غذاهای طبع سرد، ریشه مشکلات چاقی

طبع سرد غذا

فهرست مطالب

چاقی یک نگرانی رو به رشد در فرهنگ جهانی سلامت است که افراد در هر سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درحالی‌که عوامل مختلفی در این موضوع نقش دارند، برخی معتقدند که مصرف غذاهای طبع سرد نقش مهمی دارد. در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی به بررسی مفهوم غذاهای با مزاج سرد در فرهنگ فارسی و تأثیر بالقوه آن‌ها بر چاقی می‌پردازیم. همچنین اهمیت یک رژیم غذایی متعادل و تأثیرات فرهنگی را در حفظ وزن سالم توضیح می‌دهیم.

سوالات متداول

آیا مصرف بیش از حد غذا با طبع سرد، علت چاقی است؟
یکی از عوامل تأثیرگذار بر چاقی مصرف غذاهای سرد است. زیرا این غذاها هضم دشواری دارند. ولی اینکه آن را تنها دلیل چاقی بدانیم، اشتباه است. چاقی نشات گرفته از دلایل مختلف است.
چه غذایی می‌تواند اثر طبع سرد را خنثی کند؟
 هرکدام از غذاهای سرد یک مصلح دارند. به طور مثال، مصلح ماهی، خرما است و برای میوه‌هایی که طبع سرد دارند، می‌توانید از عسل به‌عنوان مصلح استفاده کنید
ازچه ادویه‌هایی می‌توان برای خنثی کردن طبع سرد غذاها کمک گرفت؟
ادویه‌هایی مانند آویشن، زیره، خردل، هل، دارچین که دارای طبع گرم هستند، می‌توانند به این امر کمک کنند.
چه نوع فعالیت‌های ورزشی و زندگی روزمره برای کسانی که طبعشان سرد است و می‌خواهند وزن کاهش دهند مناسب است؟
ورزش‌هایی مانند ورزش‌های هوازی و تمرینات مقاومتی (مانند آروبیک، پیاده‌روی، شنا، ورزش‌های وزنه‌برداری) می‌توانند کمک کنند. این ورزش‌ها موجب افزایش سطح حرارت بدن و فعالیت متابولیسمی می‌شوند که می‌تواند در کاهش وزن بدن موثر باشد.

مزاج و طبع بدن

طب سنتی ایران به‌عنوان یک روش شفابخش، بر مفهوم چهار مزاج، «طبیعت» یا «طبع» تأکید می‌کند که این روش توسط پزشکان باستان، حکیم ابن‌سینا و بقراط (پزشک یونانی) به کار گرفته می‌شد. افراد با مزاج‌های مختلف ویژگی‌های رفتاری و فیزیکی خاصی دارند.

بنابراین با تشخیص مزاج یا تیپ بدنی هر فرد، علت بیماری و درمان طبیعی مشکلات سلامتی آن‌ها، بسیار آسان است. در این طب، اعتقاد بر این است که هر فردی با مزاج خاصی به دنیا می‌آید که در طول زندگی با او خواهد ماند. بنابراین شناخت مزاج برای حفظ سلامتی هر فرد ضروری است.

مزاج و طبع غذاها

انواع طبع غذا در طب سنتی

در طب سنتی ایران، غذاها را می‌توان به ۴ دسته «گرم»، «سرد»، «تر» و «خشک» دسته‌بندی کرد. وقتی از سردی و گرمی صحبت می‌کنیم، منظور از دمای بیرونی غذا نیست، بلکه طبیعت درونی و خصوصیات ذاتی آن‌هاست.

طبع هر غذا به تأثیر آن در بدن ما اشاره دارد که به‌نوبه خود بر متابولیسم و ​​هضم تأثیر می‌گذارد. خوب است بدانید که هیچ ارتباطی بین دمای فیزیکی یک غذای خاص و ماهیت درونی آن وجود ندارد. به‌عنوان مثال، قهوه معمولاً گرم مصرف می‌شود، اما طبع آن سرد است و کره‌ای که همیشه سرد در یخچال نگهداری می‌شود، مزاج گرم دارد.

برنامه غذایی برای غلبه بر بلغم
بیشتر بخوانید:

هنگامی که طبع بدن و خلق‌وخوی خود را شناختید و زمانی که می‌دانید بیشتر مشکلات سلامتی شما از کجا نشات می‌گیرند، بهتر است از انواع غذاهایی که باعث بروز چنین مشکلاتی می‌شوند، اجتناب کنید.

به‌عنوان مثال، اگر بلغمی (سرد/مرطوب) هستید، احتمالاً از اضافه‌وزن، کمبود انرژی و خستگی رنج می‌برید. حتی ممکن است تیروئید کم‌کار (هیپوتیروئیدیسم) داشته باشید. در این مورد، باید از مصرف غذاهایی که طبیعت سرد و مرطوب دارند مانند مرغ، ماهی، کدوتنبل، سیب‌زمینی، هندوانه و لبنیات پاستوریزه خودداری کنید. این نوع غذاها متابولیسم شما را کند می‌کنند و باعث عدم تعادل در بدن شما می‌شوند.

سردی غذاها

غذاهای طبع سرد را بشناسید

doctor می‌گوید بعضی از پراستفاده‌ترین غذاهایی که طبع سرد دارند و احتمالا باعث چاقی می‌شوند، به شرح زیر است:

  • محصولات لبنی: ماست، شیر، پنیر تازه، دوغ، خامه، کره گاو، کره گیاهی، کشک
  • ادویه و طعم‌دهنده‌ها: سماق، نشاسته، لپه، مارچوبه، رب گوجه‌فرنگی، سس گوجه‌فرنگی، رب انار، لیموعمانی، سرکه، آب‌غوره، نمک، خیار شور، ترشی
  • میوه و سبزیجات: خیار، گوجه‌فرنگی، هندوانه، کدوتنبل، کدوسبز، گوجه ‌سبز،انار، کیوی، آلو، زردآلو، هلو، شلیل، توت ‌فرنگی، سیب ترش، گلابی، گیلاس، آلبالو، شاه‌توت، لیموشیرین، لیموترش، نارنگی، پرتقال، گریپ‌فروت، عناب، بالنگ، میوه‌های ترش، کاهو، اسفناج، قارچ، کاسنی، خرفه
  • حبوبات: برنج، لوبیا، نخود، لوبیا سبز، عدس، ماش، جو، ذرت
  • گوشت: گوشت گاو، مرغ، ماهی

ارتباط میان غذاهای با طبع سرد و چاقی چیست؟

درحالی‌که ارتباط میان غذاهای با مزاج سرد و چاقی در طب سنتی موضوع مورد بحثی است، برخی استدلال می‌کنند که مصرف بیش از حد این غذاها می‌تواند باعث افزایش وزن شود. اثر خنک‌کننده‌ این غذاها ممکن است، روند هضم را کند سازد و به طور بالقوه منجر به کاهش متابولیسم و تجمع چربی بدن شود.

علاوه بر این، رژیم غذایی سنتی که شامل انواع غذاهای غنی و خوش‌طعم است، کالری بالا و چربی‌های ناسالم دارد و این مسئله را تشدید کند. با این حال، توجه داشته باشید که اگر غذاهای طبع سرد را به تنهایی ریشه مشکلات چاقی در نظر بگیریم،

این مسئله را بیش از حد بزرگ کرده‌ایم. چراکه چاقی یک بیماری چندعاملی است که تحت تأثیر عوامل مختلف از جمله ژنتیک، سبک زندگی بی‌تحرک و عادات غذایی ناسالم است. فرهنگ و آداب و رسوم، مانند تمرکز بر مهمان‌نوازی، می‌تواند سبب پرخوری و افزایش وزن شود. برای رفع اثر طبع سرد این غذاها، بهتر است آن‌ها را با غذاهایی که طبع گرم دارند مصرف کنید تا اثر منفی آن‌ها را خنثی کند.

بررسی نقش رژیم غذایی متعادل برای جلوگیری از چاقی

حفظ وزن سالم به منظور جلوگیری از بروز مشکلات و تبعات آن برای سلامتی، نیاز به رویکرد متعادل برای غذا خوردن دارد. غذاهای سنتی ایرانی طیف گسترده‌ای از غذاهای مغذی از جمله غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین‌ها را ارائه می‌دهد.

تأکید بر مواد تازه و گیاهان معطر، طعم و ارزش غذایی را به وعده‌های غذایی ما اضافه می‌کند. با این حال، تمرین خودکنترلی و آگاهانه غذا خوردن، بسیار مهم است. الگو غذایی سنتی اکثیر ایرانیان اغلب شامل چندین وعده غذا است و معمولاً بیش از حد مصرف می‌شود. با گوش دادن به نشانه‌های گرسنگی و سیری بدن و لذت بردن از هر لقمه، می‌توانیم کالری دریافتی خود را بهتر مدیریت کنیم و از پرخوری جلوگیری کنیم.

غذای طبع سرد برای چاقی

جمع‌بندی

درحالی‌که مفهوم غذاهای مزاج سرد و تأثیر آن‌ها بر چاقی در طب سنتی جذاب است، بهتر است با یک دیدگاه جامع و همه جانبه به این موضوع نزدیک شویم. چاقی یک بیماری پیچیده است که تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد و بررسی یک جنبه از آن، مشکلی را حل نمی‌کند. به همین دلیل تأکید بر اهمیت اعتدال در مورد رژیم غذایی بسیار مهم است.

هرچند که غذاهای سرد می‌توانند تأثیر منفی بر متابولیسم و هضم داشته باشند، اما مواد مغذی ضروری و هیدراتاسیون را نیز برای بدن فراهم می‌کنند. بنابراین حذف کامل آن‌ها از رژیم غذایی با هدف جلوگیری از اضافه وزن، راه‌حل مناسبی نیست. در عوض، باید روی ترکیب انواع غذاها با طبع‌های مختلف تمرکز داشته باشیم تا از عوارض هرکدام بر وضعیت سلامتی خود جلوگیری کنیم.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منبع:

know-myself

naturaholic

naturaholic

londonhijamaclinic

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

6 نظر

  1. سلام ی جا دیگه نوشته بود حبوبات طبع شون گرم ..من مزاجم سرد لاغرم هستم اینجا نوشته غذاهای سرد باعث چاقی میشن

    1. سلام ژاله جان
      در افراد مختلف سردی و طبع‌ها اثرات مختلفی دارد

    1. سلام دوست عزیز
      در مقاله میوه های مضر برای کبد چرب گفتیم که خرمالو برای کبد چرب مناسب نیست.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب