هورمون آدرنالین چیست و چه طور آن را بالا ببریم؟

هورمون آدرنالین چیست؟

فهرست مطالب

در شرایط استرس‌زا و پر هیجان، ممکن است با این جمله مواجه شده باشید که «آدرنالین بدنم زیاد است!». هورمون آدرنالین در واقع بدن به‌عنوان یک انتقال‌دهنده شناخته می‌شود که در موقعیت‌های استرس‌زا و خطرناک، به کمک بدن می‌آید و جدا از این موضوع، برای درمان بسیاری از شرایط که سلامت بدن را به خطر می‌اندازد، به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است هر آن‌چه درباره هورمون آدرنالین باید بدانید را برای شما بازگو کنیم؛ از چرایی تا نقش هورمون آدرنالین در بدن و این‌که نظر طب سنتی درباره این هورمون چیست. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

هورمون آدرنالین از کدام غده ترشح می‌شود؟
غدد فوق کلیوی شما در بالای کلیه قرار دارند که هورمون‌های بسیار زیادی از جمله کورتیزول، آلدوسترون و همچنین آدرنالین را تولید می‌کنند. البته در برخی شرایط، بیماری‌هایی مثل بیماری آدیسون و سندرم کوشینگ روی ترشح و تولید هورمون‌های غدد آدرنال و فوق کلیوی تأثیر می‌گذارد.
نقش هورمون آدرنالین در بدن چیست؟
به‌عنوان انتقال‌دهنده عصبی، اپی نفرین نقش زیادی ندارد و با پخش شدن در اعصاب، متابولیسم، توجه، تمرکز، وحشت و هیجان را برای شخص به‌همراه دارد. از آن طرف، نقش هورمون آدرنالین بسیار ضروری است و در پاسخ به استرس توسط غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود که این واکنش، با ایجاد تغییراتی در بدن، پاسخی مبارزه‌گونه به شرایط می‌دهد.
هورمون آدرنالین چه زمانی در بدن ترشح می‌شود؟
آدرنالین در مواقعی که استرس دارید یا احساس خطر می‌کنید، از سوی غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود که این موضوع می‌تواند بدن را برای رویارویی در موقعیت‌هایی که اسمش را «جنگ یا گریز» (Fight of Flight) گذاشته‌اند، آماده کند.
تفاوت آدرنالین با کورتیزول چیست؟
آدرنالین ضربان قلب را تندتر می‌کند، فشار خون را بالا می‌برد و سطح انرژی در بدن را افزایش می‌دهد. این در حالی است که کورتیزول یا همان هورمون استرس اولیه، گلوکز را در جریان خون بیش‌تر می‌کند، استفاده مغز از گلوکز را افزایش می‌دهد و دسترسی را برای موادی بیش‌تر می‌کند که در بهبود بافت‌های آسیب‌دیده در بدن نقش دارند.

آدرنالین چیست؟

آدرنالین (Adrenaline) که تحت عنوان اپی نفرین هم شناخته می‌شود، هورمونی است که غدد فوق کلیوی شما از طریق جریان خون به بخش‌های مختلف بدن ارسال می‌کنند. هنگامی که به‌طور ناگهانی می‌ترسید یا استرس دارید، آدرنالین به‌سرعت وارد بدن می‌شود تا از ایجاد هر گونه خطر برای سلامتی شما جلوگیری شود.

در واقع، می‌توانیم بگوییم که آدرنالین همان چیزی است که بدن شما را برای مبارزه یا فرار از خطر، آماده می‌کند.

هورمون آدرنالین چیست؟

نقش هورمون آدرنالین در بدن چیست؟

به‌عنوان انتقال‌دهنده عصبی، اپی نفرین نقش آن‌چنان بزرگی ندارد و با تولید مقدار کمی از آن در اعصاب، متابولیسم، توجه، تمرکز، وحشت و هیجان را برای شخص به‌همراه دارد. با این حال، نقش هورمون آدرنالین بسیار ضروری است و در پاسخ به استرس توسط غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود که این واکنش، با ایجاد تغییراتی در بدن، پاسخی مبارزه‌گونه به شرایط می‌دهد.

انجام چه کارهایی باعث افزایش ترشح هورمون آدرنالین می‌شود؟

فعالیت‌های زیادی وجود دارد که استرس و هیجان بیش‌تری در ما به‌وجود می‌آورد و باعث افزایش هورمون آدرنالین می‌شود. در ادامه به برخی از این فعالیت‌ها اشاره می‌کنیم:

بانجی جامپینگ

بانجی‌ جامپینگ از آن دست فعالیت‌هایی است که به‌واسطه آن، در آخرین لحظات احساس هیجان بسیار زیادی دارید و با یک طناب الاستیک از ارتفاع بلند سقوط کرده و در آسمان آویزان می‌مانید.

چتر بازی

پریدن از ارتفاع ۱۰ هزار فوتی و فرود آمدن به زمین تنها با یک چتر و همراه قطعاً از آن دست فعالیت‌هایی است که می‌تواند منجر به افزایش هورمون آدرنالین شود.

صخره‌نوردی

با وجود این‌که این فعالیت تخصصی است و نیاز به مهارت دارد، اما حتی تماشای آن هم باعث افزایش استرس و هیجان بیننده می‌شود؛ حال تصور کنید که خودتان در حال آویزان شدن از صخره‌ها هستید!

هورمون آدرنالین چیست؟

ترن هوایی

ترن‌های هوایی بسیار زیادی وجود دارند که با سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند و از شما را تا ارتفاعات بسیار بلند می‌برند که این به‌خودی خود می‌تواند روی افزایش هورمون آدرنالین نقش داشته باشد.

اتاق فرار

یکی از محبوب‌ترین تفریحات، چه در ایران و چه خارج از کشور، حضور در اتاق‌های فرار با داستان‌های ترسناک و منحصربه‌فرد و تجربه هیجانی است که عموماً در طول روز به‌دستش نمی‌اوریم.

داروی افزایش آدرنالین

داروهای افزایش آدرنالین در دو دسته برونکودیلاتورها (Bronchodilators) و وازوپرسورها (Vasopressors) قرار می‌گیرند که روی گیرنده‌های بتا اثر می‌گذارند و باعث باز شدن راه‌های منتفی به ریه می‌شوند یا برای افزایش فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از داروهای افزایش هورمون آدرنالین عبارت‌اند از:

  • افدرین
  • اپی نفرین
  • دوپامین
  • فنیل افرین
  • سودوافدرین
  • اکسی متازولین
  • آلبوترول
  • فرموترول
  • لوالبوترول
  • الوداترول
  • سالمترول

افزایش آدرنالین در طب سنتی

سبک زندگی امروزی تنش‌ها بسیار زیادی را برای هر شخصی به‌همراه دارد که باعث فرسودگی غدد آدرنال شده و ترشح هورمون‌هایی همچون آدرنالین را کم‌تر یا نامتعادل می‌کند. طب سنتی برای بهبود این شرایط به‌سراغ راهکارهای زیر می‌رود:

  • مصرف جینسینگ سیبری در رژیم غذایی که می‌تواند روی غده هیپوفیز مغز اثر کنند و غدد فوق‌ کلیه را تحریک کرده تا هورمون‌های بیش‌تری بسازند.
  • مصرف گیاه رودیولا که در آلاسکا، سیبری و شمال چین یافت می‌شود و می‌تواند به تقویت غدد آدرنال کمک کند.
  • مصرف اسانس کاج و رزماری که نه‌تنها در تولید متعادل هورمون آدرنالین نقش دارد، بلکه باعث تنظیم فشار خون و سوخت‌وساز چربی در بدن می‌شود.
  • طب سنتی پیشنهاد می‌کند که از مصرف غذاهایی که سم‌هایی مثل گلوتامات و منوسدیم دارند، جلوگیری کنید تا استرس بیش از اندازه‌ای در طول روز برای شما به‌وجود نیاید.
  • یوگا و تنفس عمیق که در ایجاد تعادل برای ترشح هورمون‌های استرس نقش دارد.

هورمون آدرنالین چیست؟

افزایش آدرنالین با خوراکی‌ها

مواد غذایی بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند در تولید بهتر هورمون آدرنالین نقش داشته باشد و از بدن در برابر شرایط بحرانی و استرس‌زا محافظت کند. در ادامه به برخی از این مواد غذایی اشاره می‌کنیم:

سبزی‌های برگ‌دار

سبزی‌های برگ‌دار مثل کلم‌پیج، اسفناج و شاتوت منیزیم بسیار زیادی دارند و به تنظیم سطح کورتیزول و افزایش آرامش کمک می‌کنند.

سالمون

این ماهی منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که خواص ضد التهابی دارد و باعث کاهش استرس در بدن می‌شود.

آووکادو

آووکادو به‌سبب کربوهیدرات‌های کم، قند خون را در بدن ثابت نگه می‌دارد و به کاهش استرس غدد فوق کلیوی کمک می‌کند.

توت

توت‌ها غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و به غدد آدرنال کمک می‌کند تا هورمون‌های بیش‌تری تولید و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

ماست

مواد غذایی تخمیر شده مثل ماست حاوی پروبیوتیک‌هایی هستند که سلامت روده را تنظیم کرده و با جذب مواد مغذی، باعث تنظیم بیش‌تر هورمون‌های تولید شده توسط غدد فوق کلیوی می‌شوند.

هورمون آدرنالین چیست؟

آجیل‌ها و دانه‌ها

آجیل‌هایی مثل آجیل برزیلی و تخمه آفتاب‌گردان سلنیوم زیادی دارند که با ایجاد اثرات آرام‌بخشی، سطح طبیعی کورتیزول را در بدن باز می‌گردانند.

تفاوت آدرنالین و کورتیزول چیست؟

هورمون آدرنالین ضربان قلب را تندتر می‌کند، فشار خون را بالا می‌برد و انرژی بیش‌تری به شما می‌دهد. این در حالی است که کورتیزول یا همان هورمون استرس اولیه، گلوکز را در جریان خون بیش‌تر می‌کند، استفاده مغز از گلوکز را افزایش می‌دهد و دسترسی به موادی را بهبود می‌بخشد که بافت‌های آسیب‌دیده در بدن را ترمیم کنند.

تفاوت آدرنالین و دوپامین چیست؟

دوپامین و آدرنالین که با نام‌های نوراپی نفرین و اپی نفرین هم شناخته می‌شوند، هر دو پیام‌رسان‌های شیمیایی هستند که هم‌زمان به‌عنوان هورمون و انتقال‌دهنده‌های عصبی عمل کرده، در جریان خون حرکت می‌کنند و به اندام‌ها و بافت‌های مختلف می‌گویند که چگونه کار کنند.

تفاوت اصلی آن‌ها در کارکرد و نقشی است که دارند. دوپامین عموماً به‌عنوان هورمون خوشحالی شناخته می‌شود که در مواقعی که احساس شادی دارید، بدن شما به ترشح آن می‌پردازد و این در حالی است که آدرنالین در شرایط استرس‌زا، هیجانی و بسیار خطرناک از سوی بدن تولید می‌شود.

با این حال، در برخی موارد، غدد فوق کلیوی هر دوی این هورمون‌ها را برای پاسخ به استرس و عدم تعادل قسمت‌های مختلف بدن، مثل فشار خون پایین، تنظیم و ترشح می‌کند.

سخن پایانی

آدرنالین، هورمونی که توسط غدد فوق کلیوی تولید می‌شود، هدفی در بدن دارد و آن هم، ایجاد تغییرات موقتی است تا بتواند از بدن در برابر موقعیت‌های خطرناک محافظت کند. در چنین شرایطی، سرعت ضربان قلب و تنفس‌تان به‌عنوان بخشی از این پاسخ افزایش می‌یابد.

در این مطلب تلاش کردیم به‌شکلی کامل درباره نقش هورمون آدرنالین در بدن صحبت کنیم و  لیستی از بهترین غذا برای افزایش هورمون آدرنالین ارائه دادیم. امیدواریم به‌خوبی از این مطلب استفاده کرده باشید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Healthline

Cleveland Clinic

Sky Combat Ace

Eating Well

Women’s Health Network

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.