از خواص دارچین برای لاغری چه می‌دانیم؟

خواص دارچین

فهرست مطالب

بعضی از مواد غذایی برای لاغری ما مفید هستند و کمک می‌کنند تا در زمان کم‌تری بتوانیم میزان وزنی که می‌خواهیم را کاهش دهیم. یکی از این مواد غذایی، دارچین است که عموماً آن را نادیده می‌گیریم و در خانه کم‌تر کسی دیده می‌شود. اما چند نفر از ما می‌دانیم که خواص دارچین برای لاغری چیست؟ 

 

با وجود مطالب زردی که در سرتاسر اینترنت می‌توانیم بخوانیم، دارچین به‌شکلی علمی می‌تواند روی چربی‌سوزی ما نقش داشته باشد و متابولیسم بدن‌مان را بیش‌تر کند و روی عملکرد بخش‌های مختلف بدن‌مان هم نقش داشته باشد. به همین خاطر، در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به‌سراغ خواص دارچین برای لاغری برویم و بگوییم که ترکیبات مختلف این ادویه مثل چای دارچین چه تأثیری روی بدن ما می‌گذارد. 

سوالات متداول

چگونه دارچین را برای لاغری مصرف کنیم؟
دو راه رایج برای مصرف دارچین، چای دارچین و آب دارچین است. برای درست کردن آب دارچین می‌توانید چوب آن را در آب بجوشانید و سپس میل کنید. 
آیا دارچین چربی شکم را کاهش می‌دهد؟
دارچین متابولیسم را بیش‌تر می‌کند و با اضافه کردن آن به رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی‌، می‌توانید چربی‌های بخش‌های مختلف بدن از جمله چربی شکم را کم‌تر کنید. 
آیا می‌توانیم دارچین را به‌شکل روزانه مصرف کنیم؟
مصرف متوسط دارچین به‌شکل روزانه خواص زیادی برای سلامتی و کاهش وزن دارد. با این حال، برای این‌که دقیقاً بدانید چه میزان دارچین در طول روز مصرف کنید، بهتر است از یک متخصص تغذیه مشورت بگیرید.
چه زمانی بهتر است چای دارچین بخوریم؟
می‌توانید از چای دارچین به‌عنوان جایگزینی برای نوشیدنی‌های شیرین کمک بگیرید. ایده‌آل‌ترین زمان برای مصرف چای دارچین، صبح در کنار صبحانه است چون عملکرد سیستم متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد. 

اول از همه، دارچین چیست؟

دارچین یکی از محبوب‌ترین ادویه‌ها در جهان است که زمانی به‌عنوان هدیه‌ای گران‌بها برای پادشاهان استفاده می‌شد و مصریان باستان از آن برای مومیایی کردن استفاده می‌کردند. طعم معطر این ادویه از پوست داخلی درختان دارچین به‌دست می‌آید. 

معمولاً پوست دارچین را اغلب در غالب پودر آسیاب می‌کنند، اما برای ترکیب شدن در چای، به‌شکل خیس‌شده به‌فروش می‌رسانند. دارچین علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌ها، چای مقدار کمی از مواد مغذی مثل کلسیم، آهن و پتاسیم هم دارد . ارزش غذایی یک قاشق چای‌خوری پودر دارچین عبارت‌ است از: 

  • ۶ کالری 
  • ۲ گرم کربوهیدرات 
  • ۱ گرم فیبر 
  • ۰ گرم پروتئین 
  • ۰ گرم چربی 

حال به‌سراغ خواص دارچین برای لاغری می‌رویم و می‌گوییم که چرا این ادویه می‌تواند به چربی‌سوزی کمک کند.

شیردارچین برای لاغری
بیشتر بخوانید:

خواص دارچین برای لاغری چیست؟

مطالعاتی از مجله Metabolism Journal در سال ۲۰۱۷ نشان داده که دارچین از طریق مکانیسم‌های مختلفی مثل افزایش متابولیسم، تثبیت سطح قند خون و کنترل اشتها می‌تواند باعث کاهش وزن شود. با این حال، عموماً مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، محدودیت‌های خاصی مثل کوتاه بودن مدت زمان‌ مطالعه، کمبود داده‌ و حجم کوچک نمونه‌های انسانی را شامل می‌شود که دقت تحقیقات را کم می‌کند. 

به‌طور کلی، از لحاظ علمی شما نمی‌توانید با خوردن مواد غذایی مختلف، کاهش چربی زیادی را تجربه کنید یا به‌شکلی خاص، تنها چربی نقطه‌ای از بدن‌تان را کم‌تر کنید. در واقع، چربی‌سوزی و لاغری مستلزم محدود کردن کالری دریافتی روزانه، فعالیت بدنی، نوشیدن مقدار زیادی آب و یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه‌ها و سبزیجات است.

اما مصرف مواد غذایی مخلتف و اضافه کردن‌شان به‌ رژیم غذایی به شما کمک می‌کند تا فرایند چربی‌سوزی و متابولیسم را بیش‌تر کنید. در ادامه قرار است به مزایای یکی از این مواد غذایی اشاره کنیم و درباره مهم‌ترین خواص دارچین برای لاغری حرف بزنیم: 

تنطیم قند خون با دارچین

دارچین قند خون را تنظیم می‌کند

دارچین نوسانات قند خون و سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا پیش‌دیابت که دو نوع بیماری مرتبط با چاقی است، کاهش می‌دهد . هرچقدر سطح قند خون ثابت‌تر باشد، میل به غذا خوردن کم‌تر و سطوح انرژی پایدارتر می‌شود و به‌نوبه خودش، کالری مصرفی‌تان کم‌تر می‌شود و می‌توانید وزن‌تان را بهتر کاهش دهید. 

ذخیره چربی را کم‌تر می‌کند

یکی از راه‌هایی که دارچین به تنظیم قند خون در بدن کمک می‌کند، افزایش حساسیت به انسولین است. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس تولید می‌شود و وظیفه تنظیم قند در بدن را برعهده دارد. افزایش حساسیت به‌ انسولین باعث می‌شود تا سطح این هورمون در بدن متعادل باشد و در نتیجه، ذخیره چربی کم‌تر شود. 

یکی از مهم‌ترین خواص دارچین برای زنان، به ویژه زنان یائسه، افزایش حساسیت به انسولین است چون از دست دادن استروژن می‌تواند مقاومت به انسولین را در بدن زنان ایجاد کند. 

بیشتر بخوانید:

چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد

اگر متابولیسم بدن‌تان بالاتر باشد، چربی به‌شکل سخت‌تری در بدن‌تان جمع می‌شود. سینامالدئید یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در دارچین است که ژن‌ها و آنزیم‌های تقویت‌کننده متابولیسم را در داخل بدن بیش‌تر می‌کند و چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد. 

چای دارچین چه خواصی دارد؟

چای دارچین به‌عنوان یک معجون خوش‌طعم و گرم شناخته می‌شود که فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارند. در ادامه به برخی از این خواص اشاره می‌کنیم: 

کاهش علائم قاعدگی

طبق گفته‌های دانشمندان، چای دارچین می‌تواند به کاهش علائم قاعدگی مثل خون‌ریزی، درد، حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند. سایت WebMD با تکیه بر مقاله Critical Reviews in Food Science and Nutrition عنوان کرده که زنانی که چای دارچین می‌نوشیدند در مقایسه با زنانی که دارو‌های مختلف مصرف می‌کنند، درد قاعدگی کم‌تری داشته‌اند. 

بهبود عملکرد قلب

دارچین التهاب را در بدن کم‌تر می‌کند، فشار خون را کاهش می‌دهد و کلسترول اضافی را در رگ‌های خونی حذف می‌کند. سینامالدئید و سینه اموفیلین، دو جزء موجود در این ادویه، روی فشار خون تأثیر دارند، بافت عروقی را گسترش می‌دهند و کلسترول بد در بدن که ما تحت عنوان LDL هم شناخته می‌شود را کم‌تر می‌کند. 

بهبود عملکرد قلب با دارچین

کاهش التهابات مزمن 

التهابات مزمن منشا بیماری‌هایی مثل سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی است. یکی از خواص دارچین برای مردان و زنان کاهش نشانگرهای التهابی است که به نوبه خودش، احتمال ابتلا به بیماری‌های ذکرشده را کم‌تر می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای دارچین با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کند، رادیکال‌هایی که می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند و خطر بیماری‌های قلبی و سرطان را افزایش دهند. 

کنترل قند خون

 پودر دارچین و چای دارچین هر دو می‌توانند روی کنترل قند خون بالا مفید باشند. دانشمندان دریافتند که سطح لیپیدهای سرم و گلوکز خون و تری گلیسیرید با مصرف دارچین در بدن کاهش پیدا می‌کند. البته این را هم باید اشاره کنیم که تحقیقات بیش‌تری برای اثبات این موضوع مورد نیاز است، اما می‌توانیم بگوییم که نتایج اولیه انجام‌شده امیدوار کننده است و می‌توان گفت که یکی از خواص دارچین برای لاغری و بدن، کنترل قند خون است. 

خواص چای سبز
بیشتر بخوانید:

آیا مصرف دارچین خطرناک است؟

مصرف یک ماده غذایی جدا از مزایا، معایبی را هم به‌همراه دارد. با توجه به این قاعده، می‌توانیم برای لحظه‌ای خواص دارچین را کنار بگذاریم و درباره خطرات مصرف آن هم صحبت کنیم. در ادامه به برخی از این خطرات اشاره می‌کنیم: 

  • مشکلات گوارشی: مصرف زیاد دارچین می‌تواند باعث مشکلات گوارشی مثل تهوع، استفراغ و اسهال در برخی اشخاص شود. 
  • واکنش‌های آلرژیک: بعضی افراد ممکن است به دارچین حساسیت داشته باشند که همین موضوع می‌تواند علائمی مثل خارش، کهیر و مشکلات تنفسی را برای شخص ایجاد کند. 
  • تداخل با داروهای خاص: اگر داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، مصرف دارچین می‌تواند خطراتی را برای شما به‌همراه داشته باشد و احتمال خون‌ریزی را افزایش دهد. در صورت مصرف هر گونه داروی خاص، با یک پزشک صحبت کنید تا تداخلات دارویی دارچین مورد بررسی قرار بگیرد. 

فواید دارچین

 

چگونه دارچین را مصرف کنیم؟

پودر دارچین در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها پیدا می‌شود و چوب آن را هم می‌توانید از عطاری و فروشگاه‌های عمده پیدا کنید. برای مصرف هم، به اشکال مختلفی می‌توانید دارچین را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. 

به‌عنوان مثال، از چوب آن برای طعم دادن به نوشیدنی‌های گرمی مثل چای دارچین و شیر عسل دارچین استفاده می‌کنند یا از پودر آن برای خوش طعم کردن قهوه و دسرهای مختلف کمک می‌گیرند.

پیشنهاد می‌کنیم که چای دارچین را در میان‌وعده‌های خودتان در نظر بگیرید از طریق آن سلامت بخش‌های مختلف بدن‌تان را تضمین کنید و از خواص دارچین برای لاغری بهره ببرید. 

سخن پایانی

دارچین ادویه‌ای خوشمزه است که اضافه کردن آن به رژیم غذایی و مصرف مداوم آن می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. در حالی که در این مقاله درباره خواص دارچین صحبت کردیم، معایب آن برای گروهی از اشخاص می‌تواند خطرات بسیار زیادی را به‌همراه داشته باشد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم پیش از مصرف دارچین و اضافه کردن آن به‌شکلی مداوم به رژیم غذایی، حتماً با یک پزشک متخصص صحبت کنید. 

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Medicine Net

Healthify Me

WebMD

WebMD

Medical News Today

Healthline

Maron Gluck Clinic

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب