کدام خوردنی‌ها برای درمان ریزش مو مفید است؟

درمان ریزش مو

فهرست مطالب

ممکن است هرروز صبح که سرتان را از روی بالش برمی‌دارید، هنگامی که زیر دوش حمام هستید یا مواقعی که موهای سرتان را شانه می‌زنید، مقدار زیادی از موهایتان را ببینید که ریخته‌اند. ریزش مو یکی از دغدغه‌های بزرگ و مشکلات سخت برای ماست، مخصوصاً خانم‌هایی که موهای بلندی دارند و مردانی که برای زیبایی ظاهری‌شان اهمیت زیادی قائل‌اند.

به گفته متخصصان آکادمی پوست آمریکا (AAD) ریزش 50 تا 100 تار مو در طول روز در سنین بزرگسالی امری طبیعی و عادی است؛ اما اگر موهای شما بیشتر از این مقدار می‌ریزد، باید حتماً تغییری در سبک زندگی و به‌ویژه تغذیه خودتان بدهید تا از شر تارهای موی روی بالش و زمین خلاص شوید.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی به سراغ بحران ریزش مو و تغذیه‌هایی که می‌تواند در کاهش و درمان ریزش مو کمک‌کننده باشد، رفتیم تا شما را با خوراکی‌های تقویتی برای جلوگیری از ریزش مو آشنا کنیم.

سوالات متداول

آیا رنگ کردن باعث ریزش مو می‌شود؟
رنگ مو، رشد مو را متوقف یا حتی کند نمی‌کند، اما می‌تواند با آسیب رساندن به موها باعث ریزش مو شود. مواد شیمیایی موجود در رنگ مو ممکن است باعث برخی از آسیب‌ها شود. رنگ کردن موها نیاز به شانه کردن و مالش سنگین دارد که باعث ریزش مو می‌شود. زیرا این دست‌کاری می‌تواند ریشه موهای رنگ‌شده را شل کند.
منیزیم چه تأثیری بر ریزش مو دارد؟
منیزیم نقش مهمی در تنظیم تعادل هورمونی در بدن دارد. این عنصر با تنظیم سطح انسولین، سطح استروژن و پروژسترون، کاهش استرس و تنظیم هورمون‌های تیروئید، به رشد سالم مو کمک می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
آیا استفاده از اتو مو باعث ریزش مو می‌شود؟
صاف کردن مو مستقیماً باعث ریزش مو نمی‌شود، زیرا استفاده از اتو مو فقط روی قسمت مرده موهای شما تأثیر می‌گذارد. تنها بخشی از موهای شما که زنده است و در حال رشد است در پوست سر و زیر سطح پوست قرار دارد. بنابراین صاف کردن به ساقه موها آسیب می‌زند و باعث خشک به نظر رسیدن و عدم درخشندگی می‌شود.
تاثیر شستن روزانه و استفاده از شامپو روی ریزش مو چیست؟
مهم نیست که در مورد شامپو زدن به موها و ریزش مو چه چیزی شنیده‌اید، حقیقت این است: شستن روزانه موها با شامپوی مناسب، باعث ریزش نمی‌شود. درواقع، تمیز نگه‌داشتن موها و از بین بردن محصولات آرایشی، چربی، آلاینده‌ها و سایر تجمعات از پوست سر می‌تواند سلامت مو شما را بهبود بخشد.

درمان ریزش مو

مو از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

مو عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین ساخته‌ شده است که ناخن‌ها را نیز می‌سازد و لایه محافظ بیرونی پوست را تشکیل می‌دهد. هر تار مو از سه لایه تشکیل‌شده است:

۱. کوتیکول – لایه بیرونی، نازک و بی‌رنگ. به‌عنوان لایه محافظ عمل می‌کند.

۲.  مغز مو که حاوی ملانین است که مسئول رنگ مو است.

۳. مدولا، درونی‌ترین لایه‌ای که نور را منعکس می‌کند.

دلایل ریزش مو چیست؟

همه انسان‌ها سه چرخه رشد، انتقال و ریزش مو را در طول زندگی‌شان پشت سر می‌گذارند، به همین دلیل ریزش روزانه مو امری طبیعی است. موهای همه ما در بازه‌های زمانی دو تا پنج ساله کاملا رشد کرده، بلند می‌شود و درنهایت می‌ریزد. با وجود اینکه ریزش مو معمولاً در خانم‌ها شایع‌تر از مردان است، به علت‌های مشابهی در هر دو جنس رخ می‌دهد.

با اینکه ما روزانه تعداد تارهای مویی که از دست می‌دهیم را نمی‌شماریم، اما تقریباً همگی می‌دانیم که چه میزان از ریزش مو برای ما طبیعی است و چه زمانی این ریزش از حد طبیعی خود خارج شده و باید به سراغ دوا و درمان برویم.

همان‌طور که می‌دانید، موی حجیم و متراکم می‌تواند تأثیر فوق‌العاده زیادی در افزایش زیبایی و جذابیت چهره و همچنین بالا بردن اعتمادبه‌نفس داشته باشد. به‌طورکلی از جمله علائمی که نشان‌دهنده ریزش موی شدید است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • به‌آسانی کنده شدن موها، هنگامی‌که کمی آن‌ها را می‌کشید. 
  • جدا شدن موها هنگام شانه کردن موها 
  • تجمع موها در آبگیر حمام 
  • ریختن موها روی بالش 

غذاهای تقویت کننده مو

 

اگر دچار ریزش مو هستید باید بدانید که در هیچ فردی این عارضه بدون دلیل نیست! بنابراین به منظور درمان ابتدا باید دلیل اصلی ریزش مو را پیدا کنید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین عوامل اشاره کردیم:

افزایش سن

سن بر استحکام مو تأثیر می‌گذارد. با افزایش سن، تمایل به ریزتر و کوتاه شدن الیاف مو وجود دارد و شاهد ریزش یا سفید شدن موها هستیم. طبیعی است که زنان پس از بارداری و با ورود به دوره یائسگی، تغییراتی را در موهای خود تجربه کنند.

ژنتیک

ریزش ژنتیکی، شایع‌ترین مشکل ریزش مو است که مردان و زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شروع این عارضه معمولاً اواسط تا اواخر دهه 20 بوده و اغلب اجتناب‌ناپذیر است.

چاقی و لاغری مکرر

از دست دادن و به دست آوردن مجدد وزن می‌تواند تأثیرات خود را بر موهای شما بگذارد و باعث شکنندگی و عدم درخشندگی آن‌ها شود. رژیم‌های غیراصولی، اغلب بدن را دچار کمبود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌کنند و در دوره‌های طولانی آسیب‌های نوع رژیم در موهای شما منعکس می‌شود.

برهم ریختن تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی (مثل اختلال عملکرد تیروئید) می‌تواند تغییرات قابل‌توجهی در رشد و کیفیت مو ایجاد کند. عملکرد تیروئید فقط با آزمایش خون قابل ارزیابی است. اگر ریزش مو قابل‌توجهی دارید، بهتر است با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

ریزش مو می‌تواند به دلایل زیادی از جمله عوامل سبک زندگی ناسالم، استرس، و غیره ایجاد شود. براساس گفته miamihair چند عامل دیگر مثل مواد آرایشی و بهداشتی و نحوه شست‌وشوی موها نیز تاثیر زیادی در کاهش یا افزایش ریزش موها دارد. به جز مواردی که علت ریزش مو پزشکی یا ژنتیکی باشد، می‌توان با تغذیه متعادل و درست، ریشه مو را تقویت و از ریزش بی‌رویه آن جلوگیری کرد.

برای جلوگیری از ریزش مو چه کار کنیم؟

اگر می‌خواهید موهایتان مثل روزهای اول و قبل از ریزش، پرپشت و ضخیم به نظر برسد، باید حتماً تغذیه درستی داشته باشید. به علاوه برای سلامت پوست و موی سرتان هم که شده باید به بدن‌تان کمک کنید تا بتواند چرخه رشد مجدد موهای از دست داده را با سرعت بیشتری انجام دهد.

میزان ریزش مو ممکن است در زمان‌هایی که افراد رژیم غذایی می‌گیرند تا به اندام زیبایی دست پیدا کنند، کمی بیشتر شود؛ البته اگر برنامه غذایی درستی برای رژیم لاغری انتخاب کرده باشید دچار این بحران نخواهید شد و جای نگرانی نیست.

غذاهای تقویت کننده مو

بالا بردن سرعت رشد مو و افزایش ضخامت تارها می‌تواند در کاهش روند ریزش مو و کم‌پشتی مو تاثیر بسزایی داشته‌ باشد، اما این امر محقق نخواهد شد مگر با سلامت بدن. خوردن برخی از خوراکی‌ها مانند سبزیجات به این فرایند کمک شایانی می‌کند، با این حال نباید از نقش مکمل‌ها و خوراکی‌های دیگر چشم پوشید.

9 خوراکی‌ محبوب برای درمان ریزش مو

تغذیه مناسب می‌تواند نقش بسیار مؤثری در جلوگیری از ریزش مو داشته باشد. ازآنجایی‌که سلامت موها و افزایش مقاومت و ضخامت آن‌ها در گرو برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی در بدن است. از مهم‌ترین مواد غذایی مؤثر در پیشگیری از ریزش موها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • تأمین آهن مورد نیاز بدن:  استفاده دائم از مواد غذایی حاوی آهن بهترین روش برای جلوگیری از ریزش مو است. 
  • پروتئین کافی دریافت کنید: ازآنجایی‌که خشکی و ضعیف شدن فولیکول مو از اصلی‌ترین دلایل ریزش مو محسوب می‌شوند. از طرفی پروتئین نقش مؤثری در افزایش مقاومت و استحکام موها دارد. بنابراین با مصرف پروتئین آمینواسید کافی می‌توانید تا حد قابل‌توجهی از ریزش موها جلوگیری کنید.
  • بیوتین را جدی بگیرید: اگر به دنبال جلوگیری از ریزش مو هستید، حتماً مصرف بیوتین را جدی بگیرید. بیوتین نوعی ویتامین محلول در آب است که نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت موهای شما دارد. 
  • امگا 3 را در رژیم غذایی خود جای دهید: از دیگر مواد معدنی مورد نیاز برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت آن‌ها، امگا 3 است که می‌تواند از شکنندگی و خشکی مو جلوگیری کند. از طرفی رطوبت موها را حفظ کرده و فولیکول‌ها را نیز تقویت می‌کند. این ماده معدنی را می‌توانید از طریق غذاهای دریایی، آجیل، گردو، تخمه‌کدو، دانه‌های کتان و انواع ماهی دریافت کنید. 
  • ویتامین c را فراموش نکنید: ویتامین سی می‌تواند به جذب بیشتر آهن کمک کند. از طرفی با تقویت مویرگ‌های سر، ریشه مو را قوی می‌سازد و از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند. 
  • زینک را از یاد نبرید: زینک نیز از دیگر مواد ضروری و مغذی مو است که می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.

علاوه بر این موارد، 9 ماده غذایی مفید برای جلوگیری از ریزش مو هستند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

درمان ریزش مو

1. تخم‌مرغ

تخم‌مرغ یک منبع عالی پروتئین و بیوتین است. این دو ماده را می‌توان بهترین مکمل‌ها برای پوست و مو نامید که هر دو باعث تقویت مو می‌شوند. پروتئین مانند بلوک ساختمانی موهای شما عمل می‌کند، به همین دلیل کمبود آن همیشه با ریزش مو همراه خواهد بود.

بیوتین نیز ماده‌ای ضروری برای تولید کراتین مو است که نقش مهمی در تقویت ساختمان مو دارد. تقریباً در همه برنامه‌های غذایی اصولی، مصرف تخم‌مرغ به‌عنوان مکملی عالی برای رژیم غذایی تجویز می‌شود. فرقی نمی‌کند که تخم‌مرغ را چگونه طبخ می‌کنید و می‌خورید، از آب‌پز گرفته تا املت و ترکیب با سایر خوراکی‌ها، میل‌کردن این ماده خوراکی را هیچ‌گاه فراموش نکنید.

2. هویج

هویج، این نارنجی خوش‌طعم سرشار از ویتامین A است. این ویتامین که برای رشد و سلامت مو ضروری است، کمک زیادی به مرطوب نگه‌داشتن نوک مو تا ریشه‌های آن می‌کند. به‌علاوه هویج برای پوست سر نیز بسیار مغذی است و بهترین ماده خوراکی برای فصل تابستان است. هویج را می‌توانید به‌صورت خام، آب‌هویج، بخارپز یا سایر روش‌ها طبخ و میل کنید.

برنامه غذایی برای درمان ریزش مو

3. جو دوسر

جو دو سرمنبع بی‌کرانی از فیبر است؛ برای همین در تمام برنامه‌های غذایی رژیم بگیرها این ماده خوراکی خوش می‌درخشد. همچنین جو دو سر منبع غنی از آهن، روی و اسیدهای چرب امگا 6 است که اغلب به‌عنوان اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه (PUFAs) ) شناخته می‌شوند و برای حفظ سلامت پوست و مو ضروری هستند.

شما می‌توانید جو دوسر را به‌صورت اوتمیل یا کوکی‌های خانگی درست کنید و هر چند بار در هفته برای صبحانه نوش جان کنید تا مطمئن شوید موهایتان تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

4. اسفناج

اگر می‌خواهید آهن، ویتامین A و ویتامین C را که همگی برای رشد مو و درمان ریزش مو ضروری هستند همزمان با خوردن یک خوراکی به‌دست آورید، باید به سراغ اسفناج بروید.

اسفناج از آن خوراکی‌هایی است که اگر علاقه زیادی به آن ندارید، می‌توانید آن را به‌عنوان اسموتی همراه با مرکبات مانند پرتقال یا میوه‌هایی مثل سیب میل کنید. اگر هم ورزشکارید، مخلوط اسفناج با کره بادام‌زمینی و شیر بادام پیشنهاد خوبی است.

درمان ریزش مو

5. سیب‌زمینی شیرین

خوردن سیب‌زمینی شیرین می‌تواند به جذب ویتامین A کمک کند. این ماده خوراکی را بخورید تا موهای‌تان مرطوب و سالم بماند. به‌علاوه برای درمان ریزش مو می‌توانید سیب‌زمینی شیرین را کتلت کنید و با سایر سبزیجات نوش جان کنید.

6. لبنیات کم‌چرب

کلسیم یک ماده معدنی بسیار ضروری برای رشد مو و درمان ریزش مو است، چراکه حاوی پروتئین، کشک و کازئین است. ماست یا پنیر را به لیست میان‌وعده‌ و صبحانه خود اضافه کنید و سعی کنید حتماً آن را با مقداری آجیل مانند گردو و دانه کتان ترکیب کنید تا مواد مغذی دیگری مثل روی و اسیدهای چرب امگا 3 را هم دریافت کنید.

7. حبوبات

لوبیا سرشار از روی، بیوتین آهن و فولات است. اگر می‌خواهید موهای درخشان و سالمی داشته باشید، حتماً هر چند وقت یکبار به سراغ لوبیا بروید. عدس و نخود هم سرشار از اسیدفولیک هستند و به ضخامت مو کمک می‌کنند. بهتر است این حبوبات را در غذاهایتان مصرف کنید تا موهایی سالم و پر داشته باشید.

درمان ریزش مو

8. گوشت

گوشت قرمز منبعی بسیار غنی از آهن است و به گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به‌طور موثر به تمام قسمت‌های بدن، ازجمله فولیکول‌های مو برساند و از ریزش آن‌ها جلوگیری کند.

9. کیوی

کیوی، میوه‌ای پر از ویتامین C است که به بدن شما کمک می‌کند تا آهن موردنیازش را به طور موثرتر جذب کند. بنابراین رشد مو را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. اگر به‌دنبال معجزه‌ای برای درمان ریزش مو هستید، مقداری آب کیوی را با چند آجیل و میوه دیگر ترکیب و آن را به کاسه غلات خود اضافه کنید تا یک صبحانه کامل داشته باشید.

هرچند خوردن خوراکی‌هایی که برای درمان ریزش مو و تقویت ریشه تارها به شما پیشنهاد شد، ضرری ندارد، اما بهتر است در مصرف هیچکدام از این موارد زیاده‌روی نکنید. پزشکان و متخصصان تغذیه با حفظ تعادل مواد مغذی موردنیاز بدن، برنامه‌های رژیم لاغری را برای شما می‌نویسند. پس طبق برنامه حرکت کنید تا سالم و خوش‌اندام بمانید.

خوراکی های مقوی برای مو

4 ماده غذایی که باعث ریزش مو می‌شود!

در این مطلب به مواد غذایی مهم و خوراکی‌هایی که از ریزش مو جلوگیری می‌کنند، اشاره کردیم. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید یک‌سری از مواد غذایی این مشکل را تشدید می‌کنند. پس اگر این روزها درگیر ریزش موی شدید هستید، از خوردن این خوراکی‌های مضر خودداری کنید!

1. شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

به گزارش pantene مصرف بیش‌ازحد مواد غذایی شیرین در رژیم غذایی، بر وزن و سلامت مو تأثیر می‌گذارد. غذای مملو از قند و شکر، تولید سبوم را در بدن افزایش می‌دهد. سبوم یک ماده روغنی است که از غدد چربی متصل به فولیکول‌های مو ترشح می‌شود.

درحالی‌که ترشح سبوم به حفظ رطوبت مو کمک می‌کند، ترشح بیش‌ازحد آن می‌تواند منجر به ریزش مو شود. علاوه بر این، غذاهای شیرین ممکن است منجر به گردش خون ضعیف شود.

مواد غذایی برای مو

فولیکول‌های مو تغذیه را از طریق خون دریافت می‌کنند. گردش خون ضعیف، فولیکول‌های مو را  از تغذیه مناسب و تقویت شدن محروم می‌کند. قند همچنین ممکن است باعث افزایش تستوسترون در خون و ریزش بیشتر مو شود.

برای حفظ سلامت موها لازم نیست خود را از مصرف شیرینی محروم کنید. در اینجا چند جایگزین وجود دارد که برای موهای شما یک دوست هستند و عبارتند از: یک شیرین‌کننده طبیعی مانند انگور و عسل، غلات کامل، میوه بدون قند و سبزیجات تازه.

 2. غذاهای بدون مواد مغذی

رژيم‌های لاغری سنگین و غیراصولی يا انتخاب رژيم غذايي کم پروتئين بدون مشورت با متخصص تغذيه و نیز عمل‌های لاغری می‌تواند اثرات نامطلوبي براي بدن و موهاي شما داشته باشد. درحالی‌که بسیاری از افراد رژیم غذایی را برای کاهش وزن سریع انتخاب می‌کنند، این فرآیند ممکن است مواد مغذی ضروری را حذف کند.

این موضوع باعث می‌شود تا درنهایت مواد مغذی کافی مانند روی، پروتئین، کلسیم یا اسیدهای چرب را مصرف نکنید و دچار ریزش مو شوید. به‌عنوان‌مثال، کلسیم یک جزء ضروری است که مو و استخوان‌های شمارا تقویت می‌کند.

حذف محصولات لبنی مانند شیر و پنیر از رژیم غذایی، می‌تواند منجر به کمبود کلسیم شود. به‌طور مشابه، آهن و روی نقش مهمی در تولید کراتین (جزء اصلی مو) دارند. حذف این مواد مغذی از رژیم غذایی می‌تواند منجر به افزایش ریزش مو شود.

همچنین، ازآنجایی‌که پروتئین به ساخت موهای شما کمک می‌کند، رژیم غذایی کم پروتئین به این معنی است که شما در معرض خطر بیشتری برای ریزش مو هستید.

 3. نوشابه رژیمی و نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌های رژیمی حاوی یک شیرین‌کننده مصنوعی به نام آسپارتام هستند. مصرف زیاد نوشابه رژیمی می‌تواند منجر به ریزش مو شود. علاوه بر این، نوشیدنی‌های گازدار، در بدن با انسولین تعامل می‌کنند تا کمتر به قند واکنش نشان دهند.

 بنابراین گردش خون ضعیف می‌شود و فولیکول‌های مو از مواد مغذی موردنیاز برای قوی‌تر شدن محروم می‌شوند. درنتیجه دچار ریزش بیش‌ازحد مو می‌شوید. نوشیدنی‌های جایگزین برای نوشابه: آب مزه دار شده با میوه‌های تازه (دتاکس واتر)، آب نارگیل، چای سبز، آب‌میوه‌های تازه.

نوشیدنی گازدار مضر

4. زیاده‌روی در مصرف محصولات لبنی

لبنیات همیشه به‌عنوان یک ماده مغذی برای حفظ سلامت مو در نظر گرفته می‌شود؛ اما آیا می‌دانید لبنیات مقداری چربی در خود دارد که باعث افزایش سطح تستوسترون در بدن شما می‌شود؟ زمانی که سطح تستوسترون در بدن افزایش یابد، می‌تواند منجر به ریزش مو شود.

اگر در حال حاضر مستعد ابتلا به اگزما، پسوریازیس یا شوره سر هستید، محصولات لبنی مشکل ریزش مو را افزایش می‌دهند. لبنیات را در حد اعتدال مصرف کنید و اگر همچنان مشکل ریزش مو دارید با یک متخصص مشورت کنید.

چند توصیه‌ مؤثر برای جلوگیری از ریزش مو 

  • از عواملی که منجر به ریزش شدید مو می‌شوند، اجتناب کنید. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خیس شانه نمودن موها، استفاده روزانه از سشوار، فر یا صاف کردن موها، دکلره کردن مو، چند بار استفاده از رنگ‌های شیمیایی در طول یک سال و … اشاره کرد. 
  • از شامپوی مناسب موی خود استفاده کنید. 
  • از سفت بستن موها به‌طورجدی خودداری کنید. 
  • از دیگر نکاتی که می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند، می‌توان به ماساژ پوست سر با استفاده از روغن‌های مفید مانند روغن نارگیل اشاره کرد.
  • مواد غذایی متنوعی وجود دارند که سرشار از پروتئین هستند و قرار دادن آن‌ها در رژیم روزانه می‌تواند به تأمین پروتئین مورد نیاز بدن شما کمک کند. از مهم‌ترین منابع پروتئین می‌توان به غذاهای دریایی، شیر، پنیر، مرغ، بوقلمون، تخم‌مرغ، ماست، کلم بروکلی، کینوا، آجیل، برنج قهوه‌ای، عدس، سویا، لوبیا، نان کامل، کره بادام‌زمینی و گوشت کم‌چرب اشاره کرد. 
جمع‌بندی

مو، بخش مهمی از زیبایی ما را تشکیل می‌دهد. هرچه موها سالم‌تر، درخشان‌تر و پرپشت‌تر باشند، به همان میزان اعتمادبه‌نفس ما هم افزایش پیدا می‌کند. با وجود این، چرخه رشد و ریزش مو در تمام طول عمر و برای همه انسان‌ها اتفاق می‌افتد.

این چرخه برای عده‌ای بیشتر و برای تعدادی کمتر رخ می‌دهد. عوامل متعددی همچون سن، تغذیه، رژیم‌های لاغری، بیماری‌ها و مصرف دارو و غیره نیز در تسریع یا کندی این چرخه اثرگذارند. در این مقاله خوراکی‌های مفیدی که برای درمان ریزش مو موثر هستند، به شما معرفی شد تا بتوانید آن‌ها را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید و برای یک عمر، موهایی درخشان، سالم و زیبا داشته باشید.

 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

skinkraft

miamihair

pantene

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب