چه ارتباطی بین کمبود ویتامین D و چاقی وجود دارد؟

کمبود ویتامین دی و چاقی

فهرست مطالب

بدن انسان زمانی می‌تواند فعالیت خود را به‌درستی پیش ببرد که تمامی مواد مغذی، ویتامین‌ها و ترکیبات آلی موردنیاز خود را به طور کامل دریافت کند. در چنین وضعیتی شخص می‌تواند علاوه بر سلامت جسم و روح به اندام متناسب و وزن سالم نیز دست پیدا کند.

ویتامین دی یکی از مجموعه آنتی‌اکسیدان‌هایی است که بدن برای تکمیل یا انجام امور مختلفی همچون تقویت و ساخت بافت پوست، مو، استخوان و دندان‌ها یا انجام متابولیسم خوب به آن نیاز دارد.

دانشمندان در طی تحقیقات و پژوهش‌های مختلفی به این نتیجه رسیده‌اند که میان ویتامین دی و چاقی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. فرضیات متعددی دررابطه‌با کمبود ویتامین دی و چاقی وجود دارد.

برخی‌ها معتقدند که کمبود ویتامین دی موجب چاقی می‌شود و برخی دیگر بر این باورند که چاقی عاملی برای پایین آمدن سطح ویتامین دی در بدن است. به نظر شما کدام نظریه رمزگشا رابطه بین چاقی و کمبود ویتامین دی است؟

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی ارتباط بین کمبود ویتامین دی و چاقی، راه‌های درمان کمبود ویتامین و دلایل بروز آن را به طور کامل بررسی می‌کنیم. برای رسیدن به پاسخی روشن همراه ما بمانید.

سوالات متداول

آیا کمبود ویتامین دی موجب چاقی می‌شود؟
خیر. لزوماً کمبود ویتامین دی موجب چاقی نمی‌شود. چه بسیارند افراد لاغری که در جهان زندگی می‌کنند و دچار کمبود ویتامین دی هستند؛ اما کمبود ویتامین دی در افراد چاق می‌تواند روند کاهش وزن را مختل کند.
چه ارتباطی میان کمبود ویتامین دی و چاقی وجود دارد؟
اگر شما دچار کمبود ویتامین دی باشید برای کاهش وزن و لاغری به مشکل خواهید خورد. زیرا التهاب و نقص در فرایند متابولیسمی سرعت چربی‌سوزی را کاهش می‌دهد.
چگونه کمبود ویتامین دی تشخیص داده می‌شود؟
بهترین و مطمئن‌ترین روش برای تشخیص ویتامین دی در بدن انجام آزمایش خون است. بااین‌حال توجه به علائم ظاهری مانند یبوست، ریزش مو، خستگی مفرط، دردهای عضلانی و پوسیدگی استخوان می‌تواند احتمال کمبود ویتامین دی در شما را تقویت کند.
برای درمان کمبود ویتامین دی چه باید کرد؟
کمبود ویتامین D به‌راحتی قابل‌درمان است. اگر این عارضه در شما تشخیص داده شود تجویز مکمل‌های ویتامین دی به‌صورت دارو و مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین دی توصیه می‌شود.

نقش ویتامین D در بدن

حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از ویتامین دی موردنیاز بدن از طریق تابش نور خورشید به پوست تولید می‌شود. هر چند که مصرف برخی مواد غذایی یا مکمل‌های دارویی نیز نقش به سزایی در تأمین ویتامین دی دارند.

ویتامین دی یکی از اساسی‌ترین ویتامین‌هایی است که بدن برای تقویت بافت استخوان و دندان، تقویت پوست و مو، عملکرد مغز، هوشیار نگه‌داشتن سیستم ایمنی و جذب کلسیم و آهن به آن نیاز دارد.

اگر سطح ویتامین دی در بدن پایین‌تر از محدود طبیعی قرار بگیرد خطرآفرین خواهد بود. هر چند که زیاده‌روی در مصرف ویتامین دی هم مشکل‌ساز است.

ویتامین دی

کمبود ویتامین D و علائم آن

عموماً آزمایشات دوره‌ای مشخص می‌کنند که فرد دچار کمبود ویتامین دی هست یا خیر؟ در واقع مطمئن‌ترین راه تشخیص و نهایتاً انتخاب روش مناسب برای درمان کمبود ویتامین دی آزمایش خون است؛ اما در این میان وجود برخی علائم به شما هشدار می‌دهند که ممکن است سطح این ویتامین در بدن شما در محدوده مجاز نباشد. به‌عنوان‌مثال:

  • احساس ضعف و خستگی مفرط
  • دردهای عضلانی
  • درد کمر و مفاصل لگن
  • یبوست
  • تهوع
  • ریزش مو
  • پوسیدگی دندان
  • بروز بیماری‌های عفونی
  • طولانی‌شدن التیام و ترمیم زخم‌ها

ویتامین دی و افزایش وزن

ارتباط بین کمبود ویتامین D و چاقی

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که بدن پس از دریافت آن شروع به ذخیره‌سازی و استفاده از آن خواهد کرد. پژوهش‌های فراوانی در زمینه کمبود ویتامین دی و چاقی انجام گرفته است که همگی بر ارتباط مستقیم کمبود ویتامین دی و چاقی را تأیید می‌کنند.

در واقع همه پزشکان و دانشمندان بر این باور هستند که اگر افراد چاق دچار کمبود ویتامین دی هستند. زیرا بافت‌های چربی موجود در بدن این افراد، اصطلاحاً ویتامین دی را در خود حبس کرده‌اند.

این موضوع کاملاً اثبات شده است اما نمی‌توان گفت که کمبود ویتامین باعث چاقی شده است. بااین‌حال پایین‌بودن سطح ویتامین دی در بدن، خود عاملی برای کندشدن روند کاهش وزن و لاغری است.

تقویت سیستم ایمنی بدن
بیشتر بخوانید:

اگر شما از رژیم غذایی اصولی برخوردار هستید و تمرینات ورزشی را هم به طور منظم انجام می‌دهید؛ اما کاهش وزن چشمگیری ندارید، به‌احتمال‌قوی دچار کمبود ویتامین دی هستید و باید برای درمان آن راه‌حلی بیندیشید.

چراکه ارتباط بین کمبود ویتامین دی و چاقی می‌تواند زمینه ایجاد برخی بیماری‌ها و اختلالات را به‌راحتی فراهم کند. بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون بالا، دیابت، مقاومت به انسولین و پیری زودرس از جمله بیماری‌هایی هستند که به دنبال کمبود ویتامین دی و چاقی ایجاد می‌شوند.

زمانی که ویتامین دی در بافت چربی محبوس شود با روند کلیرانس ویتامین D روبه‌رو خواهید شد. این فرایند می‌تواند باعث ایجاد التهاب، اختلال در ایمنی و فرایند متابولیسم شود.

کمبود ویتامین دی

راه‌های درمان کمبود ویتامین D

۲ دلیل اساسی برای کمبود ویتامین دی مطرح می‌شود که مورد تأیید تمامی بزرگان حوزه سلامت است.

  1. بدن شما به‌اندازه کافی از طریق نور خورشید ویتامین دی دریافت نمی‌کند.
  2. بدن شما در جذب ویتامین دی مشکل دارد.

هر دوی این دلایل خود به عوامل متعددی وابسته هستند. به‌عنوان‌مثال بدن افراد مسن به‌تنهایی قادر به ساخت ویتامین دی از طریق نور خورشید نخواهد بود؛ بنابراین باید از مکمل‌های دارویی کمک بگیرند.

مصرف برخی داروها یا انجام جراحی‌های پزشکی یا کاهش وزن شدید به علت بیماری، خود می‌تواند دلیل مناسبی برای کمبود ویتامین دی در بدن باشند.

مصرف ویتامین D
بیشتر بخوانید:

با انجام آزمایش خون شما متوجه می‌شوید که آیا دچار کمبود ویتامین دی هستید یا خیر؟

پس از به اثبات رسیدن این قضیه باید با تشخیص پزشک شروع به مصرف مکمل ویتامین دی کنید. غذاهای غنی شده با ویتامین دی بخورید و پوست بدنتان را به‌صورت حفاظت شده در معرض تابش نور خورشید قرار دهید.

کلام آخر

کمبود ویتامین D یک مشکل رایج جهانی است. چراکه آمار نشان می‌دهد که حدود ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند. کمبود این ویتامین سلامت و کارایی بدن را به مخاطره می‌اندازد. زیرا نقش بسیار مهمی در حفظ تعادل کلسیم در خون و استخوان‌ها دارد.

کمبود ویتامین D، روند کاهش وزن و جذب کلسیم و فسفر را به شکل قابل‌توجهی کند خواهد کرد. از این رو ارتباط مستقیمی بین کمبود ویتامین دی و چاقی وجود دارد که در طی چندین تحقیق و مطالعه به اثبات رسیده است. اگر به دنبال کاهش وزن و لاغری هستید، به میزان ویتامین دی موجود در بدن خود توجه داشته باشید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

medscape

ncbi

clevelandclinic

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

4 نظر

  1. لیمومی عالیه قبلا ازش رژیم غذایی گرفتم
    خیلی کمک کرد به تناسب اندام در ورزش کردن گفت میتونی داخل خونه هم پیاده روی کنی

    1. سلام وقت بخیر. ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. بله در انواع رژیم‌های لیمومی تنها فعالیت بدنی پیاده‌روی هست که حتی داخل منزل هم می‌تونید انجام بدید.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب