حذف نان و برنج از رژیم غذایی چه مزایا و معایبی دارد؟

حذف نان و برنج

فهرست مطالب

همه ما می‌دانیم که کربوهیدرات‌ها اعم از غلات، لوبیا، حبوبات، میوه‌ها، سبزیجات، شیر، ماست، پاستا، نان و محصولات پخته شده منبع اصلی انرژی بدن هستند. بنابراین فردی که رژیم غذایی بدون کربوهیدرات می‌گیرد، باید بعد از حذف نان و برنج سریعاً غذاهای دیگری مانند گوشت، مرغ، پنیر، کره و ... را جایگزین کند.

رژیم بدون کربوهیدرات شبیه رژیم کتوژنیک است که مصرف کربوهیدرات را حدوداً به 30 گرم در روز محدود می‌کند. اگر تصمیم گرفتید این رژیم را امتحان کنید و به دنبال معایب و مزایای حذف برنج و نان هستید، در ادامه با مجله سلامتی لیمومی همراه باشید.

سوالات متداول

آیا با حذف نان و برنج از رژیم غذایی لاغر می‌شویم؟
در حالی که حذف نان و برنج می تواند به کاهش وزن در برخی از افراد کمک کند، اما رسیدن به وزن ایده‌آل بستگی به عوامل دیگری مثل رژیم کلی غذایی، میزان فعالیت بدن در طول روز، میزان سوخت‌وساز و … دارد. در نتیجه حذف ماده غذایی خاص مثل برنج و نان لزوما منجر به کاهش وزن ایده‌آل نمی‌شود.
آیا حذف نان و برنج بر سلامت گوارش تاثیر می‌گذارد؟
برای بعضی از افرادی که به گلوتن حساسیت دارند یا مشکلات گوارشی دارند، حذف نان و برنج ممکن است منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود. با این حال حتما لازم است که با مشورت پزشک به جای نان و برنج منابع غذایی دیگری که از فیبر غنی هستند، جایگزین نان و برنج شوند.
با حذف نان و برنج کمبود انرژی را احساس خواهم کرد؟
بله، ممکن است. نان و برنج کربوهیدراتی دارند، که انرژی شما را به حد کافی تامین می‌کنند. با این حال اگر قصد دارید مصرف نان و برنج را کم کنید، باید از منابع دیگری مثل غلات کامل، چربی‌های سالم، کربوهیدرات‌های سالم و سبزیجات نشاسته‌ای انرژی خود را به دست آورید.
آیا حذف نان و برنج از رژیم غذایی ممکن است؟
بله این امکان وجود دارد، اگرچه ما حذف ماده غذایی خاصی را به هیچ عنوان در رژیم غذایی سالم توصیه نمی‌کنیم، چون ممکن است باعث کمبود مواد مغذی و خستگی جسمی و روحی شود. هر ماده غذایی مزایا و معایب خود را دارد و خوب است که در حد اعتدال مصرف شود. با این حال افرادی که قصد حذف نان و برنج را از رژیم غذایی دارند باید با پزشک مشورت داشته باشند و مواد غذایی دیگر را جایگزین نان و برنج کنند.

لاغری با حذف نان و برنج ممکن است؟

این ایده که حذف نان و برنج از رژیم غذایی شما می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد. هم نان و هم برنج سرشار از کربوهیدرات هستند که می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون و در ادامه افزایش ذخیره چربی در بدن شوند. با قطع این منابع کربوهیدرات، برخی افراد ممکن است کاهش وزن را تجربه کنند، به خصوص اگر قبلاً نان و برنج  را به مقدار زیاد مصرف می‌کردند.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که کاهش وزن یک فرآیند پیچیده و فردی است. در حالی که برخی افراد ممکن است نتایج مثبتی از قطع نان و برنج ببینند، برخی دیگر ممکن است تاثیر خاصی را تجربه نکنند. عواملی مثل نوع رژیم غذایی، میزان ورزش، طبع، متابولیسم و وضعیت سلامتی هر فرد در کاهش وزن پس از قطع نان و برنج تاثیر دارد.

کاهش وزن و بدن متناسب

در نهایت، کلید کاهش وزن، پیدا کردن یک روش متعادل و غیر قابل بازگشت است. اگر قصد دارید نان و برنج را از رژیم غذایی خود برای هدف کاهش وزن حذف کنید، حتما باید از متخصص تغذیه مشورت بگیرید تا مطمئن شوید که با حذف نان و برنج از رژیم غذایی سلامت شما تهدید نمی‌شود.

مزایای حذف نان و برنج از رژیم غذایی چیست؟

تحقیقات انجام شده روی حذف نشاسته، نان، برنج و به‌طورکلی رژیم‌های کم کربوهیدرات نشان می‌دهند که فواید متعددی دارند. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم:

رژیم لوکرب
بیشتر بخوانید:

1. کمک به سلامت قلب

افزایش سطح تری‌گلیسرید می‌تواند منجر به ایجاد بیماری قلبی شود. تحقیقاتی درباره اثرات حذف نشاسته در کاهش میزان تری‌گلیسریدها و کلسترول خون انجام شده است. به‌طورکلی کاهش مصرف کربوهیدرات سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. رژیم‌هایی با کربوهیدرات پایین باعث کاهش سطح گلیسیرید خون می‌شوند.

مواد غذایی سالم

2. کنترل قند خون

این رژیم غذایی با حذف نشاسته و کاهش کربوهیدرات‌ها می‌تواند به کاهش وزن و کنترل سطح قند خون کمک کند. اگر چه کاهش مصرف کربوهیدرات از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند، اما لازم نیست کربوهیدرات‌ها را به‌طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.

3. کمک به کنترل فشار خون

تحقیقات نشان می‌دهند که حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی می‌تواند در کاهش فشار خون تأثیر گذار باشد.

4. کاهش حجم شکم

برخی از مطالعات اثبات کردند که رژیم‌های غذایی کم کرهیدرات در مقایسه با رژیم‌های کم چرب در کاهش شکم تأثیرگذار هستند.

5. کاهش التهاب

کاهش مصرف کربوهیدرات به طور خودکار به معنای کاهش التهابات نیز نیست. با این حال، تا حدی کمک خواهد کرد. خلاص شدن از شر مواد غذایی ناخواسته غنی از کربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل پاستا، نان و برنج سفید باعث می‌شود در طولانی مدت التهابات کمتری را تجربه کنید.

6. سلامت بهتر گوارش

 برای افراد مبتلا به حساسیت به گلوتن یا سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، حذف نان و برنج می تواند منجر به بهبود راحتی گوارشی شود. بسیاری از نان‌ها، برنج و محصولات ماکارونی از غلات تصفیه شده‌ای تهیه می‌شوند که محتوای فیبر آنها حذف یا کم شده است. با این حساب شاید برای افراد دارای مشکلات گوارشی کم کردن نان و برنج در رژیم غذاییشان ایده بدی نباشد، به شرطی که بدون مشورت پزشک این کار را نکنند.

7. افزایش تنوع مواد مغذی

ما ایرانی‌ها عادت کرده‌ایم که همیشه نان، برنج و یا هر دو سر سفره‌های غذاییمان باشد. به نوعی به این دو ماده معتاد شده‌ایم. با کم کردن یا حذف نان و برنج بیشتر تشویق می‌شوید که به سمت رژیم غذایی متنوع‌تر، متعادل‌تر و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بروید و خود را فقط با نان یا برنج محدود نکنید.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود باید راجع به مضرات حذف نان و برنج از رژیم غذایی هم بدانید.

معایب حذف نان و برنج چیست؟

از ویژگی‌های منفی این رژیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. محدود کننده است

قوانین پیچیده و ماهیت محدودکننده رژیم بدون نان و برنج ممکن است تعهد به آن را سخت کند و حتی ممکن است در طولانی مدت منجر به اختلال در خوردن غذا شود.

2. از نظر تغذیه‌ای نامتعادل است

healthline می‌گوید که رژیم‌های غذایی بر پایه حذف نان و برنج علاوه بر محدودیت شدید کالری، قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارند که ممکن است منجر به کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی در طولانی مدت شوند.

مراجعه به پزشک برای کاهش وزن

3. در بلند مدت پایدار نیست

محدودیت‌های بیش از حد و محتوای نامتعادل مواد غذایی رژیم حذف نان و برنج امکان پیروی از آن را در طولانی‌مدت غیرممکن می‌کند. مطالعات نشان دادند این رژیم‌های غذایی می‌توانند باعث تغییراتی در هورمون‌های گرسنگی و سیری شوند که در واقع گرسنگی و میل به غذا را افزایش می‌دهند. همچنین می‌تواند میزان متابولیسم یا میزان کالری‌هایی که در زمان استراحت می‌سوزانید را کاهش دهد.

4. مصرف فیبر را کاهش می‌دهد

درست است در فرآیند تولید نان و برنج سفید ممکن است فیبر کم شود اما با تمام این‌ها فیبر بخش مهمی از یک رژیم غذایی است و در نان و برنج هم تا حدی وجود دارد. علاوه بر این برنج قهوه‌ای یا نان‌های قهوه‌ای به نسبت برنج و نان سفید فیبر بیشتری دارند. می‌توانید با مشورت پزشک آن‌ها را جایگزین کنید.

 5. دریافت کم کربوهیدرات

 نان و برنج منبعی از کربوهیدرات‌های پیچیده هستند که برای انرژی و نشاط کلی بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. کربوهیدرات‌ها برای سلامت متابولیسم و عملکرد فیزیکی مهم هستند. با کمبود کربوهیدرات در بدن به مشکلاتی متابولیکی، بدخوابی، تهوع و عملکرد ضعیف ذهنی دچار می‌شوید.

نان رژیمی
بیشتر بخوانید:

6. تأثیر روانشناختی

به هر حال در فرهنگ ایرانی مصرف نان و برنج یک قانون نانوشته است و افراد به خصوص زنانی که باید برای اعضای خانواده‌شان غذا حاضر کنند، ممکن با حذف این 2 ماده غذایی راحت نباشند. هر روز چند جور غذا درست کردن برای اعضای خانواده اصلا کار راحتی نیست و افراد را از رژیم غذایی دلسرد می‌کند. علاوه بر این در هر جمعی باید توضیح بدهید که نان و برنج نمی‌خورید.

7. آسیب به کلیه

بعضی از مطالعات می‌گویند که حذف نان و برنج از رژیم غذایی می تواند به دلیل افزایش مصرف پروتئین منجر به آسیب کلیه شود. برای اثبات این ادعا هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است. با این حال برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند، حذف نان و برنج و اضافه کردن پروتئین حتما باید با مشورت پزشک انجام شود.

کلام آخر

رژیم‌های غذایی بر اساس حذف نان و برنج می‌توانند یک روش مناسب برای کاهش وزن و بهبود سلامتی باشند. این رژیم‌ها بر حذف کربوهیدرات تمرکز دارند؛ زیرا نان و برنج دو منبع غنی از کربوهیدرات هستند. با حذف نان و برنج از رژیم غذایی، میزان کالری مصرفی کاهش می‌یابد.

این موضوع می‌تواند منجر به افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کاهش وزن شود. این رژیم‌ها معمولاً بر مصرف زیاد مواد غذایی پروتئینی و سبزیجات تأکید می‌کنند. با این حال حذف کامل نان و برنج از رژیم غذایی نمی‌تواند به‌عنوان روشی پایدار برای همه افراد توصیه شود بنابراین بهتر است زیر نظر پزشک یا تغذیه‌شناس اجرا شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با متخصصان ما در مجموعه لیمومی در تماس باشید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

medicalnewstoday

womenshealthmag

Livestrong

HealthShots

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب