از خواص خرمالو برای سلامت بدن چه می‌دانید؟

خواص خرمالو

فهرست مطالب

با رسیدن فصل پاییز و زمستان، میوه‌های نارنجی هم کم‌کم از راه می‌رسند. یکی از آن خوشمزه‌های کم‌طرفدار هم میوه خرمالو است که در پایان پاییز رسیده و از درخت چیده می‌شود.

شاید برای اغلب ما، نزیک‌ترین تصویری که از خرمالو داریم، حیاط خانه مادربزرگمان باشد و همین تصویر تمام نوستالژیک کودکی‌مان را ساخته است. میوه خرمالو به خاطر طعم گسی که دارد، چندان محبوب نیست. با این حال، نباید از خواص سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی مهمی مانند فیبر و ویتامین A آن چشم پوشید.

 البته فواید خرمالو به همین چندتا خلاصه نمی‌شود. به همین دلیل در ادامه این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» شما را بیشتر با خواص و مضرات خرمالو آشنا کرده‌ایم.

سوالات متداول

آیا خرمالو برای لاغری مفید است؟
بله. این میوه به خاطر داشتن آنتی اکسیدان‌های قوی، فیبر بالا و کالری کم یکی از بهترین میوه‌ها برای توصیه در دوران رژیم لاغری است.
خرمالو چند کالری دارد؟
به طور کلی میوه خرمالو، کالری بالایی ندارد؛ برای مثال یک خرمالو متوسط حدود 118 کالری دارد که درمقایسه با فواید آن بسیار ناچیز است.
فواید خرمالو چیست؟
این میوه می‌تواند تاثیر مفیدی در بهبود سلامت قلب و دستگاه گوارش، سلامت پوست، تقویت بینایی و چشم، کاهش قند خون، پیشگیری از سرطان، عضله سازی و کاهش وزن داشته باشد.
آیا خرمالو حساسیت‌زاست؟
بله. این میوه می‌تواند برای برخی از افراد با آلرژی همراه باشد. چنانچه بعد از خوردن خرمالو با علائمی ازجمله ناراحتی معده، تهوع و شوک آنافیلاکتیک روبرو شدید به پزشک مراجعه کنید چون از نشانه‌های حساسیت به خرمالو است.

خرمالو؛ گس ولی خوشمزه

خرمالو در واقع میوه‌ای چینی محسوب می‌شود که اغلب با رنگ نارنجی تا قرمز دیده می‌شود. البته شاید برایتان جالب باشد بدانید که این میوه، انواع مختلفی دادم و ما در ایران فقط یک نوع آن را داریم. خرمالو به خاطر طعم شیرین و عسلی‌اش معروف است که البته در پس‌ مزه آن کمی طعم گس هم وجود دارد. در بین صدها نوع خرمالوی موجود در دنیا، انواع هاچیا و فویو از محبوب‌ترین آن‌ها هستند.

انواع خرمالو

انواع انبه و ترکیب آن با خرمالو

حتما برای شما هم جالب است که بدانید خرمالو نوعی انبه‌ای شکل هم دارد و به آن نهال خرمالو انبه‌ای گفته می‌شود. این نهال از نوع درختان پیوندی است که از دو پایه گل نر و ماده تشکیل شده است. نهال خرمالو انبه‌ای با عنوان نهال خرمالو موزی هم شناخته می‌شود.

انواع دیگر انبه شامل این موارد است:

  • انبه آلفونسو
  • انبه فرانسیس
  • انبه هادن
  • انبه کیت
  • انبه کنت
  • و…

خرمالو انبه ای

ارزش غذایی خرمالو

خرمالو اگرچه اندازه کوچکی دارد، اما سرشار از مقادیر قابل توجهی از مواد مغذی است. اگر شما در دوره رژیم باشید و از برنامه رژیم غذایی پیروی کنید، قطعا شمردن کالری خوراکی‌ها برایتان اولویت پیدا می‌کند. خرمالو اگرچه ظاهر کوچکی دارد، اما یک خرمالوی متوسط حدودا 118 کالری را در خود جای داده است.

همچنین خرمالو دارای ارزش غذایی متفاوتی است که در ادامه می‌خوانید.

  • کربوهیدرات: 31 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • چربی: 0.3 گرم
  • فیبر: 6 گرم
  • ویتامین A : 15 درصد ارزش روزانه
  • ویتامین C: 14 درصد از ارزش روزانه
  • ویتامین E : 8 درصد از ارزش روزانه
  • ویتامین K : 4 درصد از ارزش روزانه
  • ویتامین 6 B: 10 درصد از ارزش روزانه
  • پتاسیم: 6 درصد از ارزش روزانه
  • مس: 21 درصد ارزش روزانه
  • منگنز: 26 درصد ارزش روزانه

به علاوه این میوه خوش‌رنگ، منبع خوبی از ویتامین‌های تیامین (1 B)، ریبوفلاوین (2 B)، فولات، منیزیم و فسفر است. همچنین خرمالو به خاطر داشتن فیبر بالا، به یکی از میوه‌های مفید برای کاهش وزن تبدیل شده است.

خواص خرمالو

خواص خرمالو

تا اینجا کمی با فواید خرمالو آشنا شدید. هرکدام از مواد مغذی این خوراکی می‌تواند یک تاثیر منحصر به فرد در سلامت بدن شما داشته باشد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر خرمالو دوست ندارید، به خاطر خواص آن هم شده کمی بخورید.

سرشار از آنتی اکسیدان

خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان‌ها از آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده یا آن را کند می‌کنند.

تحقیقات پزشکی نشان داده است که استرس اکسیداتیو با برخی بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی، دیابت، سرطان و بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر ارتباط مستقیمی دارد. مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می‌تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند و خطر ابتلا به این بیماری‌های مزمن را کاهش دهد.

خرمالو همچنین سرشار از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی مانند بتاکاروتن است. همین خواص خرمالو باعث شده تا این میوه از بروز بیماری‌های قلبی، زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ، دیابت نوع 2 و بیماری های متابولیک جلوگیری کند.

کمک به سلامت قلب

بیماری قلبی عامل اصلی مرگ‌ و میر در سراسر جهان است و زندگی میلیون‌ها نفر را تحت الشعاع قرار می‌دهد. رژیم غذایی ناسالم می‌تواند در بروز مشکلات قلبی و آسیب‌های آن نقش بیشتری داشته باشد. پس اگر شما از یک برنامه غذایی سالم پیروی کنید، قاعدتاً ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز در شما کاهش پیدا می‌کند.

ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو آن را به انتخابی عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل کرده است. خرمالو حاوی آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی از جمله کورستین و کامفرول است که در چنین تحقیقات پزشکی نقش این مواد مغذی در بهبود و پیشگیری از بیماری قلبی ثابت شده است.

رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای غنی از فلاونوئید می‌توانند با کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد، لیپوپروتئین با چگالی کم و کاهش التهاب‌ها از سلامت قلب حمایت کنند. علاوه بر این، همان تلخی یا گسی خرمالو که برای خیلی‌ها آزاردهنده است باعث کاهش فشارخون خواهد شد.

سلامت قلب با خرمالو

سرشار از فیبر

داشتن کلسترول بیش از حد، به ویژه کلسترول بد می‌تواند خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش دهد. غذاهای سرشار از فیبر محلول مانند میوه‌ها و سبزیجات با کمک به بدن برای خلاص شدن از شر مقادیر اضافی کلسترول، به کاهش سطح کلسترول بالا کمک کنند.

خرمالو هم میوه‌ای است که فیبر بالایی دارد؛ درنتیجه خوردن این میوه می‌تواند به کاهش کلسترول کمک زیادی کند. همچنین وجود فیبر در بدن برای حرکات منظم روده مهم است و قند خون بالا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

به علاوه خرمالو به خاطر داشتن فیبر زیاد در سلامت گوارش، قند خون و هضم آهسته کربوهیدرات کمک می‌کند.

کاهش التهابات بدن

برخی از بیماری‌ها مانند مشکلات قلبی، آرتریت، دیابت، سرطان و چاقی همگی با التهاب مزمن مرتبط هستند. انتخاب مواد غذایی و میوه‌هایی که ترکیبات ضد التهابی بالایی دارند می‌تواند به کاهش التهاب و کاهش ریسک ابتلا به این بیماری‌ها کمک کند.

خرمالو منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین C است. این ویتامین به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک و با التهاب در بدن مبارزه می‌کند. به همین دلیل وجود خرمالو در رژیم غذایی را با کاهش خطر بیماری‌های التهابی ازجمله بیماری قلبی، سرطان پروستات و دیابت مرتبط می‌دانند.

خرمالو برای پوست

 بهبود سلامت پوست

خرمالو به خاطر اینکه آغشته به ترکیبات بی‌شمار جوان‌کننده پوست است همانند نوشدارویی برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی عمل می‌کند. این میوه سرشار از ویتامین‌های C، E و آنتی‌اکسیدان‌های کاتچین، خواص ضدالتهابی برای التیام آکنه، لکه‌های تیره و جای زخم است.

همچنین خرمالو سرعت پیری پوست و میزان چین و چروک‌ها و خطوط ریز صورت را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. مصرف میوه‌ خرمالو یا ترکیب آن در آب‌میوه‌ها و سالاد، پوست کدر و مستعد جوش شما را از بین می‌برد و جای آن را با پوستی شفاف، روشن و بدون لک پر می‌کند.

کمک به بینایی

خرمالو حاوی مقدار زیادی ویتامین A و آنتی اکسیدان‌هایی است که برای سلامت چشم بسیار مفید و حیاتی هستند. همین مورد باعث شده که تقویت بینایی و اعصاب چشم را یکی از خواص خرمالو بنامند و خوردن آن را توصیه کنند.

رژیم‌های غذایی غنی از لوتئین و زآگزانتین که در خرمالو هم یافت می‌شود، خطر ابتلا به برخی بیماری‌های چشمی را کاهش می‌دهد. این بیماری در اثر افزایش سن، شبکیه چشم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کاهش بینایی را به دنبال دارد.

خرمالو برای بینایی

مضرات و خطرات مصرف خرمالو

اصلا فکر نکنید که میوه‌ها خطری برای سلامتی ندارند. هرچیز اگر به اندازه خورده نشود می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. خرمالو هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر این میوه را متعادل بخورید، عوارضی برای شما به همراه نخواهد داشت. 

با این حال، برخی از افراد ممکن است به میوه خرمالو حساسیت داشته باشند و علائمی مانند ناراحتی معده، حالت تهوع، یا در شرایط سخت، حتی شوک آنافیلاکتیک را نشان دهند؛ درنتیجه باید از خوردن خرمالو خودداری کنند.

اگر به دنبال مضرات خرمالو هستید باید گفت که مصرف مقادیر بسیار زیاد این میوه منجر به تشکیل بزوآرها می‌شود. بزوآرها، توده‌های سخت شده‌ای هستند که در اثر واکنش تانن‌ها و فیبرهای غیرقابل هضم خرمالو با اسیدهای معده تولید می‌شوند.

این بزوآرها عملکرد مجرای گوارشی را مختل می‌کنند و مشکلات گوارشی را به همراه دارند. برای همین نباید در خوردن این میوه نارنجی زیاده‌روی کنید.

لاغری با خرمالو

خرمالو و لاغری

در خواص خرمالو اشاره شد که این میوه حاوی مقادیر مفیدی از فیبر، تیامین، ریبوفلاوین، فولات، منیزیم و فسفر است که در کاهش وزن تاثیر می‌گذارند.

اگر شما از رژیم غذایی لاغری پیروی می‌کنید هیچ ترسی بابت اضافه کردن این میوه به برنامه رژیمتان نداشته باشید؛ چراکه خرمالو کالری کمری دارد و مواد مغذی آن در سلامت قلب و بدن نقش مهمی ایفا می‌کند.

6 دلیل برای اینکه خرمالو برای لاغری مفید است

این میوه زمستانه علاوه بر فواید زیادی که دارد، در کاهش وزن و حفظ ثبات وزنی نیز اثرگذار است.

  1. سلولز:

سلولز باعث دفع سموم بدن می‌شود و احساس سیری را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند، پس خوردن خرمالو به شما کمک می‌کند برای مدت زمان بیشتری به غذا فکر نکنید.

  1. قند:

در طول کاهش وزن، سطح قند خون معمولا کاهش پیدا می‌کند که می‌تواند بر وضعیت عمومی تاثیر بگذارد. همچنین خرمالو، افزایش کربوهیدرات را به همراه خواهد داشت، به همین دلیل احساس خستگی را از بدن دور می‌کند.

  1. آب:

خرمالو یک میوه پر آب مجسوب می‌شود که به خوبی با حذف مایعات اضافی از بدن مقابله می‌کند و برای کاهش وزن مفید است.

  1. ویتامین A:

ویتامین A یکی از اصلی‌ترین موادی است که برای پیشگیری از چاقی و بیماری‌های کبدی از آن استفاده می‌کنند. این ویتامین در خرمالو نیز وجود دارد.

  1. ویتامین‌های گروه B:

این نوع از ویتامین‌ها در افزایش متابولیسم سهم ویژه‌ای دارند و تبدیل کربوهیدرات غذاها به انرژی را تسهیل می‌کنند. در خرمالو نیز چندین گروه از ویتامین‌های B وجود دارد.

  1. مواد معدنی آهن و منیزیم:

عضله‌سازی برای هر ورزشکار و فردی که می‌خواهد وزن کند بسیار مهم است. خوردن خرمالو به حفظ سلامت عضلات شما در زمان کاهش وزن کمک می‌کند.

فواید خرمالو

خرمالو در طب سنتی

از قدیم تا همین امروزه، چه در علم نوین و چه در طب سنتی، خرمالو جایگاه ویژه‌ای داشته است. این میوه با طبع گرم و تر خود برای افرادی که دارای طبع سرد و خشک هستند بسیار مفید است. البته نباید در خوردن آن زیاده‌روی کرد.

همچنین در گذشته اطباء سنتی چینی از برگ‌های خرمالو به عنوان یک داروی سنتی چینی برای درمان سکته مغزی ایسکمی، آنژین صدری، خونریزی داخلی، فشار خون بالا، تصلب شرایین و برخی بیماری‌های عفونی و … نیز استفاده می‌کردند.

جمع بندی

خرمالو یکی از مفیدترین میوه‌هایی است که در ایران هم پیدا می‌شود. از خواص خرمالو می‌توان به بهبود کیفیت بینایی و تقویت چشم، سلامت پوست، ضدالتهابی، کمک به سلامت قلب و دستگاه گوارش، فیبر بالا و افزایش آنتی اکسیدان‌های بدن اشاره کرد.

این میوه کالری بالایی ندارد، اما به خاطر فیبر بالا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای رژیم‌های غذایی است. اگر در مسیر کاهش وزن هستید، برای افزایش متابولیسم و بهبود فرایندهای عضله سازی حتما خرمالو را در برنامه غذایی‌تان بگذارید.

ممکن است برخی افراد به این میوه زمستانه حساسیت داشته باشند، درصورتیکه که علائمی مانند ناراحتی معده، حالت تهوع یا شوک آنافیلاکتیک را تجربه کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید و دیگر خرمالو نخورید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

healthline

gardenlux

netmeds

 

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب