رابطه تعیین جنسیت جنین با رژیم غذایی

تعیین جنسیت با غذا

فهرست مطالب

زمانی که بحث تعیین جنسیت جنین مطرح می‌شود، خانواده‌ها باورهای عجیب‌وغریب بسیار زیادی که از گذشته به ارث برده‌اند را مطرح می‌کنند؛ مثلاً ممکن است مادربزرگ‌مان بگویید که دخترِ فامیل به‌خاطر این‌که ویار لبنیات می‌کند، حتماً بچه‌اش دختر است. 

از طرفی، تحقیقات انجام‌شده نظرات ضد و نقیضی به ما ارائه می‌دهد؛ برخی‌ها بر این باورند که تغذیه می‌تواند روی تعیین جنسیت جنین تأثیر بگذارد و بعضی مطالعات هم نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی بین تغذیه مادر و جنسیت جنین وجود ندارد. 

به‌سبب اطلاعات غلطی که مدام در اینترنت دست‌به‌دست می‌چرخد، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی به‌سراغ این موضوع برویم و ببینیم که آیا تعیین جنسیت با رژیم غذایی امکان‌پذیر است یا خیر؟

جنسیت بچه چگونه تعیین می‌شود؟

جنسیت نوزاد در لحظه لقاح مشخص می‌شود. از ۴۶ کروموزومی که ماده ژنتیکی کودک را تشکیل می‌دهند، تنها ۲ کروموزوم، یکی از اسپرم و دیگری از تخمک، جنسیت کودک را تعیین می‌کنند که آن‌ها را تحت عنوان کروموزوم‌های جنسی (Sex chromosomes) می‌شناسیم. هر تخمک یک کروموزوم جنسی X دارد و اسپرم می‌تواند هر دو کروموزوم جنسی X و Y را داشته باشد. 

تعیین جنسیت بچه

اگر اسپرمی که تخمک را بارور می‌کند، حاوی کروموزوم X باشد، ما می‌دانیم که نوزاد دختر است اما اگر کروموزوم Y باشد،‌ جنسیت نوزاد پسر خواهد بود. 

تغذیه چه نقشی در تعیین جنسیت جنین دارد؟ 

برای این‌که بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم، باید درباره نقش PH واژن مادر بیش‌تر صحبت کنیم. اسپرم‌های حاوی کروموزوم Y در محیط‌های قلیایی تحرک بیش‌تری دارند و راحت‌تر حرکت می‌کنند، همان اسپرم‌هایی که می‌توانند جنسیت جنین را به دختر تبدیل کنند. 

کروموزوم X اما در محیط‌های اسیدی فعالیت بیش‌تری دارد و تحرک‌پذیری‌اش افزایش می‌یابد. به همین خاطر هم با تغییر در رژیم غذایی، احتمال می‌رود که می‌تواند شرایط محیطی و PH واژن را به‌گونه‌ای تغییر داد تا جنسیت جنین را خودمان تعیین کنیم. 

برخی دکترها هم به همین منظور پیشنهاد می‌کنند تا حداقل ۳ ماه پیش از فرایند لقاح، مادر رژیم غذایی خود را شروع و پدر هم از رژیم غذایی مناسبی برخوردار باشد تا بتواند اسپرم‌های مقاوم‌تری تولید کند. سوال اصلی این‌جاست که چه غذاهایی بخوریم تا دختردار یا پسردار شویم؟ 

بایدها و نبایدهای تغذیه برای دختردار شدن

برای این‌که بتوانید محیط اسیدی‌تری ایجاد کنید تا کروموزوم X تحرک‌پذیری بیش‌تری داشته باشید، باید به‌سراغ مواد غذایی زیر بروید: 

  • سبزیجات سبز برگ
  • ذرت
  • زغال اخته 
  • غذاهایی سرشار از منیزیم مثل غلات کامل،‌ماهی، گوشت بدون چربی و برخی مغزها 
  • مواد غذایی کلسیم‌دار مثل کره، شیر، تخم مرغ و ماست

تعیین حنسیت دختر

داشتن قند در جریان خون هم می‌تواند به اسیدی‌تر شدن محیط رحم کمک کند. به همین دلیل، مصرف شیرینی‌جات پیش و در حین دوران بارداری هم می‌تواند به شما کمک کند تا جنسیت جنین‌تان را به دختر تبدیل کنید. 

با این حال، باید مصرف شیرینی‌جات را باید با توصیه پزشک دنبال کنید چرا که قند بیش از حد می‌تواند منجر به دیابت دوران بارداری و حتی چاقی بیش از اندازه شود. 

حال به‌سراغ مواد غذایی‌ای می‌رویم که می‌تواند احتمال دختردار شدن شما را کم‌تر کند: 

  • میوه‌ها و سبزیجاتی مثل کرفس، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، کدو حلوایی، تربچه، پیاز، بامیه، ریواس، قارچ، کدو، پرتقال، برگ زردآلو، خرما، شلیل، طالبی، خربزه، گلابی، کشمش، انگور، نارنگی، هلو، گیلاس، سیب، موز و اسفناج
  • مصرف بیش از اندازه نمک در رژيم غذایی 
  • مصرف غذاهای آماده یا نیمه‌آماده مثل فست‌فود، سوسیس، کالباس، زیتون شور، پفک و چیپس 
  • مصرف شکلات و برخی شیرینی‌جات (به‌جز شکلات تلخ)

بایدها و نبایدهای تغذیه برای پسردار شدن

برای این‌که بتوانید محیطی قلیایی در رحم ایجاد کنید تا کروموزم Y شانس بیش‌تری برای لقاح با تخمک داشته باشد و تحرک‌پذیری‌اش هم بیش‌تر شود، پیشنهاد می‌کنیم که به‌سراغ مواد غذایی زیر بروید: 

  • میوه‌ها و سبزیجاتی که پتاسیم بالایی دارند مثل کرفس، زردآلو، موز، انگور، سیب‌زمینی، هویج، نخود سبز و اسفناج
  • خوردن مواد غذایی که نمک زیادی دارند مثل خیارشور 
  • مصرف مواد پروتئینی مثل ماهی نمک‌شور یا کنسرو تن ماهی
  • تخم مرغ 
  • مصرف انواع گوشت
  • مصرف کربوهیدرات‌هایی مثل نان، گندم پرک‌شده، ذرت، ماکارونی یا برنج
  • مصرف کره
  • نوشیدن قهوه و چای برای خانم‌ها و آقایان 
  • مصرف غذاهای شیرینی و پرکالری مثل نوشابه‌های گازدار، عسل، مربا، آب‌نبات و خرما
  • مصرف آب و آبمیوه برای کاهش میزان اسیدیته واژن

پسر زا شدن

در تغذیه خود اگر به هرآن‌چه برای دختردار شدن مراجعه کنید، میزان اسیدیته واژن را افزایش می‌دهید و در راستای آن، احتمال پسردار شدن شما کاهش می‌یابد. در واقع مواد غذایی برای تعیین جنسیت جنین رابطه مستقیمی با یک‌دیگر دارند و مصرف یا عدم مصرف هرکدام می‌تواند شانس شما برای پسردار شدن یا دختردار شدن را بیش‌تر یا کم‌تر کند. 

تحقیقات علمی درباره تعیین جنسیت جنین با رژیم غذایی

همان‌طور که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم، تحقیقات انجام‌شده نظرات متفاوتی دراین‌باره ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می دهد که احتمال داشتن نوزاد پسر در زنانی که کالری مصرف روزانه‌شان بالاتر از حد نرمال بود، بیش‌تر از دیگر مادرها است. 

از آن طرف، محققان دریافتند که غلات صبحانه با تعیین جنس نوزاد هم رابطه مستقیم دارد. زنانی که نوزادان پسر تولید می‌کنند، به‌طور متوسط غلات صبحانه بیش‌تری مصرف می‌کنند و ۱.۸۷ برابر احتمال بیش‌تری وجود دارد که پسردار شوند. 

این تحقیقات همچنین اثبات می‌کرد که سن یا وزن مادر هیچ نقشی در تعیین جنسیت جنین ندارد.

چه شایعاتی در ارتباط با تعیین جنسیت جنین وجود دارد؟

آیلین بیرد، مشاور ارشد کالج Nurse-Midwives بر این باور است که والدینی که برای اولین بار بچه‌دار می‌شوند، در معرض شایعات بسیار زیادی قرار می‌گیرند چراکه درباره انجام کار درست نگران هستند و به‌ّمین خطار، اطلاعات بسیار زیادی به‌دست می‌آورند که آن‌ها را آسیب‌پذیرتر می‌کند. 

این می‌تواند دلیل بسیار خوبی باشد که شایعات و افسانه‌های تعیین جنسیت جنین نسل‌به‌نسل انتقال می‌یابد. جدا از آن، یکی از دلایل دیگری که شایعات موجود درست به‌نظر می‌رسند، این است که همه ما یک احتمال ۵۰/۵۰ای برای خودمان داریم و ممکن است در برخی موارد، آن‌چه شایعه است هم به حقیقت بپیوندد و حتی شواهد عینی زیادی برای ثابت کردن‌اش وجود داشته باشد؛ اما آیا علم هم می‌تواند از این شواهد پشتیبانی کند؟

در ادامه قصد داریم به شایع‌ترین نظراتی که درباره تعیین جنسیت جنین بین دور و اطرافیان‌مان می‌شنویم و نقطه‌نظر علمی‌ای که درباره‌شان وجود دارد، اشاره کنیم: 

حالت شکم

بسیاری بر این باورند که اگر شکم شما پایین‌تر یا جلوتر باشد، پسر دارید و اگر بالا باشد و حالتی پهن داشته باشد، بچه شما دختر است و این، چیزی جز یک افسانه محض نیست. 

حالت شکم در بارداری

نحوه حمل کردن نوزاد به تناسب عضلات و موقعیتی که کودک در آن است، بستگی دارد. این عوامل، همراه با فرم بدن و میزان وزنی که در دوران بارداری به‌دست می‌آورید، تعیین می‌کند که شکم شما چقدر پایین یا بالا باشد. 

ریتم ضربان قلب

می‌گویند که اگر ضربان قلب نوزاد بیش‌تر از ۱۴۰ ضربه در دقیقه باشد، دختردار می‌شویم. با این‌ حال، باید بگوییم که این هم شایعه‌ای بیش نیست. 

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶ نشان داده که هیچ تفاوتی بین ضربان قلب جنین در سه‌ماهه اول بارداری وجود ندارد و تنها می‌توان در اواخر دوران بارداری که جنسیت جنین به‌طور کامل مشخص می‌شود، تفاوت ضربان قلب دختر و پسر را فهمید. 

به‌عنوان مثال تحقیقی که در سال ۱۹۹۹ انجام‌ شده نشان می‌دهد که نوزادان دختر درست قبل از زایمان، ضربان بیش‌تری در مقایسه با نوزادان پسر دارند. 

بیشتر بخوانید: تغذیه ماه اول بارداری چه اهمیتی دارد؟

تست حلقه

یک افسانه جالب وجود دارد که می‌گوید حلقه ازدواج‌تان را با تار موی پدر روی شکم آویزان کنید؛ اگر حلقه به‌صورت دایره‌ای تاب خورد، دختردار می‌شوید و اگر به جلو و عقب تاب خورد، پسردار. نسخه‌ دیگری از این افسانه هم وجود دارد که با یک سنجاق روی مچ مادر اجرا می‌شود. 

با این حال، هیچ منبع علمی‌ای برای اثبات این موضوع وجود ندارد اما افرادی که با طب سنتی چینی آشنا هستند، باور دارند که این فرایند به نیروهای طبیعی بدن مرتبط است و به‌همین خاطر هم می‌تواند یک مدرک عینی باشد. 

هوس شیرینی یا ترشی

این شایعه را همه ما حداقل یک‌بار در خانواده خود شنیده‌ایم که می‌گویند اگر زن حامله‌ای هوس شیرینی کند، تعیین جنسیت جنین پسر خواهد بود و اگر هوس غذاهای ترش کند، دختر دار می‌شود. 

تعیین جنسیت با برنامه غذا

اما واقعیت چیز دیگری است؛ ممکن است در آینده پسر بچه‌ها دندان شیرین داشته باشند اما در شکم مادر به‌دنبال بستنی یا آب‌نبات نیستند. اگر هوس شیرینی‌جات یا ترشی‌جات می‌کنید، دلیل اصلی‌اش این است که تغییرات هورمونی حس بویایی شما را تشدید کرده است. 

حالت تهوع

می‌گویند که اگر هر روز صبح، حالت تهوع داشته باشید، احتمالاً بچه‌تان دختر است. این گفته می‌تواند تا حدودی حقیقت داشته باشد. تحقیقات نشان داده که زنان مبتلا به حالت شدید تهوع صبحگاهی که نام علمی‌اش هایپرامسیس گراویداروم است، احتمالاً دختردار خواهند شد. 

دلیل این موضوع این است که سطح هورمون بارداری hCG که باعث تهوع صبحگاهی می‌شود، در مادرانی که نوزاد دختر در شکم دارند، بیش‌تر است. با این حال، همچنان این احتمال وجود دارد که جنسیت جنین‌تان پسر باشد و با مشکلات حالت تهوع صبحگاهی دست‌وپنجه نرم کنید. 

محاسبه با تقویم

در خارج از ایران، بسیاری بر این باورند که تقویم قمری چینی می‌تواند جنسیت نوزاد را براساس سن مادر و ماه لقاح او، پیش‌بینی کند. 

این تقویم در یک مقبره سلطنتی ۷۰۰ ساله چینی کشف شد و زنان باردار بسیاری از آن زمان تا به امروز به دقیق بودن آن قسم خورده‌اند. با این حال، تحقیقات محققان کانادایی نشان می‌دهد که سیستم این تقویم تفاوتی با حدس تصادفی و احتمالات ۵۰/۵۰ ما ندارد. 

بیشتر بخوانید: میوه های ممنوعه در دوران بارداری
سخن پایانی

در نهایت نمی‌توانیم آن‌چنان هم به رژیم غذایی یا شایعاتی که می‌شنویم، اتکا کنیم؛ همواره احتمالاتی وجود دارد که می‌تواند تمام نقشه‌های ما را به‌هم بریزد.

pampers می‌گوید اگر در مورد جنسیت کودک‌تان کنجکاو هستید، می‌توانید سونوگرافی‌ای انجام دهید که معمولاً بین هفته‌های ۱۸ تا ۲۰ بارداری انجام می‌شود و با شرط این‌که تکنسین بتواند بین پاهای کودک را به‌خوبی بداند، می‌توانید به جنسیت کودک‌تان را با دقت ۸۰ الی ۹۰ درصد پی ببرید. 

آمنیوسنتز و نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی هم می‌تواند جنسیت کودک را با درجه بالایی از دقت تعیین کند اما این آزمایشات تهاجمی معمولاً برای موقعیت‌هایی پیشنهاد می‌شود که کودک دارای اختلال ژنتیکی یا ناهنجاری‌های کروموزومی مثل سندروم داون است. 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

WebMD

Ivf1

Kidshealth

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

4 نظر

  1. سلام خسته نباشید ، ابتدای مقالتون یه بار گفتید کروموزوم y مال پسره ، دو خط پایینترش گفتید مال دختره لطفا مقاله رو تصحیح کنید

      1. رژیم غذایی و شرایط رحم روی جنسیت فرزند تاثیر می‌ذاره. پیشنهاد می‌کنیم با پشتیبان لیمومی تماس بگیرید و سوالتون رو مطرح کنید. اما جدای از تغذیه ژنتیک و عوامل دیگه هم نقش پررنگی در تعیین جنسیت فرزند شما خواهند داشت.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب