تاثیر زیره برای لاغری + فواید انواع زیره برای کاهش وزن

زیره برای لاغری

فهرست مطالب

 بهترین خبر برای افرادی که قصد دارند رژیم لاغری بگیرند این است که از موادی در رژیم‌شان استفاده کنند که در خانه هر فردی پیدا می‌شود. خب! ما قرار است در این مطلب مجله سلامتی لیمومی یکی از این مواد را معرفی کنیم؛ یعنی زیره. در ادامه همراه ما باشید تا تاثیر زیره برای لاغری را توضیح دهیم و شما را با این دانه شگفت‌انگیز بیشتر آشنا کنیم.

سوالات متداول

میزان مصرف روزانه زیره برای لاغری چه قدر است ؟
در حالی که نیازهای فردی ممکن است متفاوت باشد، اما گنجاندن 1 تا 2 قاشق چایخوری زیره در رژیم غذایی روزانه شما به کاهش وزنتنا کمک می‌کند. البته فراموش نکنید که حتما با متخصص تغذیه میزان متعادل مصرفتان را بپرسید.
عوارض استفاده از زیره چیست؟
مصرف زیره برای افرادی که مشکل خاصی ندارند به طور کلی بی‌خطر است اما مصرف زیره ممکن است عوارضی مثل سوزش سردل، آسیب‌های کبدی، پایین آوردن سطح قند خون، واکنش‌های آلرژیک و تداخل دارویی را به همراه داشته باشد. بهتر است اگر مشکل جسمی دارید قبل استفاده روزانه با پزشک مشورت کنید.
آیا زیره برای لاغری و کاهش وزن تاثیر دارد؟
بله! زیره به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند، چربی و کلسترول خون را کاهش می‌دهد، باعث می‌شود بدن راحت‌تر غذا را هضم کند و با خواص ترموژنیکی که دارد دمای بدن را بالا می‌برد و چربی‌ها سریع‌تر از بین می‌روند. البته در کنار مصرف زیره باید ورزش و رژیم غذایی سالم هم داشته باشید.
بین زیره سبز و زیره سیاه تاثیر کدام یک برای لاغری بیشتر است؟
بین زیره سبز و زیره سیاه، هر دو نوع زیره می‌توانند در فرایند لاغری موثر باشند. اما زیره سیاه دارای خواص ضد اکسیدانی و ضد التهابی است که می‌تواند بیشتر در فرآیند در مدیریت وزن کمک کند. زیره سیاه به شما کمک می‌کند ساعت‌های طولانی‌تری سیر بمانید و همچنین قند خون و میل به غذا را کاهش می‌دهد.

زیره برای لاغری

زیره چیست؟

زیره که با نام علمی Cuminum cyminum شناخته می شود، گیاهی گلدار و بومی شرق مدیترانه و هند است. دانه‌های این گیاه یا شکل آسیاب شده آن، سال‌ها است که در غذاهای مختلف دنیا به ویژه در خاورمیانه، شرق دور یا آمریکای لاتین استفاده می‌شود.

زیره فقط به شکل ادویه در غذاها استفاده نمی‌شود، بلکه مردم دنیای از دانه آن روغن می‌گیرند یا با زیره دمنوش درست می‌کنند. در کنار کاربردی که زیره در آشپزی دارد، یک گنجینه برای سلامتی بدن هم محسوب می‌شود.

این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که به مبارزه با آسیب‌ ناشی از رادیکال‌های آزاد و مضر در بدن کمک می‌کند. منبع خوبی از آهن است که برای خون سالم و سطح انرژی بالا ضروری است. همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطان است است و می‌تواند با افزایش فعالیت آنزیم‌های گوارشی به هضم بهتر کمک کند.

زیره برای لاغری

انواع زیره برای لاغری کدامند؟

زیره برای لاغری در دو نوع سبز و سیاه وجود دارد که از لحاظ ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. اما در برخی موارد کاربردی تقریبا یکسان دارند.

زیره سبز برای لاغری

این گیاه هم به شکل خودرو هم به‌صورت پرورشی رشد می‌کند. زیره سبز دارای ویتامین c , k   و مواد معدنی است. در ضمن این نوع زیره خاصیت ضد باکتری، ضد سم و ضدالتهاب دارد. از زیره سبز هم در آشپزی و هم در تولید مواد آرایشی و تهیه برخی داروهای سنتی استفاده می‌شود. این ادویه متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد و و باعث کم شدن وزن می‌گردد.

زیره سیاه برای لاغری

جالب است بدانید که زیره سیاه عطر زیادتری نسبت به نوع سبز آن دارد. طبع آن گرم است و در مناطق کوهستانی و به شکل خودرو رشد می‌کند. مقوی برای بدن است و معده را تقویت می‌کند. یکی از سوغاتی‌های مخصوص شهر کرمان نیز به حساب می‌آید. زیره برای لاغری مقدار زیادی فیبر دارد که روی کاهش وزن تأثیر‌گذار است.

خواص زیره برای لاغری چیست؟

وقت آن شده که فواید زیره برای لاغری را توضیح دهیم. زیره از راه‌های زیر به کاهش وزن کمک می‌کند:

1) متابولیسم را افزایش می‌دهد

 زیره برای افزایش سرعت متابولیسم شناخته شده‌است؛ یعنی سرعتی که بدن شما با آن کالری و چربی می سوزاند. متابولیسم سریع‌تر می‌تواند منجر به کاهش وزن موثرتری شود زیرا بدن شما در هر حالتی کالری می‌سوزاند، حتی در حالت خواب و زمانی که فعالیت خاصی ندارید.

2) فیبر زیادی دارد

دانه‌های زیره سرشار از فیبر هستند. فیبر شکلی از کربوهیدرات است که به تقویت احساس سیری، کاهش میل به خوردن میان‌وعده و کمک به کنترل کالری دریافتی کمک می‌کند. در تمام رژیم‌های غذایی سالم روی دریافت فیبر کافی تاکید می‌شود که زیره این ماده مفید را به اندازه کافی در خود دارد.

3) به هضم غذا کمک می‌کند

 زیره می‌تواند تولید آنزیم‌های گوارشی را تحریک کرده و روند هضم را تسریع کند. این ویژگی به بدن کمک می‌کند که چربی‌ها و کربوهیدرات‌هایی را که روزانه دریافت می‌کند، به شکل موثرتری پردازش کند. هضم بهتر می‌تواند از ذخیره چربی اضافی جلوگیری کند، در نتیجه کاهش وزن سریع‌تر اتفاق می‌افتد.  

4) سطح قند خون را تنظیم می‌کند

از دیگر فواید زیره برای لاغری، تنظیم سطح قند خون است. زیره با تنظیم سطح قند خون مانع از این می‌شود  که فرد احساس گرسنگی کاذب پیدا کند یا به شکل ناگهانی برای خوردن عذا ولع پیدا کند. همین جلوگیری از ریزه‌خواری، به این کمک می‌کند فرد با مصرف زیره راحت‌تر به کاهش وزن خود کمک کند

زیره برای لاغری

5) کاهش چربی و کلسترول

برخی تحقیقات می‌گویند زیره علاوه بر خواصی که برای لاغری دارد، می‌تواند به طور خاص چربی‌های بدن را هدف قرار دهد. طبق این تحقیقات، زنان چاق یای دارای اضافه‌وزنی که در رژیم غذایی‌ای که دارند پودر زیره مصرف می‌کنند، به نسب زنانی که این کار را انجام نمی‌دهند چربی بیشتری ازدست‌می‌دهند.

6) سم‌زدایی

 زیره دارای خواص سم‌زدایی است که به پاک‌سازی بدن از مواد مضر و اضافی کمک می‌کند. پاک‌سازی‌ای که به واسطه مصرف زیره برای بدن ایجاد می‌شود، سلامت کلی بدن را بهبود می‌بخشد و عملکرد متابولیسم را بهتر می‌کند. همان‌طور که در قبل هم اشاره کردیم متابولیسم بهتر به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند.

7) خواص ترموژنیک

گفته می‌شود که زیره دارای خواص ترموژنیک است؛ یعنی می‌تواند دمای بدن را افزایش دهد. هرچه قدر دمای بدن افزایش پیدا کند سرعت سوخت‌وساز بدن هم بیشتر می‌شود و کالری و چربی سریع‌تر از بین می‌روند.

زیره برای لاغری

معایب مصرف زیره چیست؟

با فواید زیره برای لاغری آشنا شدید، ولی باید بدانید با تمام خوبی‌ها، مصرف نامتعادل زیره ضررهایی هم دارد.

1) سوزش سر دل

به صورت کلی زیره به تنظیم گوارش و  جلوگیری از نفخ کمک می‌کند، ولی گاهی مصرف بیش از حد آن باعث سوزش سر دل و آروغ زدن می‌شود.

2) آسیب کبدی

روغن موجود در زیره می‌تواند در صورت استفاده بیش‌ازحد آن به کبد و حتی کلیه‌ها آسیب بزند، پس باز هم در اینجا اعتدال در مصرف حرف اول را می‌زند.

3) تداخل دارویی

زیره می‌تواند با اثربخشی برخی از داروها از جمله داروهای دیابت و داروهای مربوط به جلوگیری از لخته‌شدن خون تداخل ایجاد کند. در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید که این دارو با مصرف زیره تداخل نداشته باشد.

4) واکنش‌های آلرژیک

 برخی از افراد ممکن است به زیره آلرژی داشته باشند. علائم آلرژی به زیره خود را به شکل بثورات پوستی، التهاب بدن و مشکلات تنفسی نشان می‌دهد.باشد.

5) سطح پایین قند خون

همان طور که گفتیم، زیره می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد. این ویژگی می‌تواند برای افراد مبتلا به قند خون بالا مفید باشد، اما برای کسانی که قند خون پایین دارند یا داروهای دیابت مصرف می‌کنند، مشکل ایجاد می‌کند.

زیره برای لاغری

استفاده از کدام نوع زیره برای لاغری موثرتر است؟

تاثیر زیره برای لاغری در تمامی کشورها ثابت شده است. معمولا از زیره سیاه بیشتر در کاهش وزن استفاده می‌شود؛ هرچند که تاثیر زیره براساس سیستم بدن هر فردی متفاوت است. علاوه بر این مصرف زیره سیاه برای کاهش وزن همه افراد مؤثر نیست، اما به‌طورکلی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. کارشناسان طب سنتی عقیده دارند که زیره سیاه عملکرد سریع‌تر و بهتری در کاهش وزن نسبت به زیره سبز دارد. یکی از بهترین روش‌های مصرف زیره سیاه برای لاغری استفاده از عرق آن است.

استفاده از عرق زیره سبز برای لاغری

عرق زیره یک فرآورده مفید است که از عصاره زیره و تقطیر آن تهیه می‌شود. بنابراین مصرف آن به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. همچنین عرق زیره چربی‌سوزی بیشتری نسبت به دانه و پودر آن دارد.

عرق زیره را می‌توان به دلیل طعم دلنشین آن در برنامه‌های غذایی جا داد و استفاده کرد. از هر دو نوع زیره سبز و سیاه عرق تهیه می‌شود و ازآنجا که بسیار در دسترس است، یکی از بهترین ادویه‌ها برای لاغری و کاهش چربی محسوب می‌شود.

عرق زیره سبز چگونه باعث لاغری می‌شود؟

عرق زیره با فعال‌کردن آنزیم‌های بدن و افزایش گرما باعث می‌شود که سوخت‌وساز بدن بالا برود. فعالیت هورمون‌های تیروئید را افزایش می‌دهد و منجر به تحریک متابولیک شده و در نتیجه باعث کاهش و تجمع چربی می‌شود.

همچنین مصرف روزانه عرق زیره، به دلیل داشتن  مقادیر زیادی فیبر روی اشتها تأثیر دارد. چراکه این ادویه دارای ترکیباتی است که از ذخیره‌سازی چربی در بدن جلوگیری می‌کند و با استفاده مداوم، چربی‌های دور شکم و ران و بازوها را از بین می‌برد.

طرز تهیه چای زیره

چای زیره یک راه ساده و موثر برای گنجاندن این ماده غذایی و ادویه مفید در رژیم غذایی شماست. می‌توانید این چای را به شکل زیر درست کنید.

عناصر:

  • 1 قاشق چای‌خوری دانه زیره
  • 250 میلی‌لیتر آب

طرز تهیه:

  1. آب را بجوشانید؛
  2. دانه یا پودر زیره را اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه در آب دم بکشد؛
  3. ترکیب دم کشیده‌شده را از صافی رد کنید و بگذارید کمی خنک شود؛
  4. چای را نوش جان کنید.

می‌توانید چای زیره را یک یا دو‌بار در روز، ترجیحاً قبل از غذا بنوشید تا تاثیر کاهش وزن آن را به حداکثر برسانید.

در انتها:

درست است که تاثیر زیره برای لاغری انکار نشدنی‌است اما آن را به شکل یک چراغ جادو نگاه نکنید. زیره هم مثل هر ماده غذایی دیگری باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالم استفاده شود.

 ورزش منظم، خواب کافی، رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل برای کاهش وزن پایدار بسیار مهم هستند. همیشه قبل از شروع هر برنامه کاهش وزن با متخصص مشورت کنید.

اگر قصد دارید با توجه به شرایط بدنتان مناسب‌ترین رژیم لاغری را بگیرید، کارشناسان ما در لیمومی کنارتان هستند تا شما را راهنمایی کنند.

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Healthifyme

 WebMD

Netmeds

 Healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب