غذاهای با طبع گرم برای لاغری کدامند؟

غذای طبع گرم و لاغری

فهرست مطالب

حتما تا به حال به گوش شما هم عنوان غذاهای طبع گرم و سرد خورده است و احتمالا اگر رژیم لاغری دارید از دوست آشنا زیاد شنیده‌اید که به شما توصیه کرده‌اند، غذاهای طبع گرم را بیشتر استفاده کنید. تمرکز این مطلب مجله سلامتی لیمومی هم دقیقا روی همین موضوع است.

ما در این مطلب قرار است به این سوال‌ها پاسخ دهیم که اصلا طبع گرم و سرد چیست؟ چه مواد غذایی در دسته غذاهای طبع گرم قرار می‌گیرند و از این غذاها چه تاثیری بر لاغری دارند. همراهمان باشید.

طبع گرم و سرد چیست؟

در طب سنتی افراد به ۳ دسته تقسیم می‌شوند: آن‌هایی که طبع گرم دارند، آن‌هایی که طبع سرد دارند و آن‌هایی که طبع متعادل دارند. طبع هر انسانی مربوط به ژنتیک و غریزه او می‌شود و اکتسابی نیست. معمولا عواملی مثل تغذیه پدر و مادر قبل از تولد فرد، جغرافیا، آب و هوا و شرایط محیطی روی طبع افراد تاثیر می‌گذارد.

جمعیت افرادی که در دنیا طبع سرد دارند، از همه بیشتر است، رتبه دوم به افراد طبع گرم تعلق می‌گیرد و رتبه سوم هم برای افراد دارای طبع متعادل است که کمترین جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند.

هر طبعی روی خلقیات و ظاهر افراد تاثیر می‌گذارد. مثلا افراد دارای طبع گرم، سریع‌تر عصبانی می‌شوند، رفتار برونگراتری دارند و لاغرتر هستند. در حالی افراد دارای طبع سرد، خونسردتر و درونگراتر هستند و استعداد چاقی بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: هر آن‌چه باید درباره مزاج شناسی بدانیم

تاثیر طبع غذاها بر روی طبع سرد و گرم افراد چیست؟

غذاها هم مثل افراد در طب سنتی طبع دارند. متخصصان طب سنتی بر این باورند که افراد باید غذایی را مصرف کنند که طبع آن‌ها را متعادل نگه دارد تا دچار مریضی‌های سخت نشوند.

مثلا فردی که طبع سرد دارد بهتر است غذاهای طبع گرم را بیشتر مصرف کند تا بدنش به تعادل برسد. عکس همین قضیه برای فردی که طبع گرم دارد صدق می‌کند.

تشخیص طبع سرد و گرم هر شخص و غذاهای مناسب او، به عهده پزشک متخصص طب سنتی است و افراد به هیچ عنوان نباید با  خواندن مطالبی که در اینترنت وجود دارد، طبع خود را تشخیص دهند.

غذاهای طبع گرم چه کمکی به رژیم غذایی می‌کنند؟

به طور کلی پیشنهاد می‌شود که تمام مواد غذایی سالم به طور متعادل در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد و افراط یا تفریطی در مصرف مواد غذایی صورت نگیرد.

با این حال اگر بخواهیم مواد غذایی را به همان دسته‌های غذاهای طبع گرم  و غذاهای طبع سرد تقسیم کنیم، باید بگوییم بعضی از مواد غذایی‌ای که در دسته طبع گرم قرار می‌گیرند، تاثیر مثبتی روی رژیم کاهش وزن می‌گذارند.

غذای با طبع گرم

مواد غذایی‌ دارای طبع گرم کدامند؟

بعد از تمام این توضیحات، نوبت آن است که مواد غذایی‌ دارای طبع گرم را، معرفی کنیم.

  • گوشت‌های دارای طبع گرم شامل: گوشت گوسفند، گوشت شترمرغ، گوشت مرغ محلی، گوشت شتر، گوشت بلدرچین، گوشت بوقلمون و میگو می‌شوند.
  • مغزها و دانه‌های دارای طبع گرم شامل: بادام، بادام هندی، گردو، پسته و فندق می‌شوند.
  • سبزی‌جات و صیفی‌جات دارای طبع گرم شامل: پونه، نعناع، پیازچه، ترخون، جعفری، ریحان، کرفس، شوید، تره، شنبلیله، گل‌کلم، مرزه، مارچوبه، فلفل قرمز، فلفل دلمه‌ای، بادمجان و دستبنو می‌شوند.
  • حبوبات دارای طبع گرم شامل: نخود سفید، گندم، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا سبز، دال‌عدس و لپه می‌شوند.
  • میوه‌های طبع گرم شامل: انبه، خرمالو، خرما، موز، کشمش، انجیر، آناناس، انگور، انواع توت‌ها، نارگیل، زیتون  می‌شوند.
  • ادویه‌های طبع گرم شامل: نمک، زعفران، زردچوبه، هل، فلفل سیاه، دارچین، زنجبیل، سیر، رزماری، زیره و سیاه‌دانه می‌شوند.

ادویه های گرم

کدام مواد غذایی دارای طبع گرم روی لاغری تاثیر دارند؟

باز هم تاکید می‌کنیم که شما چه رژیم لاغری داشته باشید و چه نه، باید تمام مواد غذایی سالم را به شکل متعادل مصرف کنید.

 با این حساب شاید از نظر علمی درست نباشد که به افرادی که قصد لاغر شدن دارند، فقط و فقط استفاده از مواد غذایی دارای طبع گرم را توصیه کنیم. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که مواد غذایی دارای طبع گرمی را که در ادامه معرفی می‌کنیم، در حد اعتدال و زیر نظر متخصص استفاده کنید.

1)    گوشت‌های دارای طبع گرم

نقش پروتئین در رژیم‌ لاغری اثبات شده‌است. مصرف پروتئین سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد، به عضله‌سازی کمک می‌کند، ویتامین‌های گروه B و آهن مورد نیاز را به بدن می‌رساند و به خاطر هضم طولانی‌تری که دارد باعث می‌شود تا فرد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند.

2)    آجیل‌ها

معمولا در اکثر رژیم‌های غذایی آجیل‌ها نقش میان‌وعده سالم را ایفا می‌کنند. آجیل‌های دارای طبع گرم مثل بادام، گردو، بادام هندی و فندق سرشار از فیبر، کربوهیدرات و چربی‌های سالم، کلسیم و پروتئین هستند. مصرف این آجیل‌ها درست مثل مواد پروتئینی فرد را برای مدت طولانی‌تر سیر نگه می‌دارد و انرژی او را تامین می‌کند.

3)    کرفس

از بین سبزی‌های دارای طبع گرم، کرفس بهترین انتخاب برای افرادی است که تصمیم به لاغری دارند. این سبزی پرخاصیت مقدار زیادی فیبر، آنتی‌اکسیدان، پتاسیم و ویتامین K را در خود جا داده است.

 فیبر زیاد موجود در کرفس باعث می‌شود معده احساس سیری کند و ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن هم انرژی و ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

 از طرف دیگر کرفس کالری بسیار کمی دارد، همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که با خیال راحت از آن به عنوان ماده غذایی دارای طبع گرم در رژیمی که دارید، استفاده کنید.

4)    نخود

اگر از غذای گوشتی خسته شده‌اید و می‌خواهید غذای بدون گوشتی را که دارای طبع گرم است میل کنید، همیشه از نخود کمک بگیرید. نخود پروتئین و فیبر بالایی دارد و نقش گوشت را برای شما ایفا می‌کند، با این تفاوت که کالری نخود بسیار کم است با مصرف آن به تنظیم سطح قند خونتان هم کمک می‌کنید.

5)    انواع توت‌ها

در کنار آجیل‌های دارای طبع گرم، می‌توانید از توت‌ها برای میان‌وعده‌هایی که دارید استفاده کنید. به طور کلی متخصصین تغذیه مصرف انواع توت‌ را در رژیم‌های غذایی توصیه می‌کنند زیرا توت‌ها دارای فیبر و خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی هستند.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که مشکلات سندروم روده تحریک‌پذیر دارید، حتما با مشورت متخصص تغذیه از توت در رژیم غذایی با طبع گرم کمک بگیرید.

میوه‌های با طبع گرم

6)    دمنوش دارچین، زنجبیل و نعناع

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند سبزیجات یا ادویه‌های دارای طبع گرم را به صورت دمنوش مصرف کنند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم دمنوش زنجبیل، دارچین یا نعناع را امتحان کنید.

دارچین به گرمازایی و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. هرچه‌قدر متابولیسم بدن بالاتر باشد، احتمال لاغری هم بیشتر است. زنجبیل هم درست مثل دارچین، متابولیسم  را بالا می‌برد به اضافه اینکه خواص ضدالتهابی دارد و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش هم کمک می‌کند.

در بین دمنوش سبزی‌های دارای طبع گرم، نعناع خاصیت ضدباکتری و ضدالتهابی دارد. این سبزی محبوب در بین ایرانی‌ها، پروسه هضم را برای بدن راحت‌تر می‌کند و متابولیسم را افزایش می‌دهد.

توجه کنید: proportionalplate می‌گوید که مواد غذایی‌ای که معرفی کردیم وحی منزل نیستند، مهم این است که اگر می‌خواهید غذاهای طبع گرم مصرف کنید، از مواد غذایی دارای همین طبع هم کمک بگیرید. مثلا اگر قیمه یا قرمه‌سبزی درست می‌کنید، سعی کنید ادویه و سبزی‌هایی را در آن‌ها بریزید که طبعی گرم دارند.

جمع‌بندی:

اینکه در رژیم لاغری چه ماده‌ای را مصرف کنید به شرایط بدن شما و نظر متخصص و پزشک تغذیه برمی‌گردد. اگر فردی ادعا کند که لاغری فقط با غذاهای طبع گرم امکان‌پذیر است، متاسفانه دروغ می‌گوید. مواد غذایی دارای طبع گرم هم مثل مواد غذایی دیگر با به شکل متعادل مصرف شوند.

اگر کنجکاوید که بدانید شرایط بدنتان با چه شکل از غذاهای طبع گرم یا سرد سازگاری دارد و بهتر است در رژیم لاغری از کدام یک از آن‌ها کمک بگیرید، حتما با کارشناسان لیمومی مشورت کنید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع

PERSIAN FOOD TOURS

Proportional Plate

Ping Ming Health

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

18 نظر

  1. همه ی اینها را من سالها امتحان کردم ولی اصلا نه اشتهایم کم شده و نه ذره ای لاغر شدم. تازه روز به روز چاق تر شدم.

    1. مصرف یک یا چند ماده غذایی بهتنهایی کافی نیست و حتما باید رژیم غذایی اصولی بگیرید و پیاده‌روی روزانه داشته باشید. می‌تونید از رژیم لیمویم کمک بگیرید. رژیم لیمومی رژیم مزوبولیک هست که در اون با توجه به طبع، ژنتیک و ویژگی‌های جسمی و سلامتی شما برنامه غذایی تنظیم میشه. برای مشاوره رایگان و دریافت رژیم می‌تونید از این لینک اقدام کنید: https://limoo.me/blgcmnt2

  2. سلام وقت بخیر. زحمت کشیدید. خیلی به من کمک کرد و چقدر آگاه شدم. فقط جسارتا بعضی از غذاهارو هم توی لیست طبع سرد آوردین هم توی طبع گرم ، مثلا مارچوبه. باتشکر

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از نظر خوبتون
      رژیم لیمومی برای اصلاح مزاج و لاغری بسیار شناخته شده و کاربردی است.

      1. سلام دوست عزیز

        ممنون از اینکه دغدغه‌تونو با ما به اشتراک گذاشتید
        برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب