آیا چای ترش برای لاغری مفید است؟

چای ترش برای لاغری

فهرست مطالب

این‌که چای سبز روی لاغری ما مؤثر است را همه می‌دانیم. اما اگر به شما بگوییم که چای ترش هم مزایای بسیار زیادی برای سلامتی بدن‌مان دارد و می‌تواند کاهش وزن و خوش‌اندامی را به ما هدیه دهد، باور می‌کنید؟ قطعاً با گفتن یک جمله نه، اما چای ترش برای لاغری فواید بسیار زیادی دارد.

 

از بهبود متابولیسم گرفته تا کاهش سطح فشار خون و بهبود سطح کلسترول در بدن، خواص چای ترش بیش‌تر از آن چیزی است که انتظارش را دارید. به همین خاطر هم، در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به شکلی کامل و جامع درباره خواص یک نوع از چای که کم‌تر به آن توجه می‌کنیم، صحبت کنیم و مزایای آن برای سلامتی بدن را شرح دهیم.

سوالات متداول

آیا چای ترش عوارضی هم دارد؟
اگر این چای را به شکلی متعادل مصرف کنید، بی‌خطر است. با این حال، ممکن است تداخلات دارویی‌ای داشته باشد، فشار خون را به شدت کاهش دهد و خطراتی را برای زنان باردار ایجاد کند. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم پیش از مصرف با یک پزشک صحبت کنید.
آیا می‌توانم در دوران بارداری چای ترش را مصرف کنم؟
فیتواستروژن موجود در چای ترش ممکن است عوارضی مثل زایمان زودرس را در دوران بارداری ایجاد کند. به همین خاطر، پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف این چای در دوران بارداری یا شیردهی، با پزشک و متخصصی که در ارتباط هستید، صحبت کنید.
آیا نوشیدن چای ترش برای کودکان بی‌خطر است؟
به‌طور کلی، چای ترش برای کودکان خطری ندارد تا آن‌جایی که به‌شکل متعادل مصرف شود. با این حال، ایده خوبی است که آن را کمی رقیق‌تر کرده و نباتی به آن اضافه کنید تا ترشی آن برای بچه‌ها به میزان کمی کاهش پیدا کند.
آیا تأثیر چای ترش برای لاغری واقعی است؟
آنتوسیانین‌ها و فلاونوئیدهایی که در گلِ چای ترش وجود دارد، باعث مدیریت هیپرتروفی سلول‌های چربی می‌شوند و اندازه سلول‌های چربی را در بدن کم‌تر کند. جدا از این، چای ترش می‌تواند احساس سیری بیش‌تری در اشخاص ایجاد کند و کاملاً بدون کالری است.

اول از همه، چای ترش چیست؟

چای ترش که نام‌های زیادی مثل چای مالمیر، تمر مکه، تمر گجرات و چای سرخ (Hibiscus Tea) هم دارد، یک چای قرمز است که از کاسبرگ گیاه هیبیسکوس تهیه می‌شود و در بسیاری از مناطق دنیا به‌شکل سرد یا گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هیبیسکوس یک گیاه بومی در آفریقا است که در بسیاری از مناطق گرم‌سیری و نیمه گرم‌سیری مثل تایلند، چین و مکزیک هم رشد می‌کند. چای درست شده از این گیاه که ما آن را با عنوان چای ترش می‌شناسیم، مزه‌ای ترش و میوه‌ای دارد و در کشورهای مختلف به‌خاطر خاصیت‌های ضد سرماخوردگی و ویتامین های زیادی که دارد، نوشیده می‌شود.

تحقیقات انجام شده از سوی دانشمندان هم خواص مختلف مصرف چای ترش را تأیید کرده است؛ با این حال، خطرات بالقوه‌ای هم در مصرف این چای برای افراد وجود دارد. با وجود این‌که در این مطلب، تمرکز اصلی ما روی تأثیرات چای ترش برای لاغری است، اما در ادامه درباره خواص دیگر آن هم صحبت می‌کنیم.

فواید چای ترش

آیا واقعاً چای ترش برای لاغری مفید است؟

ما نوشیدنی‌های بسیار زیادی در طول روز مصرف می‌کنیم که هر کدام کالری به‌خصوصی دارند؛ از قهوه گرفته تا چای معمولی و حتی گزینه‌های ناسالم‌تر مثل نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا. در عین حال، ۸ اونس از چای ترش شیرین‌نشده، بدون کالری است.

در مقایسه، ۹ اونس کوکاکولا حاوی ۱۰۴ کالری و ۸ اونس لیموناد ۹۹ کالری دارد. به همین خاطر، مصرف چای ترش به‌عنوان نوشیدنی جایگزین می‌تواند میزان کالری دریافتی روزانه‌تان را کم‌تر کند که به‌نوبه خود روی کاهش وزن تأثیر دارد.

چای ترش برای لاغر شدن

دانشمندان بر این باورند که چای‌های گیاهی‌ای مثل چای ترش با افزایش مصرف مایعات، به کاهش وزن کمک می‌کنند و احساس سیری بیش‌تری به وجود می‌آورند. آنتوسیانین‌ها و فلاونوئیدهایی که در گلِ چای ترش وجود دارد و رنگِ قرمزی به‌ آن می‌بخشند، باعث مدیریت هیپرتروفی سلول‌های چربی می‌شوند.

این یعنی چای ترش خاصیت این را دارد که اندازه سلول‌های چربی را در بدن کم‌تر کند. عموماً التهابات مختلف، یکی از مهم‌ترین دلایل اضافه وزن در زنان میان‌سال و به ویژه‌، خانم‌هایی که با یائسه دست‌وپنجه نرم می‌کنند، است. خوردن چای ترش برای لاغری بانوان میانسال بسیار مفید است و می‌تواند با کاهش التهابات، به تعادل وزن کمک کند.

چه زمانی باید چای ترش را بنوشیم؟

مصرف چای ترش در ساعات مختلف روز، مزایای متفاوتی را به‌همراه دارد. بهترین زمان مصرف چای ترش برای لاغری و بهبود انرژی، اولِ صبح است چون متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و به‌خاطر نداشتن کافئین، انرژی طبیعی بدن‌تان را با شروع روز بیش‌تر می‌کند.

بعد از ظهر، تنظیم سطح قند خون‌تان بر عهده چای ترش خواهد بود که می‌توانید هوس خوردن میان وعده‌های شیرین را در شما از بین ببرد. مصرف این چای در اواسط روز باعث می‌شود تا سطح استرس و اضطراب هم کاهش پیدا کند.

توصیه نمی‌کنیم که چای ترش را قبل از خواب مصرف کنیم چون گزارشات تجربی نشان می‌دهد که در برخی مواقع، اشخاص بعد از خوردن چای نتوانستند بخوابند. با این حال، خواص آرامش‌بخش چای ترش در شب می‌تواند پایانی دلنشین را برای روزتان به همراه داشته باشد.

دیگر خواص چای ترش چیست؟

تا به این‌جا درباره خواص چای ترش برای لاغری صحبت کردیم. با این حال، این نوشیدنی جذاب مزایای بیش‌تری هم برای سلامتی ما دارد که در ادامه درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم:

ویتامین C و آنتی‌اکسیدان

ویتامین C نقش اساسی‌ای در عملکرد قسمت‌های مختلف بدن ایفا می‌کند، مثل:

  • رشد و ترمیم بافت‌ها
  • حفظ غضروف، استخوان‌ها و دندان‌ها
  • بهبود زخم‌های مختلف
  • تشکیل کلاژن
  • جذب آهن

یک آنتی‌اکسیدان دیگر ویتامین C به‌عنوان است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از آسیب سلولی در بدن جلوگیری می‌کند. این موضوع خطر ابتلا به خیلی از بیماری‌ها مثل بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت را کاهش می‌دهد.

خواص چای ترش

شما با مصرف چای ترش ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های دیگری مثل آنتوسیانین را دریافت می‌کنید. آنتوسیانین‌ها در پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن زیادی مفید هستند. با این حال، تحقیقات بیش‌تری از سوی دانشمندان نیاز است تا بتوان صحت وجود آنتی‌اکسیدان‌های چای ترش و تأثیرشان روی بدن را اثبات کرد.

کاهش فشار خون

فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بیش‌تر می‌کند. سایت WebMD عنوان کرده که نوشیدن چای ترش می‌تواند به کاهش سطح فشار خون سیستولیک کمک کند. البته توجه به این نکته مهم است که اگر دارویی برای فشار خون بالا می‌خورید، پیش از نوشیدن چای ترش مشورتی با پزشک خود داشته باشید تا مصرف این چای، تداخلی با داروهای شما ایجاد نکند.

کاهش سطح کلسترول

تحقیقات انجام شده درباره این خاصیت چای ترش، ضد و نقیض است. برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که چای ترش می‌تواند سطوح کلسترول بد در بدن را کاهش دهد.

ضد و نقیض بودن به این خاطر است که مطالعات انجام شده تا به امروز به افراد اندکی محدود شده و برای اثبات این موضوع، تحقیقات گسترده‌تری باید صورت بگیرد.

بهبود عملکرد کبد

عصاره گیاه هیبیسکوس روی بهبود استئاتوزِ کبد نقش دارد. این موضوع باعث می‌شود تا با مصرف چای ترش، تجمع چربی در کبد کاهش پیدا کند و خطر ابتلا به نارسایی کبد کاهش یابد. البته تحقیقات انجام‌شده برای اثبات این موضوع، اندک بوده و نیازمند بررسی‌های بیش‌تر است.

پیش‌گیری از سرطان

چای ترش جدا از آنتوسیانین‌ها و ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌های دیگری به اسم پلی‌فنول‌ها را در خودش دارد که خواص ضد سرطانی آن‌ها از سوی دانشمندان اثبات شده‌ است.

نتایج آزمایشات مختلف نشان می‌دهد که چای ترش می‌تواند رشد سلولی را محدود و در بهبود سرطان دهان، سرطان پوست، سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان معده نقش داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که مصرف چای ترش لزوماً از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری نمی‌کند و صرفاً نقشی مؤثر در کنترل رشد سلول‌های سرطانی دارد.

آیا مصرف چای ترش، خطراتی هم دارد؟

وقت‌اش رسیده که تأثیر چای ترش برای لاغری و خواص مختلف آن برای سرطان، بهبود کبد و کاهش سطح کلسترول را کنار بگذاریم و ببینیم که آیا مصرف این چای ضرری هم برای ما دارد یا نه؟ در ادامه به برخی معایب مصرف چای ترش اشاره می‌کنیم که در بعضی از تحقیقات و بررسی‌ها مشاهده شده است:

  • واکنش آلرژیک: اگر به گل هیبیسکوس یا دیگر گیاهان خانواده گل ختمی حساسیت دارید، باید از مصرف چای ترش خودداری کنید.
  • تداخلات دارویی: چای ترش با داروهای فشار خون و دیابت تداخل دارد و می‌تواند کاهش قابل توجه فشار خون را در دوره مصرف این داروها به‌همراه داشته باشد. این گیاه اثربخشی داروهای ضد بارداری را هم کاهش می‌دهد.
  • بارداری: فیتواستروژن موجود در چای ترش ممکن است عوارضی مثل زایمان زودرس را در دوران بارداری ایجاد کند.
  • آسیب کبدی: غلظت بالای عصاره هیبیسکوس در بعضی از موارد می‌تواند آسیب‌های کبدی را به همراه داشته باشند.

چه زمانی چای ترش بخوریم

سخن پایانی

این‌که خواص چای ترش برای لاغری و عملکرد سلامت بدن مفید است یا نه را نمی‌توان به شکلی کامل تأیید و حتی تکذیب کرد. اگر به دنبال یک نوشیدنی سالم و مناسب هستید که بتوان آن به شکل گرم یا سرد و شیرین یا غیر شیرین میل کرد و سلامت بخش‌های مختلف بدن را بهبود بخشید تا در کنار رژیم غذایی و برنامه‌های ورزشی، روی کاهش وزن هم تأثیر بگذارد، چای ترش بهترین گزینه است.

این نوشیدنی جایگزین بسیاری خوبی برای چای سبز هم است و برای آن دسته از افرادی که با طعم تلخ چای سبز کنار نمی‌آیند، می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. تنها نکته‌ای که باید در مصرف این چای در نظر داشته باشید، عوارض جانبی آن برای برخی شرایط و اشخاص است.

اگر دیابت و فشار خون بالایی دارید، سابقه بیماری‌های کبدی داشته‌اید و باردار هستید، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از مصرف این چای با پزشک خود مشورت کنید.

 

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:‌

WebMD

Tuasaude

Her Zindagi

Live Strong

Teaniru

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب