برنامه رژیم لاغری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برنامه رژیم لاغری

فهرست مطالب

اینکه در زندگیمان با اضافه‌وزن مواجه شویم، اصلا چیز دور از ذهنی نیست. دوران بلوغ، کنکور، کارمندی، زایمان و هزار علت دیگر ممکن است باعث اضافه‌وزن شما شود. هیچ اشکالی هم ندارد. حتی اگر دچار اضافه‌وزن زیادی شده باشید، با یک برنامه رژیم لاغری مناسب می‌توانید دوباره به وزن ایده‌آلتان دست پیدا کنید.

اما سوال اینجاست که این برنامه چطور باید باشد که بیشترین تاثیر را روی رسیدن شما به وزن ایده‌آل بگذارد. در این مطلب مجله سلامتی لیمومی همراه ما باشید تا به این سوال جواب دهیم.

 

مزایای داشتن برنامه رژیم لاغری مناسب

قبل از اینکه به سراغ ویژگی‌های یک برنامه رژیم لاغری مناسب برویم، باید بگوییم که اصولا داشتن این برنامه چه تاثیرات مثبتی روی زندگی شما می‌گذارد و چرا بهتر است به جای برنامه‌های شخصی از برنامه‌ای که متخصص تغذیه به شما می‌دهد استفاده کنید.

1)     بهبود سلامت جسم

یکی از مهم‌ترین مزایای برنامه رژیم لاغری، بهبود سلامت جسم است. اضافه‌وزن و چاقی مفرط، تقریبا خطر ابتلا به هر شکل از بیماری را بالا می‌برند.

بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون، آرتروز، کبد چرب و بعضی از سرطان‌ها رابطه مستقیمی با اضافه‌وزن دارند.

با استفاده از برنامه غذایی سالم جلوی ابتلا به این بیماری‌ها را می‌گیرید یا اگر به آن‌ها مبتلا شده‌اید باعث کاهش سرعت رشد بیماری‌ها می‌شوید. تصور کنید که آرتروز و اضافه وزن دارید، وقتی وزن کم می‌کنید، فشار روی مفاصلتان کم می‌شود و راحت‌تر فعالیت‌های روزانه‌تان را انجام می‌دهید.

افزایش اعتماد بنفس با رژیم غذایی

2)     افزایش سطح انرژی

 کاهش وزن می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش داده و استقامتتان را بهبود بخشد. افزایش سطح انرژی زمانی که ورزش را هم به رژیم لاغری خود اضافه می‌کنید بیشتر می‌شود.

با ترکیب رژیم لاغری و ورزش‌ ساده‌ای مثل پیاده‌روی روزانه، هم حجم چربی‌های بدنتان را کم می‌کنید و هم به حجم عضلاتتان اضافه می‌کنید، این اتفاق باعث می‌شود بدنتان استقامت بیشتری نسبت به قبل پیدا کند و در طول روز احساس بهتری داشته باشید .

3)     بهبود سلامت روانی

متاسفانه داشتن اضافه‌وزن و چاقی مفرط روی سلامت روان تاثیر منفی می‌گذارد و ممکن است اعتماد‌به‌نفس را تحت تاثیر قرار دهد یا اینکه باعث افسردگی استرس و اضطراب  شود.  

ورزش منظم و برنامه رژیم غذایی مناسب باعث می‌شود هورمون‌های مربوط به ترشح شادی و آرامش بدن، کار خود را به خوبی انجام دهند و شما را از نظر روحی خوشحال‌تر کنند.

4)     بهبود کیفیت زندگی

استفاده از برنامه کاهش وزن می‌تواند کیفیت زندگی شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد. با ازدست‌دادن وزن اضافی، خواب بهتری خواهید داشت، کمتر خروپف می‌کنید، کمتر عرق بدبو می‌کنید و عادات ماهانه‌تان منظم‌تر می‌شود.

علاوه بر این، رسیدن به وزن ایده‌آل برای بعضی از افرادی که چاقی مفرط دارند، باعث می‌شود با اعتمادبه‌نفس بیشتری در محیط‌های عمومی فعالیت کنند و فعالیت‌های اجتماعی‌شان را بالا ببرند.

بهبود کیفیت زندگی

ویژگی‌های برنامه رژیم غذایی موثر

حالا که با تاثیرات رژیم برنامه غذایی مناسب آشنا شدید، نوبت این است که بگوییم این برنامه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد که شما را سریع‌تر و راحت‌تر به وزن ایده‌آلتان برساند.

1)     گرسنگی نداشته باشد

رژیم غذایی مناسب به هیچ عنوان به فرد احساس گرسنگی نمی‌دهد. احساس گرسنگی در هنگام رژیم فقط باعث می‌شود که به ریزه‌خواری مثل پیدا کنید یا بعد از مدت زمان کوتاهی رژیم خود را کنار بگذارید.

وقتی رژیمتان اصولی باشد، به شما کمک می‌کند همزمان با دریافت کالری مورد نیاز بدنتان، کاهش وزن را هم تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن ۱۸ کیلوگرمی الهه متولی زاده

2)     تنوع غذایی زیادی داشته باشد

رژیم‌های غذایی‌ای که فقط چند ماده محدود در برنامه آن‌ها وجود داشته باشد، نه تنها تاثیر زیادی روی کاهش وزن ندارند، بلکه باعث می‌شوند تا سلامتی فرد هم تحت تاثیر قرار بگیرد.

رژیم‌هایی مثل رژیم شیر و موز، رژیم غذاهای دریایی، رژیم‌های پروتئینی فقط برای مدت زمان کوتاهی تاثیر خود را نشان می‌دهند و بعد از این مدت زمان کوتاه شما را دچار دلزدگی و کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز می‌کنند.

برنامه رژیم غذایی سالم، برنامه‌ای است که انواع و اقسام غذاها در آن جا داشته باشد، چون بدن باید به طور متعادل از تمام مواد غذایی شامل گوشت‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، مغزها، حبوبات و… استفاده کند.

تنوع غذایی رژیم لیمومی

3)     متابولیسم را کند نکند

بدن به شکلی باورنکردنی هوشمند است و زمانی که تشخیص بدهد، کالری و مواد مورد نیاز به اندازه کافی به او نمی‌رسد، سوخت‌وسازش را کم می‌کند تا انرژی ذخیره کند.

 بسیاری از رژیم‌های غیراصولی که تجویز می‌شوند برای مدت زمان کوتاهی فرد را لاغر می‌کنند ولی از آن طرف باعث می‌شوند که متابولیسم بدن کم شود و استپ وزنی اتفاق بیفتد.

از آن طرف، برنامه‌های لاغری اصولی نمی‌گذارند بدن کمبودی را احساس کند. به همین خاطر متابولیسم کاهش پیدا نمی‌کند و استپ وزنی اتفاق نمی‌افتد.

از طرفی بعضی از افراد مشکلات هورمونی مانند کم‌کاری تیروئید دارند. برنامه رژیم غذایی مناسب برای این افراد باید به شکلی باشد که هورمون‌ها را تنظیم کند و نگذارد مشکلات هورمونی جلوی سوخت‌وساز بدن را بگیرد.

4)     شخصی‌سازی‌شده باشد

ویژگی‌های ژنتیکی، بیماری‌های ارثی، شرایط سلامتی و سبک زندگی هر فرد با دیگری متفاوت است. به همین دلیل رژیمی که برای هر فرد تجویز می‌شود، باید افراد دیگر متفاوت باشد.

sbm می‌گوید که رژیم غذایی مناسب رژیمی است که تمام ویژگی‌های شما را در نظر بگیرد و بر اساس آن برنامه مختص به لاغریتان را تنظیم کند. مثلا تصور کنید که شما کارمند هستید. نمی‌توانید مثل فردی که همیشه در خانه است رژیم بگیرید. رژیم غذایی شما باید با توجه به شرایط کاریتان تنظیم شود.

رژیم غذایی سالم

5)     زیر نظر متخصص باشد

بهتر است روی رژیم غذایی شما حداقل یک متخصص تغذیه و یک پزشک نظارت داشته باشند، اگر بیماری یا شرایط خاصی داشته باشید، این موضوع اهمیت بیتری هم پیدا می‌کند.

به عنوان مثال زنان باردار یا شیرده شرایط جسمی و هورمونی خاصی دارند که نمی‌توانند مثل افراد عادی رژیم داشته باشند. رژیم آن‌ها علاوه بر زیر نظر بودن متخصص تغذیه، باید به تائید پزشک زنان هم برسد تا به خود این زنان، جنین و کودکشان آسیبی نرسد.

بیشتر بخوانید: کاهش وزن ۱۸ کیلوگرمی زهرا امیری

6)     وعده دورغین ندهد

کاهش وزن فرآیندی زمان‌بر است و صبر می‌خواهد. رژیم غذایی اصولی به هیچ عنوان به شما وعده لاغرشدن در طی ۱ ماه را نمی‌دهد.

اگر قصد لاغری دارید، باید بدانید که شما اضافه‌وزنتان را  طی ۱ ماه به دست نیاورده‌اید که بخواهید ۱ ماهه هم آن را از دست بدهید. جمله «آهسته و پیوسته رفتن» در رژیم لاغری یک اصل ثابت شده است. هیچوقت این را فراموش نکنید.

عوارض رژیم ناسالم

در انتها

اگر می‌خواهید به شکل اصولی وزن کم کنید و بازگشت وزن نداشته باشید، باید از برنامه رژیم غذایی موثری استفاده کنید که چربی‌های اضافه شما را بدون آسیب‌رساندن به بدنتان بسوزاند.

ویژگی‌هایی مثل گرسنه‌نشدن، تنوع غذایی بالا، شخصی‌بودن، متابولیسم مناسب، و زیر نظر پزشک متخصص بودن مواردی هستند که موفقیت شما در گرفتن رژیک لاغری تضمین می‌کنند.

اگر شما هم قصد دارید تا به وزن ایده‌آلتان برسید و هنوز نمی‌دانید از چه برنامه‌ای استفاده کنید، می‌توانید سوالات خود را از کارشناسان ما در لیمومی بپرسید تا شما را راهنمایی کنند.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

CDC

Mayo Clinic

Society of Behavioral Medicine

State of Michigan

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب