کمردرد در بارداری | چگونه از این عارضه‌ی شایع خلاص شویم؟

کمردرد در بارداری

فهرست مطالب

دردها همیشه هم ناخوشایند و حامل خبرهای منفی نیستند. اگر به کمردرد در بارداری خود دچار شده‌اید، خبر خوب این است که فرزندتان در حال رشد است. با این وجود این عارضه‌ شایع و خوش‌خبر در میان مادران باردار، می‌تواند دوران بارداری سختی را به آنان تحمیل کند. این دردها معمولا از نیمه دوم بارداری آغاز می‌شود و بیش از دو سوم زنان را در این دوران درگیر می‌کند. این‌جاست که متوجه می‌شوید در تحمل این دردها تنها نیستید!

بنابراین می‌توان کمردرد در بارداری را در لیست علائم شایعی مانند حالت تهوع، خستگی و تورم پاها، احساسات منفی روحی و… قرار داد. عوامل زیادی از جمله تغییرات هورمونی و فیزیکی در ایجاد کمردرد در دوران بارداری نقش دارند. علل این دردها در افراد متفاوت است و ممکن است به مرحله‌ای از بارداری که آن را طی می‌کنید نیز بستگی داشته باشد.

باید بدانید که فعالیت‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای به حداقل رساندن کمردرد خود آنها را انجام دهید. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی، این درد شایع در دوران بارداری را با هم بررسی می‌کنیم و راه‌های درمان و پیشگیری آن را معرفی می‌کنیم.

 

علل بروز کمردرد در بارداری

کمردرد بارداری معمولا در نقطه‌ای بروز می‌کند که لگن و ستون فقرات به هم می‌رسند. بسته به شرایط مادر باردار و مدت زمانی که از بارداری گذشته باشد، عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند. در ادامه به تفکیک به این عوامل می‌پردازیم.

علت کمردرد بارداری

علت کمرد درد در بارداری در سه ماهه اول

عواملی که می‌تواند منجر به کمردرد در سه ماهه اول شود شامل تغییرات هورمونی فرد و میزان استرس اوست.

  • تغییرات هورمونی

سطوح بالای پروژسترون در سه ماهه اول می‌تواند بر وضعیت مفاصل تأثیر بگذارد. در طول سه ماهه اول، سطح پروژسترون در بدن به سرعت افزایش می‌یابد. سطوح بالای این هورمون باعث شل شدن عضلات و رباط‌های نزدیک لگن می شود که می‌تواند بر ثبات و وضعیت مفاصل تأثیر بگذارد.

هورمون دیگری که پزشکان آن را ریلاکسین می‌نامند به کاشت تخمک در دیواره رحم کمک می‌کند و همچنین از ایجاد انقباضات در مراحل اولیه بارداری جلوگیری می‌کند. با نزدیک شدن به زایمان، ریلاکسین دهانه رحم را تحریک می‌کند تا نرم شود و برای زایمان آماده شود.

علاوه بر این، ریلاکسین باعث شل شدن رباط‌ها و مفاصل در ناحیه لگن می‌شود تا کانال زایمان گسترش یابد. در نهایت، ریلاکسین روی رباط‌هایی که ستون فقرات را تثبیت می‌کنند، تأثیر می‌گذارد، که می‌تواند باعث بی‌ثباتی، جابجایی وضعیت و کمردرد شود.

  • استرس

به طور کلی استرس‌ها می‌توانند ناهنجاری‌های فیزیکی را نیز سبب شوند و فقط به حالات روحی خلاصه نمی‌شوند. بارداری استرس‌های مختلفی را همراه خود دارد و باعث می‌شود تاثیراتی در زندگی مادر باردار ایجاد شود که فراتر از تغییر خلق‌وخو و وضعیت روانی اوست. استرس می‌تواند سبب بروز علائم فیزیکی مانند خستگی، سردرد، انقباض‌ها و دردهای عضلانی و نیز کمردرد در بارداری شود.

کمردرد در سه ماهه دوم

کمردرد در سه ماهه دوم و سوم بارداری

در طول سه ماهه دوم و سوم، با رشد سریع جنین، رحم به بزرگ شدن ادامه می‌دهد. تغییرات وضعیتی، افزایش وزن و جدا شدن عضلات همگی بر کمردرد در مراحل بعدی بارداری تاثیر می‌گذارند.

  • خم شدن به عقب: با افزایش وزن نوزاد، مرکز ثقل بدن زن به جلوی بدن او منتقل می‌شود. برخی از زنان ممکن است برای به دست آوردن تعادل به عقب خم شوند. خم شدن به عقب یک فشار اضافی بر عضلات پشت وارد می‌کند که می‌تواند منجر به کمردرد و انقباض عضلات شود.
بیشتر بخوانید: اقدامات قبل از بارداری
  • افزایش وزن: مقدار وزنی که یک زن در دوران بارداری اضافه می‌کند می‌تواند بر سلامت کلی او و فرزندش تأثیر بگذارد. در طول بارداری سالم، زنان معمولاً بین ۱۱ تا ۱۵ کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند. طبیعتا این ستون فقرات است که باید وزن اضافه را تحمل کند که می‌تواند باعث کمردرد شود. به علاوه وزن نوزاد و رحم در حال رشد نیز بر رگ‌های خونی و اعصاب لگن و پشت فشار وارد می‌کند.
  • جداسازی عضلات: شکم از دو بخش ماهیچه‌ای موازی تشکیل شده است که در وسط شکم به هم متصل می‌شوند. این ماهیچه‌ها به تثبیت ستون فقرات و حمایت از کمر کمک می‌کنند. در دوران بارداری، جنین در حال رشد به عضلات شکم فشار وارد می‌کند و باعث کشیدگی و در برخی موارد جدا شدن آنها می‌شود.

در طول سه ماهه دوم و سوم، برخی از زنان ممکن است در معده خود دچار برآمدگی شوند. این موضوع نشان می‌دهد که عضلات شکم آنها در حال جدا شدن هستند تا فضایی برای رحم در حال رشد فراهم شود. عضلات شکم با این کشش، ضعیف‌تر می شوند. این موضوع می‌تواند خطر کمردرد در بارداری یا آسیب به لگن را افزایش دهد.

کاهش کمردرد در بارداری

چگونه کمردرد در بارداری را کاهش دهیم؟

nhs تقویت عضلات پشت با ورزش‌های مناسب بارداری می‌تواند به کاهش کمردرد کمک کند. گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که کمردرد در بارداری اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، راه‌هایی برای تسکین کمردرد هم در دوران بارداری و هم بعد از آن وجود دارد.

راه‌های تسکین و درمان کمردرد در دوران بارداری

  • ورزش کششی کمر به طور منظم
  • خوابیدن به پهلو با یک بالش بین پاها و زیر شکم
  • ایجاد تغییرات وضعیتی، مانند ایستادن و نشستن، به طوری که پشت صاف و شانه‌ها مربع باشد
  • بستن کمربند بارداری برای حمایت از شکم و کمر
  • استفاده از بالش کمری برای حمایت بیشتر از پشت در هنگام نشستن
  • انجام ماساژهای دوران بارداری برای شل کردن عضلات و بهبود دامنه حرکتی و کاهش استرس
  • کاهش استرس از طریق مدیتیشن، یوگای قبل از تولد و سایر تکنیک‌های ذهن‌آگاهی
  • خواب کافی
بیشتر بخوانید: مراقبت های دوران بارداری؛ از تغذیه تا ورزش!
  • ورزش منظم: ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند و انعطاف‌پذیری را افزایش و فشار وارد بر ستون فقرات را کاهش می‌دهد. ورزش‌های ایمن برای اکثر زنان باردار شامل پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری ثابت است.
  • اگر پزشک شما موافق است، کمپرس سرد (مانند یک کیسه یخ یا سبزیجات یخ زده که در یک حوله پیچیده شده است) را چندین بار در روز تا ۲۰ دقیقه روی ناحیه دردناک قرار دهید. پس از دو یا سه روز، کمپرس را به گرم تغییر دهید و یک پد گرم کننده یا بطری آب گرم را روی ناحیه دردناک بگذارید. مراقب باشید در دوران بارداری گرما به شکم خود وارد نکنید. استفاده از کمپرس گرم برای شل کردن عضلات، تسکین کمردرد در بارداری یا کاهش التهاب مفید است.
  • اگر کمردردتان ناشی از استرس است، صحبت با یک دوست یا مشاور قابل‌اعتماد می‌تواند مفید باشد.
  • سراغ طب سوزنی بروید. مطالعات نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند بر کاهش کمردرد در بارداری موثر باشد. اگر مایل به امتحان آن هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

پیشگیری از کمردرد بارداری

راه‌های پیشگیری از کمردرد در بارداری

  • تقویت عضلات پشت با تمرینات مناسب بارداری
  • حفظ وزن مناسب در طول بارداری
  • انجام ورزش‌های ملایم به طور منظم، با مشورت پزشک
  • پوشیدن کفش‌های صاف یا پاشنه کوتاه قوس دار
  • اجتناب از ایستادن طولانی‌مدت
  • تمرین تکنیک‌های صحیح بلند کردن با چمباتمه زدن و استفاده از پاها برای خم شدن
  • اجتناب از خوابیدن روی شکم

نکات مهم در بارداری

رعایت این نکات را نیز جدی بگیرید

  • اگر می‌خواهید چیزی را از روی زمین بلند کنید، به جای خم شدن از ناحیه کمر، بنشینید.
  • کفش‌های پاشنه بلند نپوشید. کفش‌های پاشنه کوتاه قوس‌دار را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید، از آنجایی که هورمون‌ها مفاصل را شل می‌کنند، ممکن است نیاز به خرید یک کفش بزرگتر داشته باشید.
  • به پشت نخوابید.
بیشتر بخوانید: کارهای ممنوعه در دوران بارداری کدامند؟
اگر کمردرد شما ادامه پیدا کرد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید چه کارهای دیگری می‌تواند کمک‌کننده باشد. قبل از مصرف داروهای مسکن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف استامینوفن برای اکثر زنان در دوران بارداری بی‌خطر است. اما مصرف آسپرین و سایر داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن توصیه نمی‌شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای ضددرد یا شل‌کننده‌های عضلانی دیگری را که در دوران بارداری بی‌خطر هستند را به شما توصیه کند.

مراجعه به پزشک در بارداری

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

کمردرد به خودی خود معمولا دلیلی برای مراجعه به پزشک نیست. اما اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • درد شدید و فزاینده‌ای که به طور ناگهانی شروع می‌شود
  • دردها و گرفتگی‌هایی که در فواصل زمانی معین رخ می‌دهد و به تدریج تشدید می‌شود
  • دردی که بیش از ۲ هفته طول بکشد
  • مشکل در ادرار کردن یا سوزن سوزن شدن اندام‌ها
  • خونریزی واژینال
  • ترشحات نامنظم واژن
  • تب

در موارد نادر، شدید بودن کمردرد در بارداری ممکن است به مشکلاتی مانند پوکی استخوان مرتبط با بارداری، آرتروز مهره‌ای یا آرتریت سپتیک یا عفونت‌های مفصلی مربوط باشد. دردهای ریتمیک ممکن است نشانه زایمان زودرس باشند. بنابراین اگر هر یک از این مشکلات را تجربه می‌کنید، مراجعه به پزشک را جدی بگیرید.

کمردرد در بارداری؛ شما تنها نیستید!

این عارضه شایع که خبر شیرین رشد فرزندتان را به همراه دارد، برای بیش از ۶۰ درصد مادران باردار ایجاد می‌شود. همین که بدانید مادران دیگری هم در حال تحمل این دردها هستند، از درد شما می‌کاهد. کمردرد در بارداری با توجه به شرایطی که دارید، علت‌های متفاوتی دارد و معمولا از نیمه دوم بارداری شدت می‌گیرد. اما برای برخی افراد زودتر از این‌ها ایجاد می‌شود، به خصوص اگر سابقه کمردرد را نیز داشته باشند.

از عواملی که باعث این درد می‌شوند می‌توان تغییرات هورمونی، استرس، تغییر وضعیت فیزیکی بدن، افزایش وزن و فشار به عضلات را نام برد. با این حال درمان و تسکین آن کار پیچیده‌ای نیست و با مراجعه به پزشک و انجام برخی مراقبت‌ها می‌توان این درد را کاهش داد.

دوران شیرین بارداری و احساسات جذاب مادرانه سختی‌هایی هم به همراه خود دارند، اما قطعا اگر تصمیم به داشتن فرزند گرفته باشید، تحمل آنها آسان‌تر خواهند شد. اگر تجربیات متفاوتی از کمردرد در بارداری دارید آن را با ما در میان بگذارید. چه روش‌های دیگری را برای تحمل این سختی‌ها تا رسیدن شیرینی در آغوش گرفتن فرزندتان موثر می‌دانید؟

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

webmd

medicalnewstoday

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب