایش وزن جنین کمک کند. شیر حاوی مقدار زیادی پروتئین و کلسیم است که برای رشد و نمو جنین ضروری است.

تاثیر غذا در وزن گیری جنین

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی و مارچوبه سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان هستند. این سبزیجات سبز برای یک زن باردار و جنین در حال رشد او معجزه می‌کنند. شما می‌توانید دوز مورد نیاز روزانه کلسیم، پتاسیم، ویتامین A، فولات و فیبر خود را با خوردن سبزیجات برگ سبز دریافت کنید.

ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین است. اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد و وزن گیری جنین بسیار مفید هستند و به رشد مغز و چشم جنین کمک می‌کنند. همچنین می‌توانند میزان پروتئین مورد نیاز مادر را تامین کنند. برای اینکه از فواید ماهی سالمون بیشتر بدانید به این مقاله مراجعه کنید. 

تخم مرغ

تخم مرغ منبعی غنی از پروتئین، ویتامین A و ویتامین D است که همگی در رشد و نمو جنین بسیار تاثیرگذار هستند. در واقع، مشخصات پروتئینی تخم مرغ با هیچ غذای دیگری قابل مقایسه نیست و خوردن آن در دوران بارداری مفید است.

تخم مرغ همچنین سرشار از اسید فولیک و آهن است که در جهت تقویت غشای آمنیوتیک و جلوگیری از نقایص مادرزادی و کمبود وزن هنگام تولد جنین عمل می‌کنند.

مواد غذایی برای وزن گیری جنین

مرغ

این گوشت بدون چربی سرشار از پروتئین است که باعث رشد سلولی و ماهیچه‌ای در بدن می‌شود. مرغ علاوه بر پروتئین دارای مقدار زیادی آهن نیز می‌باشد که کم‌خونی مادر و جنین را کاهش می‌دهد.

سویا

سویا منبع غنی پروتئین برای گیاهخواران است و می‌توان آن را به اشکال مختلف مصرف کرد. آهن سرشار سویا نیز از کم‌خونی جلوگیری می‌کند. می‌توانید سویا را به شکل شیر سویا، ناگت سویا، توفو و غیره مصرف کنید.

نخود فرنگی

نخود فرنگی مملو از آهن و پروتئین است. بنابراین، باید به دو شکل تازه و خشک در رژیم بارداری گنجانده شود. برای گیاهخواران هم بسیار مفید است و تقریباً تمام مواد مغذی موجود در گوشت و ماهی را برای آنها فراهم می‌کند. نخود فرنگی همچنین سرشار از روی است و بنابراین برای وزن گیری جنین در دوران بارداری در میان مواد غذایی تاثیرگذار قرار می‌گیرد.

آجیل

آجیل‌هایی مانند گردو، بادام، فندق و بادام زمینی فواید زیادی برای سلامتی دارند. آجیل همچنین سرشار از ریزمغذی‌هایی مانند روی، آهن و مس است. همه این فواید آنها را به غذایی ایده‌آل برای افزایش وزن جنین در دوران بارداری تبدیل می‌کند که هرگز نباید از آن غافل شوید.

بیشتر بخوانید:رابطه تعیین جنسیت جنین با رژیم غذایی

کلم بروکلی

بروکلی منبعی عالی برای آهن، بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین K و پتاسیم است. بنابراین گنجاندن این سبزی در رژیم بارداری می‌تواند به وزن گیری جنین کمک کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید از خوردن کلم بروکلی خودداری کنند.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر منبع غنی از کربوهیدرات، سلنیوم، ویتامین B، فسفر و کلسیم است. بنابراین، می‌توانید آن را بخشی از رژیم غذایی بارداری خود برای افزایش وزن جنین قرار دهید و از تاثیرگذاری آن مطمئن باشید.

میوه‌ها

میوه‌هایی مانند موز، کیوی، خربزه و توت‌فرنگی می‌توانند به تامین ویتامین C مورد نیاز بدن کمک کنند. ویتامین C به فرزند شما کمک می‌کند آهن را از غذاهایی که مصرف می‌کنید جذب کند. تمام این‌ها برای حفظ یک سیستم ایمنی سالم لازم است.

نکاتی که باید در فرایند افزایش وزن جنین رعایت کنیم

اگر پزشک از شما می‌خواهد در دوران بارداری وزن اضافه کنید، این نکات را امتحان کنید تا در وزن گیری جنین هم تاثیرگذار باشد:

  1. هر روز پنج تا شش وعده غذایی به مقدار کم بخورید.
  2. میان‌وعده‌های سریع و آسان مانند آجیل، کشمش، پنیر و کراکر، میوه‌های خشک و بستنی یا ماست را در دسترس داشته باشید و از آنها استفاده کنید.
  3. کره بادام زمینی را حتما در رژیم غذایی خود قرار دهید. یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی خامه‌ای حدود 100 کالری و 7 گرم پروتئین به شما می‌دهد.
  4. موادی مانند کره یا مارگارین، پنیر خامه‌ای، سس‌های سالم و خانگی، خامه ترش و پنیر را به وعده غذایی خود اضافه کنید.
بیشتر بخوانید:کارهای ممنوعه در دوران بارداری کدامند؟
برخی از انتخاب‌های غذایی ممکن است به شما در افزایش وزن جنین در رحم کمک کند. با این حال، بسیار مهم است که این کار را به شیوه‌ای سالم‌تر انجام دهید. برخی از اقدامات احتیاطی که باید انجام دهید عبارتند از:
  • از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید
  • مصرف کافئین را کاهش دهید
  • غذاهای سرخ شده، قندی یا چرب را از روتین غذایی خود حذف کنید.

باید و نباید دوران بارداری

وزن گیری جنین، نیازی که نباید پشت گوش انداخته شود

معاینات دوره‌ای خانم‌های باردار از نکاتی است که هرگز نباید از آن غافل شد. تمام این معاینات برای بررسی وضعیت جنین و مادر و همینطور تضمین سلامتی آنها ضروری‌ست. با بررسی‌های متخصص و مشخص شدن شرایط سلامتی جنین، ممکن است نیاز به وزن گیری جنین تشخیص داده شود.

در این صورت باید این نیاز را حتما جدی گرفت و تحت نظر پزشک رژیم‌های غذایی را دنبال کرد که بهبود شرایط جنین حاصل شود. افزایش وزن جنین به میزان کافی، باعث می‌شود مادر زایمان آسان‌تری را تجربه کند، مشکلات مادرزادی کمتری برای جنین به وجود بیاید، بعد از تولد نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی جدی کمتری داشته باشد و روزهای اول زندگی او برای اطرافیان شیرین‌تر باشد.

اگر دوران بارداری را طی می‌کنید و یا فردی از عزیزانتان در این شرایط است، حتما مراجعه به پزشک و پیروی از رژیم‌های غذایی سالم و اصولی را جدی بگیرید.

از تجربیات دوران بارداری خود برای ما بگویید. شما چه کارهایی را برای وزن گیری جنین خود انجام داده‌اید؟

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع: 

parenting

pampers

webmd

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب