خواص هل سبز برای لاغری چیست؟

خواص هل سبز برای لاغری

فهرست مطالب

ادویه هل یکی از گزینه‌های محبوب سرآشپزهای ایرانی برای تهیه دسر، شیرینی و انواع غذا است. به همین دلیل کمتر ایرانی پیدا می‌شود که عطر و طعم آن را نشناسد. هل یک ادویه هندی است که عطروطعم شیرین و دل‌چسبی را به چای و دمنوش، شیرینی و دسر و انواع غذا می‌دهد. دانه‌، عصاره‌ و روغن‌ هل به دلیل خواص دارویی شناخته ‌شدند و از زمان‌های قدیم در طب سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرند. مزایای سلامتی هل برای کاهش وزن در خانواده‌های هندی به‌خوبی شناخته ‌شده است. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی می‌خواهیم درمورد خواص هل سبز برای لاغری صحبت کنیم.

ارزش غذایی هل سبز

هل مملو از ویتامین‌ و مواد معدنی است. مصرف این دانه‌های ارزشمند که به شکل غلاف‌های گلوله‌ای هستند، تغذیه بهینه با حداقل کالری، انرژی بیشتر و کلسترول صفر را به بدن شما می‌رساند. علاوه بر این، هل منبع خوبی از مواد معدنی و ویتامین‌های حیاتی ازجمله ویتامین A و C، پتاسیم، کلسیم، سدیم، مس، منیزیم، آهن، منگنز، فسفر و روی است.

هل سبز چگونه باعث لاغری می‌شود؟ 

هل سبز با تأثیری که بر سیستم گوارشی ما دارد به چند روش می‌تواند بر کاهش وزن تأثیر بگذارد که در ادامه با این تأثیرات آشنا می‌شویم.

متابولیسم را افزایش می‌دهد

هل یک محرک قوی گوارشی و ادرارآور است. بنابراین به تقویت سیستم متابولیک و سوزاندن سریع‌تر چربی‌ها کمک می‌کند.

خواص چای سبز
بیشتر بخوانید:

از افزایش چربی شکم جلوگیری می‌کند

از بین بردن چربی‌های شکمی یکی از سخت‌ترین بخش‌های فرایند لاغرشدن است؛ مخصوصاً بعد از بارداری. علاوه بر این، به دلیل چربی بالای شکم، اکثر افراد در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستند. هل یک درمان طبیعی برای جلوگیری از تجمع چربی در ناحیه شکم است. مصرف روزانه 2 تا 3 دانه هل متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد و از افزایش وزن به‌خصوص در ناحیه شکم جلوگیری می‌کند.

هل سبز و لاغری

سوءهاضمه را درمان می‌کند

 استفاده از هل برای درمان نفخ، سوء هاضمه و ناراحتی معده رایج است. خواص ضد باکتریایی هل به مبارزه با باکتری‌های بد کمک می‌کند و فلور روده را در کوتاه‌ترین زمان بازیابی می‌کند. یکی از دلایل خواص مفید آن برای معده، اسانس منتون است که باعث کاهش نفخ، حالت تهوع، سوءهاضمه، اسیدیته و گرفتگی عضلات شکم می‌شود. چای هل برای کودکان مبتلا به ناراحتی معده مفید است و به عنوان یک درمان طبیعی برای رفع مشکلات روده محسوب می‌شود.

حاوی ملاتونین است

ملاتونین برای افزایش متابولیسم مفید است و به کاهش وزن کمک می‌کند. ملاتونین از دو طریق چربی بدن را کاهش می‌دهد: اول اینکه چربی را به‌جای ذخیره کردن به انرژی تبدیل می‌کند. ثانیاً، فعالیت ترموژنیک میتوکندری را افزایش می‌دهد. میتوکندری مسئول انجام فرآیند کالری سوزی است.

هضم غذا را تسهیل می‌کند

مصرف 1 تا 2 عدد هل بعد از هر وعده غذایی به هضم غذا کمک می‌کند. این کار نه‌تنها مشکلات معده را برطرف می‌کند، بلکه زخم معده را نیز درمان می‌کند. مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد نشان داد موش‌هایی که قبل از دادن آسپرین برای ایجاد زخم معده، با زردچوبه، هل و برگ‌های سبز خیس شده در آب داغ تغذیه ‌شده‌اند، در مقایسه با گروه دیگر زخم‌های کمتری داشتند.

بدن را سم‌زدایی می‌کند

هل یک دانه ادرارآور است که از تجمع آب غیرضروری در بدن جلوگیری می‌کند. بنابراین به بدن شما کمک می‌کند تا سمومی را که از ایجاد فلور سالم روده و بهبود نرخ متابولیسم جلوگیری می‌کنند، دفع کند.

ادویه برای کاهش وزن
بیشتر بخوانید:

دستورالعمل تهیه چای هل هندی

مواد لازم:

  • 2 لیوان آب
  • دانه هل 4 عدد
  • شیرین‌کننده (اختیاری)

طرز تهیه:

  1. 1. آب را در یک قوری چای یا در یک قابلمه کوچک روی اجاق به جوش بیاورید.
  2. 2. دانه‌های هل را اضافه کنید و حرارت را ملایم کنید.
  3. 3. بگذارید چای به مدت 5 تا 8 دقیقه دم بکشد.
  4. 4. می‌توانید با شکر قهوه‌ای یا سفید نوشیدنی خود را شیرین کنید.
رژیم لاغری شکم
بیشتر بخوانید:

طرز تهیه دمنوش ویژه با هل

مواد لازم:

  • 2 پیمانه آب
  • 7 عدد دانه‌ هل
  • 6 عدد دانه‌ فلفل سیاه
  • ¼ قاشق چای‌خوری دانه‌ بادیان
  • 3 قاشق گلاب
  • 3 عدد کیسه چای سیاه یا 3 قاشق غذاخوری
  • 1 پیمانه شیر
  • 7 قاشق چای‌خوری شکر (به میزان دلخواه)

هل سبز برای لاغری

دستورالعمل:

آب و دانه‌های هل را به یک قابلمه بزرگ اضافه کنید. به یاد داشته باشید که قبل از اضافه کردن آن‌ها، دانه‌های هل را کمی بازکنید. بگذارید مخلوط به نقطه‌جوش برسد و سپس آن را برای 15 دقیقه بجوشانید. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید و کیسه‌های چای را اضافه کنید. اجازه دهید چای حدود 2 دقیقه خیس شود. سپس شیر و شکر و سایر مواد اولیه را اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید. نوشیدنی را بچشید و میزان شیرینی را به سلیقه خودتان تنظیم کنید. قابلمه را دوباره روی اجاق‌ قرار داده و روی حرارت متوسط، اجازه دهید مخلوط بجوشد. از روی حرارت بردارید و در پایان آن را در فنجان یا پیاله‌ صاف کنید.

 جمع‌بندی

در این مقاله درمورد تاثیر هل روی کاهش وزن صحبت کردیم. البته از مصرف هل نمی‌توان انتظار داشت که یک‌شبه چربی‌های شکم را بسوزاند. اما داشتن یک برنامه غذایی سالم و فعالیت فیزیکی مناسب و استفاده منظم از هل که انرژی و متابولیسم شما را افزایش می‌دهد می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر به هدف خود برسید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

ndtv

masalamonk

onumedhu

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب