چگونه از فواید سبوس برنج برای لاغری بهره‌مند شویم؟

سبوس برنج برای لاغری

فهرست مطالب

همه ما با برنج فراوری شده آشنا هستیم و دانه‌های کوبیده شده آن را برای پخت خریداری می‌کنیم؛ اما گیاه کامل برنج از دو لایه درونی و بیرونی تشکیل می‌شود. لایه بیرونی برنج سبوس نام دارد که فواید بسیاری برای آن به اثبات رسیده است.

از سبوس برنج در مصارف دارویی و درمانی مختلفی استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال دانشمندان معتقدند که سبوس برنج در درمان دیابت، فشارخون بالا، کلسترول بالا، اعتیاد به الکل، ایدز و پیشگیری از سرطان معده و روده بزرگ مؤثر خواهد بود.

اما خواص سبوس برنج به این موارد ختم نمی‌شود و این ماده ارزشمند بر سلامت پوست و مو نیز اثرات مثبتی می‌گذارد.

 

 چند سالی است که نظریه لاغری با سبوس برنج بر سر زبان‌ها افتاده است. از این رو ما قصد داریم در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی صحت‌وسقم لاغری با سبوس برنج را به طور کامل و اصولی بررسی کنیم.

سوالات متداول

خواص سبوس برنج چیست؟
کنترل دیابت، فشارخون، کلسترول خون، درمان برخی بیماری‌های مربوط به پوست و مو، بهبود عملکرد کبد، افزایش انرژی، افزایش کارایی تمرینات ورزشی و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی تنها نمونه‌ای از خواص اثبات شده سبوس برنج هستند.
سبوس برنج چگونه منجر به لاغری می‌شود؟
ترکیبات موجود در سبوس برنج به‌ویژه فیبر، پروتئین، کربوهیدرات و مقدار انرژی بالا این ماده غذایی سبب شده تا فرد انرژی لازم برای پیروی از رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی را داشته باشد. از سوی دیگر خوردن سبوس برنج موجب می‌شود که مواد مغذی لازم بدن در طی رژیم‌های لاغری تأمین شود. به‌این‌ترتیب سبوس برنج منجر به لاغری خواهد شد.
برای کاهش وزن با کمک سبوس برنج باید چگونه از آن استفاده کرد؟
یکی از خواص سبوس برنج، کاهش وزن و لاغری است. اگر سبوس برنج را در کنار رژیم لاغری اصولی و تمرینات ورزشی مناسب به کار بگیرید نتیجه‌بخش خواهد بود. اگر از سبوس برنج برای لاغری استفاده می‌کنید می‌توانید آن را در غالب دمنوش، مخلوط با ماست، سالاد، شیر و سوپ یا همراه با میوه و سبزیجات میل کنید.
چه افرادی نباید از سبوس برنج استفاده کنند؟
عموماً مصرف سبوس برنج بی‌خطر است؛ اما خانم‌ها باردار و شیرده، کودکان و نوزادان، بیماران گوارشی، افرادی که مشکل بلع دارند یا داروهای خوراکی مصرف می‌کنند باید با مشورت پزشک سبوس برنج را میل کنند یا استفاده از آن را به طور کامل کنار بگذارند.

خواص سبوس برنج

سبوس برنج یک منیع غنی از فیبر، پتاسیم، سلنیوم، روی، منیزیم، پروتئین، منگنز، مس، آهن، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین E و ویتامین‌های گروه B است.

این ترکیبات می‌توانند  در کنترل، درمان و حتی پیشگیری از برخی اختلالات و بیماری‌ها مؤثر و مفید باشند. در ادامه ۱۲ فایده اثبات شده سبوس برنج برای سلامتی را نام می‌بریم:

  1. مصرف سبوس برنج میزان کلسترول «بد» لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را تا ۱۴ درصد کاهش می‌دهد.
  2. سطح‌ تری گلیسیرید یا کلسترول «خوب» لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) تا ۲۰ درصد با مصرف سبوس برنج افزایش پیدا می‌کند.
  3. ترکیبات موجود در سبوس برنج به‌ویژه فیبر بالای آن برای پیشگیری از سرطان معده و روده بزرگ یا رکتوم مفید خواهند بود.
  4. عوارض و خطرات احتمالی دیابت را می‌توان با استفاده از خواص سبوس برنج کنترل کرد.
  5. اگر فشارخون بالا دارید، سبوس برنج یا روغن سبوس برنج بخورید.
  6. دانشمندان بر این باورند که محتویات سبوس برنج و فراورده‌هایی که از این ماده غذایی تهیه می‌شوند می‌توانند اعتیاد به الکل را درمان کنند.
  7. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سبوس برنج آسیب‌های سلولی را کاهش می‌دهند. در نتیجه می‌توان از این خواص سبوس برنج برای کنترل عوارض بیماری ایدز نیز کمک گرفت .
  8. تقویت سیستم ایمنی بدن با کمک مواد آلی، آنتی‌اکسیدان‌های قوی و مواد مغذی سبوس برنج ممکن است.
  9. مصرف درست و اصولی سبوس برنج موجب افزایش انرژی خواهد شد.
  10. برای افزایش عملکرد ورزشی خود از سبوس برنج در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  11. عملکرد کبد با مصرف سبوس برنج بهبود می‌یابد.
  12. ازآنجایی‌که سطح فشارخون، قند خون و کلسترول بدن با مصرف سبوس برنج کنترل می‌شود؛ بنابراین گام بزرگی در جهت پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز برداشته‌اید.

خواص سبوس برنج برای لاغری

فواید سبوس برنج برای لاغری

اکنون وقت آن رسیده که بدانیم آیا سبوس برنج برای کاهش وزن مفید است؟ پاسخ مثبت است. دانشمندان تأثیرگذاری سبوس برنج برای لاغری را در طی چندین مطالعه تأیید کرده‌اند؛ اما در این میان نکته‌ای قابل‌تأمل وجود دارد. سبوس برنج به‌تنهایی قادر به کاهش وزن و چربی‌سوزی نخواهد بود.

شما زمانی می‌توانید ادعا کنید که با کمک سبوس برنج به لاغری رسیده‌اید که در کنار آن از تمرینات ورزشی مناسب و رژیم غذایی اصولی پیروی کرده باشید. در هر ۱۰۰ گرم سبوس برنج حدود ۲۲۴ کالری انرژی، ۱۵ گرم فیبر، ۱۷ گرم پروتئین، ۷ گرم چربی و ۶۶ گرم کربوهیدرات وجود دارد.

خواص سبوس
بیشتر بخوانید:

این ارزش غذایی سبوس برنج حاکی از آن است که با مصرف این ماده غذایی می‌توانید سطح انرژی خود را بالا ببرید. به‌این‌ترتیب شما راحت‌تر به رژیم لاغری و فعالیت‌های ورزشی‌تان پایبند خواهید بود.

از سوی دیگر وجود ویتامین‌های گروه B، E و فیبر بالای سبوس برنج بر میزان اثربخشی رژیم‌های لاغری تأثیر دو چندانی خواهد داشت. در واقع شما با افزایش سطح انرژی و تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن از طریق مصرف سبوس برنج به لاغری دست پیدا خواهید کرد.

چگونه سبوس برنج بخوریم تا لاغر شویم؟

راه‌های زیادی برای مصرف سبوس برنج برای لاغری وجود دارد. شما می‌توانید از نان و غذاهایی که با سبوس برنج غنی شده‌اند استفاده کنید یا با افزودن آن به مواد غذایی دیگر از خواص سبوس برنج بهره بگیرید.

به‌عنوان‌مثال سبوس برنج را در غالب دمنوش میل کنید یا آن را داخل ماست، سوپ، سالاد و شیر ریخته یا به همراه میوه و سبزیجات تازه نوش جان کنید.

مصرف سبوس برنج

فواید سبوس گندم برای لاغری

سبوس گندم نیز مانند سبوس برنج دارای خواص و فواید بسیاری است؛ اما موضوع بحث‌برانگیز در این قسمت فواید سبوس گندم برای لاغری است؟

به نظر شما آیا سبوس گندم هم می‌تواند همچون سبوس برنج برای لاغری و کاهش وزن مفید واقع شود؟ باید بگوییم بله.

حذف نان و برنج
بیشتر بخوانید:

سبوس گندم منبع خوبی از کلسیم، فیبر، آهن، ویتامین E، ویتامین B، منیزیم و روی است؛ بنابراین اگر این سبوس را هم در برنامه غذایی خود قرار دهید می‌توانید نتایج مثبت آن در کاهش وزن را ببینید.

تأثیرگذاری سبوس گندم برای لاغری به علت وجود فیبر بالا، تأمین مواد مغذی موردنیاز بدن و ویتامین‌های گروه B و E ممکن می‌شود. زیرا ترکیبات سبوس گندم پس از ورود به دستگاه گوارش حجیم خواهند شد و شما احساس سیری طولانی‌مدتی خواهید داشت.

سبوس برنج برای لاغری

فواید سبوس برنج برای مو

اگر بخواهیم به فواید سبوس برنج برای مو اشاره داشته باشیم باید بگوییم که سبوس برنج برای تقویت پیاز مو، جلوگیری از ریزش مو و پیشگیری از سفیدی زودرس مو مفید و مؤثر خواهد بود.

چراکه این ماده غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B و E است که موجب تقویت مو خواهد شد. این خود سندی برای اثبات فایده سبوس برنج برای مو است.

سبوس برنج برای مو

فواید سبوس برنج برای پوست

مواد مغذی و ترکیبات موجود در سبوس برنج فواید بسیاری برای تقویت عملکرد پوست و درمان برخی بیماری‌های پوستی دارد.

سبوس برنج می‌تواند از بروز آکنه و چربی اضافی جلوگیری کند. همچنین برای التیام زخم، کاهش التهاب، درمان درماتیت پوستی، آبرسانی و نرم‌کنندگی پوست، رفع خشکی و ترک‌های پوستی و افزایش لطافت و شفافیت پوست مفید است.

عوارض مصرف سبوس برنج

افراد زیادی می‌توانند با خیال راحت از سبوس برنج استفاده کنند؛ اما اگر قصد شما از مصرف سبوس برنج برای لاغری است بهتر است که موارد احتیاط و منع مصرف سبوس برنج را در نظر داشته باشید. علاوه بر این‌ها نباید در مصرف سبوس برنج زیاده‌روی کنید.

  1. افزایش مقدار سبوس در رژیم غذایی می‌تواند باعث حرکات غیرقابل‌پیش‌بینی روده، گاز روده و ناراحتی معده در چند هفته اول شود.
  2. مصرف سبوس برنج برای برخی افراد می‌تواند حساسیت‌زا باشد؛ بنابراین اگر علائمی همچون خارش و قرمزی پوست را مشاهده کردید مصرف آن را قطع کنید.
  3. افرادی که مشکل بلع دارند بهتر است که با مشورت پزشک سبوس برنج را میل کنند. زیرا احتمال خفگی در این افراد وجود دارد.
  4. کودکان و نوزادان داوطلبان خوبی برای خوردن سبوس برنج نیستند.
  5. خانم‌های باردار و مادران شیرده باید با احتیاط و با مقدار بسیار کمی سبوس برنج را مصرف کنند. زیرا اطلاعات کافی مبنی بر بی‌خطر بودن این ماده غذایی برایشان وجود ندارد.
  6. افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی بهتر است که از سبوس برنج برای لاغری استفاده نکنند. اگر دچار زخم معده و روده، چسبندگی روده، تنگی یا انسداد دستگاه گوارش، کند هضمی یا سایر اختلالات معده یا روده هستید، سبوس برنج را کنار بگذارید. چراکه احتمال مسدودشدن دستگاه گوارش با فیبر سبوس برنج برایتان وجود خواهد داشت.
  7. زیاده روز در مصرف سبوس برنج برای لاغری سبب می‌شود تا بدن جذب کمتری در کلسیم و آهن داشته باشد.
  8. فیبر سبوس برنج می‌تواند میزان جذب و اثربخشی دارو را کاهش دهد. اگر از داروهایی خوراکی استفاده می‌کنید پس از مشورت با پزشک از خواص سبوس برنج برای لاغری کمک بگیرید.

عوارض سبوس برنج

کلام آخر

مواد مغذی و ترکیبات موجود در سبوس برنج سبب شده تا این ماده غذایی ارزش و دلایل زیادی برای مصرف داشته باشد. تحقیقات و مطالعات متعددی در زمینه خواص سبوس برنج انجام شده‌اند که همگی بر تأثیرگذاری این ماده غذایی در پیشگیری، کنترل و درمان برخی بیماری و اختلالات اتفاق‌نظر دارند.

کاهش وزن با سبوس برنج یکی از خواص اثبات شده سبوس برنج است که تحقق‌یافتن آن به‌شرط و شروطی وابسته است. در واقع سبوس برنج برای لاغری زمانی مفید خواهد بود که شما از آن به‌صورت روزانه و در کنار رژیم غذایی اصولی و انجام تمرینات ورزشی مناسب استفاده کنید.

کارشناسان ما در لیمومی در طی یک مشاوره رایگان به شما رژیم‌های لاغری شخصی‌سازی و تأثیرگذاری را معرفی می‌کنند که راه رسیدن به تناسب‌اندام را کوتاه و ایمن خواهند کرد. برای ارتباط با مشاورین ما می‌توانید از طریق وب‌سایت مجموعه یا شماره 02191090110  تماس بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

tatcha

littleextralove

rxlist

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب