از خواص کشک در بدنسازی غافل نشوید!

فواید کشک

فهرست مطالب

یکی از خوش‌مزه‌ترین و مفیدترین میان‌وعده‌های غذایی که از گذشته تا به امروز در خانه ما ایرانی‌ها موجود بوده، کشک است. ما عموماً از کشک در تهیه غذاهای مختلفی استفاده می‌کنیم و به‌عنوان طعم‌دهنده‌ای خوب از آن کمک می‌گیریم. جدا از آن، خواص کشک در بدن سازی باعث شده تا پروتئین کشک در چند سال اخیر محبوبیت بسیار بیش‌تری پیدا کند.

بسیاری از فواید کشک باعث شده تا در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی به‌سراغ ویژگی‌های آن برویم و درباره خواص کشک در بدنسازی و بهبود عضلات صحبت کنیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید.

سوالات متداول

خواص کشک در بدنسازی چیست؟
حفظ و باز‌سازی ماهیچه‌ها، عضله‌سازی، بهبود استرس و اضطراب، تأمین انرژی و بهبود گرفتگی عضلانی از جمله خواص کشک برای بدنسازان است.
چه زمانی کشک را مصرف کنیم؟
اگر به‌دنبال عضله‌سازی و افزایش و متابولیسم بدن‌تان هستید، بهتر است کشک را به‌ صبحانه‌تان اضافه کنید و به‌شکل ناشتا با آجیل بخورید.
چه غذاهایی را می‌توان با کشک تهیه کرد؟
آش رشته، کشک بادمجان، کال‌ جوش، حلیم بادمجان و آش جو با کشک از جمله غذاهای کم‌کالری و خوش‌مزه‌ای هستند که می‌توانید با کشک تهیه کنید.
ارزش غذایی کشک چقدر است؟
ارزش غذایی کشک به شرح زیر است: چربی (4.3 گرم)، کربوهیدرات (3.4 گرم)، پروتئین (11 گرم)، کلسترول (17 میلی گرم)، سدیم (364 میلی گرم) و پتاسیم (104 میلی گرم).

اول از همه، کشک چیست؟

کشک به‌عنوان یکی از مغذی‌ترین فرآورده‌های شیر شناخته می‌شود که طی فرایند انعقاد به‌دست می‌آید. در این فرایند، اسیدهایی مثل آب‌لیمو یا سرکه به لبنیات اضافه می‌شوند. افزایش اسیدیته لبنیات باعث می‌شود که پروتئین‌های شیر در هم پیچیده شوند و به توده‌های جامدی تبدیل شوند.

رژیم پروتئین برای افززایش وزن
بیشتر بخوانید:

پس از مدتی، شیرِ اولیه ما ترش می‌شود و ماده‌ای به نام کشک شکل می‌گیرد. البته در درست کردن کشک از دوغ و ماست هم استفاده می‌شوند. کشک حاوی مواد خوراکی زیر است:‌

  • پروتئین
  • کربوهیدرات
  • چربی
  • کلسیم
  • آهن
  • ریبوفلاوین
  • تیامین
  • نیاسین

فارغ از ایران، کشک در عموم کشورهای آسیایی نقش ویژه‌ای دارد و غذاهای مختلفی با آن درست می‌کنند. به‌عنوان مثال، در هند، کشک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی‌ای شناخته می‌شود که به آن داهی (Dahi) هم می‌گویند و در طعم‌های مختلفی، از ترش تا شیرین پیدا می‌شود.

کشک در بدنسازی

خواص کشک در بدنسازی چیست؟

یکی از مهم‌ترین مواد خوراکی‌ که در رژیم بدنسازان نقش مهمی ایفا می‌کند و روی عضله‌سازیشان نقش دارد، پروتئین است. به‌دست آوردن پروتئین به‌روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است؛ از خوردن میزان مشخصی تخم مرغ در طول روز یا استفاده از پودرهای پروتئینی.

در میان لیستِ بلند بالای مواد پر پروتئین، کشک جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و همین موضوع باعث شده تا خواص کشک در بدنسازی بسیار زیادی باشد. در ادامه به برخی از این خواص اشاره می‌کنیم:

حفظ و بازسازی ماهیچه‌ها

بدن‌سازان عموماً برای تقویت ماهیچه‌های خود، جدا از برنامه‌های تمرینی سخت به‌سراغ مواد پروتئین‌دار می‌روند. کشک یکی از آن دسته مواد غذایی است که پروتئین و کلسیم بسیار زیادی دارد و به حفظ و بازسازی ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

جدا از این، کلسیم بالای کشک باعث می‌شود تا استخوان‌ها و دندان‌ها به‌شکل مداوم ترمیم شوند و سالم بمانند.

تأمین انرژی

وجود ویتامین‌های B1، ریبوفلاوین B2، نیاسین B3، کلسیم و آهن در کشک باعث شده تا مصرف آن به‌شکل روزانه، انرژی لازم برای تمرینات سخت ورزشی را فراهم کند و بهبود خلق‌وخو در طول روز را برای بدن‌سازان به‌همراه داشته باشد.

برای تأمین انرژی در طول تمرینات ورزشی، بهتر است کشک را به وعده صبحانه‌تان اضافه کنید و به صورت ناشتا بخورید. اضافه کردن آجیل به کشک می‌تواند کمک کند تا جذب پروتئین مورد نیاز بدن پیش از تمرین بهبود یابد.

میان وعده پروتئینی
بیشتر بخوانید:

کاهش استرس و اضطراب

عموم بدن‌سازان حرفه‌ای از مکمل‌های استروئیدی استفاده می‌کنند تا نتایج سریع‌تری از تمرینات ورزشی‌شان به‌دست آورند و بتوانند بدن خوش‌فرم‌تری بسازند. این مکمل‌ها می‌تواند باعث افزایش استرس و اضطراب شود.

کلسیمِ داخل کشک باعث می‌شود تا در بدن، هورمونِ کورتیزول ترشح شود، هورمونی که باعث کاهش استرس می‌شود و روی بهبود سیستم عصبی بدن نقش دارد.

بهبود گرفتگی عضلانی

گرفتگی عضلانی به‌عنوان یکی از مشکلات شایع بدن‌سازان شناخته می‌شود. کشک به‌خاطر داشتن ویتامین‌های E ،A، C و B، خواص آنتی‌اکسیدان زیادی دارد که از گرفتگی عضلانی جلوگیری می‌کند.  

از دیگر خواص کشک در بدنسازی می‌توانیم به‌ موارد زیر اشاره کنیم:

پروتئين مناسب رژیم
بیشتر بخوانید:

کشک را چگونه مصرف کنیم؟

به‌تازگی خوراکی‌های بسیار زیادی از کشک تولید می‌شود که می‌توانید از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مختلف تهیه کنید و به عنوان یک میان‌وعده سالم بخورید. جدا از آن، بدن‌سازان می‌توانند با تهیه پودر پروتئین کشک به‌عنوان جایگزین مکمل‌های دیگری مثل پروتئین وی، نیازهای بدن و تمرینات‌شان را تأمین کنند و پروتئین کافی‌ به‌دست آورند.

میزان پروتئين مورد نیاز
بیشتر بخوانید:

کشک در تهیه بسیاری از غذاهای ایرانی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کشک بادمجان

یکی از غذاهایی که محبوبیت بسیار زیادی در ایران دارد و در تهیه آن از کشک، بادمجان، نعنای خشک، پیاز، مغز گردو و سیر استفاده می‌شود، کشکِ بادمجان است که می‌توانید به‌راحتی آن را تهیه کنید. برای درست کردن این غذا باید مراحل زیر را پیش بگیرید:

  1. بادمجان‌ها را پوست گرفته و سرخ کنید.
  2. کمی نعنای داغ درست کرده و به همراه پیاز، تفت دهید. در این بین به مواد خود ادویه و سیر رنده شده اضافه کنید و به‌خوبی آن‌ها را تفت دهید.
  3. حال بادمجان‌ها را به این ترکیب اضافه کنید و کمی هم بزنید. سپس بادمجان‌ها را به‌خوبی با گوشت‌کوب له کرده و کمی گردوی خرد شده به آن اضافه کنید.
  4. در آخرین مرحله هم به آن کشک اضافه کنید و بگذارید غذای شما کمی روی حرارت ملایم بماند.

کشک بادمجان

آش رشته

آش رشته یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است و کم‌تر کسی پیدا می‌شود که آن را دوست نداشته باشد. برای درست کردن این آش باید این مراحل را طی کنید:

  • یک شب قبل‌تر، نخود و حبوبات آش را خیس کنید.
  • پیاز داغ و نعنا داغ را درست کرده و آماده بگذارید.
  • تمامی حبوبات را بپزید و سپس سبزی و پیاز را به آن‌ها اضافه کنید.
  • در مرحله آخر آش، رشته و کشک را به آن اضافه کرده و هم بزنید. سپس بگذارید تا به‌خوبی جا بیفتد.

آش رشته

کال جواش

یکی از کم‌کالری‌ترین، سالم‌ترین و خوش‌مزه‌ترین غذاهایی که می‌توانید با کشک درست کنید، کال جوش است که محبوبیت بسیار زیادی در سرتاسر ایران دارد و اگر تا به امروز اسم‌اش را نشنیده‌اید، بهتر است به‌عنوان وعده غذایی امروزتان در نظر بگیرید:

  • برای تهیه این غذا اول چند عدد پیاز را به‌شکل نگینی خورد کرده و با گردوی خرد شده و کمی ادویه تفت دهید.
  • کشک سابیده‌شده را در یک ظرف ریخته و یک پیمانه آب به آن اضافه کنید. بعد از این‌که کشک به‌اندازه کافی رقیق شد، به آن پیاز سرخ‌شده اضافه کرده و اجازه دهید تا جوش آید.

کالجوش با کشک

سخن پایانی

چه بدن‌ساز باشید و چه نباشید، اضافه کردن کشک در هر نوع و به هر شکلی به رژیم غذایی، مزایای بسیار زیادی را برای شما به‌همراه دارد و می‌تواند یک قدم شما را به داشتن سبک زندگی سالم نزدیک‌تر کند. در این مطلب تلاش کردیم که به‌شکلی کامل درباره خواص کشک در بدنسازی صحبت کنیم و به طرز تهیه غذاهای خوش‌مزه، کم‌کالری و آسانی اشاره کنیم که می‌توان با کشک تهیه کرد. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت ببرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Milky Mist

Tarladalal

All Recipes

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

یک نظر

  1. با عرض سلام خدمت سرورم ممنون از مطالب خوب وجامع شما مفید بود واز درگاه خداوند یکتا سلامتی برایتان خواستارم

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب