درباره عمل اسلیو معده بدانید؛ از مزایا تا عوارض بعد از عمل

عمل اسلیو معده

فهرست مطالب

خوش‌اندام بودن و داشتن بدنی سالم برای همه ما مهم است؛ به‌خصوص اگر شخصی باشیم که با اضافه وزن بسیار زیاد و چاقی مفرط طرف باشیم. برخی از افراد برای رسیدن به بدنی خوش اندام عمل‌های جراحی‌ مثل عمل اسلیو معده را انتخاب می‌کنند.

برای این‌که بتوانید حتی گزینه‌ای تحت عنوان عمل‌های زیبایی را در نظر بگیرید تا مشکلات مرتبط با سلامت و اضافه وزن‌تان را درمان کنید، باید اطلاعاتی کامل از عمل‌های این‌چنینی داشته باشید. به همین خاطر هم در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به‌سراغ یکی از محبوب‌ترین روش‌های جراحی معده در ایران یعنی عمل اسلیو معده برویم و زیر و بم آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

سوالات متداول

عمل اسلیو معده چیست؟
عمل اسلیو معده (Gastric Sleeve Surgery) نوعی از جراحی کاهش وزن است که ه‌صورت لاپاراسکوپی با برش‌های کوچک در قسمت فوقانی شکم و قسمت اعظمی که در چپ معده قرار دارد، انجام می‌شود. 
با انجام عمل اسلیو، چه میزان وزن می‌توانیم کم کنیم؟
عمل اسلیو معده مصرف غذایی شما را محدود می‌کند و پس از عمل و یک بازه زمانی،‌ شما می‌توانید بین ۲۰ تا ۴۰ کیلوگرم وزن کم کنید. 
جراحی اسلیو معده چه عوارضی دارد؟
خون‌ریزی، عفونت، تنگی نفس، سوزش معده و لخته شدن خون در پا از جمله عوارض جانبی‌ای است که ممکن است بعد از عمل جراحی با آن مواجه شوید.
آیا هر شخصی می‌تواند عمل اسلیو معده را انجام دهد؟
نه. برای انجام این عمل، آزمایشات فیزیکی و روان‌شناختی بسیار زیادی انجام می‌شود تا شما هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی، برای انجام این عمل و گذراندن دوره پس از عمل آمادگی لازم را داشته باشید. 

 عمل اسلیو معده چیست؟

در واقع عمل اسلیو معده (Gastric Sleeve Surgery) نوعی از جراحی کاهش وزن است که با نام‌های اسلیو گاسترکتومی هم شناخته می‌شود. عمل اسلیو معده مصرف غذایی شما را محدود می‌کند و پس از عمل و یک بازه زمانی،‌ شما می‌توانید بین ۲۰ تا ۴۰ کیلوگرم وزن کم کنید. 

این عمل به‌صورت لاپاراسکوپی با برش‌های کوچک در قسمت فوقانی شکم و قسمت اعظمی که در چپ معده قرار دارد، انجام می‌شود. در نتیجه این عمل، قسمتی از معده که لوله باریکی به نام آستین است، باقی می‌ماند. غذا به همان روشی که قبل از جراحی انجام می‌شد، از ته معده به روده کوچک منتقل می‌شود. 

در نتیجه عمل اسلیو معده، شما غذای کم‌تری می‌خورید و احساس سیری بیش‌تری هم حین غذا خوردن دارید. 

درباره عمل اسلیو معده

چرا به عمل اسلیو معده نیاز داریم؟

پزشکان معمولاً به اشخاصی که چاقی شدیدی دارند و روش‌های مختلف به کاهش وزن‌شان کمک نکرده، پیشنهاد می‌کنند که به‌سراغ عمل اسلیو معده بروند. اگر اضافه وزن زیادی دارید و شاخص توده بدنی‌تان (BMI) بالاتر از ۴۰ است، می‌توانید به‌سراغ عمل اسلیو معده بروید. 

جدا از این موضوع، با داشتن شاخص BMI بین ۳۵ تا ۴۰ و وجود آپنه خواب، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و دیابت هم امکان این‌که پزشکان انجام این عمل را به شما توصیه کنند، وجود دارد.  

مزایای انجام عمل اسلیو معده چیست؟

uclahealth می‌گوید به‌طور متوسط، بیمارانی که این عمل را انجام می‌دهند، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از وزن اضافی بدن‌شان را کم می‌کنند. مطالعات انجام‌شده هم نشان می‌دهد که اسلیو گاسترکتومی در درمان و حتی بهبود دیابت، فشار خون بالا و برخی شرایط پزشکی مرتبط با چاقی، نقش دارد. 

جدا از این موضوع، بیمارانی که به‌سراغ اسلیو معده رفته‌اند، اعتماد به نفس و سرزندگی بیش‌تری داشته و سبک زندگی شاداب‌تر و سالم‌تری را پس از عمل پیش گرفته‌اند. 

نیاز به عمل اسلیو معده

اسلیو معده چه عوارضی دارد؟

خون‌ریزی، عفونت و لخته شدن خون در پا از جمله عوارض جانبی‌ای است که ممکن است بعد از عمل جراحی با آن مواجه شوید. جدا از این موضوع، بیهوشی عمومی در حین عمل هم می‌تواند مشکلات تنفسی و واکنش‌های خاصی را برای شما به همراه داشته باشد. 

بیشتر بخوانید:بوتاکس معده چیست و برای چه افرادی مناسب است؟

با گذشت زمان هم، ممکن است در جذب برخی مواد مغذی دچار مشکل شوید یا آستین معده دچار تنگی و سفتی خاصی شود. برخی از افراد حتی بعد از عمل سوزش بسیار زیادی در معده‌شان احساس می‌کنند. هر زمان که احساس کردید رفلاکس متوسط یا شدیدی دارید، بهتر است با پزشک خود در این‌باره صحبت کنید. 

موارد ذکر شده جزو عوارض عمومی‌ است که بعد از انجام جراحی اسلیو معده گزارش شده است. با این حال، بسته‌به شرایط ممکن است با علائم متفاوت بیش‌تری مواجه شوید و بهتر است که بعد از عمل هم به‌طور مرتب با پزشک‌تان در ارتباط باشید. 

جراحی عمل اسلیو معده

چگونه برای جراحی اسلیو معده آماده شویم؟

در ابتدا، پزشک و متخصصانی که با آن‌ها در ارتباط هستید، باید اطمینان حاصل کنند که اسلیو معده بهترین گزینه و راه‌حل برای شما است. در صورتی که داروهای خاصی مصرف می‌کنید، به نوشیدن الکل علاقه دارید و نمی‌توانید به‌طور مادام‌العمر، تغییری در رژیم غذایی و عادات ورزشی‌تان ایجاد کنید، نباید به‌سراغ اسلیو معده بروید. 

قبل از عمل جراحی، عموماً یک برنامه آموزشی پیش از جراحی در اختیارتان قرار می‌گیرد که به شما کمک می‌کند تا برای این عمل و زندگی‌ای که پس از آن دارید، آماده شوید. مشاور تغذیه به بررسی ابعاد روان‌شناختی شما پیش از عمل می‌پردازد و معاینات و آزمایشات فیزیکی‌ای برای واجد شرایط بودن‌تان انجام می‌شود. 

اگر سیگار می‌کشید، باید چند ماه قبل از جراحی آن را ترک کنید. جراح حتی ممکن است از شما بخواهد قبل از جراحی مقداری وزن کم کنید؛ توصیه‌ای که می‌تواند به کوچک‌تر شدن کبد و ایمن‌تر شدن عمل جراحی کمک کند. در روزهای قبل از جراحی هم باید مصرف آسپرین، ایبوپروفن و سایر داروهای رقیق‌کننده خون را متوقف کنید. 

قبل از عمل جراحی هم باید ناشتا باشید و خوردن هر چیزی برای شما ممنوع است. 

در حین جراحی چه اتفاقی می‌افتد؟

برای جراحی‌تان معمولاً بیهوشی عمومی خواهید داشت که باعث می‌شود در طول عمل، بخوابید. جراح‌تان از روش لاپاراسکوپی استفاده می‌کند و چندین برش کوچک در بالای شکم‌تان به وجود می‌آورد. سپس دستگاه لاپاراسکوپ را وارد می‌کند و ابزار جراحی کوچک را در این برش‌ها قرار می‌دهد. 

بیشتر بخوانید:عمل بای پس معده چیست و چقدر وزن را کاهش می‌دهد؟
سپس متخصص بیهوشی یک لوله اندازه‌گیری را از طریق دهان به معده می‌رساند. در ادامه جراح یک منگنه لاپاراسکوپی را برای تقسیم معده برمی‌دارد و یک آستین عمودی باریک در معده باقی می‌گذارد. سپس قسمتی از معده که برداشته شده است را از طریق یک برش از شکم خارج می‌کند.  

در نهایت هم ممکن است با استفاده از آندوسکوپی فوقانی، هرگونه نشت و مشکل در آستین را مورد آزمایش قرار دهد. 

بعد از عمل اسلیو معده

بعد از عمل اسلیو معده چه اتفاقی می‌افتد؟ 

اگر مشکلی وجود نداشته باشد، روزِ بعد از عمل به خانه برمی‌گردید. برای یک یا دو هفته اول رژیم مایعات خواهید داشت. تیم جراحی برنامه‌ای از انواع معده‌های غذایی را در هفته‌های آینده در اختیارتان قرار می‌دهد که سِیر آن از مایعات به غذاهای پوره‌شده، سپس غذاهای نرم و در نهایت غذاهای معمولی می‌رسد.

هر وعده غذایی‌تان باید بسیار کم باشد و شما باید اطمینان حاصل کنید که غذا را به آهستگی می‌خورید و هر لقمه را خوب می‌جویید. اگر در بازه زمانی کوتاه بعد از عمل به‌سراغ غذاهای معمولی بروید، ممکن است درد و استفراغ شدیدی را تجربه کنید.

افرادی که جراحی‌های کاهش وزنی مثل اسلیو معده را انجام می‌دهند، ممکن است در دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی دچار مشکل شوند چون غذای کم‌تری می‌خورند و مواد مغذی کم‌تری هم جذب می‌کنند. ممکن است لازم باشد که روزانه یک مولتی ویتامین و یک مکمل کلسیم و ویتامین D مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: چطور رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده را رعایت کنیم؟

هر چند ماه یک‌بار در یک‌سال بعد از جراحی باید آزمایش خون منظم داشته باشید. این آزمایشات برای اطمینان از نداشتن کمبود آهن خون، گلوکز خون بالا یا سطح پایین کلسیم و ویتامین D است. اگر سوزش زیادی در معده هم احساس می‌کنید، ممکن است نیاز به داروهایی برای کاهش اسید معده داشته باشید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که بعد از عمل، امکان بازگشت وزنی که از دست داده‌اید، وجود دارد. برای این‌که مانع از وقوع این اتفاق شوید، بهتر است یک رژیم غذایی سالم را دنبال کرده و به‌طور منظم ورزش کنید. 

آستین ممکن است در طول زمان بزرگ‌تر و گشادتر شود و این به شما اجازه می‌دهد تا غذای بیش‌تری بخورید. 

سخن پایانی

اطلاعات غلط بسیار زیادی در فضای اینترنت وجود دارد و عموماً صحبت با دوست و آشنا هم لزوماً نمی‌تواند به ما کمک کند تا تصمیم درستی بگیریم. بهترین راه‌حل این است که اگر شرایط وخیمی دارید و از اضافه وزن شدید‌تان رنج می‌برید، یا پزشک و متخصصی در این حوزه صحبت کنید تا بتوانید بهترین راه‌حل را برای خودتان در نظر بگیرید. 

عمل اسلیو سختی‌ها و چالش‌هایی را هم به‌همراه دارد اما درست مثل هر عمل دیگری، اگر با دستورالعمل و توصیه‌های پزشک پیش بروید، می‌توانید دوره نقاهت‌تان را به خوبی طی کنید و به زندگی‌ بازگردید؛ البته زندگی‌ای سالم که از زمانی که تصمیم گرفتید عمل اسلیو معده را انجام دهید، قصد شروعش را داشتید. 

 

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع: 

Hopkins Medicine

Columbia Surgery

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

9 نظر

  1. منم میخوام عمل کنم اماخیلیا ازعوارضش گفتند من واقعا مطمئن نیستم
    لطفاً دوستانی که عمل کردند بگن که چطوری بوده چقدر درد وعوارض داشته

    1. سلام وقت بخیر. لیمومی به طور کلی عمل‌های لاغری رو پیشنهاد نمی‌کنه. پیشنهاد می‌کنیم برای 21 روز یک دوره رژیم لیمومی رو امتحان کنید تا تاثیر اون رو ببنید: رژیم لیمومی رژیم مزوبولیک هست که در اون با توجه به طبع، ژنتیک و ویژگی‌های جسمی و سلامتی شما برنامه غذایی تنظیم میشه. برای مشاوره رایگان و دریافت رژیم می‌تونید از این لینک اقدام کنید: https://limoo.me/blgcmnt2

  2. منم می‌خوام انجام بدم انشالله به اندامی که می‌خوام میرسم
    ولی خیلی میترسم بد چند سال دیگه عوارض نشون بده

    1. سلام وقت بخیر. لیمومی این عمل رو پیشنهاد نمی‌کنه. بهتون پیشنهاد میدیم برای 21 روز رژی ملیمومی رو امتحان کنید تا تاثیرش رو ببینید: رژیم لیمومی رژیم مزوبولیک هست که در اون با توجه به طبع، ژنتیک و ویژگی‌های جسمی و سلامتی شما برنامه غذایی تنظیم میشه. برای مشاوره رایگان و دریافت رژیم می‌تونید از این لینک اقدام کنید: https://limoo.me/blgcmnt2

    1. علی عزیز سلام
      فرایندی که قبل از عمل اسلیو طی میشه مهمه پزشک معالج شما بعد ویزیت شما با شما کاملا صحبت میکنه و تراپی میشین اگر شرایط عمل رو داشتین رضایت میدید برای عمل
      حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و ویزیت بشید بعد تصمیم بگیرین

  3. دختر خواهرم چند ماه پیش عمل اسیلیو انجام داده چقدر خوش اندام شدن خدارا شکر مشکلی هم نداره ولی اگه بخواهد باردار شود آیا مشکلی نداره همه ش از این بابت نگرانم چند نفر دیگر تو فامیل هم سالهای گذشته عمل کردن واقعا ادم لذت میبره از اندامش لطفا اگه عوارض داره درطول سالیان عنوان کنید

    1. سلام دوست عزیز
      در مقاله از عوارض این عمل برای شما گفتیم حتما مطالعه کنید

      1. سلام من برج۳سال۱۴۰۲عمل کردم خیلی راضی هستم ای کاش ۳سال زود تر عمل میکردم

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب