کدام علائم زایمان خبر از تولد زودهنگام یا به موقع جنین می‌دهد؟

علائم زایمان

فهرست مطالب

هر دختری از کودکی‌اش رویای مادر شدن دارد. از همان موقع که عروسکش را در بغل می‌گیرد و برایش لباس می‌دوزد تا روزی که واقعا بچه خودش را در آغوشش بفشارد و از بودنش به اوج لذت زندگی برسد. خانم‌ها 9 ماه تمام حالت‌های خوش و ناخوش بارداری را تحمل می‌کنند تا به مرحله تولد نوزادشان برسند.

زایمان، همانقدر که می‌تواند برای خانم‌ها حامل خبری خوش باشد، سخت و مبهم هم هست. هرچند شرایط و حالت‌های بارداری برای همه خانم‌ها یکسان نیست، اما می‌توان گفت که علائم زایمان در همه مشابه است.

 

فرقی نمی‌کند فرزند شما طبیعی به دنیا بیاید یا سزارین شود؛ در هر صورت تجربه برخی از علائم برای همه مادران یکسان است. به همین خاطر در این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» به سراغ علائم زایمان طبیعی و زایمان زودرس رفته‌ایم تا اگر منتظر فرزندتان هستید با نشانه‌های رسیدنش آشنا باشید.

سوالات متداول

علائم زایمان طبیعی چیست؟
انقباض‌های شدید و مکرر، ترشح مخاطی شکل و صورتی رنگ واژینال، درد ناحیه شکم، کشاله ران و کمر، حالت تهوع و اسهال، توقف افزایش وزن، خستگی یا افزایش انرژی، باز شدن دهانه رحم، پاره شدن کیسه آب و تفاوت تحرک جنین از علائم زایمان است.
آیا علائم زایمان به موقع با علائم زایمان زودرس متفاوت است؟
علائم زایمان بسیار شبیه به علائم زایمان زودرس خواهد بود، اما ممکن است شدت و مدت زمان این علائم با یکدیگر متفاوت است. در هرصورت با مشاهده علائم زایمان در هر زمان حتما با پزشکتان تماس بگیرید.
زایمان زودرس چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
زایمان زودرس به حالتی گفته می‌شود که فرزند شما در هفته 20 تا 37 بارداری متولد شود.
زایمان طبیعی چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
زایمان طبیعی معمولا در پایان 40 هفتگی اتفاق می‌افتد، با این وجود ممکن است شما علائم زایمان را از هفته‌ها زودتر احساس کنید و از هفته 37 به بعد این علائم شدیدتر شوند که از نشانه‌های زمان زایمان است و باید با پزشکتان تماس بگیرید.

علائم زایمان به موقع چیست؟

بسیاری از مادران باردار به این فکر می‌کنند که زایمان چه حسی خواهد داشت، چقدر طول می‌کشد و چگونه می‌توان از عوامل خطرناک و علائم هشداردهنده آگاه شد. زایمان فرآیندی است که با انقباضات رحم و گشاد شدن دهانه رحم شروع می‌شود و با تولد نوزاد پایان پیدا می‌کند.

یکی از جالب‌ترین حقایق در طول بارداری این است که هرچه مادر به موعد زایمانش نزدیک‌تر شود، برخی نشانه‌های فیزیکی بسیار ظریف او را از این موضوع مطلع می‌کنند. علائم زایمان زودرس ممکن است از چند روز تا چند ساعت قبل از زایمان فعال شده و به سرعت تشدید شوند. برای اینکه بدانید بعد از زایمان چه بخورید این مقاله را مطالعه کنید.

علائم بارداری

علائمی که مادران بارداری را متوجه زمان زایمان می‌کند، شامل این موارد است:

  • انقباضات شدید و مکرر

با توجه به میزان فراوانی، شدت و محل درد، متوجه خواهید شد که انقباضات واقعی زایمان را تجربه می‌کنید یا خیر. اگر مطمئن نیستید، از خودتان بپرسید آیا فاصله بین هر انقباض با دیگری مساوی است؟ انقباضات واقعی زایمان، فواصل زمانی معینی فاصله دارند و با گذشت زمان این فاصله بیشتر می‌شوند.

به علاوه، انقباضات واقعی زایمان 30 تا 70 ثانیه طول می‌کشد و با گذشت زمان قوی‌تر می‌شود و کاهش نمی‌یابد. حتی با تغییر موقعیت. ممکن است نتوانید پس از پیشرفت انقباضات زایمان راه بروید یا صحبت کنید.

  • پاره شدن کیسه آب

پاره شدن کیسه آب تقریبا هیچ شباهتی به آنچه در فیلم‌های سینمایی دیده‌اید، ندارد. اینطور نیست که به یکباره کیسه آب مادر پاره شده و اندازه چند لیتر آب از او خارج شود. بلکه پاره شدن کیسه آب در زنان، متفاوت خواهد بود. گاهی این وضعیت با چکیدن چند قطره آب اتفاق می‌افتد و گاهی با ریزش فراوان.

به طور طبیعی تنها در حدود 15 درصد از زایمان‌ها یا کمتر، مادران باردار دچار پاره شدن کیسه آب می‌شوند. بنابراین روی آن به عنوان نشانه قطعی زایمان حساب نکنید؛ اما اگر در هفته‌های آخر با چنین علامتی مواجه شدید بهتر است با پزشکتان تماس بگیرید.

  • ترشحات مخاطی واژینال

در روزهای آخر قبل از زایمان، احتمالا ترشحات واژن افزایش پیدا می‌کند یا غلیظ می‌شود. این ترشحات غلیظ و صورتی رنگ، نشانه خوبی از نزدیک بودن زایمان است. این ترشحات ممکن است همراه با کمی خون‌ریزی باشد. در هر صورت به محض مشاهده چنین علائمی با پزشک تماس بگیرید.

  • حرکت نکردن جنین یا حرکت کمتر از حد معمول

اگر در هفته‌های آخر زایمان متوجه حرکت جنین نشدید یا احساس کردید نسبت به قبل کمتر تحرک دارد، هرچه سریع‌تر به بیمارستان بروید تا پزشک شما را معاینه کند. این وضعیت ممکن است سلامت مادر و کودک را تهدید کند.

  • درد شکم و کمر

ممکن است دردهایی احساس کنید که شبیه گرفتگی‌های شدید قاعدگی، ناراحتی معده یا فشار پایین شکم باشد. همچنین احتمال دارد این درد را در ناحیه کمر هم داشته باشید که به پاها می‌رسد. چنانچه با تغییر وضعیت شما این درد از بین نرفت، از نشانه‌های تولد بچه است. برای اینکه درد زایمان کمتری داشته باشید مقاله ورزش های بارداری برای زایمان بدون درد بخوانید.

علائم زایمان

  • توقف افزایش وزن

افزایش وزن بارداری اغلب در ماه‌های پایانی کاهش پیدا می‌کند. حتی ممکن است برخی مادران کمی کاهش وزن را در هفته‌های آخر تجربه کنند که طبیعی است و بر وزن تولد نوزاد شما تاثیری نخواهد داشت.

  • خستگی زیاد یا غریضه لانه سازی

جالب است بدانید که حالت‌های سه ماه آخر بارداری در برخی از زنان می‌تواند بسیار شبیه به سه ماه اول بارداری باشد. فعالیت زیاد مثانه، خستگی زیاد و نداشتن خواب راحت از نشانه‌های نزدیک شدن به زمان زایمان است که اغلب مادران تجربه می‌کنند.

با این حال، برخی از زنان باردار در چند هفته پایانی بارداری ممکن است انرژی بیشتری پیدا کنند که به آن غریضه آشیانه سازی بارداری یا لانه سازی گفته می‌شود. در این مدت مادر مدام می‌خواهد خانه را تمیز کند یا همه‌چیز را برای تولد فرزندش آماده کند که کاملا طبیعی است، البته به شرطی که زیاده‌روی نکند.

  • گشاد شدن دهانه رحم

نازک شدن و باز شدن دهانه رحم در هفته‌های نزدیک به زایمان اتفاق می‌افتد. این حالت معمولا با ترشح واژینال و انقباض در ناحیه شکم همراه است. پزشک شما با معاینه دهانه رحم می‌تواند زمان مناسب برای تولد فرزندتان را مشخص کند. باز شدن دهانه رحم از علائم زایمان طبیعی است؛ با این حال اگر رحم به اندازه کافی باز نشد و شرایط برای زایمان طبیعی مهیا نبود، پزشک سزارین را توصیه می‌کند.

این علائم در هفته 37 بارداری می‌تواند نشانه‌های زایمان باشد؛ درنتیجه هر زمان از شبانه روز که این علائم را احساس کردید هرچه سریع‌تر با دکترتان تماس بگیرید و به بیمارستان بروید.

زایمان زودرس چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

خوب است بدانید که دوران بارداری بیشتر مادران تا 40 هفته طول می‌کشد. با این وجود ممکن است گاهی به هر دلیل، تولد کودک زودتر از موعد زایمان طبیعی اتفاق بیفتد. اگر شما در بازه زمانی 20 تا 37 هفتگی بارداری، با علائم زایمان روبرو شدید احتمالا دچار زایمان زودرس خواهید شد.

خطرات زایمان زودرس برای فرزند

هنگامی که فرزند شما زودتر از موعد به دنیا بیاید، خطرات احتمالی زندگی او را تهدید می‌کند. تحقیقات پزشکی نشان داده است که از 10 کودکی که با زایمان زودرس متولد شده‌اند، 9 نفرشان زنده خواهند ماند، اما رشد طبیعی را نخواهند داشت.

همچنین اگر شما در هفته‌های 23 تا 24 بارداری، زایمان زودرس را تجربه کنید احتمال زنده ماندن و سلامت فرزندتان نسبت به سایر نوزادان نارس بیشتر در خطر خواهد بود. احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مثل مشکلات تغذیه، آسم، عدم سلامت کامل شنوایی، بینایی و ذهنی در این نوزادان بسیار بیشتر است.

زایمان زودهنگام برای نوزاد

علائم زایمان زودرس چیست؟

علائم زایمان زودرس نیز کاملا شبیه علائم زایمان است. با این وجود این علائم در ماه‌ آخر بارداری اتفاق نمی‌افتد و ممکن است چند ماه زودتر آن را تجربه کنید.

  • کمردرد در بخش پایینی کمر
  • انقباض رحم (هر 10 دقیقه یک بار با فشار بیشتر)
  • انقباض شدید در ناحیه پایینی شکم
  • آبریزش، استفراغ یا اسهال
  • افزایش فشار در ناحیه لگن یا واژن
  • ترشحات واژینال یا افزایش ترشحات

علائم زایمان زودهنگام

جمع بندی

زایمان شیرین‌ترین اتفاق برای هر زن است؛ چراکه با توقف حالت‌های ناخوشایند بارداری و لذت به آغوش کشیدن فرزند همراه است. علائم زایمان معمولا در ماه‌های آخر بارداری و از هفته 37 تا 40 اتفاق می‌افتد.

این علائم می‌تواند شامل انقباض‌های شدید و مکرر، ترشح واژینال، درد ناحیه شکم و کمر، حالت تهوع، استفراغ و اسهال، توقف افزایش وزن، خستگی یا افزایش انرژی، باز شدن دهانه رحم، پاره شدن کیسه آب و تفاوت تحرک جنین است.

اگر شما در هفته‌های زودتر از 37 این علائم را تجربه کردید ممکن است دچار زایمان زودرس شوید. زایمان زودرس معمولا در هفته 20 تا 37 اتفاق می‌افتد ، با این وجود اگر بین هفته 23 تا 24 فرزند شما به دنیا آمد، سلامت و رشد او به طور کامل تضمین نخواهد شد و لازم است تحت نظر پزشک و با دستگاه رشد کند. در صورت زایمان زودرس چه به صورت طبیعی چه سزارین، مقاله مراقبت‌های بعد از زایمان را بخوانید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

whattoexpect

nhs

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب