درد واژن در بارداری؛ زنگ خطر زایمان یا حالتی طبیعی؟!

درد واژن در بارداری

فهرست مطالب

بعضی از دردها در زندگی آدم هست که برخلاف تصور بسیار شیرین است. چیزی مثل درد واژن در بارداری که خبر از رشد و تکامل جنین می‌دهد.

قطعا این حالت برای مادران باردار چندان خوشایند نیست و باعث آزار جسمی آن‌ها می‌شود؛ اما به هر حال راه فراری از درد واژن و کشاله ران در بارداری نیست. البته راه‌هایی برای بهتر شدن این دردها و آگاهی از زنگ خطرهای آن وجود دارد که در این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» برای شما توضیح داده‌ایم.

سوالات متداول

دلایل درد واژن در بارداری چیست؟
عفونت، فیبروم، کیست، قارچ، راش پوستی، واژینیسموس، خشکی واژن، مقاربت شدید و رشد طبیعی نوزاد از دلایل درد واژن در بارداری است.
روش‌های درمان درد واژن در بارداری چیست؟
حمام گرم، ورزش‌های سبک مانند یوگا، فیزیوتراپی، ماساژ و استفاده از شکم‌بند بارداری می‌تواند کمک‌کننده باشد. اگر درد واژن به خاطر بیماری است حتما باید با تجویز پزشک آنتی بیوتیک و دارو مصرف کنید.
چه زمانی برای در واژن در بارداری باید نگران شد؟
زمانی که درد شما تشدید و مداوم شد و با تب، تهوع، هرنوع لکه‌بینی و ترشح همراه بود.
آیا درد واژن در زمان بارداری طبیعی است؟
بله. این درد به خاطر رشد جنین و تغییرات بدنی اتفاق می‌افتد و کاملا طبیعی است. این درد زمانی طبیعی نیست که همراه با لکه‌بینی، تب، تهوع و ترشح باشد. در این هنگام باید با پزشک مشورت کنید.

علت درد واژن در بارداری

درد یا گرفتگی واژن می‌تواند در هر زمانی و به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. به طور کلی از علت درد واژن در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد طبیعی نوزاد

رشد کودک در داخل رحم مادر امری طبیعی است که باعث افزایش وزن او می‌شود. این افزایش وزن نیز فشار روی عضلات کف لگن را بالا می‌برد و ماهیچه‌هایی که از رحم و واژن حمایت می‌کنند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علاوه بر این، به دلیل فشار ناشی از رشد کودک، ممکن است جریان خون در ناحیه لگن کاهش پیدا کند که می‌تواند باعث تورم و دردناک‌تر شدن درد واژن شود. توجه داشته باشید که درد شدید در واژن عمدتا در سه ماهه سوم بارداری شایع‌تر است.

  • خشکی واژن

خشکی واژن نیز در دوران بارداری امری بسیار شایع است که به دلیل افزایش پروژسترون رخ می‌دهد. همچنین اضطراب طبیعی مادر باردار هم می‌تواند خشکی واژن او را بیشتر کند. در نتیجه، زنان ممکن است در حین نزدیکی با همسرشان دچار درد زیادی شوند.

  • رابطه جنسی واژینال

درد واژن و کشاله ران در دوران بارداری ممکن است پس از رابطه جنسی شدید واژینال نیز ایجاد شود. مادران بارداری که با همسرشان مقاربت دارند به دلیل اصطکاک ناشی از نفوذ یا عدم استفاده از محصولات روان‌کننده ممکن است درد واژن را تجربه کنند یا باعث تحریک و تورم این درد شوند.

درد واژن به دلیل رشد جنین

  • واژینیسموس

واژینیسموس وضعیتی است که در آن عضلات واژن بسیار منقبض می‌شوند و نمی‌توانند به طور طبیعی شل شوند. واژینیسموس برای خانم‌ها احساس درد در واژن و مشکل در دخول را به همراه دارد. این وضعیت ممکن است در دوران بارداری تشدید شود، اما ممکن است قبل از بارداری هم وجود داشته باشد. 

  • راش پوستی در ناحیه تناسلی

گاهی اوقات مادران باردار هنگام استفاده از محصولات بهداشتی مانند صابون، کاندوم، کرم‌های واژینال یا روان‌کننده‌ها که حاوی مواد محرک هستند، ممکن است دچار بثورات و راش‌های پوستی در ناحیه تناسلی شوند. این عارضه می‌تواند باعث تورم، خارش، قرمزی و درد واژن شود.

  • عفونت دستگاه ادرار

عفونت دستگاه ادراری (UTI) یک بیماری شایع در دوران بارداری است. این بیماری به دلیل تغییراتی در بدن که باعث رشد بیش از حد فلور طبیعی واژن می‌شود، به وجود می‌آید. درد واژن یکی از علائم شایع عفونت ادراری و همچنین خارش، احساس سوزش هنگام ادرار کردن و کدر شدن ادرار است. 

  • بیماری‌های مقاربتی

عفونت‌های مقاربتی یکی دیگر از عوامل علت درد واژن و کشاله ران در بارداری است. این امر به‌ویژه در مورد کلامیدیا تبخال  و زگیل تناسلی هم صادق است. علزمانی که شما به این دلایل دچار درد واژن باشید معمولا همراه با آن خارش و سوزش زیادی هم تجربه می‌کنید.

  • کیست بارتولن

درد واژن در دوران بارداری ممکن است زمانی که شما در غدد بارتولن خود کیست دارید هم به وجود بیاید. بارتولین به ناحیه کناری واژن گفته می‌شود که وظیفه مرطوب نگه‌ داشتن واژن را دارند. این کیست‌ها به دلیل انسداد غده در لبه‌های واژن شکل می‌گیرند و می‌تواند باعث تورم و درد واژن شود.

  • فیبروم‌ها

 فیبروم‌ها در رحم رشد می‌کنند و ممکن است باعث درد واژن در دوران بارداری شوند. معمولا هیچ درمان قطعی برای فیبروم‌ها وجود ندارد و آن‌ها از هورمون‌های افزایش یافته در دوران بارداری تغذیه می‌کنند. پس اگر سابقه فیبروم دارید، بدانید که ممکن است این درد را بیشتر از بقیه مادران تجربه کنید.

درد واژن در دوران بارداری

درد واژن در دوران بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟

شما به‌عنوان یک زن باردار ممکن است در هر زمانی از دوران حاملگی این درد را تجربه کنید. اما به احتمال زیاد در اواخر سه ماهه دوم یا اوایل سه ماهه سوم بیشتر از هر زمان دیگری با آن دست و پنجه نرم کنید.

در این زمان‌ها رحم و جفت شما به طور قابل توجهی بزرگ‌تر، مقدار مایعی که حمل می‌کنید، بیشتر و کف لگن شما کشیده می‌شود.

فشار یا درد در ناحیه واژن در اوایل بارداری نیز می‌تواند اتفاق بیفتد، به خصوص زمانی که هورمون ریلکسین شروع به جریان می‌کند. این هورمون باعث افزایش برون‌ده قلبی و جریان خون کلیوی می‌شود. همچنین، ریلکسین، سایر رباط‌های لگن را در قسمت تحتانی دستگاه تناسلی شل می‌کند.

به خاطر همین فرایند ممکن است شما در اوایل بارداری دردهای کوبنده‌ای را احساس کنید. البته حواستان باشد که درد واژن در اوایل بارداری می‌تواند یکی از نشانه‌های سقط جنین باشد، اما وحشت نکنید. این گرفتگی‌ها طبیعی است، اما درصورتی‌که ممتد، شدید و مداوم شد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان درد واژن در بارداری

درمان درد واژن و کشاله ران در بارداری چندان کار سختی نیست؛ البته به شرط اینکه دلیل آن بیماری نباشد. اگر شما به خاطر عفونت به آنتی‌بیوتیک و دارو نیاز نداشته باشید، می‌توانید با چند راهکار خلاقانه درد واژنتان را کنترل کنید.

ذکر این نکته ضروری است که اگر ناراحتی و درد واژن شما بسیار شدید شد و شما را از راه رفتن یا انجام فعالیت‌های عادی روزمره باز می‌دارد، حتما باید سریعا به متخصص زنان و زایمان خودتان مراجعه کنید.

  • یکی از راه‌هایی که می‌توانید فشار و دردتان را کاهش دهید، اجتناب از ایستادن طولانی مدت، قرار دادن کمپرس سرد در ناحیه لگن و استراحت پس از فعالیت‌های زیاد است.
  • قبل از مقاربت با همسرتان و دخول حتما از روان‌کننده‌ها استفاده کنید. گاهی اوقات توصیه می‌شود که دفعات و شدت آمیزش جنسی را کاهش دهید تا بافت واژن سریع‌تر بهبود یابد. در صورت وجود خون‌ریزی در حین رابطه جنسی، پزشک یا متخصص زنان و زایمان خود را مطلع کنید.
وزن گیری جنین
بیشتر بخوانید:
  • اگر واژینیسموس دارید با پزشک یا ماما مشورت کنید. آنها عضلات لگن را برای شناسایی علت واژینیسموس ارزیابی می‌کنند و ورزش و درمان مناسب را پیشنهاد می‌دهند.
  • اگر به مواد بهداشتی حساسیت دارید، فورا مصرف آن‌ها را قطع کنید. برای تسکین علائم درد واژن می‌توانید کمپرس سرد را روی ناحیه خارجی تناسلی قرار دهید. با این حال، در مواردی که علائم بهبود پیدا نکرد یا شدیدتر شد، به پزشکتان مراجعه کنید.
  • اگر مشکوک به عفونت ادراری یا قارچ هستید، باید با تجویز پزشک درمان دارویی شامل آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچ را شروع کنید. همچنین هر روز مقدار زیادی آب بنوشید، رژیم غذایی کم قند را دنبال کنید و لباس راحت و شلوار نخی بپوشید.
  • اگر توده قابل لمسی در واژن احساس کردید، احتمال وجود کیست در شما زیاد است. برای تشخیص درست به پزشک مراجعه و در صورت عفونی شدن کیست، درمان دارویی را با مشورت متخصص آغاز کنید.

  • حرکات کششی، یوگا و ورزش‌های سبک می‌تواند تا حد بسیار زیادی در کاهش درد واژن کمک‌کننده باشد. یکجا نشینی و کم‌تحرکی بدترین حالت برای مادران باردار است. اگر در وضعیت استراحت مطلق نیستید، روزانه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی آرام داشته باشید تا بدنتان برای تغییرات جدید آماده شود.
  • از کمربندهای بارداری یا همان شکم‌بندها استفاده کنید. اضافه وزن می‌تواند درد واژن و کشاله ران را بیشتر کند و این کمربندها تا حد زیادی به تحمل وزن جنین کمک می‌کند.
  • حمام گرم به‌همراه کمی نمک می‌تواند درد شما را بهبود ببخشد.
  • ماساژ یا فیزیوتراپی را جدی بگیرید. ای کار باعث شل شدن عضلات شما و کاهش درد واژن خواهد شد.

چه زمانی باید نگران شد؟

اگر در دوران بارداری هر نوع درد غیر قابل توضیحی در ناحیه واژن احساس می‌کنید، با پزشک خود تماس بگیرید. این درد ممکن است زنگ خطر زایمان زودرس باشد.

تشخیص شروع زایمان زودرس دشوار است. برخی از زنان هیچ احساسی ندارند. اما ممکن است برای برخی دیگر همراه با انقباض و سفت شدن بالای رحم و حرکت درد به سمت پایین و فشار در ناحیه واژن باشد. همچنین لکه‌بینی هم از سایر نشانه‌های زایمان زودرس است.

البته نترسید؛ چراکه درد، سفتی و فشار در نزدیکی واژن یا در ناحیه کمر می‌تواند نشانه‌های کاملا طبیعی یک بارداری سالم باشد. اما اگر هنگام درد، هرگونه ترشح مایعات، اعم از شفاف یا خون‌ریزی مانند پریود داشتید، با پزشک متخصص صحبت کنید. همچنین تب، حالت‌های ناخوشایند، حالت تهوع و استفراغ نیز می‌تواند از علائم خطرناک باشد.

جمع بندی

درد واژن در بارداری یک امر کاملا طبیعی است که هر زنی با آن روبه‌رو می‌شود. دلیل اصلی این درد، تغییرات فیزیولوژیکی بدن مادر است. درحالیکه جنین شما رشد می‌کند، بدنتان هم سعی می‌کند برای پذیرایی از این موجود کوچک جای بیشتری باز کند.

گاهی اوقات درد واژن می‌تواند به خاطر بیماری‌هایی مثل عفونت، فیبروم، کیست، قارچ، راش پوستی، واژینیسموس و غیره باشد. در شرایط غیربیماری نیز خشکی واژن، مقاربت شدید و رشد طبیعی نوزاد را علت درد واژن و کشاله ران در بارداری می‌دانند.

برای درمان این درد می‌توانید حمام گرم، ورزش‌های سبک مانند یوگا، فیزیوتراپی و ماساژ را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید. البته اگر درد واژن شما به خاطر بیماری است حتما باید با تجویز پزشک آنتی بیوتیک و دارو مصرف کنید.

چنانچه درد واژن شما تشدید شد و با ترشح مایعات و لکه‌بینی، تهوع و تب همراه بود سریعا به پزشک مراجعه کنید چراکه می‌تواند از نشانه‌های زایمان زودرس باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Thebump

Medicalnewstoday

Tuasaude

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب