ادویه‌ برای کاهش وزن! کدام ادویه‌ چربی‌سوز است؟

ادویه برای کاهش وزن

فهرست مطالب

در فرهنگ غذایی ما ایرانیان ادویه‌جات بخش جدایی ناپذیر غذاها هستند. ما آن‌ها را به وعده‌های غذایی اصلی مانند خورشت‌ها، دسرها، نوشیدنی‌ها و ... اضافه می‌کنیم. ادویه‌جات به جز طعم و مزه، با اهداف دیگری هم مصرف می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال، زردچوبه به دلیل اثرات ضد باکتریایی و درمانی‌اش مشهور است. اکثر ادویه‌ها به دلیل خواص تغذیه‌ای خود می‌توانند با کاهش اشتها و سوزاندن کالری به کاهش وزن کمک کنند. برای اینکه انواع ادویه برای کاهش وزن را بشناسید تا انتهای این مقاله با مجله سلامتی لیمومی همراه باشید.

سوالات متداول

چه ادویه‌هایی برای لاغری خوب هستند؟
دارچین، رازیانه، شنبلیله، هل، فلفل سیاه، پودر سیر، زیره، زردچوبه، پونه، جینسینگ و زنجبیل از جمله ادویه‌هایی به حساب می‌آیند که برای لاغری مناسب هستند.
آیا ادویه‌ها برای افزایش متابولیسم مفید هستند؟
بله بعضی از ادویه‌ها در افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن تاثیر دارند مثل زنجبیل و هل. باید اضافه کنیم که با وجود تاثیر گذاری ادویه‌ها در افزایش متابولیسم باید آن‌ها را به شکل متعادل مصرف کنید وگرنه ممکن است سلامتی بدنتان را به خطر بیندازید.
آیا رازیانه برای لاغری مفید است؟
بله! به طور کلی رازیانه ادرار آور است و به کاهش ذخیره چربی کمک می‌کند. همچنین دارای فیبر بالایی است که شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. اما برای زنان پیشنهاد می‌کنیم که رازیانه را زیر نظر پزشک مصرف کنند زیرا بر هورمون‌ها تاثیر می‌گذارد.
زردچوبه چه خواصی برای لاغری دارد؟
زردچوبه دارای ماده‌ای به نا کورکومین است که که خواص ضد التهابی دارد. همین خاصیت ضد التهابی مانع از تجمع چربی در سلول‌های بدن می‌شود. با این حال نباید در مصرف زردچوبه زیاده‌روی کنید.

معرفی 11 ادویه‌ که به کاهش وزن کمک می‌کنند

در این بخش لیست کامل انواع ادویه برای کاهش وزن را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا بر حسب نیاز و ذائقه خود آن‌ها را مصرف کنید.

1.    دارچین

دارچین دارای چندین آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی است. مهم‌ترین خاصیت دارچین «تأثیرش در کاهش وزن» است. این ادویه، علاوه بر اینکه یک سرکوب کننده طبیعی اشتها است، متابولیسم را هم تسریع می‌کند.

یکی از دلایل اصلی اضافه وزن، مقاومت بدن نسبت به انسولین است؛ به همین علت نمی‌توان افراد مبتلا به دیابت را به‌راحتی تشخیص داد. قند موجود در بدن اگر از طریق سوخت و ساز جذب نشود، به چربی تبدیل می‌شود. دارچین به تجزیه قند کمک می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.

دارچین ادویه‌ای برای کاهش وزن

2.    رازیانه

رازیانه که معمولاً به‌عنوان Saunf شناخته می‌شود یکی دیگر از انواع ادویه‌ها برای کاهش وزن محسوب می‌شود. این ماده ادرارآور طبیعی و سرکوب کننده اشتها است. رازیانه سرشار از ویتامین‌های A،C و D است.

همچنین چندین ویژگی آنتی‌اکسیدانی دارد که به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. اگر فرایند هضم به‌درستی انجام شود، نه تنها سیستم گوارشی به‌درستی عمل می‌کند بلکه کاهش وزن هم اتفاق می‌افتد.

رازیانه سرشار از فیبر است؛ به همین علت باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. این ادویه با کاهش پرخوری و مصرف کم‌تر کالری به کاهش وزن کمک می‌کند. رازیانه با افزایش جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی از تجمع چربی جلوگیری می‌کند.

از آنجایی که این ترکیب گیاهی ادرارآور است، مصرف آن به‌صورت دمنوش می‌تواند به حذف سموم از بدن و کاهش وزن کمک کند. یادتان باشد کلید کاهش وزن درست «داشتن متابولیسم سالم» است.

دانه‌های رازیانه حاوی روغن‌هایی هستند که با افزایش تشکیل شیره معده به هضم کمک می‌کنند و باعث تناسب اندام می‌شوند.

3.    شنبلیله

شنبلیله بهترین ادویه برای کاهش وزن است که فیبر بالایی دارد. همان‌طور که می‌دانید، فیبر باعث می‌شود احساس سیری کنید و جلوی پرخوری‌های خود را بگیرید.

فیبر موجود در دانه‌های آن باعث آرامش می‌شود و از سیستم گوارشی در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. شنبلیله هم هضم و هم جذب غذا را بهبود می‌بخشد.

ادویه های چربی سوز

4.    هل برای کاهش وزن

هل یک محرک ادرارآور و هضم‌کننده است که متابولیسم را افزایش می‌دهد و به‌طور مؤثرتری چربی‌ها را می‌سوزاند. یک قاشق از این ادویه معطر می‌تواند باعث کاهش وزن قابل توجهی شود.

هل با جلوگیری از سوء هاضمه و یبوست شما را به وزن ایده‌آلتان می‌رساند. این ادویه حاوی مواد شیمیایی فعال است که با باکتری‌ها مبارزه کرده و فلور روده را متعادل می‌کند. همچنین حاوی ملاتونین است که مکانیسم چربی سوزی بدن را تسریع می‌کند.

هل به دفع آب اضافی از بدن که به‌صورت ادرار باقی می‌ماند کمک می‌کند. در اکثر افراد چربی‌های جمع شده در نزدیکی شکم تهدید جدی برای سلامتی هستند.

آب هل با کاهش برآمدگی در این ناحیه، چربی شکم را حذف می‌کند. شما می‌توانید چند تکه از آن را با چای خود مخلوط کرده و یا به صورت پودری مصرف کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

5.    فلفل سیاه

healthline می‌گوید فلفل سیاه فقط یک طعم دهنده ساده نیست، بلکه محبوب‌ترین ادویه برای کاهش وزن محسوب می‌شود. پیپرین موجود در فلفل سیاه عملکرد متابولیک را بهبود می‌بخشد و ذخیره چربی در بدن را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید با غذاهای حاوی فلفل سیاه به‌طور مؤثری از چاقی جلوگیری کنید.

این ادویه به جذب ناکارآمد مواد مغذی در بدن، تقویت ایمنی آن و جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. اگر فلفل سیاه با سایر مواد چربی سوز مخلوط شود، می‌تواند معادل ۲۰ دقیقه پیاده روی کالری بسوزاند.

6.    پودر سیر

این ادویه علاوه بر طعم قوی، اثرات فوق‌العاده چربی سوزی هم دارد. سیر با افزایش دمای کلی بدن، چربی بدن را می‌سوزاند. پودر سیر برای افزایش سطح انرژی ضروری است و به شما کمک می‌کند کالری بسوزانید و خوش اندام بمانید.

سیر به‌طور فعال سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهد و به بدن کمک می‌کند تا وزن خود را به‌طور مؤثرتری کاهش دهد. این ادویه یک سم‌زدای فوق‌العاده است و به دفع سمومی که به سیستم گوارشی آسیب جدی می‌زنند کمک می‌کند. بنابراین بهتر است آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

7.    زردچوبه

زردچوبه تقویت کننده سیستم ایمنی است و نه تنها مؤثرترین ادویه برای کاهش وزن محسوب می‌شود، بلکه خاصیت چربی سوزی هم دارد. این ادویه حاوی یک ماده شیمیایی به نام کورکومین است که نشانه‌های التهابی مرتبط با چاقی را کاهش می‌دهد.

افرادی که دارای اضافه وزن هستند با این ماده می‌توانند به اهدافی مانند کاهش وزن، مهار کردن رشد بافت چربی، جلوگیری از افزایش وزن و بهبود حساسیت نسبت به انسولین دست پیدا کنند. شما می‌توانید پودر زردچوبه را با کاری یا هر نوشیدنی مخلوط کنید و از رژیم غذایی سالمتان لذت ببرید.

8.    زیره برای کاهش وزن

این ادویه که از دانه‌های خشک و آسیاب شده زیره سبز گیاهی گل‌دار از خانواده جعفری تهیه می‌شود. ادویه زیره به خاطر طعم متفاوتش شناخته شده اما دارای مزایای زیادی مانند تسریع روند کاهش وزن است.

زیره برای کاهش وزن

9.    پونه کوهی

این گیاه یک ترکیب قوی برای به کاهش وزن محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که تحقیقات در مورد پونه کوهی و کاهش وزن بسیار محدود است و مطالعات انسانی ویژه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

10.زنجبیل

زنجبیل ادویه‌ای است که از ریزوم گیاه گل‌دار زنجبیل به نام “Zingiber officinale” تهیه می‌شود. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که زنجبیل می‌تواند وزن را کاهش دهد.

11.جینسینگ برای کاهش وزن

گیاه جینسینگ خواص بی‌نظیری دارد و در طب سنتی به‌عنوان یک ماده اصلی در نظر گرفته می‌شود. این ادویه را می‌توان به انواع مختلفی اعم از کره‌ای، چینی یا آمریکایی تقسیم کرد. اما همه آن‌ها به یک جنس خاص از گیاهان جینسینگ تعلق دارند. بسیاری از مطالعات نشان دادند که این گیاه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

جینسینگ ادویه‌ای برای کاهش وزن

چگونه از این ادویه‌ها استفاده کنیم؟

  • شما می‌توانید با استفاده از گیاهان و ادویه‌های ذکر شده در این مقاله به وزن مطلوبتان برسید؛ فقط به‌هیچ‌عنوان در مصرفشان زیاده روی نکنید.
  • حتماً آن‌ها را با غذاها میل کنید.
  • بهتر است قبل از مصرف ادویه‌ها در صورت داشتن هر نوع بیماری با متخصص صحبت کنید.
  • اگر هرگونه عوارض جانبی منفی یا علائم آلرژی زایی را تجربه کردید فوراً مصرف ادویه را قطع کنید و با یک پزشک قابل اعتماد مشورت کنید.

کلام آخر

در این مقاله انواع ادویه برای کاهش وزن را شناختیم. اگرچه ادویه‌ها به‌طور مؤثری گرسنگی را سرکوب می‌کنند، اما به این معنی نیست که باید بیش از حد از آن‌ها استفاده کنید.

بهترین کار این است که انتخاب‌های هوشمندانه‌ای داشته باشید تا به‌طور طبیعی وزن کم کنید. هنگام خرید ادویه از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید؛ به‌خصوص اگر مخلوط ادویه‌ها یا پودر ادویه‌ها را برای مصرف می‌خرید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

healthline

health

vinmec

womenshealthmag

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب