چگونه چاق شویم؟ این کارها حتما وزن شما را زیاد می‌کند

چگونه چاق شویم

فهرست مطالب

«خوش به حالت که لاغری...هر چی بخوری چاق نمیشی» اگر لاغر باشید، حتما این جملات را شنیده‌اید. افراد لاغر معمولا از سوی دیگران «خوش‌شانس» نامیده می‌شوند. چرا که هیچوقت درگیر رژیم‌های مختلف نمی‌شوند. اما حقیقت این است که این افراد چندان هم خوش‌شانس نیستند. 

لاغری، عوارض و خطرات زیادی دارد که ممکن است مشکل‌ساز باشد. سوءتغذیه، کاهش عملکرد سیستم ایمنی، پوکی استخوان و ناباروری، از جمله خطراتی است که در اثر لاغری به وجود می‌آید. اگر می‌خواهید بدانید چگونه چاق شویم در این مطلب مجله سلامتی لیمومی همراهمان باشید.

سوالات متداول

چه غذایی برای افزایش وزن مفید است؟
شیر، برنج، میوه‌های خشک، گوشت قرمز، اسموتی خانگی، ماهی‌های روغنی، سیب‌زمینی، نان سبوس‌دار، آووکادو، تخم مرغ و روغن‌های گیاهی غذاهای مفیدی برای افزایش وزن هستند. علاوه بر این‌ها می‌توانید از آجیل، کره بادام زمینی و لبنیات پرچرب هم استفاده کنید.
آیا ژنتیک بر روی استعداد کاهش یا افزایش وزن تاثیر دارد؟
تحقیقات نشان می‌دهد که برای برخی افراد، ژن‌ها تنها 25% از استعداد اضافه وزن را تشکیل می‌دهند، در حالی که برای برخی دیگر این تاثیر به %70 هم می‌رسد. بله ژن‌ها بخشی از دلیل چاقی یا لاغری شما هستند، اما با رژیم غذایی مناسب، مراجعه به پزشک و ورزش می‌توانید این تاثیر را به حداقل برسانید و تناسب اندام داشته باشید.
چه مدت طول می‌کشد تا چاق شویم و وزن اضافه کنیم؟
این موضوع به عوامل مختلفی مانند ژنتیک، رژیم غذایی، برنامه تمرینی، مسائل روانی، داروهای مصرفی و استمرار فرد بستگی دارد. به طور کلی، بین چند هفته یا چند ماه طول می‌کشد تا متوجه تغییرات قابل توجه در وزن و توده عضلانی شوید. اما به طور میانگین با مصرف 500 کالری بیشتر در روز، حدود 7 کیلو در 6 ماه چاق می‌شوید.
آیا استرس و کم‌خوابی باعث افزایش وزن می شود؟
خواب ناکافی باعث ترشح بیشتر هورمون گرلین (که اشتها را افزایش می‌دهد) می‌شود و از آن طرف هورمون سیری یعنی لپتین را کمتر ترشح می‌کند. همین اتفاق باعث می‌شود افرادی که کم می‌خوابند دچار پرخوری و چاقی شوند. استرس هم باعث افزایش مداوم سطح انسولین می‌شود. که یکی از اثرات آن افزایش چربی شکم و وزن کلی است.

زنی که ورزش می‌کند

دلایل کمبود وزن و لاغری مفرط چیست؟

کمبود وزن دلایل مختلفی دارد. اگر شما هم با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید اول باید ببینید کدام عامل زیر دلیل کمبد وزن شما است و سپس برای درمان آن قدم بردارید.

1. ژنتیک

 عوامل ژنتیکی می‌توانند در تعیین وزن بدن و متابولیسم افراد نقش داشته باشند. برخی از افراد به طور ژنتیکی و به اصطلاح، استعداد چاقی ندارند. افزایش وزن این افراد معمولا چالش برانگیز است، اما خوشبختانه نشدنی نیست. اگر پزشک درک مناسبی از ساختار ژنتیکی فرد داشته باشد، سریع‌تر او را به وزن ایده‌آل می‌رساند.

2. اختلالات خوردن

شرایطی مانند بی اشتهایی عصبی و بیماری‌های سلامت روان، می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل توجه شود. افرادی که با اختلالات خوردن دست و پنجه نرم می‌کنند ممکن است در کنار رژیم غذایی به روانکاو یا روانپزشک هم احتیاج پیدا کنند.

3. مشکلات تیروئید

تیروئید پرکار می‌تواند متابولیسم را افزایش داده و باعث کاهش وزن ناسالم شود. اگر احساس کردید بدون هیچ دلیلی و در مدت زمان کم دچار کمبود وزن شدید شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش کامل تیروئید را برایتان بنویسد.

4. بیماری سلیاک

این بیماری شدیدترین شکل اختلال مرتبط با مصرف گلوتن است. بیماری سلیاک، در دهه‌های اخیر شیوع بیشتری پیدا کرده است. افراد مبتلا به بیماری سلیاک ممکن است کاهش وزن را به دلیل سوء جذب مواد مغذی تجربه کنند. تشخیص صحیح این بیماری و پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن تاثیر زیادی روی سلامت وزنی این افراد دارد.

5. دیابت

 مدیریت نادرست دیابت به ویژه دیابت نوع 1، می‌تواند منجر به کاهش وزن شدید شود و باید علاوه بر رعایت رژیم غذایی خاص فرد دارو مصرف کند و سبک زندگی خود را هم تغییر دهد.

6. سرطان

انواع خاصی از سرطان می‌تواند بدن را در حالت هایپرکاتابولیک قرار دهد و منجر به کاهش وزن قابل توجه شود. شدت کاهش وزن بسته به نوع سرطان و سن فرد می‌تواند متفاوت باشد. تشخیص زودهنگام و مداخله پزشکی مناسب برای مدیریت کاهش وزن مرتبط با سرطان حیاتی است.

7. عفونت‌ها

برخی عفونت‌ها مانند انگل‌ها، سل و اچ آی وی می‌توانند باعث کمبود وزن شدید شوند. با این حساب تشخیص و درمان به موقع این عفونت‌ها برای پیشگیری از کاهش وزن شدید ضروری است.

  • یادتان باشد: اگر کاهش وزن ناگهانی و غیرقابل توضیحی را در مدت کوتاه تجربه کردید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن مشخص شود و خدایی نکرده آسیب خاصی به بدن شما نرسد.

چگونه چاق شویم؟

در ادامه در جواب چگونه چاق شویم به شما می‌گوییم گه چطور به روش سالم این کار را کنید.

وعده‌های غذایی‌تان را زیاد کنید

بعضی از افرادی که لاغر هستند، اشتهای کمی دارند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، احتمالا وعده‌های غذایی پروپیمونی نمی‌خورید. یکی از بهترین راهکارها برای حل این مشکل، افزایش وعده‌های غذایی است. مثلا به جای 3 وعده در روز، می‌توانید 5 وعده غذا بخورید. البته این موضوع مورد تایید همه متخصصین نیست و برای تمام افراد نیز توصیه نمی‌شود. اما یکی از تحقیقاتی که در سال 2017 انجام شده است، نشان می‌دهد افزایش وعده‌های غذایی، باعث افزایش وزن می‌شود.

غذاهای چاق‌کننده بخورید

برنامه غذایی سالم، بهترین و موثرترین راه برای چاق شدن است. برخی موادغذایی می‌توانند در افزایش وزن به شما کمک کنند. لیست زیر شامل غذاهای چاق‌کننده است:

کربوهیدارت

کربوهیدرات یکی از گروه‌های غذایی اصلی است که وظیفه تامین انرژی بدن را برعهده دارد. مهم‌ترین موادغذایی حاوی کربوهیدرات عبارتند از:

کربوهیدرات

  • برنج

برنج از غذاهای اصلی برای افراد لاغر است که سرشار از کالری است. البته برنج سفید نسبت به برنج قهوه‌ای کالری کمتری دارد اما اگر با غذاهایی مانند گوشت و لوبیا مصرف شود، کمبود کالری آن جبران خواهد شد.

  • غلات کامل

غلات کامل که نام دیگر آن غلات سبوس‌دار است، به غلاتی گفته می‌شود که سبوس یا جوانه آن جدا نشده باشد. آرد سبوس‌دار، بلغور جوی دو سر و بلغور ذرت کامل از جمله غلات کامل هستند که می‌توانند در مدل‌های مختلف مصرف شوند. مثلا می‌توانید آن‌ها را با شیر یا ماست مخلوط کنید و به عنوان میان‌وعده میل کنید. البته دقت کنید که بعضی از غلات، قند زیادی دارند؛ بنابراین در زمان خرید، به توضیحات روی بسته‌بندی آن‌ها دقت کنید.

  • سیب‌زمینی

در جواب سوال چگونه چاق شویم باید بگوییم سیب‌زمینی بخورید. سیب‌زمینی حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات و فیبر است و اگر به صورت سرخ‌کرده مصرف شود، کالری بیشتری دارد؛ اما در عین حال ضرر بیشتری هم دارد.

برخی دیگر از موادغذایی کربوهیدرات‌دار عبارتند از:

  • سیب‌زمینی شیرین
  • ذرت
  • حبوبات
  • پاستا

پروتئین

مصرف پروتئین نه‌تنها برای افراد لاغر، برای بلکه برای همه افراد مهم است. این ماده غذایی به رشد و نگهداری عضلات کمک می‌کند و منابع حاوی آن، عبارتند از:

  • ماهی سالمون

ماهی سالمون منبع پروتئین و چربی‌های سالم از جمله اسیدهای چرب امگا 3 است که به سلامت مغز و چشم کمک می‌کند.

  • شیک پروتئین

شیک پروتئین نیز می‌تواند برای بعضی افراد مناسب باشد. این شیک‌ها دو نوع طبیعی و مصنوعی دارند؛ شیک مصنوعی با ترکیب آب یا شیر با پودر پروتئین درست می‌شود. اما شیک طبیعی با استفاده از موادی که به طور طبیعی حاوی پروتئین هستند، تهیه می‌شود.

پروتئین برای چاق شدن

  • تخم‌مرغ

تخم‌مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین، چربی سالم و کولین است. کولین یک ماده مغذی است که برای سلامت مغز حیاتی است و نقش مهمی در رشد جنین دارد.

لبنیات

بسیاری از محصولات لبنی، پرکالری هستند و مواد مغذی مفیدی مانند پروتئین و کلسیم دارند. از جمله محصولات لبنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیر

شیر از جمله لبنیات پرکالری است که سرشار از کلسیم، کربوهیدرات و پروتئین است. یک فنجان شیر با 2% چربی، 122 کالری دارد. کلسیم موجود در شیر، احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

  • پنیر

چگونه چاق شویم؟ پنیر بخورید! پنیر نیز مانند شیر، حاوی پروتئین وکلسیم است. بعضی پنیرها، سدیم بالایی دارند، بنابراین هنگام خرید به توضیحات بسته‌بندی آن دقت کنید.

  • ماست

ماست پرچرب، منبع خوبی برای دریافت کالری و پروتئین است. ماست ساده یا یونانی، قند کمتری نسبت به ماست‌های طعم‌دار دارند، بنابراین گزینه سالم‌تری هستند. خودتان می‌توانید ماست را با عسل، میوه، آجیل یا پودر کاکائو طعم‌دار کنید.

ورزش کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که 3 الی 5 بار تمرین با وزنه در طول هفته، باعث افزایش وزن می‌شود. ورزش با هالتر یا دمبل، منجر به افزایش عضله و افزایش وزن سالم می‌شود. بنابراین ورزش را به برنامه هفتگی‌تان اضافه کنید و به طور مستمر آن را ادامه دهید.

خوب بخوابید

معمولا در منابع علمی گفته می‌شود که 6 الی 8 ساعت در روز بخوابید. اما در یک مطالعه که سال 2011 انجام شده، ثابت شد که خواب کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 8 ساعت، می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. البته سالم بودن یا نبودن این امر، کاملا مشخص نیست اما شرکت‌کنندگان این تحقیق، توانسته بودند با این روش وزن‌شان را افزایش دهند.

چه قدر طول می‌کشد تا چاق شویم؟

با مصرف 500-1000 کالری اضافی در روز، افزایش وزن (6.8-11.4 کیلوگرم) در طول 6 ماه امکان‌پذیر است. با این حال زمان افزایش وزن می‌تواند برای هر فردی متفاوت باشد. یادتان باشد بدن همیشه سرعت متابولیسم و میل به غذا را تنظیم می‌کند. بنابراین فرآیند چاق شدن برای همه آسان نیست (چون گرسنه نمی‌شوید) و ممکن است به چالش بخورید.

بهترین ورزش برای افزایش وزن چیست؟

بهترین ورزش برای افزایش وزن، تمرینات استقامتی است که به عنوان تمرینات قدرتی یا وزنه برداری نیز شناخته می‌شود. این نوع ورزش‌ها به ساخت توده عضلانی و افزایش وزن کمک می‌کنند. تمریناتی مثل اسکات، ددلیفت، پرس روی نیمکت و پرس بالای سر را در برنامه خود بگنجانید تا رشد عضلانی را به طور موثر تحریک کنید. به یاد داشته باشید، رژیم غذایی متعادل غنی از پروتئین و کالری نیز برای حمایت از رشد عضلات و افزایش وزن مهم است.

لاغری مفرط در طب سنتی

طب سنتی اعتقاد دارد که دلیل لاغری شما ممکن است نهفته در طبع و مزاج بدنتان باشد. بنابراین با مزاج شناسی درست می‌توانید بخشی از راه چاق شدن سالم را پیدا کنید. اگر در این راه کمک خواستید متخصصان ما در تیم پشتیبانی لیمومی کنارتان هستند تا به هر سوالی که دارید پاسخ دهند.

چند پیشنهاد تکمیلی برای چاق شدن سالم

  • کالری سالم مصرف کنید وگرنه شما می‌مانید با یک بدن لاغر و شکم و پهلوی بزرگ.
  • وعده‌های غذایی کوچک‌تر را بیشتر مصرف کنید، و میان وعده‌های سالم را بین وعده‌های غذایی اضافه کنید.
  • پنیر، آجیل و دانه‌ها را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید.
  • در بین وعده‌های غذایی از نوشیدنی‌های پرکالری مانند میلک شیک استفاده کنید.
  • سعی کنید فقط از یک گروه غذایی خاص استفاده نکنید.
  • میان وعده‌هایی بخورید که ساده آماده می‌شوند.
  • قبل از غذا آب نخورید.
  • چاقی خودتان را به دست کیک و شیرینی و قندهای مصنوعی نسپارید.
  • ورزش کنید، ورزش اشتها را بالا می‌برد.
سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به سوال چگونه چاق شویم، پاسخ دهیم. فرایند افزایش وزن و چاق شدن، برای هر کس متفاوت است. بنابراین برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری در رژیم غذایی بگیرید، باید نسبت به شرایط بدنی‌تان آگاهی داشته باشید و از راه‌هایی استفاده کنید که برای شما مناسب باشند.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

Healthline

FamilyDoctor.org

The NHS website 

PharmEasy

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید