آیا گشنیز لاغر می‌کند؟ + طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری

طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری

فهرست مطالب

می‌دانستید که گشنیز علاوه بر خاصیت طعم‌دهندگی بی‌نظیری که دارد، به کم‌کردن وزن هم کمک می‌کند؟ اگر نمی‌دانستید و حالا به دنبال استفاده از این خاصیت گشنیز هستید، این مطلب مخصوص شماست. ما در این مطلب مجله سلامتی لیمومی قرار است راجع به خواص گشنیز و طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری توضیح دهیم. همراهمان باشید.

طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری

خواص گشنیز چیست؟

به عنوان یک سبزی پرخاصیت، گشنیز خواص زیر را در خود جا می‌دهد.

1)     خواص آنتی‌اکسیدانی

یکی از مهم‌ترین فواید گشنیز، آنتی اکسیدان بالای آن است. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که می‌توانند از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد، جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهند.

گشنیز حاوی انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله «کورستین» است که می‌تواند به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، سرطان و فرسودگی مرتبط با افزایش سن کمک کند.

2)     سم‌زدایی

گشنیز به دلیل خاصیت سم‌زدایی معروف است. تحقیقاتی وجود دارد که ثابت می‌کند این گیاه، حذف فلزات سنگین از بدن را تسهیل می‌کند و به بهبود عملکرد کبد و ارتقای سلامت کلی کمک می‌کند.

3)     سلامت دستگاه گوارش

گشنیز همچنین می‌تواند به هضم غذا کمک کند، تولید آنزیم‌های گوارشی را تحریک کند و پردازش و جذب موثرتر مواد مغذی را در بدن راحت‌تر کند. همین خاصیت گشنیز باعث می‌شود که افراد با مصرف آن، مشکلات گوارشی مثل نفخ، یبوست و سوء هاضمه را کمتر تجربه کنند.

مقاله پیشنهادی: 7 دلیل یبوست + راهکارهای خانگی درمان یبوست

خواص گشنیز برای لاغری

4)     سلامت قلب

از دیگر خواص گشنیز، کمک به سلامت قلب است. گشنیز حاوی پتاسیم و فیبر است. پتاسیم موجود در گشنیز فشار خون را کاهش می‌دهد و فیبر موجود در آن به تنظیم سطح کلسترول کمک می‌کند. علاوه بر این، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گشنیز می‌توانند از آسیب اکسیداتیو به قلب جلوگیری کنند.

5)     سلامت پوست

خواص ضد باکتریایی گشنیز می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های پوستی و بهبود زخم کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گشنیز هم می‌توانند آسیب‌های پوستی ناشی از رادیکال‌های آزاد را کمتر کنند.

طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری

6)     سلامت روان

تحقیقات کاملا تائید‌شده‌ای برای این خاصیت گشنیز وجود ندارد، اما بعضی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این گیاه به سلامت روان و پیشگیری از بیماری‌ها عصبی مانند آلزایمر کمک می‌کند.

خواص گشنیز برای لاغری چیست؟

علاوه بر خواصی که گفتیم سبزی گشنیز مناسب افرادی است که قصد دارند رژیم لاغری داشته باشند. در ادامه راجع به خواص گشنیز برای لاغری بیشتر توضیح می‌دهیم.

1)     کم‌کالری‌بودن

یکی از دلایل اصلی‌ای که گشنیز می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، کم‌کالری بودن آن است. یک فنجان برگ گشنیز تازه، فقط حدود 5 کالری دارد. این خاصیت گشنیز باعث می‌شود آن را با خیال راحت به رژیم غذاییتان اضافه کنید و بدون افزایش قابل توجه کالری دریافتی، به وعده‌های غذایی خود طعم و مزه بدهید.

مقاله پیشنهادی: با 8 تا از بهرین دمنوش‌های چربی سوز آشنا شوید + طرز تهیه

2)     سرشار از فیبر

گشنیز سرشار از فیبر غذایی است و حدود 2.8 گرم در هر 100 گرم دارد. فیبر برای کاهش وزن ضروری است، زیرا به شما کمک می‌کند احساس سیری کنید و احتمال پرخوری را کاهش دهید.

طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری

3)     متابولیسم را افزایش می‌دهد

تخم گشنیز متابولیسم را افزایش می دهد که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. متابولیسم سریع‌تر به این معنی است که بدن شما با سرعت بیشتری کالری می‌سوزاند، در نتیجه راحت‌تر وزن کم می‌کند.

دلیل اصلی‌ای که  که گشنیز از طریق آن متابولیسم را افزایش می‌دهد هنوز در حال تحقیق است، اما تصور می شود که به محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن مرتبط باشد.

مقاله پیشنهادی: 10 راهکار کابردی برای افزایش متابولیسم بدن

4)     به هضم غذا کمک می‌کند

همانطور که قبلا ذکر شد، گشنیز به هضم غذا کمک می‌کند. برای کاهش وزن، یک سیستم گوارشی سالم بسیار مهم است، زیرا تضمین می‌کند که مواد مغذی به درستی جذب شده و مواد زائد به طور موثر دفع می‌شوند.

این خاصیت گشنیز به جلوگیری از نفخ و یبوست کمک می‌کن و باعث می‌شود از نظر ذهنی هنگام دیدن شکمتان نفخ را نبینید و احساس نکنید که تلاش‌های شما برای کاهش وزن بیهوده بوده‌است.

5)     سطح قند خون را تنظیم می‌کند

گشنیز به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. سطح قند خون ثابت می‌تواند به جلوگیری از هوس و پرخوری کمک کند هرچه قدر این هوس‌ها و پرخوری‌های کاذب کمتر باشد، فردی که رژیم دارد، راحت‌تر وزن کم می‌کند.

طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری

طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری

در ادامه طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری را با 2 روش به شما توضیح می‌دهیم

طرز تهیه دمنوش کشنیز برای لاغری با تخم گشنیز:

مواد لازم:

  • 1-2 قاشق چایخوری تخم گشنیز
  • 2 فنجان آب
  • عسل یا لیمو به عنوان طعم دهنده (اختیاری)

مراحل:

  1. دانه‌های گشنیز را به آرامی با هاون خرد کنید. این کار به آزاد شدن روغن‌های ضروری و افزایش طعم دمنوش کمک می‌کند.
  2. آب را در کتری بجوشانید.
  3. دانه گشنیز له‌شده را به آب در حال جوش اضافه کنید؛
  4. حرارت را کم کنید و بگذارید حدود 5-10 دقیقه بجوشد؛
  5. دمنوش را در یک فنجان صاف کنید؛
  6. در صورت تمایل عسل یا لیمو را اضافه کنید؛
  7. از دمنوش گیاهی گشنیز خود به صورت گرم لذت ببرید.

مقاله پیشنهادی: خواص آب کرفس؛ آیا آب کرفس واقعا باعث چربی سوزی می‌شود؟

طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری

طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری با برگ گشنیز:

مواد لازم:

  1. یک دسته برگ گشنیز
  2. 4 لیوان آب
  3. عسل یا لیمو به عنوان طعم‌دهنده (اختیاری)

مراحل:

  1. برگ گشنیز را خوب بشویید؛
  2. آن در مخلوط کن بریزید تا خوب خرد شود؛
  3. آب را بجوشانید؛
  4. در آب جوش‌آمده برگ گشنیز، آب لیمو و عسل بریزید؛
  5. به مدت 15 الی 20 دقیقه بگذارید دمنوش، دم بکشد؛
  6. آن را از صافی رد کنید و نوش جان کنید.

عوارض جانبی و احتمالی مصرف بیش از حد گشنیز

حالا که با طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری آشنا شدید، نوبت آن است که راجع به عوارض مصرف بیش از حد آن هم آگاهی داشته باشید تا آسیب نبینید. Draxe می‌گوید مصرف بیش از حد گشنیز ممکن است مشکلات زیر را به وجود آورد:

خواص گشنیز برای لاغری

1)     واکنش‌های آلرژیک

 برخی از افراد ممکن است به گشنیز حساسیت داشته باشند و مصرف آن می‌تواند منجر به بثورات پوستی، خارش، تورم، تنگی نفس در موارد حاد شود.

2)     افزایش حساسیت به نور خورشید

 گشنیز می تواند پوست را نسبت به آفتاب حساس‌تر کند و خطر آفتاب سوختگی و سرطان پوست را افزایش دهد.

3)     کاهش فشار خون

گشنیز می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، که به طور کلی چیز خوبی است، اما اگر در حال حاضر برای فشار خون بالا دارو مصرف می‌کنید، می تواند باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود.

4)     تداخل با داروها

گشنیز می‌تواند با برخی داروها از جمله داروهای دیابت، داروهای فشار خون بالا و داروهایی که لخته‌شدن خون را کند می‌کند، تداخل داشته باشد.

5)     خطر برای بارداری و شیردهی

 در حالی که استفاده مقادیر متوسط گشنیز احتمالاً در دوران بارداری و شیردهی بی‌خطر است، اما باید از مصرف مقدار زیاد آن خودداری شود زیرا اطلاعات قابل اعتماد کافی در مورد ایمنی مصرف بالای آن در دوران بارداری وجود ندارد.

در انتها:

خب! فکر کنیم که حالا به طور کامل با خواص گشنیز، خواص گشنیز برای لاغری و طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری آشنا شدید. اگر قصد شما برای گرفتن رژیم غذایی جدی است، باید بدانید که مصرف گشنیز هم مانند هر ماده غذایی دیگری حتما باید زیر نظر متخصص تغذیه باشد تا به سلامت شما آسیبی نرسد.

گشنیز لزوما مناسب هر طبع و بدنی نیست و ممکن است بدن به آن واکنش نشان دهد. اگر می‌خواهید بدانید مصرف گشنیز به منظور لاغری مناسب شما هست یا نه، حتما از متخصصین ما در لیمومی کمک بگیرید. آن‌ها می‌توانند بهترین ماده‌ها و رژیم غذایی مناسب با وضعیت بدن و سلامتیتان را به شما معرفی کنند.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

 

منابع

Dr. Axe

NDTV Food

First For Women

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب