آیا ماست و زردچوبه برای لاغری مفید است؟

ماست و زردچوبه

فهرست مطالب

مواد غذایی بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام، به واسطه خواص لاغری‌شان به کاهش وزن بهتر در طول یک رژیم غذایی کمک می‌کنند. ماست یا حتی زردچوبه دو نمونه از این مواد غذایی‌اند و با ترکیب‌شان، می‌توانیم از خواص‌شان به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. اما آیا واقعاً ترکیب ماست و زردچوبه برای لاغری مفید است؟

 

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به سراغ این موضوع برویم و درباره خاصیت زردچوبه و ماست در کاهش وزن صحبت کنیم و بگوییم مصرف آن‌ها چگونه می‌تواند به تناسب اندام شما کمک کند.

سوالات متداول

آیا ماست و زردچوبه برای لاغری مفید است؟
بله، ماست به‌خاطر پروتئین بالایی که دارد و زردچوبه به‌خاطر داشتن کورکومین می‌تواند روی متابولیسم بدن نقش داشته باشد و ترکیب این دو به کاهشِ اشتها و بهبود لاغری کمک می‌کند.
آیا مصرف زیادِ زردچوبه خطری دارد؟
تحقیقات انجام‌شده عوارضی در مصرف زردچوبه نشان نمی‌دهد اما اگر احساس می‌کنید که واکنش آلرژیکی به زردچوبه دارید یا پس از مصرف، با مشکلی مواجه می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید.
آیا تنها باید زردچوبه را با ماست مصرف کنیم تا لاغر شویم؟
خیر، می‌توانید زردچوبه را به چای و شیر هم اضافه کنید یا مکمل غذایی آن را به شکل روزانه بخورید.
آیا با ماست و زردچوبه می‌توانم در یک ماه وزن زیادی کم کنم؟
قطعاً ماست و زردچوبه به‌خودی خود نمی‌توانند کاهش وزن قابل توجهی داشته باشند و برای کاهش وزنِ درست، باید رژیم غذایی و برنامه ورزشی خوبی را دنبال کنید.

خواص زردچوبه برای لاغری چیست؟

تحقیقات بسیار زیادی در چند سال اخیر انجام شده تا بتواند خواص لاغری زردچوبه را اثبات کند. یک مطالعه امکان‌سنجی نشان می‌دهد که کورکومینِ موجود در زردچوبه، نشانگرهای التهابی خاصی که در چاقی افراد نقش دارند را سرکوب می‌کند.

این نشانگرها عموماً در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، بیش‌تر است. جدا از این، مطالعات حیوانی زیادی هم در سایت PubMED منتشر شده که می‌گوید زردچوبه روی کاهش وزن و بافت چربی تأثیر می‌گذارد و حساسیت به هورمون انسولین را بیش‌تر می‌کند.

دانشمندان تحقیقات دیگری به نام The Effects of Curcumin on Weight Loss  منتشر کرده‌اند که روی ۱۶۰۰ نفر ۲۱ نوع بررسی مختلف انجام شده بود و در آن، توانستند به این نتیجه برسند که زردچوبه به کاهش وزن و چربی‌های دورِ کمر کمک می‌کند.

در این تحقیق ذکر شده بود که کورکومینِ موجود در زردچوبه باعث افزایش سطح آدیپونکتین می‌شود، هورمونی که تنظیم متابولیسم در بدن را بهبود می‌بخشد. 

زردچوبه و ماست برای لاغری

آیا ماست برای لاغری مفید است؟

ماست به‌عنوان یکی از منابع عالی پروتئین شناخته می‌شود که خوردن آن، احساس سیری بیش‌تری به شما می‌دهد و به این ترتیب، در طول روز وعده‌های غذایی کم‌تری می‌خورید. جدا از این، ماست عموماً کالری خیلی کمی دارد و یک ماده غذایی مناسب در رژیم‌های غذایی کم‌کالری است.

ماست برای لاغری

پروتئین و چربی موجود در ماست می‌تواند به تنظیم هورمون‌های گرسنگی مثل گرلین و لپتین هم کمک کند و در نتیجه، اشتها و میل به خوردن غذا را از بین ببرد. مهم‌ترین خاصیت ماست هم پروبیوتیک‌اش است که به سلامت روده کمک می‌کند و روی هضم بهتر غذا نقش دارد.

تا به این‌جا می‌توانیم بگوییم که هر دو ماده غذایی خواص بسیار زیادی برای لاغری دارند و حتی به سلامت کلی بدن‌مان هم کمک می‌کنند. اما آیا واقعاً ترکیب ماست و زردچوبه برای لاغری مفید است؟

آیا می‌توانیم ماست و زردچوبه را با هم مصرف کنیم؟

قطعاً می‌توانید! زردچوبه و ماست یک ترکیبِ سرشار از آنتی‌اکسیدان و پروبیوتیک را در اختیار شما قرار می‌دهد که نه‌تنها برای بیماری‌هایی مثل آرتریت، مشکلات قلبی و سرطان مناسب است، بلکه باعث هضم بهتر غذا، تقویت سیستم ایمنی بدن و لاغری می‌شود.

قرص زردچوبه برای لاغری
بیشتر بخوانید:

ماست و زردچوبه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه از جمله هند، به عنوان یک ماده غذایی محبوب شناخته می‌شود. هنگام مخلوط کردن زردچوبه با ماست، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • با مقدار زردچوبه کمی شروع کنید: زردچوبه عطر و طعم قوی‌ دارد. برای ترکیب آن با ماست، مقدار کمی را در نظر بگیرید. مثلاً یک‌چهارم قاشق چای‌خوری می‌تواند انتخاب منطقی‌ باشد.
  • خوب مخلوط کنید: زردچوبه ادویه‌ است که به‌سخت مخلوط می‌شود. به همین خاطر حتماً حوصله لازم را داشته باشید تا به‌خوبی با ماست ترکیب شود.
  • از زردچوبه‌هایی استفاده کنید که کیفیت بالایی دارند: کیفیت زردچوبه می‌تواند تفاوت زیادی روی طعم و فواید غذایی‌ داشته باشد. زردچوبه‌های ارگانیک و با کیفیتِ خوب تهیه کنید.
  • مواد دیگر را هم امتحان کنید: زردچوبه با زنجبیل، سیر و لیمو طعم بسیار خوبی خواهد داشت. سعی کنید این مواد غذایی را هم به ماست و زردچوبه‌تان اضافه کنید تا طعمی بی‌نظیر به این ترکیب بدهید.
بهترین زمان خوردن سیر برای لاغری
بیشتر بخوانید:

طرز تهیه 5 میان وعده با ماست و زردچوبه

  • دیپِ ماست و زردچوبه: ماست ساده، زردچوبه، سیر، آب‌ لیمو و نمک را با هم ترکیب کرده تا یک دیپِ خوشمزه درست شود. می‌توانید این ترکیب را با نان و سبزیجات میل کنید.
  • مارینادِ زردچوبه و ماست: ماست ساده، زردچوبه،‌ زیره، گشنیز و سیر را مخلوط کنید تا یک مارینادِ خوشمزه درست شود. این ترکیب در کنار مرغ و ماهی عالی است.
  • اسموتی ماست و زردچوبه: ماست، موز یخ‌زده، زردچوبه، زنجبیل و کمی شیر بادام را با هم مخلوط کنید تا یک اسموتی خامه‌ای و خوشمزه داشته باشید.
  • سسِ ماست و زردچوبه: ماست ساده، زردچوبه، عسل، آب‌لیمو و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید تا به‌عنوان یک سس شیرین در کنار سالاد قرار بگیرد.
  • برنج و ماست و زردچوبه: برنج پخت‌شده، ماست ساده، زردچوبه و سبزی تازه خرد شده را با هم مخلوط کنید و کنار غذا بخورید.

فواید زردچوبه

سخن پایانی

زردچوبه یکی از محبوب‌ترین ادویه‌هایی است که در تمامی خانه‌ها پیدا می‌شود و به غذاهای مختلف ایرانی، طعمی لذیذ می‌دهد. جدا از خواص زردچوبه برای لاغری، این ادویه در بهبود بیماری‌های مختلف و کمک به سلامت کلی بدن هم مفید است.

ترکیبِ فعال کورکومین داخل زردچوبه براساس تحقیقات انجام‌شده، می‌تواند روی لاغری و کاهش وزن نقش مؤثری داشته باشد اما همچنان تحقیقات انجام‌شده کامل نیست و به مطالعات انسانی‌ گسترده‌تری نیاز است تا بتوان صحتِ خواص ماست و زردچوبه برای لاغری را بررسی کرد.

جدا از ماست، می‌توانید زردچوبه را به چای و شیر هم اضافه کنید یا مکمل غذایی آن را از داروخانه‌های بخرید و به‌شکل روزانه مصرف کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Live Strong

Eat This

Healthline

Corner Plot

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

9 نظر

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از اینکه دغدغه‌تونو با ما به اشتراک گذاشتید
      برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

  1. با سلام خدمت شما بزرگوار ،من وزنم بالاست ودرد زانوی شدیدی دارم دیشب دکتر رفتم ژل به زانوی راستم تزریق کرد گفت باید حتمآ وزنت رو بیاری پایین وگرنه کارت به مفصل مصنوعی میکشه ،،اگر ماست و زردچوبه خوبه من استفاده کنم توروخدا راهنماییم کنید ممنون میشم

    1. سلام دوست عزیز
      تنها با مصرف ماست و زردچوبه نمی‌توانید کاهش وزن داشته باشید باید رژیم غذایی سالم و فعالیت داشته باشید

      برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

    2. ببین خانم یا آقای محترم من هم به همین صورت زانوم درگیرشده بود بهترین چیزی که پاهاتو آروم میکنه اینه. سنجد روآسیاب میکنی با پوست وهسته بعدیک لیوان شیر گرم میکنی بعد توی شیریک قاشق دپودر دارچین میریزی یک قاشف پودر سنجد ویک کمی عسل بشرط اینکه پودهسته های ته لیوان نوش جان کنی. التماس دعا

      1. دقیقا درست میفرمایید.مادر بنده با همین روش خیلی از مشکلات پا دردش بهتر شد…

  2. ممنون از اطلاعات جامع و کامل تون مخصوصا دستورات غذایی..‌

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب