۷ فایده مکمل جینسینگ؛ این گیاه جادویی

فواید مکمل جینسینگ

فهرست مطالب

آیا تاکنون نام جینسینگ را شنیده‌اید؟ از فواید مکمل جینسینگ چه می‌دانید؟ جینسینگ گیاهی سرشار از آنتی‌اکسیدان است و قرن‌هاست که در طب سنتی چینی استفاده می‌شود.

این گیاه دارای مزایای زیادی برای سلامت مغز، عملکرد سیستم ایمنی، کنترل قند خون و... است. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی با خواص جینسینگ برای سلامتی، عوارض مصرف جینسینگ و موارد منع مصر جینسینگ آشنا می‌شویم.

سوالات متداول

چه کسانی نباید جینسینگ مصرف کنند؟
افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نباید جینسینگ مصرف کنند زیرا ممکن است خطر ابتلا به شیدایی در آن‌ها افزایش پیدا کند. جینسینگ آسیایی ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند پس افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس یا بیماری کرون باید قبل از مصرف جینسینگ آسیایی با پزشک خود مشورت کنند.
مصرف چه مقدار جینسینگ در روز بی‌خطر است؟
به طور کلی، دوز مجاز مصرف جینسینگ 1-2 گرم ریشه جینسینگ خام یا 200-400 میلی گرم عصاره این گیاه است. بهتر است با دوزهای کمتر شروع کنید و به مرور زمان افزایش دهید. پیشنهاد می‌شود به دنبال عصاره استاندارد جینسینگ باشید که حاوی 2 تا 3 درصد جین سنوزید کل باشد. این عصاره را قبل از غذا مصرف کنید تا جذب بیشتری داشته باشد و از فواید کامل آن بهره‌مند شوید.
جینسینگ چه تأثیر بر روی اسپرم دارد؟
طبق تحقیقات انجام شده، جینسینگ کیفیت و تعداد اسپرم افراد سالم و همچنین بیماران مبتلا به ناباروری را بهبود می‌بخشد. لازم به ذکر است که این خاصیت بیشتر به جین سنوزیدها، یعنی همان اجزای اصلی فعال دارویی جینسنگ نسبت داده می‌شود.
کدام جینسینگ بهتر است؟
به‌طور عمده از دو نوع جینسینگ آمریکایی و آسیایی برای خواص درمانی‌شان استفاده می‌شود. جینسینگ آسیایی به دلیل غلظت بالای جین سنوزیدها و تأثیر زیاد بر انرژی و شادابی بسیار ارزشمند است و به‌عنوان بهترین جینسینگ در نظر گرفته می‌شود.

فواید مصرف مکمل جینسینگ چیست؟

جینسینگ گیاهی کند رشد و کوتاه با ریشه‌های گوشتی و یکی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی در جهان است. این گیاه برای قرن‌ها به‌عنوان درمان انواع بیماری‌ها در آسیا و آمریکای شمالی مورداستفاده قرار گرفته است و حاوی دو ترکیب مهم جین سنوزیدها و جینتونین است. درواقع فواید جینسینگ به دلیل وجود این دو ماده است. این ترکیبات برای ارائه مزایای سلامتی یکدیگر را تکمیل می‌کنند. در ادامه این مقاله ۷ مورد از مهم‌ترین فواید مکمل جینسینگ را معرفی می‌کنیم و توضیح خواهیم داد که جینسینگ برای چی خوبه؟

 1. کاهش التهاب

 جینسینگ سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به کاهش التهاب و محافظت در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. به هم خوردن تعادل بین تولید رادیکال­های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها، استرس اکسیداتیو نامیده می­‌شود.

نتایج یک مطالعه بر روی ۱۲ مرد نشان داد که مصرف مکمل جینسینگ آمریکایی آسیب عضلانی ناشی از ورزش و التهاب را کاهش می‌دهد.

همچنین نتایج مطالعه بزرگ‌تری که در سال ۲۰۱۴ روی ۷۱ زن یائسه انجام شد، نشان می‌دهد که جینسینگ قرمز می‌تواند با افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند.

جینسینگ برای بدن

 2. بهبود عملکرد مغز

جینسینگ به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند؛ حافظه را بهبود می‌بخشد، استرس را سرکوب می‌کند و برای زوال شناختی، بیماری آلزایمر و افسردگی مفید است.

 3. بهبود و درمان اختلال نعوظ

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات خاصی که در جینسینگ یافت می‌شود، از استرس اکسیداتیو در رگ‌های خونی و بافته‌ای آلت تناسلی برای کمک به بازگرداندن عملکرد طبیعی محافظت کند.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ با تقویت تولید اکسید نیتریک آرامش عضلانی آلت تناسلی را بهبود می‌بخشد و گردش خون را افزایش می‌دهد.

 4.تقویت سیستم ایمنی بدن

طبق یک بررسی، جینسینگ دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضدویروسی قوی است و عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

5. کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها

healthline می‌گوید که نتیجه چندین مطالعه نشان می‌دهد که افرادی که جینسینگ مصرف می‌کنند ممکن است ۱۶ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان باشند. جین سنوزیدهای موجود در جینسینگ با تنظیم التهاب، ایجاد محافظت آنتی‌اکسیدانی و حفظ سلامت سلول‌ها به کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان کمک کند.

بااین‌وجود برای اثبات نقش جینسینگ بر پیشگیری از سرطان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 6. افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی

جینسینگ با کاهش آسیب اکسیداتیو و افزایش تولید انرژی در سلول‌ها به مبارزه با خستگی و افزایش عملکرد فیزیکی کمک می‌کند.

بهبود عملکرد با جینسینگ

 7. کاهش قند خون

از دیگر فواید مکمل جینسینگ کاهش قند خون است. جینسینگ عملکرد سلول‌های پانکراس را بهبود می‌بخشد، تولید انسولین را افزایش می‌دهد و جذب قند خون را در بافت‌ها افزایش می‌دهد.

نتیجه بررسی هشت مطالعه نشان داد که مکمل جینسینگ می‌تواند سطح قند خون ناشتا را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بخشد. درواقع میتوان گفت که این مکمل برای رژیم افراد دیابتی مفید است.

عوارض مصرف جینسینگ چیست؟

 مصرف جینسینگ تا ۶ماه بی‌خطر است اما اگر  بیش از ۶ ماه مصرف شود، ممکن است برخی اثرات هورمون مانند داشته باشد. شایع‌ترین عارضه جانبی، مصرف جینسینگ مشکل در خواب است. عوارض جانبی غیرمعمولی که برای جینسینگ گزارش ‌شده شامل عصبانیت، آسیب کبدی و معده و سرگیجه است. همچنین از دیگر عوارض آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلرژی شدید: آنافیلاکسی یک پاسخ آلرژیک جدی است که شروع سریع دارد و ممکن است منجر به مرگ شود.
  • سردرد: سردرد همان احساس درد در ناحیه صورت، سر یا گردن است. این عارضه به صورت میگرن، سردرد تنشی یا سردرد خوشه‌ای رخ می‌دهد.
  • پرفشاری خون: این عارضه یک وضعیت پزشکی است که در آن فشار خون در شریان‌ها به طور مداوم بالا می‌رود و ممکن است موجب سکته مغزی شود.
  • واکنش‌های پوستی: این واکنش‌ها می‌تواند شامل ایجاد بثورات پوستی یا خارش‌های شدید باشد.

  • نغییر در چرخه قاعدگی: مصرف جینسینگ در بعضی خانم‌ها باعث به هم خوردن نظم چرخه قاعدگی و زمان تخمک‌گذاری می‌شود.

چه افرادی باید در مورد مصرف جینسینگ مراقب باشند؟

تا این قسمت از مقاله متوجه شدید که جینسینگ برای چی خوبه. در این بخش به شما خواهیم گفت که این گیاه برای همه افراد خوب نیست و گروه‌هایی خاص باید از خوردن آن اجتناب کنند.

  • مصرف جینسینگ در زمان بارداریجنسینگ برای زنان باردار

مصرف جینسینگ در دوران بارداری خطرناک است. بر اساس آزمایش‌های حیوانی انجام‌شده یکی از مواد شیمیایی موجود در جینسینگ باعث نقص مادرزادی در حیوانات می‌شود. به همین دلیل طبق توصیه پزشکان اگر باردار هستید از جینسینگ در رژیم غذایی خود استفاده نکنید.

  • افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی

افرادی که به بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس، لوپوس و آرتریت روماتوئید مبتلا هستند نباید از جینسینگ استفاده کنند. زیرا جینسینگ فعالیت سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد و ممکن است بیماری‌های خود ایمنی را بدتر کند.

  • افرادی که خونریزی دارند

به نظر می‌رسد جینسینگ در لخته شدن خون تداخل ایجاد می‌کند. اگر دچار خونریزی هستید از جینسینگ استفاده نکنید.

  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی

جینسینگ ممکن است در روز اول استفاده، بر ریتم قلب و فشارخون تأثیر بگذارد. اگر بیماری قلبی دارید از جینسینگ با احتیاط و با مشورت پزشک استفاده کنید.

  • افرادی که در شرایط حساس به هورمون هستند

جینسینگ حاوی مواد شیمیایی (جین سنوزیدها) است که مانند استروژن عمل می‌کند. اگر به سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروم رحم مبتلا هستید یا به‌طورکلی وضعیتی دارید که ممکن است با قرار گرفتن در معرض استروژن بدتر شود، از جینسینگ استفاده نکنید.

  • کسانی که مشکل خواب دارند

دوزهای بالای جینسینگ، با بی‌خوابی مرتبط است. اگر مشکل خواب دارید، از جینسینگ با احتیاط استفاده کنید.

  • افرادی که داروهای سرکوب سیستم ایمنی مصرف می‌کنند

افرادی که به بیماری خود ایمنی مبتلا هستند یا به‌تازگی پیوند عضو انجام داده‌اند باید از داروهای سرکوب سیستم ایمنی مصرف کنند. جینسینگ سیستم ایمنی بدن را فعال‌تر می‌کند و ممکن است با اثرات داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند تداخل ایجاد کند. اگر در چنین شرایط هستید قبل از مصرف جینسینگ با پزشک خود مشورت کنید.

  • افراد مبتلا به اسکیزوفرنی

 دوزهای بالای جینسینگ با مشکلات خواب و بی‌قراری در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی مرتبط است. در صورت ابتلا به اسکیزوفرنی هنگام استفاده از جینسینگ احتیاط کنید.

دوز مجاز مصرف جینسینگ

جینسینگ اغلب توسط بزرگ‌سالان در دوزهای ۲۰۰ میلی‌گرم تا ۳ گرم خوراکی روزانه تا ۱۲ هفته استفاده می‌شود. برای اینکه بدانید چه دوزی از جینسینگ برای شما با توجه به شرایطتان بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

دوز مجاز جینسینگ

بهترین زمان مصرف جینسینگ

از آنجایی که جینسینگ ممکن است باعث مشکلات خواب شود، توصیه می‌کنیم آن را نزدیک زمان خواب مصرف نکنید. همچنین نظر متخصصان این است که با شکم خالی مکمل جینسینگ نخورید. بنابراین می‌توانید این مکمل را صبح بعد از نیم ساعت از خوردن صبحانه مصرف کنید.

تأثیر جینسینگ بر لاغری

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، احتمالاً با تعداد زیادی تکنیک کاهش وزن مواجه شده‌اید. ازجمله فواید مکمل جینسینگ می‌توان به کاهش وزن اشاره کرد که موجب افزایش متابولیسم بدن می‌شود. البته بهتر است جینسینگ زیر نظر متخصص و به مقدار مجاز مصرف شود.

در ادامه به بررسی جزئی‌تر نقش جینسینگ در کاهش وزن می‌پردازیم.

  • جلوگیری از پرخوری و تعدیل اشتها

میزان کالری دریافتی روزانه شما تأثیر مستقیم بر کاهش یا افزایش وزنتان دارد. مصرف کالری کمتر سبب کاهش وزن شما می‌شود. مطالعات متعددی توانایی جینسینگ در افزایش هورمون سیری را تائید می‌کند. در واقع جینسینگ اشتهای شما را تعدیل می‌کند و از پرخوری و دریافت کالری زیاد جلوگیری کند. 

کاهش اشتها با جنسینگ

  • کاهش جذب چربی غذاها

یکی از فواید مکمل جینسینگ، کاهش جذب چربی و در نتیجه کمک به لاغری است. جینسینگ با محدود کردن توانایی سیستم گوارش برای جذب چربی غذاهای مصرف‌شده، به کاهش وزن کمک می‌کند.

جین سنوزیدهای موجود در جینسینگ به‌طور قابل‌توجهی فعالیت لیپاز پانکراس (آنزیمی که بدن برای تجزیه چربی‌های غذا استفاده می‌کند) را سرکوب می‌کند. این باعث می‌شود که بیشتر چربی‌های خورده شده به‌صورت هضم نشده با مدفوع شما دفع شود و میزان کالری دریافتی بدن کاهش پیدا کند.

  • تغییر میکروبیوتای روده

شواهد نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین میکروارگانیسم‌هایی دستگاه گوارش (میکروبیوتای روده) و چاقی وجود دارد. جینسینگ عملکرد میکروبیوتای روده در را تغییر میدهد و از این طریق به کاهش وزن افراد چاق کمک می‌کند. شما می‌توانید از این مکمل به عنوان قرص لاغری گیاهی استفاده کنید.

کلام آخر

جینسینگ یک مکمل گیاهی است که از قرن‌ها پیش در طب سنتی چینی استفاده می‌شود. دلیل محبوبیت این گیاه دارویی اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی آن است.

ازجمله فواید مکمل جینسینگ می‌توان به تنظیم سطح قند خون، پیشگیری از ابتلا به برخی از سرطان‌ها مفید، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز، کاهش خستگی و برطرف کردن اختلالات نعوظ اشاره کرد.

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

healthline

webmd.com

gracemountain

mountsinai

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

3 نظر

  1. جیسینگ را بهتره با زعفران و گل محمدی درست کنید نوش جان کنید

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از تجربه خوبتون که به ما گفتید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب