زگیل تناسلی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

واکسن اچ پی وی

فهرست مطالب

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) تخمین زده است که از هر ۱۰۰ فرد بزرگسال ممکن است حداقل ۱ نفرشان به زگیل تناسلی مبتلا شود. درنتیجه می‌توان ادعا کرد احتمال ابتلا به زگیل تناسلی و HPV  یکی از دغدغه‌های بزرگ زو‌ج‌ها در طول دوران زندگی مشترکشان است. زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین انواع عفونت‌های مقاربتی است. تقریباً همه افراد فعال از نظر جنسی در مقطعی از زندگی خود حداقل به یک نوع ویروس پاپیلومای انسانیHPV) ) آلوده می‌شوند، ویروسی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود.

برای اینکه درباره زگیل تناسلی، دلایل ابتلا، شکل زگیل، راه‌های پیشگیری و نحوه درمان آن آشنا شوید، این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» را دنبال کنید.

زگیل روی پوست

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یا عفونت زگیلی تناسلی یک عفونت باکتریایی است که معمولاً از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود. این بیماری معمولاً به وسیله باکتری Neisseria gonorrhoeae ایجاد شده و با عنوان زگیل شناخته می‌شود.

جنسیت در این بیماری چندان تاثیری ندارد و زنان و هم مردان می‌توانند به آن مبتلا شوند. زگیل تناسلی در مردان و زنان می‌تواند علائم مشابهی داشته باشد و باعث عفونت مجرای ادرار، مجرای تناسلی، رحم و لوله‌های تخمدان در زنان و سیستم ادراری و تناسلی در مردان شود.

لازم است بدانید که برخی از گونه‌های HPV تناسلی می‌توانند باعث زگیل تناسلی شوند، درحالیکه برخی دیگر می‌توانند سرطان‌زا باشند. این نکته را هم اضافه کنیم گرفتن رژیم لاغری تاثیری در پیشگیری، درمان یا ابتلا به زگیل تناسلی ندارد.

عکس 2

زگیل تناسلی چه شکلی است؟

زگیل تناسلی روی بافت‌های مرطوب ناحیه تناسلی تاثیر می‌گذارد. آنها می‌توانند مانند برجستگی‌های کوچک و گوشتی به نظر برسند یا ظاهری شبیه گل کلم داشته باشند. در بسیاری از موارد، زگیل‌ها خیلی کوچک هستند به راحتی دیده نمی‌شوند.

زگیل تناسلی می‌تواند در اشکال زیر دیده شود:

  • خال‌های سطحی و صاف قهوه‌ای در ناحیهتناسلی
  • ضایعات گوشتی به شکل گل‌کلم
  • ضایعات خوشه‌ای به رنگ‌های صورتی و قهوه‌ای
  • ضایعات تک و پایولی‌شکل آویزان

ویروس اچ پی وی

ویروس HPV چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV یک ویروس است که عمدتاً از طریق تماس مستقیم پوستی و از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود. HPV به‌عنوان یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری‌های زگیل تناسلی و عفونت‌های جنسی شناخته می‌شود.

روش‌های اصلی انتقال HPV عبارتند از:

  • روابط جنسی:

انتقال HPV از طریق رابطه جنسی بسیار رایج است. این مورد شامل رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی است. همچنین، انتقال می‌تواند از فرد مبتلا به فرد سالم صورت گیرد، حتی در صورتی که علائم بیماری مشاهده نشود.

  • تماس مستقیم پوست به پوست:

HPV می‌تواند از طریق تماس مستقیم پوست به پوست منتقل شود، به عنوان مثال لمس، بوسیدن، برخورد و تماس با مناطق آلوده ازجمله ناحیه تناسلی، دهان، دست‌ها و پاها می‌تواند شما را آلوده به ویروس زگیل تناسلی کند.

  • مادر به نوزاد:

در برخی موارد، وقتی مادر در دوران زایمان عفونت HPV دارد، ممکن است ویروس به نوزاد منتقل شود. این منتقل شدن می‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی و زگیل صفحه دهانی (واروس صفحه دهانی) در نوزاد شود.

مهم است بدانید که وجود HPV در بدن نیازمند علائم بیماری نیست. بنابراین، شخصی ممکن است انتقال دهنده HPV باشد حتی اگر هیچگونه علائمی را در خود مشاهده نکرده باشد. برای جلوگیری از انتقال HPV، استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی توصیه می‌شود. همچنین، واکسیناسیون HPV نیز برای جلوگیری از عفونت‌های ناشی از این ویروس پیشنهاد می‌شود.

علايم زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی

همانطور که گفتیم زگیل تناسلی می‌تواند عفونت در مجاری ادراری را به همراه داشته باشد. علائم زگیل تناسلی ممکن است متناسب با جنسیت و سطح عفونت متفاوت از یکدیگر بروز پیدا کنند و تا چند هفته یا چند ماه پس از عفونت شروع به ایجاد زگیل نکنید.

البته مهم است به این نکته توجه داشته باشید که ابتلا به بیماری زگیل تناسلی همیشه با علائم بیرونی همراه نیست. ممکن است شما این بیماری را داشته باشید اما هیچ علائمی در خودتان نبینید. حتی اگر نتوانید زگیل تناسلی را ببینید، ممکن است علائمی مانند ترشحات واژن، خارش، خون ریزی و سوزش را تجربه کنید.

در مردان، علائم معمول زگیل تناسلی عبارتند از:

  • ترشحات زرد یا سبز از مجرای ادرار یا مجرای تناسلی
  • سوزش یا درد هنگام ادرارکردن
  • تورم یا التهاب در ناحیه تناسلی
  • خونریزی غیرعادی از مجرای ادرار یا مجرای تناسلی
  • درد یا احساس سنگینی در زیر شکم

در زنان، علائم زگیل تناسلی ممکن است شامل:

  • دیسوری (ترشح زرد یا سبز از مجرای تناسلی)
  • سوزش یا درد هنگام ادرارکردن
  • التهاب یا تورم در ناحیه تناسلی
  • خون‌ریزی غیرعادی بین دوره‌های قاعدگی
  • درد یا احساس سنگینی در ناحیه لگنی
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • عکس 5

انواع زگیل تناسلی

متخصصان ویروس HPV را به دو نوع پوستی و تناسلی دسته‌بندی کرده‌اند. این ویروس‌ها هرچند تفاوت چندانی در دلایل ابتلا و عوارضشان با یکدیگر ندارند، اما در محل بروز زگیل با هم متفاوت هستند. جالب است بدانید که بیشتر زگیل‌ها از نوع زگیل پوستی هستند. این نوع زگیل روی پوست بازو، سینه، دست‌ها و پاها ظاهر می‌شود و زگیل تناسلی فرق داشته و معمولا خطرناک نیستند.

زگیل تناسلی به‌طور عمده در قسمت‌های پایینی بدن ازجمله کشاله ران، دهانه رحم و مقعد، خارج یا داخل واژن و روی لبه‌های فرج بلکه به وجود می‌آید. پزشکان زگیل تناسلی را به دو دسته کم خطر و پر خطر تقسیم کرده‌اند.

  • زگیل تناسلی کم خطر:

ویروس زگیل تناسلی کم خطر باعث بروز سرطان نمی‌شود و فقط بر روی نواحی نام‌برده شده زگیل‌ ایجاد می‌کند. مردان و زنان یه بک اندازه در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی کم خطر هستند، اما ممکن است این زگیل در زنان کمتر دیده شود. دلیل آن هم زدن زگیل در نواحی داخلی رحم و واژن است. زگیل تناسلی کم خطر 12 نوع مختلف دارد که دو نوع آن از بقیه فعال‌تر هستند.

  • زگیل تناسلی پر خطر:

نوعی از ویروس HPV است که باعث بروز زگیل تناسلی و به مرور زمان سرطان می‌شود. سرطان دهانه رحم؛ سرطان واژن و سرطان دهانه واژن در این نوع از زگیل تناسلی در بین زنان شایع است و در میان مردان نیز سرطان آلت تناسلی را به همراه دارد. البته سرطان‌های نوع پر خطر زگیل تناسلی تنها به این موراد محدود نمی‌شود و سرطان‌های دهان، زبان، لوزه، حنجره و مقعد نیز از موارد دیگر این نوع HPV است. این زگیل به نواحی داخلی دستگاه تناسلی ورود پیدا کرده و 12 تیپ یا نوع مجزا را شامل می‌شود.

زگیل روی لب یا تبخال

روش‌های تشخیص زگیل تناسلی

قبل از اینکه به سراغ درمان زگیل تناسلی بروید، بهتر است با روش‌های تشخیص این بیماری آشنا شوید. اگر احتمال می‌دهید که به این ویروس مبتلا هستید حتما با متخصص مشورت کنید. برای تشخیص این بیماری، پزشک درباره سلامتی و سابقه جنسی شما سوال می‌کند. باید علائم و روش‌های نزدیکی‌ای که تجربه کرده‌اید را به پزشک اطلاع دهید.

در ادامه معاینه فیزیکی مناطقی را که مشکوک به زگیل هستند نیز توسط پزشک انجام می‌شود. پزشک شما ممکن است بتواند زگیل تناسلی را فقط با مشاهده آن‌ها تشخیص دهد، اما اگر با چشم قابل رویت نبود از یک محلول مخصوص استفاده کرده تا بتواند با آن زگیل را ببیند. این روش ممکن است کمی سوزش پوست را به همراه داشته باشد.

درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی

ویروس HPV آنقدر رایج است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالت متحده آمریکا (CDCT) می‌گوید اکثر افراد فعال از نظر جنسی در برخی مواقع به آن مبتلا می‌شوند. با این حال، ویروس کم خطر زگیل تناسلی همیشه منجر به عوارضی مانند زگیل تناسلی نمی‌شود. در واقع، در بیشتر موارد، ویروس بدون ایجاد هیچ مشکلی برای سلامتی خود به خود از بین می‌رود.

درحالی که زگیل‌های تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می‌روند، ویروس HPV می‌تواند در سلول‌های پوست شما باقی بماند. که به این معنی را می‌رساند که ممکن است در طول زندگی خود چندین بار علائم ظاهری زگیل تناسلی را ببینید، بنابراین مهم است که از این ویژگی ویروس مطلع باشید تا از انتقال زگیل تناسلی به دیگران جلوگیری کنید.

درمان زگیل تناسلی معمولاً شامل مصرف داروهایی است که باکتری عامل عفونت را از بین می‌برند و نیازمند مشاوره و نسخه پزشک است و باید همیشه زیر نظر یک پزشک متخصص صورت گیرد. درصورت ابتلا به زگیل تناسلی، بسیار مهم است که شریک جنسی شما هم درمان شود تا از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شود.

در ادامه چند روش درمانی معمول برای زگیل تناسلی را نام برده‌ایم:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها:

پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند سفتریاکسون را برای درمان زگیل تناسلی تجویز کند. در بعضی موارد، آنتی‌بیوتیک‌های دیگر نیز مانند سفیکسیمنیز  مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • درمان همزمان برای کلامیدیا:

اگر تشخیص همزمان عفونت کلامیدیا (یک عفونت دیگر جنسی) هم قرار گرفته باشد، ممکن است پزشک درمان همزمان برای زگیل تناسلی و کلامیدیا را تجویز کند.

  • جراحی:

اگر زگیل‌های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نرفت، ممکن است برای برداشتن آن‌ها به جراحی جزیی نیاز داشته باشید. پزشک شما همچنین می‌تواند زگیل ها را از طریق روش‌های کوتر الکتریکی یا سوزاندن زگیل، کرایوسرجری یا انجماد زگیل، درمان‌های لیزری، تزریق داروی اینترفرون و برداشتن یا بریدن زگیل از بین ببرد.

عکس 8

راه‌های جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

علاوه بر درمان دارویی، پیشگیری عامل مهمی برای کنترل ابتلا به زگیل تناسلی است. استفاده از روش‌هایی مانند استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی و اجتناب از رفتن به رابطه جنسی تا زمانی که کاملا درمان نشده‌اید، می‌تواند کمک کند.

همچنین تزریق واکسن گارداسیل و گارداسیل ۹ می‌تواند شما را در برابر شایع‌ترین گونه‌های HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شوند نیز محافظت کند و در برابر سویه‌های HPV که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند نیز مقاومت بدن را بالا ببرد.

افراد ۹ تا ۴۵ ساله می‌توانند این واکسن را دریافت کنند. بسته به سن شما پزشک تشخیص می‌دهد که واکسن گارداسیل در یک، دو یا سه سری واکسن تجویز شود. نکته مهم اینجاست که تزریق هر دو نوع واکسن باید قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شود، انجام گیرد، زیرا موثرتر خواهد بود.

hpv واکسن

زگیل تناسلی نوعی بیماری مقاربتی است که به دلیل شیوع ویروس HPV در بدن فرد فعال می‌شود و با ظهور علائمی همچون ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی، کساله ران، مقعد و داخل رحم و واژن همراه است. جنسیت در فرد مبتلا به زگیل تناسلی تاثیری ندارد و می‌تواند با کمترین تماس پوستی از یک نفر به دیگری منتقل شود.

زگیل تناسلی به شکل برجستگی‌های خوشه‌ای، تکی یا شبیه گل‌کلم در نواحی یاد شده دیده می‌شود. البته در برخی موارد ممکن است شما هیچگونه علائم بیرونی از زگیل در بدنتان مشاهده نکنید، اما به آن مبتلا باشید. برای تشخیص و درمان زگیل تناسلی حتما باید از دارو استفاده کنید و تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرید.

زگیل تناسلی در دو نوع کم خطر و پر خطر است. زگیل‌ها در نوع کم خطر آن احتمال دارد خودبه‌خود از بین بروند اما نوع پر خطر آن می‌تواند منجر به بروز انواع سرطان در زنان و مردان شود. برای پیشگری از ابتلا به زگیل تناسلی حتما از کاندوم یا واکسن گارداسیل استفاده کنید.

منابع:

bluedreamclinic, healthline, nhsinform, my.clevelandclinic

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب